2026-07-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Var hittar du din "fakta" ?

Procentuell ökning från 2024 till 2025: 2,5%
Döpta: 304 643 = 835st/dag !!

Gäller det Sverige? Eller globalt?

Vore intressant att se om det finns någon uppdelning. Tex hur många som är uppväxta inom JV och som väljer att döpa sig, och hur många som kommer ’utifrån’ och väljer att döpa sig. Kan tänka mig att det varierar mellan länder också.

Och det finns väl ingen statistik på antalet personer som blir uteslutna eller som själva väljer att lämna JV? Och även här kan siffrorna variera mellan olika länder, antar jag.
Citera
2026-07-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Var hittar du din "fakta" ?

Procentuell ökning från 2024 till 2025: 2,5%
Döpta: 304 643 = 835st/dag !!

Varför skriver du döpta per dag? Det är väl inte ens dop regelbundet? Utan främst på sammankomster, som kanske är några gånger per år. Det är inte som tex Svenska kyrkan, som brukar erbjuda möjlighet till dop varje vecka.

Enligt tjänsteåret 2025 så blev 263 personer döpta i Sverige, och ingen siffra anges när det gäller ökning sedan föregående år (den gäller dock antal förkunnare överlag, inte antal nya döpta). Verkar till och med ha skett en minskning. Högsta antal förkunnare 2025 var 22 450 st. Medan medeltalet var 22 284. Inte någon imponerande statistik för Sverige.

Om personen du citerade syftade på Sverige, så är det väl inte helt felaktigt att säga att det krymper. Det har även skett en minskning i en del andra länder. Trots att tillväxt sker i andra länder.

Jag kollade alltså på https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Jehovas-vittnens-v%C3%A4rldsvida-tj%C3%A4nste%C3%A5rsrapport-2025/Statistik-f%C3%B6r-l%C3%A4nder-och-omr%C3%A5den-2025/
Citera
2026-07-20, 11:07
Medlem
Jehovas är inte mer än ej sjuk sekt. Vet folk som gått ur som fått utstå sjuka saker trots de va minderåriga, av båda föräldrarna. Stoppar saker i en bl.a . Sekt! O allt hålls inom 4 väggar. Ni som är med är hjärntvättade deluxe.
Citera
2026-07-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amigon
Jehovas är inte mer än ej sjuk sekt. Vet folk som gått ur som fått utstå sjuka saker trots de va minderåriga, av båda föräldrarna. Stoppar saker i en bl.a . Sekt! O allt hålls inom 4 väggar. Ni som är med är hjärntvättade deluxe.

Vad får de utstå? Och vad blir de istoppade för saker? Kan du ge lite exempel?

Jag är lite skeptisk. Men det kanske är möjligt att vissa familjer gör dumma saker, men att det kanske inte är enligt Jehovas Vittnens riktlinjer/regler, utan snarare något som föräldrarna gör för att bestraffa barnen. Att det är föräldrarnas regler och bestraffningar, som inte behöver ha något med religionen att göra.

Vet du om det är minderåriga som är döpta innan de lämnar? Eller om de ännu inte har blivit döpta. Vad jag förstår så kan det finnas en viss skillnad där, då man behandlar döpta uteslutna och avhoppare på ett visst sätt. Att man tex får vistas på sitt rum när det kommer gäster som är vittnen, eller så får man stanna hemma när resten av familjen ska besöka släktingar etc som är vittnen. Samt att man inte får vara med när resten av familjen diskuterar religion/religiösa frågor, sysslar med bibelstudier och annat kopplat till religion. Det är exempel på sådant som beror på Jehovas Vittnen, och det är säkert tufft för de drabbade. För odöpta personer, så verkar det vara lite mer individuellt hur man behandlar dem. Vissa vittnen behandlar dem som vanligt i princip. Som ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in