Citat:
Skojar du?!
Är du så pass obildad, så att du inte vet om att kvinnor drabbas av både det ena och det andra vid graviditet och förlossning? Jag får väl undervisa dug då:
1. Cirka 5000 kvinnor drabbas årligen av havandeskapsförgiftning i Sverige. Havandeskapsförgiftning ökar risken för stroke och hjärt och kärlsjukdom senare i livet. 75 000 kvinnor dör årligen världen över till följd av havandeskapsförgiftning. Källa: Vetenskap och Hälsa.
2. Cirka 1080 kvinnor får årligen mycket svår havandeskapsförgiftning, HELLP. Vilket har ett snabbt förlopp, där blodkroppar bryts ner och leverenzymer ökar. Med risk för stroke, blödningar i levern, organsvikt och död. Drabbar oftast kvinnor i mitten/slutet av graviditet eller ibland efter förlossningen. Ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar och diabetes typ 2, livet igenom. Enda säkra behandling är att föda barnet, oavsett om barnet överlever det eller inte. Källa: preklampsiföreningen, Internetmedicin etc.
3. Cirka 12 000 kvinnor per år i Sverige drabbas av så pass kraftiga blödningar I samband med förlossning (över 1 liter blod) att det krävs blodtransfusion och läkemedel som stillar blödningarna. Annars riskerar de att förblöda och dö. (Gäller alltså att få komma till förlossningsavdelning i tid och inte föda i bilen på väg). Källa: Internetmedicin.
4. Cirka 4000 kvinnor årligen, får svår bristning i underlivet vid förlossning. Så kallad grad 3 eller grad 4. Vilket ger smärta där och då, samt till urin och avföringsinkontinens för många. Eller svårigheter att bajsa. Källa: Karolinska Institutet, SVT, Region Dalarna etc.
5. Cirka 4000 kvinnor drabbas årligen av svårt graviditetsillamående, hyperemesis gravidarum. Vissa av dessa behöver sjukhusvård i veckor eller månader pga. Tillståndet. Källa: Kunskapsstöd för vårdgivare etc.
6. Cirka 16 000 kvinnor får årligen svåra problem av foglossning under graviditeten. För vissa innebär det att de behöver sitta i rullstol. Källa: Iform med flera.
Fatta nu, att jag råkar känna några av alla dessa kvinnor som drabbats av något/några av dessa tillstånd vid graviditet och förlossning. Det gör säkert du med. Det är inga ovanliga tillstånd.
Och nu har jag inte ens nämnt: svår graviditetsklåda med leverpåverkan (kan bli riktigt allvarligt), graviditetsdiabetes, hemorrojder, hematom efter förlossningen (kan bli riktigt allvarligt och livshotande) osv. Osv. Osv. Osv.
Sedan har vi ökade risker för infektioner och blodproppar efter förlossning med kejsarsnitt... tex. Blodpropp i lungan, som kan vara livshotande.
Är du så pass obildad, så att du inte vet om att kvinnor drabbas av både det ena och det andra vid graviditet och förlossning? Jag får väl undervisa dug då:
1. Cirka 5000 kvinnor drabbas årligen av havandeskapsförgiftning i Sverige. Havandeskapsförgiftning ökar risken för stroke och hjärt och kärlsjukdom senare i livet. 75 000 kvinnor dör årligen världen över till följd av havandeskapsförgiftning. Källa: Vetenskap och Hälsa.
2. Cirka 1080 kvinnor får årligen mycket svår havandeskapsförgiftning, HELLP. Vilket har ett snabbt förlopp, där blodkroppar bryts ner och leverenzymer ökar. Med risk för stroke, blödningar i levern, organsvikt och död. Drabbar oftast kvinnor i mitten/slutet av graviditet eller ibland efter förlossningen. Ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar och diabetes typ 2, livet igenom. Enda säkra behandling är att föda barnet, oavsett om barnet överlever det eller inte. Källa: preklampsiföreningen, Internetmedicin etc.
3. Cirka 12 000 kvinnor per år i Sverige drabbas av så pass kraftiga blödningar I samband med förlossning (över 1 liter blod) att det krävs blodtransfusion och läkemedel som stillar blödningarna. Annars riskerar de att förblöda och dö. (Gäller alltså att få komma till förlossningsavdelning i tid och inte föda i bilen på väg). Källa: Internetmedicin.
4. Cirka 4000 kvinnor årligen, får svår bristning i underlivet vid förlossning. Så kallad grad 3 eller grad 4. Vilket ger smärta där och då, samt till urin och avföringsinkontinens för många. Eller svårigheter att bajsa. Källa: Karolinska Institutet, SVT, Region Dalarna etc.
5. Cirka 4000 kvinnor drabbas årligen av svårt graviditetsillamående, hyperemesis gravidarum. Vissa av dessa behöver sjukhusvård i veckor eller månader pga. Tillståndet. Källa: Kunskapsstöd för vårdgivare etc.
6. Cirka 16 000 kvinnor får årligen svåra problem av foglossning under graviditeten. För vissa innebär det att de behöver sitta i rullstol. Källa: Iform med flera.
Fatta nu, att jag råkar känna några av alla dessa kvinnor som drabbats av något/några av dessa tillstånd vid graviditet och förlossning. Det gör säkert du med. Det är inga ovanliga tillstånd.
Och nu har jag inte ens nämnt: svår graviditetsklåda med leverpåverkan (kan bli riktigt allvarligt), graviditetsdiabetes, hemorrojder, hematom efter förlossningen (kan bli riktigt allvarligt och livshotande) osv. Osv. Osv. Osv.
Sedan har vi ökade risker för infektioner och blodproppar efter förlossning med kejsarsnitt... tex. Blodpropp i lungan, som kan vara livshotande.
Det sa jag inte utan jag sa att jag inte tror på dina anekdoter. Visst, alla känner säkert någon. Men du känner ju hundratals och du vet EXAKT vilka komplikationer var och en hade. Inte trovärdigt för fem öre. Lägg till din långa historik av uppenbart fabricerade anekdoter så blir det väldigt svårt för någon vettig människa att ta dig på allvar när du börjar med dina "min mor..", "min väninna...", "min släkting..." Osv osv.
Citat:
Vill en kvinna inte vara gravid och föda barn, ska hon givetvis få göra en säker, laglig och reglerad abort, med tanke på alla risker som finns med graviditet och förlossning.
Hon har redan alternativet att se till att inte bli gravid. Ingen tvingar henne att sära på benen.
Och det är inte alls givet att hon ska få göra abort. Det råder väldigt delade meningar om det.
Citat:
Jo, du är kvinnohatare. Det lyser igenom. Om du vill inskränka aborträtten och tycker att kvinnor bara kan sluta "sära på benen", så är det illa dolt kvinnohat du levererar. Sex kommer nämligen folk att ha, de upphör inte med detta bara för att du och 40% till av män står utan sex. Och sex leder vid cirka 30 000 tillfällen årligen till oönskad graviditet. Av alla de cirka 100 miljoner samlag som folk sammanlagt har årligen i Sverige. Det vill säga: en mycket mycket liten minoritet av alla 100 miljoner samlag, leder till oönskad graviditet. Det kommer liksom att ske, några oönskade graviditeter. Även om det är en liten minoritet av alla samlag, där oönskad graviditet sker.
Men när det sker, då behöver kvinnor få göra säker, laglig och reglerad abort. De ska inte behöva genomgå graviditet och förlossning, oönskat med alla de risker det innebär! Vem som drabbas av riskerna vet man som sagt var inte innan......
Hade du tyckt om kvinnor. Så hade du varit för deras rätt till säker, laglig och reglerad abort.
Men när det sker, då behöver kvinnor få göra säker, laglig och reglerad abort. De ska inte behöva genomgå graviditet och förlossning, oönskat med alla de risker det innebär! Vem som drabbas av riskerna vet man som sagt var inte innan......
Hade du tyckt om kvinnor. Så hade du varit för deras rätt till säker, laglig och reglerad abort.
Ska kvinnor inte ha rätt till säkert, lagligt och reglerat sexsäljande så ser jag inte varför de ska ha rätt till säker, laglig och reglerad abort. Sex kommer folk att ha, säger du. Ja, och? Sexköp och prostitution kommer också folk att ägna sig åt, men där håller tydligen inte det argumentet. För där ska vi minsann "signalera", eller "markera" att det "inte är ok" med sexköp. Att sen samtliga inblandade, främst de kvinnliga säljarna råkar illa ut och löper större risker pga denna "markering", det är tydligen ett pris värd att betala. Så jag ser inte varför vi inte skulle kunna göra på samma sätt med abort. Dvs "signalera" till kvinnor att det inte är ok att döda sin avkomma bara för att man varit oansvarig och inte hållit ihop benen. Sen om några kvinnor far illa av detta så får det väl vara värt det då, för den större sakens skull.
Precis som i sexköpsfrågan.

Min poäng är att ni antisexköpsfeminister använder exakt samma argument i abortfrågan som t ex jag eller andra använder gällande sexköp/prostitution. Samma argumentet som ni då inte tycker har någon bäring alls, eftersom era moraliska övertygelser trumfar dem. Så ursäkta om det är lite svårt att ta er seriöst. Ni har ju ingen trovärdighet överhuvudtaget.
Frågar du mig så är jag för laglig och säker abort, men enbart av pragmatiska skäl. Jag tycker själva fenomenet är vidrigt och djupt omoraliskt. Men jag fattar att om inte ett säkert och lagligt alternativ finns så kommer det uppstå en svart marknad som kommer med ökade risker för alla inblandade.