Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jesaja 9:6 SFB98
Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.
Aha! Där har vi det! Versen som dödar Jehovas Vittnen!
Nu har jag dig!
1 Korinthierbrevet 4
[15] Om ni så skulle ha tio tusen lärare som vill göra er till kristna, har ni ändå inte många fäder. Det var jag som blev er far i Kristus Jesus genom evangeliet.
Inte så övertygande argument.
Jesus har FÅTT all makt av Fadern.
Uppenbarelseboken 2
[28] samma makt som jag har fått av min fader. Den fick han i Ps 110, samtidigt som han fick i uppdrag att lägga alla fiender under sig. När han har gjort det ska han själv UNDERORDNA sig Fadern.
Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
Det kan inte bli tydligare. Sonen FICK all makt för att lägga alla fiender under sig, ett bemyndigande, och han måste härska TILLS han fullföjlt sitr uppdrag. Så Sonen var inte allsmäktig innan, men nu är han allsmäktig tills han underordnar sig Fadern. Vi har inte valt att göra honom till Gud, det har den allsmäktige Fadern gjort, så vi bryter inte mot något bud om vi tillber honom. Tvärtom uppmsnas vi att göra det.
för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.
Guds ande är, precis som din ande, ingen individ, endast en del av en individ: yer mind! Läs 2Kor 3:17.
Och för oss har Gud uppenbarat det genom anden, ty det är din ande som utforskar allt, också djupen hos Gud.Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.
Så din ande är din egen, inte Guds ande. Med din ande utforskar du dina innersta tanka och känslor, så din ande är din mind. Gud utforskar det som rör sig inom honom, och är INTE en egen seperat individ. Trenigheten är en falsk lära som bygger på feöaktiga antaganden om vad Guds ande är. Att Gud har fler andliga förmågor än människor gör inte Guds ande till en snnan individ. Då finns bara rvp personer, Fadern och Sonen, kvar i din dumms treenighet.