2026-06-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det handlar om exakt samma produkt från samma tillverkare.
Jo jag känner till hur man driver företag.
När den här grejen gick sönder fick jag till svar att de skulle "höra med det kinesiska företaget om de kunde skicka en ny.
Alltså inget lager, ingen lokalkostnad, ingenting.

Det är irrelevant att det handlar om samma produkt, det handlar om att kontroller har gjorts för att se till att produkten är säker att använda, eftersom man inte får sälja produkter inom EU som inte följer ett helt gäng standarder, och det finns goda skäl till det. Företag inom EU gör därmed kontroller för att välja ut produkter lämpliga för försäljning här, det är orelaterat till lagerhållning. Det borde du ju veta eftersom du vet hur man driver företag.

Att i princip all tillverkning har outsourcats till Kina är knappast en nyhet.
Citera
2026-06-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Du får gärna ge några exempel på varor som tillverkas i EU som folk köper på nätet.
Jag kan dessvärre själv inte komma på en enda vara...

Jag köpte ett par Hanwag vandringsskor häromveckan som tillverkats inom EU.
Citera
2026-06-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vadå momsfritt?
Man betalar ju moms på sina köp från Temu osv också...

I början, för 6-7år sedan var det momsfritt upp till värde på 500 kr
När det börjades ta ut moms var det ett evigt gråt och bölande på wish köparna
Moms ? Åh nej
Citera
2026-06-23, 11:50
Medlem
+1
Precis. Det är kul hur obildade människor är på detta forumet.
Sen motarbetar samma användare public service vilket är stor humor. =) Kanske vore dags att ni lyssnar på P1 om dagarna så ni lär er någonting.

Känns som man aldrig kan diskutera något på detta forumet. Väldigt låg utbildning på användarna tyvärr. De flesta drar saker ur röven.

Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det är irrelevant att det handlar om samma produkt, det handlar om att kontroller har gjorts för att se till att produkten är säker att använda, eftersom man inte får sälja produkter inom EU som inte följer ett helt gäng standarder, och det finns goda skäl till det. Företag inom EU gör därmed kontroller för att välja ut produkter lämpliga för försäljning här, det är orelaterat till lagerhållning. Det borde du ju veta eftersom du vet hur man driver företag.

Att i princip all tillverkning har outsourcats till Kina är knappast en nyhet.
Citera
2026-06-23, 11:52
Avslutad
Citat:
Jag köpte ett par Hanwag vandringsskor häromveckan som tillverkats inom EU.

Najs, bra att det fortfarande finns något som tillverkas i Europa.
Citera
2026-06-23, 13:25
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ja, och det finns goda skäl till det. Dels har företaget redan betalat importen, som du hittills kunnat komma undan.
men det sker också kontroller, då en säljare i EU har ansvar för att bara sälja saker som följer EU-lagstiftning. Det gäller allt från kvalitetsmärkningar som ska garantera att din lampa inte tuttar eld på din lägenhet, till kemikalieanalyser för att säkerställa att leksaker och kläder inte innehåller gifter som gör att ditt barn får cancer.
Dessa tester både kostar och tar tid, därför blir det påslag.
Ovanpå det kommer personalkostnader och andra omkostnader för företaget i Sverige som självklart också måste gå med nån vinst.

När du köper en importerad vara köper du inte bara varan, du köper vetskapen om att den är säker att använda.

Sen behöver ju inte du personligen tycka att det är värt pengarna, men på samhällsnivå är det absolut att föredra att vi importerar bra mycket mindre sopor.
Stora företag köper rimligen från iso-certifierade tillverkare och gör därutöver några enstaka stickprov, det motiverar knappast ett prispåslag på flera 100%.

Deras affärsidé funkade så länge konsumenterna i väst var utestängda från den kinesiska marknaden, men den tiden kommer aldrig att komma tillbaka hur mycket än detaljhandels lobbyister försöker köpa våra folkvalda.

Nu är jag inte heller närmre påläst på den nya lagstiftningen, men på vilket sätt menar du att en ökad tullavgift påverkar hur väl kineserna kommer efterleva europeiska miljö- och konsumentlagar?

Det ironiska i att europén gått i taket över Durito-mannens tullar är för övrigt svårt att inte notera.
Senast redigerad av brukstjack 2026-06-23 kl. 13:37.
Citera
2026-06-23, 13:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att någon annan ska beställa varor från Kina och sedan leverera dem till dig, när du lika gärna kan beställa dem själv.

Låter bra, då börjar jag genast online beställa mjölk, strumpor, kalsonger, ost, bröd, ris, kylskåp, soffa etc så direkt möjligt från tillverkaren eller distributören, men det måste vara utomlands så att jag kan få inte det tull- o momsfritt för annars är det inte alls lönsamt för mig.

Ska kolla amazon,eBay, o vad som finns!

F-n! Här kommer jag att spara galet mycket!
Citera
2026-06-23, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om man beställer från t.ex Temu kan betala med Klarna. Så man har exakt samma betalvillkor som om man köpt från en svensk återförsäljare. Man behöver inte prata med kundtjänsten. Om man vill reklamera en vara gör man det i ett webbformulär och återbetalningen kommer automatiskt. Samma sak om priset går ner inom en månad efter köpet. Då krediteras man automatiskt.

Jag har aldrig behövt skicka tillbaka någon defekt vara.

Wauw! Hoppas Klarna skaffar avtal med precis alla asiatiska tillverkare o leverantörer av precis allting som jag behöver!!

Räntefritt i Kina! Blir ny kaffebryggare varannan månad!!
Citera
2026-06-23, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Klart man skall optimera där så är möjligt! Matvarorna är dyra som skammen i Sverige, mestadels pga oligopolet Axfood och Ica centralt har.

Det enda detta gör är att jag flyttar lite inköp till Amazon och tyska ebay istället. Vägrar betala överpris erna i svenska fysiska butiker.

Eu har gjort bort sig ordentligt här, skyddar stor kapitalets girighet istället för vanligt folk. Tvi vale

Livsmedlen och handlarna i Sverige…..

Bor mestadels i Antwerpen Belgien
Kilopriser: kyckling 40kr, lax 150, ris 5kr, torsk 150, tomater 20, apelsiner 15, päron 10. 500gr pasta barilla 5kr, slanggurka 2 för 9kr, bröd alla kategorier o sorter en limpa 5kr

Fullständigt vansinnigt. Galet lönsamt att köra ner med lastbil till Aldi, Lidl o fylla o sälja till Ica handlarna
Senast redigerad av Snairbox 2026-06-23 kl. 13:41.
Citera
2026-06-23, 13:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Livsmedlen och handlarna i Sverige…..

Bor mestadels i Antwerpen Belgien
Kilopriser: kyckling 40kr, lax 150, ris 5kr, torsk 150, tomater 20, apelsiner 15, päron 10. 500gr pasta barilla 5kr, slanggurka 2 för 9kr, bröd alla kategorier o sorter en limpa 5kr

Fullständigt vansinnigt. Galet lönsamt att köra ner med lastbil till Aldi, Lidl o fylla o sälja till Ica handlarna

Har lite svårt att hitta dina priser, kollade på Lidl reklamblad för veckan för Antwerpen:

https://folder-nl.lidl.be/nl-folder-22-06-27-06/page/10-11

Men avocadon var billig.
Citera
2026-06-23, 14:16
Medlem
Monerokungens avatar
Detta är nästan lika idiotiskt som

Jag öppnar pizzeria i Stockholm all pizza kostar samma som konkurrenterna.

Men köper du av dom tillkommer en straffavgift så pizzan blir mycket dyrare.

Låter som maffia fasoner eu håller på med. Köp av oss så vi kan tjäna pengar, eller köp av våra leverantörer 10 gånger billigare men då får du straff
Citera
2026-06-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Stora företag köper rimligen från iso-certifierade tillverkare och gör därutöver några enstaka stickprov, det motiverar knappast ett prispåslag på flera 100%.

Deras affärsidé funkade så länge konsumenterna i väst var utestängda från den kinesiska marknaden, men den tiden kommer aldrig att komma tillbaka hur mycket än detaljhandels lobbyister försöker köpa våra folkvalda.

Nu är jag inte heller närmre påläst på den nya lagstiftningen, men på vilket sätt menar du att en ökad tullavgift påverkar hur väl kineserna kommer efterleva europeiska miljö- och konsumentlagar?

Det ironiska i att europén gått i taket över Durito-mannens tullar är för övrigt svårt att inte notera.

Nu var jag rätt tydlig med att prispåslaget också beror på saker som personalkostnader, lagerhållning och vinstmarginal, men det är väl bekvämt att skita i hur normal företagsverksamhet fungerar för att man vill fortsätta beställa skräp från Wish.

Sen är det väl för tusan ingen som påstått att detta skulle göra kinesiska företag mer benägna att följa EUs kvalitetsstandarder. Är det det du tror är skälet till den nya tullen? 😂
Poängen med tullen är att förändra köpares beteende, så att inte EU översvämmas med farliga skitprodukter vilka har både ekonomiska, miljömässiga och hälsomässiga effekter.

Med tanke på president peddo är det väl f.ö lämpligt att poängtera att det också finns en risk ur internationellt säkerhetsperspektiv i att EU har gjort sig helt beroende av att köpa skräp från mindre pålitliga clownstater. Inte bara företagen gör det, utan nu även privatpersoner.
Tydligen hjälpte det inte att påtala riskerna med cancerframkallande kläder och livsfarlig elektronik, det hjälpte inte att påtala att Temu använder slaveri, för folk i väst bryr sig bara om att köpa billigast möjliga skit. Så, då valde man att göra det dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in