2026-06-17, 23:54
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Och där landar vi nog i vår grundläggande oenighet.
Du utgår från att människovärdet uppstår senare i utvecklingen.
Jag utgår från att människovärdet följer den mänskliga individen från början.

Ingen av oss kan bevisa den filosofiska utgångspunkten vetenskapligt.
Däremot tycker jag att min princip blir mer konsekvent, eftersom den inte gör människovärdet beroende av utvecklingsnivå, medvetande eller andra egenskaper.

Tack för en intressant och utmanande diskussion.

Japp

Nja, din princip är också helt godtycklig. Som du säger, allt går inte att bevisa vetenskapligt och skönheten ligger i mysteriet (Einstein)

Tack själv
Citera
2026-06-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Du kastar pärlor för ett svin. Alla vet att graviditeter och förlossningar innebär stora risker för kvinnor. Att många kvinnor får men av olika svårighetsgrad för livet. Alla vet detta förutom bittra och hjärntvättade manosfär-män. De vill inte veta för då kan de inte köra sitt skeva inbankade narrativ om kvinnor. Att kvinnor är idiotiska horor som särar benen för kreti och pleti och gör abort på löpande band.

Du har så rätt så!

Och det är ju också detta med riskerna vid graviditet och förlossning, som gör att jag är för laglig, säker och reglerad abort. Ingen tjej eller kvinna som inte vill vara gravid/föda barn, ska behöva genomgå det med tanke på de risker det kan innebära för kropp, liv och hälsa. Inhumant att tvinga tjejer/kvinnor till sådant.
Citera
2026-06-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De berättar för mig för att:
1. Jag har nära relation med dem och även anförtror dem saker.
2. När jag och min partner har genomgått svåra graviditeter och vi har varit öppna om detta, så öppnar folk upp om sina erfarenheter.
3. Jag kanske är kvinna, det vet du ju inte, kvinnor berättar för kvinnor. Det vet du nog. Sug på den ett tag.
4. Jag ser inte ner på kvinnor. Och det är en grundbult i att få förtroendet från kvinnor. Du ser ner på kvinnor och då kommer de inte vilja öppna sig för dig, om svåra saker.

Min mors berättelse hörde jag när jag var riktigt liten. Vet inte varför hon berättade det. Men alltid vetat om det. Och vännen till vår familj, hon som dog... Det var inget hemligt vad orsaken var.

Försök förstå att personliga anekdoter inte har någon bäring i en argumentation. Du får helt enkelt börja redovisa källor för alla dina historier fortsättningsvis om du vill att någon ska tro på dem. Så länge du inte gör det får du räkna med att alla andra betraktar dem som lögner.

Jag ser inte alls ner på kvinnor. Tvärtom. Jag ser dem som vuxna människor och håller dem därför ansvariga för sina handlingar. Du däremot stödjer kvinnoförnedrande lagar som samtyckeslagen och sexköpslagen. Du ser kvinnor som löv i vinden, helt oförmögna att ta ansvar för sina egna liv och de situationer de försätter sig i. Det om något är äkta misogyni.
Citera
2026-06-18, 00:11
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Du har så rätt så!

Och det är ju också detta med riskerna vid graviditet och förlossning, som gör att jag är för laglig, säker och reglerad abort. Ingen tjej eller kvinna som inte vill vara gravid/föda barn, ska behöva genomgå det med tanke på de risker det kan innebära för kropp, liv och hälsa. Inhumant att tvinga tjejer/kvinnor till sådant.

Japp + det faktumet att desperata kvinnor har utfört aborter sen människans begynnelse, genom hela människans historia oavsett om det varit lagligt eller ej. Med fruktansvärda konsekvenser. För samtidigt som abort har varit olagligt har också p-medel varit förbjudna långa perioder. Och i länder där detta fortfarande gäller har de "baby boxes" där nyfödda lämnas in. Ryssland, många stater i USA med flera länder har såkallade "baby boxes".

I grunden handlar det om att kontrollera kvinnans sexualitet.

För inte så längesen hittades en massgrav med aborterade foster i Thailand. Bara ett exempel av många.

Det är en totalt vidrig syn på människan att neka henne trygga och säkra aborter nu när vi har tekniken för det.
Citera
2026-06-18, 00:17
Medlem
Citat:
Du har så rätt så!

Ingen tvingar tjejer/kvinnor att bli gravida. Vill man inte bli gravid har man all rätt i världen att se till att inte bli det. Med eller utan aborträtt.

Fascinerande att detta ska vara så svårt att förstå.
Citera
2026-06-18, 00:19
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ingen tvingar tjejer/kvinnor att bli gravida. Vill man inte bli gravid har man all rätt i världen att se till att inte bli det. Med eller utan aborträtt.

Fascinerande att detta ska vara så svårt att förstå.

Hur ska då man och kvinna göra om de vill ha barn tillsammans?
Citera
2026-06-18, 00:23
Medlem
Citat:
Jag håller med om att inget barn ska behöva växa upp under hemska förhållanden. Därför tycker jag att samhället ska bli mycket bättre på att stötta utsatta föräldrar, familjehem och adoption.

Men jag tycker inte att ett svårt liv är ett argument för att någon inte ska få leva alls. Vi skulle aldrig säga om ett redan fött barn att "det är mer humant att barnet inte hade fått leva eftersom uppväxten blir svår". Varför skulle samma princip inte gälla före födseln?

Och återigen, jag säger inte att kvinnan saknar rättigheter. Jag säger att om det finns två mänskliga individer så måste bådas intressen vägas in. Det är där vi gör olika etiska bedömningar.

För mig avgörs inte människovärdet av hur önskad någon är, hur bra framtidsutsikterna ser ut eller hur utvecklad personen är. Det är just därför jag anser att även det ofödda barnet har ett grundläggande människovärde.

Du menar vi ska satsa på enorma barnhem. För så lär det bli.... Igen! kan tilläggas.
Och vi ska bygga in i vårt samhälle alla de där sakerna som ALL vetenskap och människokännedom vi lyckats lärt oss de senaste hundra åren, är vitala grundorsaker till allt möjligt skit hos mänskligheten.

Låter toppen hörredu.

För mig avgörs människovärdet av att man faktiskt har en människa framför sig, och nej ett embryo är inte där än.
Citera
2026-06-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar vi ska satsa på enorma barnhem. För så lär det bli.... Igen! kan tilläggas.
Och vi ska bygga in i vårt samhälle alla de där sakerna som ALL vetenskap och människokännedom vi lyckats lärt oss de senaste hundra åren, är vitala grundorsaker till allt möjligt skit hos mänskligheten.

Låter toppen hörredu.

För mig avgörs människovärdet av att man faktiskt har en människa framför sig, och nej ett embryo är inte där än.
Jag tror inte att alternativet står mellan abort eller enorma barnhem. Om samhället ska begränsa abort behöver det också ta ett betydligt större ansvar för gravida kvinnor, familjer, familjehem och adoption. De frågorna hör ihop.

Men jag tycker fortfarande att ett svårt liv inte är ett argument för att någon saknar rätt att leva. Vi skulle inte säga om ett nyfött barn att det vore bättre om det aldrig hade fått leva för att uppväxten riskerar att bli svår.

Och där är vi tillbaka vid vår grundläggande oenighet. Du menar att människovärdet börjar först när du anser att det finns en människa framför dig. Jag menar att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling, från början till slut. Där kommer vi nog inte längre.
För mig är ett mänskligt embryo en mänsklig individ i ett tidigt utvecklingsstadium, och därför också en människa.
Citera
2026-06-18, 00:35
Medlem
Citat:
Embryot är alltså det lilla liv som är 0 till 8+6 veckor. Väldigt extremt outvecklat. Och det är endast föräldrarna som kan sätta värde på detta lilla liv.

Enkelt: ju äldre fostret blir, dessto större chans har det att klara sig utanför mammans kropp och ju mer mänskligt medvetande utvecklas det på fostret. Det blir alltså mer och mer en fullständig människa, om än massivt beroende av andras omsorg för sin överlevnad. Just det att det blir mer och mer en människa som kan klara sig utanför mammans kropp, är vad som ger fostret mer och mer människovärde. Vilket blir fullständigt vecka 22.

Jag ser likadant på djur och deras foster. Jag äter tex. Gärna ett ägg, vare sig det var befruktat eller inte. Men svårare att äta kyckling eller höna när jag tänker på vad det är. Ägget (även om det är befruktat på tidigt stadie) är ett ägg och inte en fågel, kyckling är däremot en fullvärdig fågel. Även om den ibte är höra eller tupp.

Blev det tydligare så,?

Jag förstår hur du resonerar...
Jag håller bara inte med om premissen. För mig beskriver biologin hur en människa utvecklas, inte när hon får ett människovärde.

Du menar att människovärdet ökar i takt med utvecklingen. Jag menar att utvecklingen förändrar individens egenskaper, men inte individens grundläggande värde.

Det är också därför jag inte håller med om att det är föräldrarna som avgör embryots värde. Om människovärdet bestäms av andra människor blir det inte längre inneboende, utan beroende av andras vilja och bedömning.

Så jag tror faktiskt att vi är överens om biologin men oense om filosofin. Du menar att människovärdet växer fram. Jag menar att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling.
Senast redigerad av HejFrans 2026-06-18 kl. 00:44.
Citera
2026-06-18, 00:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte att alternativet står mellan abort eller enorma barnhem. Om samhället ska begränsa abort behöver det också ta ett betydligt större ansvar för gravida kvinnor, familjer, familjehem och adoption. De frågorna hör ihop.

Men jag tycker fortfarande att ett svårt liv inte är ett argument för att någon saknar rätt att leva. Vi skulle inte säga om ett nyfött barn att det vore bättre om det aldrig hade fått leva för att uppväxten riskerar att bli svår.

Och där är vi tillbaka vid vår grundläggande oenighet. Du menar att människovärdet börjar först när du anser att det finns en människa framför dig. Jag menar att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling, från början till slut. Där kommer vi nog inte längre.
För mig är ett mänskligt embryo en mänsklig individ i ett tidigt utvecklingsstadium, och därför också en människa.

De som vill adoptera räcker inte till. Idag görs ca 30 000 aborter per år i Sverige, sen behöver du väl lägga till alla som tar dagen efter piller...
Och? hur exakt har du tänkt att samhället ska hjälpa en/ två 18 åring/-ar som absolut itne vill bli mamma eller pappa, eller ens leva ihop, inte alls är mogna för det etc? Ska vi ha barnvakter som vaktar föräldrar så de kan vakta sin oönskade unge?

Vidare, det som skulle hända OM, gud förbjude vi skulle få abortförbud....är:
1. Massiv revolt från kvinnor.
2. Mängder med mer eller mindre farliga olagliga abortörer som kommer försöka tjäna storkovan på desperata kvinnor…
3. Ökande skador, kvinnor som återigen tvingas ta till desperata metoder för att få lov leva sina liv så som de själva vill...Misogyna idioter kommer återigen få makt och medel att förstöra livet för kvinnor...

Och varför? för att sånna som du har religiösa fantasier om att en liten cellklump utan hjärna i storleken riskorn, är fullvärdiga människor?

När ska din sort lära er tänka?
Citera
2026-06-18, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Försök förstå att personliga anekdoter inte har någon bäring i en argumentation. Du får helt enkelt börja redovisa källor för alla dina historier fortsättningsvis om du vill att någon ska tro på dem. Så länge du inte gör det får du räkna med att alla andra betraktar dem som lögner.

Jag ser inte alls ner på kvinnor. Tvärtom. Jag ser dem som vuxna människor och håller dem därför ansvariga för sina handlingar. Du däremot stödjer kvinnoförnedrande lagar som samtyckeslagen och sexköpslagen. Du ser kvinnor som löv i vinden, helt oförmögna att ta ansvar för sina egna liv och de situationer de försätter sig i. Det om något är äkta misogyni.

Skojar du?!
Är du så pass obildad, så att du inte vet om att kvinnor drabbas av både det ena och det andra vid graviditet och förlossning? Jag får väl undervisa dug då:

1. Cirka 5000 kvinnor drabbas årligen av havandeskapsförgiftning i Sverige. Havandeskapsförgiftning ökar risken för stroke och hjärt och kärlsjukdom senare i livet. 75 000 kvinnor dör årligen världen över till följd av havandeskapsförgiftning. Källa: Vetenskap och Hälsa.

2. Cirka 1080 kvinnor får årligen mycket svår havandeskapsförgiftning, HELLP. Vilket har ett snabbt förlopp, där blodkroppar bryts ner och leverenzymer ökar. Med risk för stroke, blödningar i levern, organsvikt och död. Drabbar oftast kvinnor i mitten/slutet av graviditet eller ibland efter förlossningen. Ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar och diabetes typ 2, livet igenom. Enda säkra behandling är att föda barnet, oavsett om barnet överlever det eller inte. Källa: preklampsiföreningen, Internetmedicin etc.

3. Cirka 12 000 kvinnor per år i Sverige drabbas av så pass kraftiga blödningar I samband med förlossning (över 1 liter blod) att det krävs blodtransfusion och läkemedel som stillar blödningarna. Annars riskerar de att förblöda och dö. (Gäller alltså att få komma till förlossningsavdelning i tid och inte föda i bilen på väg). Källa: Internetmedicin.

4. Cirka 4000 kvinnor årligen, får svår bristning i underlivet vid förlossning. Så kallad grad 3 eller grad 4. Vilket ger smärta där och då, samt till urin och avföringsinkontinens för många. Eller svårigheter att bajsa. Källa: Karolinska Institutet, SVT, Region Dalarna etc.

5. Cirka 4000 kvinnor drabbas årligen av svårt graviditetsillamående, hyperemesis gravidarum. Vissa av dessa behöver sjukhusvård i veckor eller månader pga. Tillståndet. Källa: Kunskapsstöd för vårdgivare etc.

6. Cirka 16 000 kvinnor får årligen svåra problem av foglossning under graviditeten. För vissa innebär det att de behöver sitta i rullstol. Källa: Iform med flera.

Fatta nu, att jag råkar känna några av alla dessa kvinnor som drabbats av något/några av dessa tillstånd vid graviditet och förlossning. Det gör säkert du med. Det är inga ovanliga tillstånd.

Och nu har jag inte ens nämnt: svår graviditetsklåda med leverpåverkan (kan bli riktigt allvarligt), graviditetsdiabetes, hemorrojder, hematom efter förlossningen (kan bli riktigt allvarligt och livshotande) osv. Osv. Osv. Osv.

Sedan har vi ökade risker för infektioner och blodproppar efter förlossning med kejsarsnitt... tex. Blodpropp i lungan, som kan vara livshotande.

Vill en kvinna inte vara gravid och föda barn, ska hon givetvis få göra en säker, laglig och reglerad abort, med tanke på alla risker som finns med graviditet och förlossning.

......

Jo, du är kvinnohatare. Det lyser igenom. Om du vill inskränka aborträtten och tycker att kvinnor bara kan sluta "sära på benen", så är det illa dolt kvinnohat du levererar. Sex kommer nämligen folk att ha, de upphör inte med detta bara för att du och 40% till av män står utan sex. Och sex leder vid cirka 30 000 tillfällen årligen till oönskad graviditet. Av alla de cirka 100 miljoner samlag som folk sammanlagt har årligen i Sverige. Det vill säga: en mycket mycket liten minoritet av alla 100 miljoner samlag, leder till oönskad graviditet. Det kommer liksom att ske, några oönskade graviditeter. Även om det är en liten minoritet av alla samlag, där oönskad graviditet sker.

Men när det sker, då behöver kvinnor få göra säker, laglig och reglerad abort. De ska inte behöva genomgå graviditet och förlossning, oönskat med alla de risker det innebär! Vem som drabbas av riskerna vet man som sagt var inte innan......

Hade du tyckt om kvinnor. Så hade du varit för deras rätt till säker, laglig och reglerad abort.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-18 kl. 04:35.
Citera
2026-06-18, 04:51
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du resonerar...
Jag håller bara inte med om premissen. För mig beskriver biologin hur en människa utvecklas, inte när hon får ett människovärde.

Du menar att människovärdet ökar i takt med utvecklingen. Jag menar att utvecklingen förändrar individens egenskaper, men inte individens grundläggande värde.

Det är också därför jag inte håller med om att det är föräldrarna som avgör embryots värde. Om människovärdet bestäms av andra människor blir det inte längre inneboende, utan beroende av andras vilja och bedömning.

Så jag tror faktiskt att vi är överens om biologin men oense om filosofin. Du menar att människovärdet växer fram. Jag menar att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling.

Jag ser inte ett embryo som en människa. Helt enkelt och krasst. Embryon är alldeles för outvecklade för det. Och då kan jag inte heller tillskriva det ett människovärde. Det är ett liv, ja. Och det är en blivande människa, ja. Men det är inte en människa. Likadant med ett tidigt befruktat hönsägg. Det är ett ägg, inte en kyckling. Ett tidigt befruktat ägg har inte ett fågel-värde.

Men jag är definitivt ödmjuk inför att föräldrar kan tillskriva deras embryon människovärde! Och älska dem och se på dem som "bebisar". Jag tar det på största allvar. Det är ju trots allt ett liv och en blivande människa!

Men om föräldrarna snarare ser det som en cellklump som de inte vill ha. Så är jag helt ödmjuk inför det också. Det är ju trots allt en väldigt extremt outvecklad livsform.

När denna livsform blir till foster vid vecka 9... Så blir det alltmer en människa, och med detta växer dess rent objektiva människovärde (där mister föräldrarna alltmer sitt tolkningsföreträde i hur de värderar det växande livet). Och vid vecka 22 så är det en människa. Både biologiskt och juridiskt. Med fullständigt människovärde. Oavsett hur föräldrarna ser på saken.

Flertalet aborter i Sverige, cirka 96% sker innan vecka 9. Då har embryot inte utvecklat medvetande och kan inte känna smärta. Jag har inga som helst problem med att så tidiga aborter sker. Med tanke på alla de risker som finns för kvinnans liv, kropp och hälsa vid graviditet och förlossning. Så måste hon ha rätt att göra säker, laglig och reglerad abort. Och när det finns att tillgå, så vill uppenbarligen Flertalet kvinnor göra det så fort som möjligt. Vilket är moraliskt mest korrekt också, för både kvinna och embryo.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-18 kl. 04:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in