2026-06-17, 18:39
  #27685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.

Är ju inget officiellt så det går ju inte säga säkert vad som är fake eller inte, men sen är det ju mer eller mindre bara en grov tidsplan till det riktiga avtalet skrivs på inom 60 dagar.
Även dessa 60 dagar är ju inget som är hugget i sten, som jag förstår det kan båda parterna välja att skjuta upp en signering.

Det man sett från olika källor som borde ha viss insyn så är avtalet man arbetar på gigantiskt, nån amerikan menade på att det skulle ta flera dagar att signera alla del-dokument gällandes Irans ursprungliga krav även om man bara släppte igenom dom. Detsamma får man antas gälla för vad USA har med sig till bordet.

Får känslan av att man kommer missa väldigt mycket detaljer när man ser det hela sammanfattat punktvis. USA är trycker hårt på att alla ”eftergifter” är prestations-baserade och Iran lär inte få det lätt att övertyga dom som helt plötsligt skriker om Araghchi, Pezeshkian och Ghalibafs avrättningar.

Att vissa, i övrigt regimtrogna, megafoner öppet diskuterar att man bör kunna gå emot även den högsta ledarens godkännande bådar inte heller gott.

Iran är bra på att rensa ut gaphalsar men nu handlar det om regimtrogna som blivit regimkritiker, inte dom verkliga regimkritikerna som vill ha en förändring till något nytt utan dom som vill tillbaka till det som gällde före konflikten.
En situation som kändes trygg för dom? Hellre lida ont än acceptera förändring.

Man kan fundera över om avtalsförhandlingarna man verkligen valt att gå vidare med ändå innebär den totala amerikanska underkastelse som vissa vill påskina? Ledande politiker, ledande IRGC och den högsta ledaren(?) anser att det tillräckligt är bra för landet för att prova sig fram på denna vägen iaf.
Väldigt många anser att avtalet är dåligt oavsett vad det innebär, inte bara bland gräsrötterna utan även inom oppositionsfigurer och välkända namn inom ”säkerhetsrådet” och dessa personer går inte bara att förbise.

Det lär knappast gå smärtfritt, motståndet är stort både i Iran och Israel. Det lär ta längre tid än 60 dagar innan nån kan ropa ens det minsta ”hej”.
Citera
2026-06-17, 18:45
  #27686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Om man nu trodde att Israel hade någon hållhake på USA är det ju tydligt nu att de inte har det.

USA går på inget vis i Israels ledband, tvärt om.

Dock utgjorde inte Iran ett hot mot USA till den grad att dom måste attackera dom utan Trump gick i krig för Israel. Sen om pressen nu är så stor från omvärlden att Trump måste se till USAs bästa nu det är en annan femma.

Sen tänker jag hur vet vi att inte detta är ett spel för galleriet detta mellan Trump och Bibi? Bara att deras samtal där Trump skällde ut Bibi kom ut i media. Kanske spelar dessa herrar teater? Om Trump och Israel vet att genom kommande attacker mot Libanon så kommer kriget igång igen, då kan Trump påstå att han gjorde allt han kunde och att Israel förstörde detta. Den "smällen" kan Bibi ta utan problem och Trump behöver hjälpa Israel för att Iran kommer skaffa kärnvapen utan deal och besegrat Israel så USA måste in i kriget igen. Visst konspirationsteori men med Trump kan man inte lita på någonting.
Citera
2026-06-17, 18:53
  #27687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är ju inget officiellt så det går ju inte säga säkert vad som är fake eller inte, men sen är det ju mer eller mindre bara en grov tidsplan till det riktiga avtalet skrivs på inom 60 dagar.
Även dessa 60 dagar är ju inget som är hugget i sten, som jag förstår det kan båda parterna välja att skjuta upp en signering.

Det man sett från olika källor som borde ha viss insyn så är avtalet man arbetar på gigantiskt, nån amerikan menade på att det skulle ta flera dagar att signera alla del-dokument gällandes Irans ursprungliga krav även om man bara släppte igenom dom. Detsamma får man antas gälla för vad USA har med sig till bordet.

Får känslan av att man kommer missa väldigt mycket detaljer när man ser det hela sammanfattat punktvis. USA är trycker hårt på att alla ”eftergifter” är prestations-baserade och Iran lär inte få det lätt att övertyga dom som helt plötsligt skriker om Araghchi, Pezeshkian och Ghalibafs avrättningar.

Att vissa, i övrigt regimtrogna, megafoner öppet diskuterar att man bör kunna gå emot även den högsta ledarens godkännande bådar inte heller gott.

Iran är bra på att rensa ut gaphalsar men nu handlar det om regimtrogna som blivit regimkritiker, inte dom verkliga regimkritikerna som vill ha en förändring till något nytt utan dom som vill tillbaka till det som gällde före konflikten.
En situation som kändes trygg för dom? Hellre lida ont än acceptera förändring.

Man kan fundera över om avtalsförhandlingarna man verkligen valt att gå vidare med ändå innebär den totala amerikanska underkastelse som vissa vill påskina? Ledande politiker, ledande IRGC och den högsta ledaren(?) anser att det tillräckligt är bra för landet för att prova sig fram på denna vägen iaf.
Väldigt många anser att avtalet är dåligt oavsett vad det innebär, inte bara bland gräsrötterna utan även inom oppositionsfigurer och välkända namn inom ”säkerhetsrådet” och dessa personer går inte bara att förbise.

Det lär knappast gå smärtfritt, motståndet är stort både i Iran och Israel. Det lär ta längre tid än 60 dagar innan nån kan ropa ens det minsta ”hej”.

Det förra avtalet tog väl 18 månader. Och jag gissar att Iranierna vill göra det nya sämre för USA än det gamla.
Citera
2026-06-17, 18:54
  #27688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Hizbollah attackerade faktiskt inte Israel, de attackerade israeliska trupper som ockuperar mark som inte hör till Israel (marken hör till Libanon).

Men det motsäger förstås inte ditt argument. Dvs. om det var vidare smart.

Om du följt med tråden så har du säkert noterat att några sionister alltid emellanåt lyfter att Libanon och Israel fortsättningsvis är i krig, vilket rent formellt är helt korrekt (de har aldrig skrivit under ett fredsavtal). Deras argument är att Israel därför kan angripa Libanon, men samma argument gäller förstås också andra vägen: Hizbollah kan angripa israeliska trupper för att försöka fördriva dem från libanesisk mark.

Nej, Hizbollah sköt raketer in i Israel, vilket var extremt korkat med tanke på att Israel redan hade planer på exakt hur dom skulle svara på liknande angrepp.

Hizbollah kände väl sig nödgade till att ta väldigt stora risker med civila liv både i Israel och Libanon. Nästan så man tänker sig att dom är en del av en dödskult?

Ja, Libanon och Israel befinner sig i ofred, men jag pratar inte om någon legitimitet här utan att Hizbollah attackerade Israel för att understödja den iranska regimen. Man bär stort ansvar för alla libaneser som fått lämna sina hem, skadats eller dött sedan det beslutet togs.

Det är inget svårt att förstå. Inte lika lätt verkar det vara att förstå att Hizbollah och Libanon inte är samma sak.. oavsett vad Macron dillar om.
Hizbollah väljer aktivt att skapa problem för Libanon som dom vägrar att lösa, ofta för Irans räkning.

Intressant att Iran valde att inte svara på Israels attack i Beirut, men man kan alltid skylla på att Trump kom med ännu en minimal eftergift.
Vore nog bra för Hizbollah att inse att Trump har ett stort batteri av små eftergifter att erbjuda även framgent.
Citera
2026-06-17, 18:58
  #27689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det förra avtalet tog väl 18 månader. Och jag gissar att Iranierna vill göra det nya sämre för USA än det gamla.

Inte helt olikt USA menar du? Säkert.

Men det beror väl på hur man ser på det iofs.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:01.
Citera
2026-06-17, 19:00
  #27690
Medlem
Graavargs avatar
Reaktionerna på MoU:n har varit förhållandevis positiva runt om i världen. Macron uttalade sig väldigt klart: "den är bra, vi har inga som helst reservationer", och Mark Carney (Kanadas PM och tuff Trump-motståndare) berömde den och kallade den för "en gamechanger för Mellanöstern".

I USA har det mest varit typiskt polariserat tjafs, men sammantaget har kritiken varit förvånansvärt mild (hittills i alla fall). En teori om varför de republikanska "hökarna" inte har igång är att kriget faktiskt är väldigt impopulärt i USA och att kritisera Trump för att han nu "får slut på det" med en "skit-deal" inte skulle bita på de amerikanska väljarna: de vill ha slut på kriget och skiter i om det sker med en "skit-deal". Expertbedömningen är att USA har fått ge efter, men att Trump får det han vill: "inga iranska kärnvapen, nånsin".

Demokraternas linje är "men vad har vi egentligen vunnit på det här kriget", och bl.a. Schumer har försökt lyfta den "frågan" i media. Men också demokraterna är förvånansvärt försiktiga i sin kritik, sannolikt av samma anledning som ovan. En överväldigande majoritet av de demokratiska väljarna och en nästan lika stor del av de obundna (som avgör de amerikanska valen) verkar vara i en "stfu, det blir fred och allt blir billigare igen"-mode. Att kritisera Trumps "deal", hur enkelt det än är, framstår som att man indirekt är mot att det nu blir fred. Och det är en "sure loser"-inställning i det kommande valet.

Också allehanda amerikanska experter (det måste finnas "talking heads" i varenda jävla program och nyhetssändning) är rätt balanserade, och FoxNews verkar vara i en "Trump-defense"-mode. Ett flertal poängterar att om USA håller sina åligganden så kommer Iran med stor sannolikt att lämna ifrån sig eller förstöra det anrikade uranet, vilket ger Trump "en politisk seger till inom 60 dagar, lagom innan mellanårsvalet".

Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".

En detalj som verkar ha fått många att kippa efter andan är att Netanyahu under frågorna efter en (otydlig) presskonferens medvetet eller omedvetet råkade säga att han inte sett MoU:n. Det ledde tydligen till frenetiska efterforskningar av israelisk press, som lyckades hitta en läcka som verifierade att Israel hade bett om att få se texten (upprepade gånger), men fått nej av USA (dvs. Trump).

Trump försökte mildra sin kritik av Netanyahu idag, men han verkar inte riktigt vara på kartan om det politiska läget i Israel just nu. Bedöm själv (den feta stilen är min):

"In all fairness to Bibi, Netanyahu happens to be a good man, gets a little excited sometimes, but he happens to be a very good man."

"We've had an amazing partnership. He's been an amazing prime minister who we have a little dispute over Lebanon. And I said, 'you can do a little softer touch, Bibi. You don't have to knock down a building every time somebody walks into it. That's from Hezbollah.' But it's been an amazing partnership. But he will say we're the big partner and he's the very small partner."

"I think they could do better with respect to Hezbollah. I'm not saying they shouldn't protect themselves. I'm saying when two drones are shot into the desert and drop harmlessly, you don't have to knock down buildings in Beirut. They could behave there. And frankly, they could do a better job. I, I love them as a partner. They were terrific. But they could do a much better job with Hezbollah on that. I don't think they're doing well.".

"I feel very bad for Lebanon. Lebanon's been, you know, it was a great culture. It was a great. They had the professors, the doctors, the lawyers. It was an incredible culture, maybe the highest in the Middle East for years and years, centuries. And for the last 50, 60 years, they have been just trashed. They have been they have been living in hell."

Nån som tror att Netanyahu säger "yes!!!"...
Citera
2026-06-17, 19:12
  #27691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".


EU är irrelevanta på den geopolitiska spelplanen, man kommer aldrig nånstans med något. Ibland vill man en massa, Kaja Kallas kom med olika synpunkter o krav för några dagar sedan trots att absolut ingen utanför EU bett om hennes åsikter.

Macron har ju spänt musklerna riktigt iaf! Han kan tänka sig att skicka in Charles de Gaulle i sundet för att upprätthålla ordningen så fort alla har kommit överens och franska matroser slipper riskera mer än sjösjuka.
Blir ju däremot svettigt om förhandlingarna faller? Hoppas dom har trimmat motorerna.

Det är bara USA som kan förändra något alls för Iran, detta inser såklart regimen.
EU borde försöka ta tag i sina egna problem innan dom lägger sig i andras.

I övrigt gissar jag att Netanyahu håller med Trump här till stora delar. Tror du snöat in pga önsketänkande igen.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:15.
Citera
2026-06-17, 19:20
  #27692
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nej, Hizbollah sköt raketer in i Israel, vilket var extremt korkat med tanke på att Israel redan hade planer på exakt hur dom skulle svara på liknande angrepp.

Om vi talar om angreppet i oktober 2023 så var attacken riktad mot de israeliska trupperna i She'eba Farms, ett område som Israel ockuperar men som hör till Libanon.

Hizbollah har attackerat samma israeliska posteringarna upprepade gånger sedan dess. Israelisk media och israeliskt "spinn" påstår att Hizbollah "attackerar Israel", men det är inte sant.

Men om du menar de raketer Hizbollah sköt iväg 2 mars så var det in i norra Israel.

Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).
Citera
2026-06-17, 19:26
  #27693
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
EU är irrelevanta på den geopolitiska spelplanen, man kommer aldrig nånstans med något. Ibland vill man en massa, Kaja Kallas kom med olika synpunkter o krav för några dagar sedan trots att absolut ingen utanför EU bett om hennes åsikter.

EU har spelat det här bra, och det är perfekt att ha vägrat delta i angreppen på Iran (och att ha fördömt dem) nu när de iranska sanktionerna tas bort och landet öppnas upp igen. Varför skulle man lämna det rikaste landet i hela Mellanöstern till Kina och Ryssland? Speciellt när USA redan är "bortspelat" på eget grepp...

Och inte för att det har med saken att göra, men Kaja Kallas är skitbra. Önskar att vi hade sådana politiker i Sverige...
Citera
2026-06-17, 19:32
  #27694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om vi talar om angreppet i oktober 2023 så var attacken riktad mot de israeliska trupperna i She'eba Farms, ett område som Israel ockuperar men som hör till Libanon.

Hizbollah har attackerat samma israeliska posteringarna upprepade gånger sedan dess. Israelisk media och israeliskt "spinn" påstår att Hizbollah "attackerar Israel", men det är inte sant.

Men om du menar de raketer Hizbollah sköt iväg 2 mars så var det in i norra Israel.

Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).

Nej jag pratar självklart om Hizbollahs attacker i mars månad vilket jag skrev tydligt i inlägget du svarade på.

Du försöker uppenbarligen bara förvirra så du kan börja prata om helt andra saker än vad som faktiskt hör ämnet till.
Citera
2026-06-17, 19:34
  #27695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).

LÖGN LÖGN LÖGN

Israel attackerade Beirut 7 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag sköt projektiler över gränsen in i norra Israel.

Israel attackerade Beirut 14 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag och de tre föregående dagarna skickade terrordrönare in i Israel.

Att en användare kan sitta och ljuga rakt upp och ner i inlägg efter inlägg och tro sig kunna komma undan med det är häpnadsväckande.
Citera
2026-06-17, 19:44
  #27696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
EU har spelat det här bra, och det är perfekt att ha vägrat delta i angreppen på Iran (och att ha fördömt dem) nu när de iranska sanktionerna tas bort och landet öppnas upp igen. Varför skulle man lämna det rikaste landet i hela Mellanöstern till Kina och Ryssland? Speciellt när USA redan är "bortspelat" på eget grepp...

Och inte för att det har med saken att göra, men Kaja Kallas är skitbra. Önskar att vi hade sådana politiker i Sverige...

Oklart vad du yrar om här, ja EU har lyckats bra om det är irrelevanta man vill förbli?

Man ska inte inbilla sig att det blir EU som blir någon stor vinnare på att Iran nån gång kanske öppnas upp, vem tror du då står först i kön egentligen?

Det rikaste landet i Mellanöstern? Pratar du verkligen om Iran här?

Det finns med USAs välvilja, relativt goda förutsättningar för Iran, men USA ställer samtidigt krav så allt hänger ju på att Iran uppfyller dessa.

Just EU är troligen längst bak i kön. Dvs efter både Kina och Ryssland men med ohotad etta.. USA.

Ja skitbra är hon ju, har hennes man slutat göra affärer med Ryssland med?
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in