Citat:
Jag tycker inte att ditt resonemang följer en röd tråd.
Om ett foster i vecka 22 är biologiskt identiskt en minut före födseln och en minut efter födseln, vad är det som gör att det plötsligt blir en människa? Det enda som har förändrats är var det befinner sig.
För mig kan inte platsen avgöra vad en individ är. Antingen är det samma mänskliga individ före och efter födseln, eller så måste det finnas en biologisk förändring som förklarar identitetsbytet. Jag känner inte till någon sådan förändring.
Det är därför jag tycker att utvecklingsgrad, livsduglighet och födsel beskriver olika egenskaper och händelser, men inte när en människa plötsligt börjar vara människa.
Om ett foster i vecka 22 är biologiskt identiskt en minut före födseln och en minut efter födseln, vad är det som gör att det plötsligt blir en människa? Det enda som har förändrats är var det befinner sig.
För mig kan inte platsen avgöra vad en individ är. Antingen är det samma mänskliga individ före och efter födseln, eller så måste det finnas en biologisk förändring som förklarar identitetsbytet. Jag känner inte till någon sådan förändring.
Det är därför jag tycker att utvecklingsgrad, livsduglighet och födsel beskriver olika egenskaper och händelser, men inte när en människa plötsligt börjar vara människa.
Men kära du.
Foster är latin och betyder typ "ofödd avkomma". Så om ett 22 veckor gammalt liv inte är född, så är det ett foster. Är det 22 gammal livet fött, så är det en människa/bebis. Men även i magen har dess nervsystem utvecklats så pass att man kan kalla det för "människa" om man så vill. Med risk att det kommer missuppfattas och folk tror att fostret redan är fött... Så bättre att kalla det foster, till det är fött.
Foster = ofödda avkomma
Människa = den tänkande.
Ett embryo kan inte tänka. Och kan inte kallas för människa. Och kan därav inte ha ett människovärde.
En 22 veckor gammalt foster, har utvecklats en bra bit och har ett visst medvetande. Och kan kallas människa ä. I synnerhet om den föds.