2026-06-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Du jämför en levande organism med avskrapade hudceller. Det är inte samma sak.

Hudceller är delar av en människa. Ett embryo är en självständig, levande organism av arten Homo sapiens i ett tidigt utvecklingsstadium.

Och återigen: livsduglighet beskriver vad individen kan göra, inte vad individen är. En prematur bebis är inte en annan biologisk individ bara för att den behöver intensivvård.

Så min fråga kvarstår: Varför skulle beroende av omgivningen avgöra om en människa är en människa?

Det är du som hävdar att en cygot är ”levande” och ” människa”. Ingen annan.

En cygot är den allra första cellen med komplett DNA, innan den cellen börjar dela på sig. Det är en cell vid liv, men inte ens i närheten av en människa vid liv.
Men jag har insett att det går inte få dig fatta detta tämligen uppenbara.

Ett embryo är fler celler, men fortsatt inte i närheten av det stadie där det som krävs för att fungera självständigt just som organismen människa finns på plats.

Den ”livsduglighet” som man avser i denna kontext är just grundläggande funktioner för att överleva som egen individ.
Kan man inte syresätta sig själv, ha en EGEN fungerande metabolism, dvs ha förmåga spjälka med EGNA enzymer eller äger förmågan reagera på yttre stimuli via fungerande nervsystem och hjärna etc. så nej då är man inte ”livsduglig” eller att betrakta som fördig organism av den art man nu tillhör, utan man är ett embryo, ex.

Men återigen du klarar inte ta in detta, börjar misstänka att du är Strix under annat nick.
Lika snäv i tanken i vart fall.
Citera
2026-06-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är du som hävdar att en cygot är ”levande” och ” människa”. Ingen annan.

En cygot är den allra första cellen med komplett DNA, innan den cellen börjar dela på sig. Det är en cell vid liv, men inte ens i närheten av en människa vid liv.
Men jag har insett att det går inte få dig fatta detta tämligen uppenbara.

Ett embryo är fler celler, men fortsatt inte i närheten av det stadie där det som krävs för att fungera självständigt just som organismen människa finns på plats.

Den ”livsduglighet” som man avser i denna kontext är just grundläggande funktioner för att överleva som egen individ.
Kan man inte syresätta sig själv, ha en EGEN fungerande metabolism, dvs ha förmåga spjälka med EGNA enzymer eller äger förmågan reagera på yttre stimuli via fungerande nervsystem och hjärna etc. så nej då är man inte ”livsduglig” eller att betrakta som fördig organism av den art man nu tillhör, utan man är ett embryo, ex.

Men återigen du klarar inte ta in detta, börjar misstänka att du är Strix under annat nick.
Lika snäv i tanken i vart fall.
Jag har bemött dina argument genom hela diskussionen, även om vi drar olika slutsatser. Du verkar däremot ha svårt att acceptera att jag har en annan uppfattning än du.

Nu har diskussionen dessutom övergått till personliga kommentarer i stället för sakargument. Det tycker jag inte för debatten framåt.

Så länge du kan hålla dig till sakfrågan, vara trevlig och undvika personangrepp diskuterar jag gärna vidare. Annars sätter jag punkt här.
Citera
2026-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Nej embryon.

det är vad en bebis (dvs ett barn under ca 1.5 års ålder) kallas på läkarspråk fram till v9. eller om man är petig när det används som en mer generell term

https://svenska.se/?q=embryo&exactMatch=true&activeTab=alla

Citat:
första anlag till djur el. växt; äv. bildl. första början, frö

men du kanske menade något annat när du använde ordet?

Citat:
Är det efter vecka 9 de börjar svassa runt och smacka med läpparna?

Nej, då kallar doktorn det för ett foster, när han pratar med sina kolegor, din mamma kallade dig säkert för det mer generlla begrepet, bebis.

Citat:
Är det efter vecka 9 de börjar joddla och slå på trumma?
Är det defintionen av "liv" enligt dig? kan du joddla och slå på trumma?

Citat:
Är det efter vecka 9 de börjar jaga palestinier och räkna alla sina pengar?
Är det defintionen av "liv" enligt dig? att jaga fantasier och räkna pengar?

Citat:

Om inte kan de dra åt fanders

Jo, det är ju så det slutar, att någon gör slut på dig, och du inser att det kanske finns människor med ännu bättre fantas...
Citera
2026-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag har bemött dina argument genom hela diskussionen, även om vi drar olika slutsatser. Du verkar däremot ha svårt att acceptera att jag har en annan uppfattning än du.

Nu har diskussionen dessutom övergått till personliga kommentarer i stället för sakargument. Det tycker jag inte för debatten framåt.

Så länge du kan hålla dig till sakfrågan, vara trevlig och undvika personangrepp diskuterar jag gärna vidare. Annars sätter jag punkt här.

Detta är inte frågan om nån "uppfattning" det är en fråga om logik och förståelse av simpel biologi.
En människa kan omöjligt vara 1 cell. Alltså pratar man inte om mänskliga cygoter eller embryon som "människor vid liv", utan man pratar om dem som just cygoter eller embryon.

fantasierna att dessa tidiga stadier i livmödrar skulle vara små fullgånga människor är urgammalt sentimentalt religiöst dravel från medeltid, innan man fick kunskaper om hur mänsklig reproduktion och utveckling fungerar.
Citera
2026-06-22, 21:09
Medlem
Inslaget nedan handlar om vad Texas abortlagar kan leda till för helvete.
En kvinna och hennes make har kämpat i 18 månader för att få barn. kvinnan blir äntligen gravid. Men i vecka 16 går vattnet. Det går inte att rädda fostret. Men pga. abortlagarna, så kan läkarna inte heller ta ut fostret... Därmed får kvinnan därmed en svår infektion och blodförgiftning. kan de hjälpa kvinnan, som svävar mellan liv och död. Detta har även lett till att hennes livmoder nu är så pass skadad att hon inte kommer kunna få barn.
https://www.youtube.com/watch?v=nS6v5frTx9A

Stränga abortlagar drabbar således även kvinnor som vill ha barn.

Något för er abortmotståndare att tänka på.

Denna kvinnan kunde ha dött. Och hon kommer aldrig mer kunna få barn. Hade läkarna fått göra abort direkt, så hade hon kunnat få barn.

Kvinnans öde finns att se i dokumentär också:
https://www.svtplay.se/video/j16GqMo/zurawski-mot-texas?video=visa
Citera
2026-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
....

Detta borde abortmotståndare se också. Stränga abortlagstiftningar är verkligen inte "pro-life".

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inslaget nedan handlar om vad Texas abortlagar kan leda till för helvete.
En kvinna och hennes make har kämpat i 18 månader för att få barn. kvinnan blir äntligen gravid. Men i vecka 16 går vattnet. Det går inte att rädda fostret. Men pga. abortlagarna, så kan läkarna inte heller ta ut fostret... Därmed får kvinnan därmed en svår infektion och blodförgiftning. kan de hjälpa kvinnan, som svävar mellan liv och död. Detta har även lett till att hennes livmoder nu är så pass skadad att hon inte kommer kunna få barn.
https://www.youtube.com/watch?v=nS6v5frTx9A

Stränga abortlagar drabbar således även kvinnor som vill ha barn.

Något för er abortmotståndare att tänka på.

Denna kvinnan kunde ha dött. Och hon kommer aldrig mer kunna få barn. Hade läkarna fått göra abort direkt, så hade hon kunnat få barn.

Kvinnans öde finns att se i dokumentär också:
https://www.svtplay.se/video/j16GqMo/zurawski-mot-texas?video=visa
Citera
2026-06-22, 21:12
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är vad en bebis (dvs ett barn under ca 1.5 års ålder) kallas på läkarspråk fram till v9. eller om man är petig när det används som en mer generell term

https://svenska.se/?q=embryo&exactMatch=true&activeTab=alla

men du kanske menade något annat när du använde ordet?

Nej, då kallar doktorn det för ett foster, när han pratar med sina kolegor, din mamma kallade dig säkert för det mer generlla begrepet, bebis.

Är det defintionen av "liv" enligt dig? kan du joddla och slå på trumma?

Är det defintionen av "liv" enligt dig? att jaga fantasier och räkna pengar?

Jo, det är ju så det slutar, att någon gör slut på dig, och du inser att det kanske finns människor med ännu bättre fantas...

Fram till ca vecka 8 kallas det embryo ja.

Ahfan

Nu har jag visserligen inte någon riktig trumma men jag brukar vända upp och ner på en spann, det går exakt lika bra

Svassa och smacka med läpparna kan jag också och jag gillar att kolla på Eurovision Song Contest

Jaga fantasier och räkna alla mina pengar absolut älskar jag. Yep, det kallar jag liv, prima liv

För att jag älskar att räkna mina pengar eller pga nåt av det andra?
Citera
2026-06-22, 21:44
Medlem
Citat:
Fram till ca vecka 8 kallas det embryo ja.
Ja, var det vad du menade, att du inte ser något problem gällande att ha ihjäl bebisar sålänge den medecinska termen är embryo, eller menade du något helt annat?

Citat:
Ahfan
det är möjligt att din mamma sa det oxo. det är väll främst läkare som använder medcinska termer.

Citat:
Nu har jag visserligen inte någon riktig trumma men jag brukar vända upp och ner på en spann, det går exakt lika bra

Svassa och smacka med läpparna kan jag också och jag gillar att kolla på Eurovision Song Contest

Jaga fantasier och räkna alla mina pengar absolut älskar jag. Yep, det kallar jag liv, prima liv
Så du ser inget hinder för någon att ta livet av dig, då du inte själv når up till de kriterier du föreställer dig skiljer människor från... "embryon"?

Citat:
För att jag älskar att räkna mina pengar eller pga nåt av det andra?

så alla hos kronofgden går bort?
Citera
2026-06-22, 22:00
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ja, var det vad du menade, att du inte ser något problem gällande att ha ihjäl bebisar sålänge den medecinska termen är embryo, eller menade du något helt annat?

det är möjligt att din mamma sa det oxo. det är väll främst läkare som använder medcinska termer.

Så du ser inget hinder för någon att ta livet av dig, då du inte själv når up till de kriterier du föreställer dig skiljer människor från... "embryon"?

så alla hos kronofgden går bort?

Ingen människa, ingen bebis

Ja det hoppas jag

Jag är människa liksom du. Till skillnad från embryon som inte är människor

Nä fan, jag tycker alla hos kronofogden ska få amnesti till Jamaica. Roligare sitta bland palmerna med nån haschtomte än hos kronofogden
Citera
2026-06-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Detta borde abortmotståndare se också. Stränga abortlagstiftningar är verkligen inte "pro-life".

Hemskt.

inte lika hemskt som när 16 åriga jessica dödades av sina abortpiller...

alla abortivrare ,abortälskare och bebislaktare ta del av det, kanske hade jessica haft egna barn om vi haft strängare abortlagstiftning, lyckligare hade hon naturligtvis varit, och itne död.....

https://www.expressen.se/nyheter/rebecca-dog-av-abortpiller/

"Sjukvårdens fel" Rebeccas mamma Catharina Tell fick dödsbudet när präst och polis ringde på hemma. Hon anser att det är sjukvårdens fel att hennes flicka inte finns mer. - Rebecca ville inte alls genomgå en medicinsk abort. Men doktorn sa till henne att det var mycket bättre med en sådan än att genomgå en skrapning, säger hon

Rebeccas mamma har naturlgtivs rätt, abortpiller är långt farligare än kirurgiska aborter.
Citera
2026-06-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ingen människa, ingen bebis

judar? elelr är du fast vid ordet som du inte kände till , dvs "embryo"?

Citat:
Ja det hoppas jag
Du kan säkert fråga henne.

Citat:
Jag är människa liksom du. Till skillnad från embryon som inte är människor
pratar du om frön i växter nu? de flesta kvinnor och barn passar inte in på ordet människa, du gör det nog inte heller

https://svenska.se/?activeTab=alla&q=m%C3%A4nniska&exactMatch=true

Citat:
Nä fan, jag tycker alla hos kronofogden ska få amnesti till Jamaica. Roligare sitta bland palmerna med nån haschtomte än hos kronofogden
Jag tänkte mer att abort skulle passa in enligt ditt eget resonemang?
Citera
2026-06-22, 22:35
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
judar? elelr är du fast vid ordet som du inte kände till , dvs "embryo"?

Du kan säkert fråga henne.

pratar du om frön i växter nu? de flesta kvinnor och barn passar inte in på ordet människa, du gör det nog inte heller

https://svenska.se/?activeTab=alla&q=m%C3%A4nniska&exactMatch=true

Jag tänkte mer att abort skulle passa in enligt ditt eget resonemang?

Judar är människor. Eller vad insinuerar du? Är du neonazi?

Barn och kvinnor är människor. Eller vad insinuerar du? Hatar du kvinnor och barn?

Nä, människor ska man inte abortera, det är ju mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in