2026-07-05, 13:34
Medlem
pungsorks avatar
Skulle Postnord försöka ta ut 100kr när Tull och avgift redan är betald his tex Ali så strider det mot vad EU-kommissionen anser. Skulle så ske, så tycker jag att vi drar igång en Grupptalan mot Postnord ända till EU-domstolen om så behövs!

Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
har ingen lust att dividera om saken. nu inväntar vi svar ifall beställningar på ALI och TEM resulterar i avgifter av postnord. har läst postnords notis och det är väldigt diffust. Vad vi vet är att ALI betalar IOSS och numera en tullavgift. vad som sägs är bland annat av postnord:

*ryska gåvor under 600kr från privatperson till privatperson: 0kr moms- tull. 175kr deklarationsavgift (påtvingad= för att dubellkontrollera att varor inte bryter mot sanktioner). Detta gällde inte förut (på privat-gåvor)

restriktionsvaror från aliexpress med förbetald IOSS/tull = 175kr dekl avgift inkl moms. kosttillskott, vapen etc. troligen 0kr moms, 0kr tull (förbetald). restriktionsvaror är den kategori som postNord ofta returnerar för de ofta inte tillåts för privatimport.

lågvaruimport från aliexpress med förbetald IOSS/tull =100kr dekl avgift inkl moms. troligen 0kr moms, 0kr tull (förbetald)

högvaruimport från aliexpress med förbetald IOSS/tull (> 1500kr) = 175kr deklavgift ink moms. troligen 0kr moms, 0kr tull (förbetald)

Det riskerar alltså att bli dyrare för ALI tar ut moms + tull i priset och ev kanske dyrare kinesiskt frakt på det samtidigt som postNord vill ha en fast dekl avgift (postNord tog inte ut avgifter på ALI förut så att säga).
Citera
2026-07-05, 15:32
Medlem
Någonting har förändrats sedan min förra beställning från Aliexpress. Jag har ett par dussin prylar i varukorgen och när jag markerade ett visst antal av produkterna så att summan översteg 150 Euro, så drogs momsen automatiskt av från varukorgen.

Nu när jag markerar exakt samma varor, så dras inte momsen av i varukorgen när summan hamnar över 150 euro.

Utbudet har minskat drastiskt på sista tiden, så jag misstänker att Aliexpress enbart säljer produkter från EU lagret.

Produkter som köpts tidigare går att hitta med Google, men på Aliexpress så står det "not available in your region".

Det har blivit väldigt tråkigt att handla där när majoriteten av utbudet som jag är intresserad av inte går att beställa.
Citera
2026-07-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Någonting har förändrats sedan min förra beställning från Aliexpress. Jag har ett par dussin prylar i varukorgen och när jag markerade ett visst antal av produkterna så att summan översteg 150 Euro, så drogs momsen automatiskt av från varukorgen.

Nu när jag markerar exakt samma varor, så dras inte momsen av i varukorgen när summan hamnar över 150 euro.

Utbudet har minskat drastiskt på sista tiden, så jag misstänker att Aliexpress enbart säljer produkter från EU lagret.

Produkter som köpts tidigare går att hitta med Google, men på Aliexpress så står det "not available in your region".

Det har blivit väldigt tråkigt att handla där när majoriteten av utbudet som jag är intresserad av inte går att beställa.

alieexpress ska ju enligt den nya lagen implementera att tull och moms tas på högvaruimport? annars blir detta ett jobb för tullverket och postnord vilket betyder 175kr + tull och moms beräknad av postnord vid ankomst till sverige.
Citera
2026-07-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Skulle Postnord försöka ta ut 100kr när Tull och avgift redan är betald his tex Ali så strider det mot vad EU-kommissionen anser. Skulle så ske, så tycker jag att vi drar igång en Grupptalan mot Postnord ända till EU-domstolen om så behövs!

på postnords notis stod det att moms och tull inte utgår bara för att ett annat företag betalt IOSS/tull i förhand. för mej är meningen alldeles för otydlig. för mej låter det som att den tull och moms som alieexpress betalar in, inte längre gäller. Utan att postnord vill göra en dubbelbeskattning ocksså. Därför väntar jag på folk som beställer innan jag själv lägger en beställning - så vi vet lite vad det handlar om.
Citera
2026-07-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
alieexpress ska ju enligt den nya lagen implementera att tull och moms tas på högvaruimport? annars blir detta ett jobb för tullverket och postnord vilket betyder 175kr + tull och moms beräknad av postnord vid ankomst till sverige.
Den reformen börjar att gälla från och med 1:a juli 2028.

https://www.postnord.com/services/logistics/international-shipping/vat-changes-eu-import-threshold/
2. Marketplaces liable for customs and VAT

Starting in 2028, online marketplaces like Amazon and eBay will be required to collect customs duties and VAT for all items sent to the EU. They now collect VAT on items under €150. This new rule means they will also collect VAT on all imports, no matter how much they cost.
Citera
2026-07-06, 13:48
Medlem
SaltKrabbans avatar
Beställde en massa skit från Temu för över 5v sen som dök upp idag. Kan pusta ut då jag inte behövde hosta upp något extra men hade säkert bara tur. Kan tänka mig att många paket slinker igenom utan några repressalier. Fick en 50:- voucher för den sena leveransen som jag absolut inte kommer utnyttja! Det här blev nog sista beställningen därifrån och övriga rövarsidor.
Plus att jag fått 3 artiklar som var helt fel.
Returnera är ju bara glömma. Får vara glad över att jag slapp tullavgiften.
Senast redigerad av SaltKrabban 2026-07-06 kl. 14:40.
Citera
2026-07-06, 14:11
Medlem
får upp denna varning när jag ska beställa trots att det typ står pris + VAT included. vad betyder det?

Import notice: some items are not tax-inclusive. Import duties may be payable by the customer upon customs clearance.

Citat:
The item price excludes destination-country duties and import taxes. Upon arrival, local customs may charge duties, VAT, or other fees, which are the customer's responsibility and payable directly at clearance. Amounts vary by country; the platform does not collect or remit these charges. If you have any questions, please contact customer servic
Senast redigerad av fonzen 2026-07-06 kl. 14:24.
Citera
2026-07-06, 15:17
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltKrabban
Beställde en massa skit från Temu för över 5v sen som dök upp idag. Kan pusta ut då jag inte behövde hosta upp något extra men hade säkert bara tur. Kan tänka mig att många paket slinker igenom utan några repressalier. Fick en 50:- voucher för den sena leveransen som jag absolut inte kommer utnyttja! Det här blev nog sista beställningen därifrån och övriga rövarsidor.
Plus att jag fått 3 artiklar som var helt fel.
Returnera är ju bara glömma. Får vara glad över att jag slapp tullavgiften.

Kan du se på spårningslänken om paketet gick igenom tullen före 1 juli? Kan också vara tull i annat EU-land.

Det lustiga är att det oftast står "Anländer till SE på så lite som 3 arbetsdagar".
Citera
2026-07-06, 15:55
Medlem
SaltKrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Kan du se på spårningslänken om paketet gick igenom tullen före 1 juli? Kan också vara tull i annat EU-land.

Det lustiga är att det oftast står "Anländer till SE på så lite som 3 arbetsdagar".

30:e juni - tullklarering av export slutförd.
2:e juli - överlämnas i tullen
Citera
2026-07-06, 15:56
Medlem
JustTrollings avatar
Mina två sista beställningar sickade med Postnord som inte har straffavgiften betalad hos Aliexpress, står hos Postnord som beräknad levereras till brevlåda imorgon.

Beställdes 22e respektive 23e, och tog lång tid att skicka - 4-5 dagar - fast dom var Choice. Sista beställningen skickad med Bring kom idag. Dagen efter beställning hade priserna ökat med motsvarande straffavgiften. Så det var verkligen sista chans att beställa utan straffavgift.

Om ni inte råkar ut för jätteförseningar så bör alla paket som beställts med Choice innan prisökningen komma fram ostoppade av Postnord.
Citera
2026-07-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Mina två sista beställningar sickade med Postnord som inte har straffavgiften betalad hos Aliexpress, står hos Postnord som beräknad levereras till brevlåda imorgon.

Beställdes 22e respektive 23e, och tog lång tid att skicka - 4-5 dagar - fast dom var Choice. Sista beställningen skickad med Bring kom idag. Dagen efter beställning hade priserna ökat med motsvarande straffavgiften. Så det var verkligen sista chans att beställa utan straffavgift.

Om ni inte råkar ut för jätteförseningar så bör alla paket som beställts med Choice innan prisökningen komma fram ostoppade av Postnord.

Om man väljer att beställa varor märkta med "Choice", så verkar det som att dessa skickas från Aliexpress lager i Europa.

Du borde med andra ord inte råka ut för några överraskningar genom ytterligare avgifter.

Så här står det på Aliexpress hemsida angående lokala lager.
AliExpress Choice utilizes locally based fulfillment warehouses including key hubs in Europe (such as Spain, Germany, Poland, and France) to ensure expedited shipping (3-7 days). By filtering your search for items shipped from local warehouses, you avoid long cross-border waits from China and bypass typical customs delays.

Här finns en artikel om ämnet.

Where are the AliExpress Warehouses in Europe?
AliExpress is building its warehouse system in Europe, allowing sellers to pre-stock goods and deliver selected products within three days to Spain, France, and Poland, and within five to seven days to other parts of Europe.
Citera
2026-07-06, 21:00
Medlem
aliexpress chocie är helt tullfritt och momsfritt ja. det är leverans som sköts av alie själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in