2026-06-20, 09:14
Medlem
I sommar är det ju en stor sammankomst i Stockholm med internationella gäster. Frågan är om det kommer något ”nytt ljus” från styrande kretsen. Börja fira födelsedagar kanske. Någpn som vet hur många man räknar samla?
Citera
2026-06-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
I sommar är det ju en stor sammankomst i Stockholm med internationella gäster. Frågan är om det kommer något ”nytt ljus” från styrande kretsen. Börja fira födelsedagar kanske. Någpn som vet hur många man räknar samla?

Blir inget nytt ljus på en sammankomst, skulle jag tro och absolut inte födelsedagar.
Det slutade jag fira långt innan jag blev vittne.
Det kommer 7000 delegater + Svenskarna, så jag tippar på 25-30000 st.
Citera
2026-06-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesaja 9:6 SFB98
Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.
Aha! Där har vi det! Versen som dödar Jehovas Vittnen!
Nu har jag dig!
1 Korinthierbrevet 4
[15] Om ni så skulle ha tio tusen lärare som vill göra er till kristna, har ni ändå inte många fäder. Det var jag som blev er far i Kristus Jesus genom evangeliet.

Inte så övertygande argument.

Jesus har FÅTT all makt av Fadern.

Uppenbarelseboken 2
[28] samma makt som jag har fått av min fader. Den fick han i Ps 110, samtidigt som han fick i uppdrag att lägga alla fiender under sig. När han har gjort det ska han själv UNDERORDNA sig Fadern.

Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.

Det kan inte bli tydligare. Sonen FICK all makt för att lägga alla fiender under sig, ett bemyndigande, och han måste härska TILLS han fullföjlt sitr uppdrag. Så Sonen var inte allsmäktig innan, men nu är han allsmäktig tills han underordnar sig Fadern. Vi har inte valt att göra honom till Gud, det har den allsmäktige Fadern gjort, så vi bryter inte mot något bud om vi tillber honom. Tvärtom uppmsnas vi att göra det.

för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Guds ande är, precis som din ande, ingen individ, endast en del av en individ: yer mind! Läs 2Kor 3:17.

Och för oss har Gud uppenbarat det genom anden, ty det är din ande som utforskar allt, också djupen hos Gud.Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

Så din ande är din egen, inte Guds ande. Med din ande utforskar du dina innersta tanka och känslor, så din ande är din mind. Gud utforskar det som rör sig inom honom, och är INTE en egen seperat individ. Trenigheten är en falsk lära som bygger på feöaktiga antaganden om vad Guds ande är. Att Gud har fler andliga förmågor än människor gör inte Guds ande till en snnan individ. Då finns bara rvp personer, Fadern och Sonen, kvar i din dumms treenighet.
Citera
2026-06-21, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Blir inget nytt ljus på en sammankomst, skulle jag tro och absolut inte födelsedagar.
Det slutade jag fira långt innan jag blev vittne.
Det kommer 7000 delegater + Svenskarna, så jag tippar på 25-30000 st.

Vad är egentligen delegater? Gjorde en snabb sökning på jw.org, men fick bara upp sökresultat som handlar om folk från olika länder som åker till en sammankomst i ett visst land. Även internationella sammankomster och specialsammankomster nämns. Delegater brukar tydligen bjudas in, från x antal länder (och ibland nämns det vilka länder).

Blev inte mycket klokare, och borde kanske spendera mer tid på att söka.

Men vad är egentligen delegater? Varför vill de åka på sammankomster i andra länder? Hur väljer man ut vilka som bjuds in? Är det någon större skillnad på vanlig sammankomst, internationell sammankomst och specialsammankomst? Skillnader och likheter?
Citera
2026-06-21, 11:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vad är egentligen delegater? Gjorde en snabb sökning på jw.org, men fick bara upp sökresultat som handlar om folk från olika länder som åker till en sammankomst i ett visst land. Även internationella sammankomster och specialsammankomster nämns. Delegater brukar tydligen bjudas in, från x antal länder (och ibland nämns det vilka länder).

Blev inte mycket klokare, och borde kanske spendera mer tid på att söka.

Men vad är egentligen delegater? Varför vill de åka på sammankomster i andra länder? Hur väljer man ut vilka som bjuds in? Är det någon större skillnad på vanlig sammankomst, internationell sammankomst och specialsammankomst? Skillnader och likheter?

Delegater kommer numera att agera som utfyllnad så att det inte märks lika tydligt hur få vittnen det är kvar.
Citera
2026-06-21, 11:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish79

Tillåtelse att fira födelsedagar är det som det spås om mest nu som nytt ljus som kommer inom kort. Eftersom det inte står nåt i bibeln om att det inte får firas, precis som med användning av eget blod för transfusion.
Citera
2026-06-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Delegater kommer numera att agera som utfyllnad så att det inte märks lika tydligt hur få vittnen det är kvar.

Oavsett anledning så är jag mest nyfiken på varför tusentals vittnen vill åka på en sammankomst i ett annat land. Speciellt om de själva ska bekosta resor, boende etc. Sedan kan det ju finnas sammankomster i deras hemländer, som de kan gå på istället. Varför då åka utomlands?
Citera
2026-06-21, 17:44
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Oavsett anledning så är jag mest nyfiken på varför tusentals vittnen vill åka på en sammankomst i ett annat land. Speciellt om de själva ska bekosta resor, boende etc. Sedan kan det ju finnas sammankomster i deras hemländer, som de kan gå på istället. Varför då åka utomlands?

Tro mig när jag säger att de är utfyllnad. De har blivit ombedda att resa världen runt och delta så att det inte syns lika tydligt att läktarna ekar tomma. Det finns ingen annan orsak.
Citera
2026-06-22, 18:54
Medlem
Citat:
Tro mig när jag säger att de är utfyllnad. De har blivit ombedda att resa världen runt och delta så att det inte syns lika tydligt att läktarna ekar tomma. Det finns ingen annan orsak.

Enligt hemsidan så finns det tydligen 22 450 förkunnare (antar att alla är döpta, för man kan vara odöpt förkunnare. Samt att alla är aktiva vittnen).

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/v%C3%A4rlden-%C3%B6ver/SE/

Enligt Jahman5’s gissning så kommer cirka 25-30 tusen till sammankomsten i sommar. Varav 7000 är delegater. Stämmer gissningen ovan, då kan det bli drygt 25- 30 tusen med alla förkunnare samt delegater. Det är ju ändå mer än antalet förkunnare i Sverige. Så dåligt är det väl inte? Varför vill man öka siffrorna så att det ser bra ut rent utåt? För att det är färre vittnen kvar? Varför spelar det ens roll? Vittnen brukar ju alltid snacka om att de minsann går den smala vägen (bibelreferens).

Jag tycker inte ens att det ser dåligt ut om kanske 20 tusen kommer. Att drygt 2 tusen inte kommev olika anledningar. Litet bortfall kan man väl ändå räkna med.

Har inte lika bra koll på hur det ser ut världen över. Så tar bara Sverige som exempel här.

Om problemet är tomma läktare, så kan man väl ta sammankomsten i en mindre lokal som passar bättre för det förväntade antalet besökare? Eller försöka få fler av vittnena att faktiskt dyka upp på en sammankomst i sitt eget land? Även om vissa kanske inte kan av sjukdom eller andra acceptabla skäl.

För övrigt, för mig som utomstående så är antalet personer som går till åminnelsen mer intressant. Globalt sett, så har det länge varit många icke vittnen på det. Förra året var det tex 20,6 miljoner under åminnelsen, men 9,2 miljoner förkunnare/vittnen.

Tydligen kan man locka till sig många till åminnelsen, men inte till sammankomster.
Senast redigerad av Starberries 2026-06-22 kl. 19:10.
Citera
2026-06-25, 17:07
Medlem
Citat:
Tillåtelse att fira födelsedagar är det som det spås om mest nu som nytt ljus som kommer inom kort. Eftersom det inte står nåt i bibeln om att det inte får firas, precis som med användning av eget blod för transfusion.
Jo det har även jag hört rykten om. Den som lever får se om det blir firanden av brödrar och systrar inom en nära framtid.
Citera
2026-07-02, 00:59
Medlem
rex144s avatar
Citat:

De träffas i propagandasyfte, dels för att locka utomstående men också stärka moralen hos sina egna. Titta hur många vi är.
Citera
2026-07-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
De träffas i propagandasyfte, dels för att locka utomstående men också stärka moralen hos sina egna. Titta hur många vi är.

Hjälper det verkligen för att locka till sig utomstående?

Jag vet att globalt sett så kommer det betydligt fler icke vittnen till den årliga åminnelsen varje år (det har varit så i åratal enligt deras egna siffror). Men om man behöver uppmana vittnen att komma till olika internationella sammankomster, och att tusentals vittnen från olika länder kan dyka upp på en sammankomst i ett visst land, så verkar det gå sämre för sammankomsterna. Att det finns internationella besökare, och i viss mån vilka länder de kommer ifrån och antalet besökare, det kan man även läsa om på jw.org.

Varför lyckas man bättre med att locka till sig icke vittnen på årliga åminnelser jämfört med sammankomster? Är det för att sammankomster kan pågå i flera dagar medan åminnelsen bara är under en dag? Är det för att tex anhöriga till vittnen lättare kan tänka sig gå till åminnelsen? Osv.

Dessutom är det väl egentligen inte så konstigt om Jehovas vittnen rent generellt har svårt att locka till sig nya vittnen. Tillväxten i västvärlden är inte direkt hög. Snarare minimal. De flesta nya döpta vittnen är väl sådana som har vuxit upp inom JV också.

Sedan finns det ett antal personer som år bli uteslutna eller själva välja att lämna JV varje år. Samt personer som av olika skäl inte vill eller kan gå på en sammankomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in