2026-06-23, 03:43
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Bättre för din egen ekonomi för att det blir 5kr billigare?

Försök kinesisk kundtjänst och förklara att du vill ha räntefritt o öppet köp och be om returadress och att dom krediterar dig
Både för min egen ekonomi och för landets ekonomi i stort.

Men jag menar främst för landets ekonomi.
Citera
2026-06-23, 05:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Ja varför inte? Men då får råttorna matcha priserna från Kina 😅 annars kan EU dra åt helvete
Grejen är att "råttorna" köper själva skiten från Kina. Kan du som Svensson köpa samma skit 8-10 gånger billigare från Kina och få hem i brevlådan, klart "råttorna" blir ledsna i ögat och nu gnällt till sig den här skatten. Allt från kina är inte jättebra, men allt är heller inte ren skit. Inte köpt jättemycket därifrån men ungefär samma som säljs på Jula, Biltema och rusta säljs mycket billigare från Kina direkt.

När plastpåseskatten infördes köpte jag ett par rullar direkt från Kina, 20 öre påsen eller så. Kvalitén var helt ok och så köpte 50 rullar på ett bräde och fick en massa giftshit på köpet. Har fortfarande kvar en del rullar. Nej, jag handlar inte med dem, det har jag Coops grönfläckiga nylånpåse till. Alltid två i benfickan så fort jag går ut.
Citera
2026-06-23, 05:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Ja varför inte? Men då får råttorna matcha priserna från Kina 😅 annars kan EU dra åt helvete
Råttskrämmor (ultraljud) köpte jag från Kina för 25 kr st. Funkar lika bra (eller dåligt) som de från Jula för 249 kr st. Råttorna lär sig så småningom att stå ut med ljudet. (Apropå råttor)
Citera
2026-06-23, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske en bra sak då färre paket med skräp kommer beställas från kina.

Jag gissar att lösningen på detta kommer bli att företagen helt enkelt sätter upp en lagerhub här i europa och vips så kan man köpa samma skit ändå utan den extra tullen.
Det finns redan lager runt om Europa och de har redan frakt sätt så de skickas till andra eu länder först sen vidare till sverige
Kommer ta lite längre tid med frakten med kina-europa-sverige
Men annars borde det vara som vanligt
Som konsument kanske man behöver fråga en extra gång att dom använder detta fraktsätt bara
Citera
2026-06-23, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Både för min egen ekonomi och för landets ekonomi i stort.

Men jag menar främst för landets ekonomi.

Personligen unnar jag lön för arbete och om bönder får betalt bör också resten av mellanledet få betalt tills jag har vara i handen.

Handlar jag från Kina direktimport eller på Claes Ohlson så begriper jag att varan kostar samma.

Eller ska alla handla potatisen, spaghettin o mjölken online o direkt hos tillverkaren/distributören och undvika butiker och affärer?
Citera
2026-06-23, 08:36
Medlem
Moobs avatar
Dags att sluta supporta kinesiskaoch taiwanesiska varor. SLuta handla på lågprisbutikern i sverige också - Rusta, Clasan, biltema och sån skit. Köp europeiskt tillverkade varor. Inte lätt att hitta, men bara börja ställa krav. Förbjud import torde va mer effektivt än några fjuttiga tullar då de bara drabbar låginkomsttagarna.
Citera
2026-06-23, 08:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vad är det för tjänst man betalar för trots att man inte vill ha eller behöver?
Att någon annan ska beställa varor från Kina och sedan leverera dem till dig, när du lika gärna kan beställa dem själv.
Citera
2026-06-23, 09:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Dags att sluta supporta kinesiskaoch taiwanesiska varor. SLuta handla på lågprisbutikern i sverige också - Rusta, Clasan, biltema och sån skit. Köp europeiskt tillverkade varor. Inte lätt att hitta, men bara börja ställa krav. Förbjud import torde va mer effektivt än några fjuttiga tullar då de bara drabbar låginkomsttagarna.
”Inte lätta att hitta” är dagens understatement. Det är fullständigt omöjligt att hitta. Det finns helt enkelt inte.

Det har blivit så att Kina är världens verkstad. Även om du skulle hitta nånting som verkligen är tillverkade i Europa så kommer verktygen och maskinerna som varorna är tillverkade i från Kina.

Om Europa ska återta tillverkningen av allt vi konsumerar är det en process som kommer att ta flera decennier, eller rent av sekel. Det är ingenting man åstadkommer som ett trollslag genom ett importförbud.
Citera
2026-06-23, 09:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Bättre för din egen ekonomi för att det blir 5kr billigare?

Försök kinesisk kundtjänst och förklara att du vill ha räntefritt o öppet köp och be om returadress och att dom krediterar dig
Om man beställer från t.ex Temu kan betala med Klarna. Så man har exakt samma betalvillkor som om man köpt från en svensk återförsäljare. Man behöver inte prata med kundtjänsten. Om man vill reklamera en vara gör man det i ett webbformulär och återbetalningen kommer automatiskt. Samma sak om priset går ner inom en månad efter köpet. Då krediteras man automatiskt.

Jag har aldrig behövt skicka tillbaka någon defekt vara.
Citera
2026-06-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Går det inte att få varorna som "gåvor" och slippa tullavgiften ifråga då?

Inte från företag.
Citera
2026-06-23, 09:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Personligen unnar jag lön för arbete och om bönder får betalt bör också resten av mellanledet få betalt tills jag har vara i handen.

Handlar jag från Kina direktimport eller på Claes Ohlson så begriper jag att varan kostar samma.

Eller ska alla handla potatisen, spaghettin o mjölken online o direkt hos tillverkaren/distributören och undvika butiker och affärer?

Klart man skall optimera där så är möjligt! Matvarorna är dyra som skammen i Sverige, mestadels pga oligopolet Axfood och Ica centralt har.

Det enda detta gör är att jag flyttar lite inköp till Amazon och tyska ebay istället. Vägrar betala överpris erna i svenska fysiska butiker.

Eu har gjort bort sig ordentligt här, skyddar stor kapitalets girighet istället för vanligt folk. Tvi vale
Citera
2026-06-23, 10:07
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
”Inte lätta att hitta” är dagens understatement. Det är fullständigt omöjligt att hitta. Det finns helt enkelt inte.

Det har blivit så att Kina är världens verkstad. Även om du skulle hitta nånting som verkligen är tillverkade i Europa så kommer verktygen och maskinerna som varorna är tillverkade i från Kina.

Om Europa ska återta tillverkningen av allt vi konsumerar är det en process som kommer att ta flera decennier, eller rent av sekel. Det är ingenting man åstadkommer som ett trollslag genom ett importförbud.
Jodå, bara att förbjuda imorgon, sen blir det roliga konsekvenser som länderna får ta. Jag är FÖR helt klart. Allt i livet kan inte gå smärtfritt. Protesterar folk och företag så låt de göra det. Ge länderna friheten att börja producera eget istället och utan orimliga krav på standard och säkerhet. Acceptera kinesisk stadard på egenproducerat så räcker det till en början.. Kinesiska löner kan man inte sänka sig till förstås, men det får man ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in