Reaktionerna på MoU:n har varit förhållandevis positiva runt om i världen. Macron uttalade sig väldigt klart: "den är bra, vi har inga som helst reservationer", och Mark Carney (Kanadas PM och tuff Trump-motståndare) berömde den och kallade den för "en gamechanger för Mellanöstern".
I USA har det mest varit typiskt polariserat tjafs, men sammantaget har kritiken varit förvånansvärt mild (hittills i alla fall). En teori om varför de republikanska "hökarna" inte har igång är att kriget faktiskt är väldigt impopulärt i USA och att kritisera Trump för att han nu "får slut på det" med en "skit-deal" inte skulle bita på de amerikanska väljarna: de vill ha slut på kriget och skiter i om det sker med en "skit-deal". Expertbedömningen är att USA har fått ge efter, men att Trump får det han vill: "inga iranska kärnvapen, nånsin".
Demokraternas linje är "men vad har vi egentligen vunnit på det här kriget", och bl.a. Schumer har försökt lyfta den "frågan" i media. Men också demokraterna är förvånansvärt försiktiga i sin kritik, sannolikt av samma anledning som ovan. En överväldigande majoritet av de demokratiska väljarna och en nästan lika stor del av de obundna (som avgör de amerikanska valen) verkar vara i en "stfu, det blir fred och allt blir billigare igen"-mode. Att kritisera Trumps "deal", hur enkelt det än är, framstår som att man indirekt är mot att det nu blir fred. Och det är en "sure loser"-inställning i det kommande valet.
Också allehanda amerikanska experter (det måste finnas "talking heads" i varenda jävla program och nyhetssändning) är rätt balanserade, och FoxNews verkar vara i en "Trump-defense"-mode. Ett flertal poängterar att om USA håller sina åligganden så kommer Iran med stor sannolikt att lämna ifrån sig eller förstöra det anrikade uranet, vilket ger Trump "en politisk seger till inom 60 dagar, lagom innan mellanårsvalet".
Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".
En detalj som verkar ha fått många att kippa efter andan är att Netanyahu under frågorna efter en (otydlig) presskonferens medvetet eller omedvetet råkade säga att han inte sett MoU:n. Det ledde tydligen till frenetiska efterforskningar av israelisk press, som lyckades hitta en läcka som verifierade att Israel hade bett om att få se texten (upprepade gånger), men fått nej av USA (dvs. Trump).
Trump försökte mildra sin kritik av Netanyahu idag, men han verkar inte riktigt vara på kartan om det politiska läget i Israel just nu. Bedöm själv (den feta stilen är min):
"In all fairness to Bibi, Netanyahu happens to be a good man, gets a little excited sometimes, but he happens to be a very good man."
"We've had an amazing partnership. He's been an amazing prime minister who we have a little dispute over Lebanon. And I said, 'you can do a little softer touch, Bibi. You don't have to knock down a building every time somebody walks into it. That's from Hezbollah.' But it's been an amazing partnership. But he will say we're the big partner and he's the very small partner."
"I think they could do better with respect to Hezbollah. I'm not saying they shouldn't protect themselves. I'm saying when two drones are shot into the desert and drop harmlessly, you don't have to knock down buildings in Beirut. They could behave there. And frankly, they could do a better job. I, I love them as a partner. They were terrific. But they could do a much better job with Hezbollah on that. I don't think they're doing well.".
"I feel very bad for Lebanon. Lebanon's been, you know, it was a great culture. It was a great. They had the professors, the doctors, the lawyers. It was an incredible culture, maybe the highest in the Middle East for years and years, centuries. And for the last 50, 60 years, they have been just trashed. They have been they have been living in hell."
Nån som tror att Netanyahu säger "yes!!!"...
I USA har det mest varit typiskt polariserat tjafs, men sammantaget har kritiken varit förvånansvärt mild (hittills i alla fall). En teori om varför de republikanska "hökarna" inte har igång är att kriget faktiskt är väldigt impopulärt i USA och att kritisera Trump för att han nu "får slut på det" med en "skit-deal" inte skulle bita på de amerikanska väljarna: de vill ha slut på kriget och skiter i om det sker med en "skit-deal". Expertbedömningen är att USA har fått ge efter, men att Trump får det han vill: "inga iranska kärnvapen, nånsin".
Demokraternas linje är "men vad har vi egentligen vunnit på det här kriget", och bl.a. Schumer har försökt lyfta den "frågan" i media. Men också demokraterna är förvånansvärt försiktiga i sin kritik, sannolikt av samma anledning som ovan. En överväldigande majoritet av de demokratiska väljarna och en nästan lika stor del av de obundna (som avgör de amerikanska valen) verkar vara i en "stfu, det blir fred och allt blir billigare igen"-mode. Att kritisera Trumps "deal", hur enkelt det än är, framstår som att man indirekt är mot att det nu blir fred. Och det är en "sure loser"-inställning i det kommande valet.
Också allehanda amerikanska experter (det måste finnas "talking heads" i varenda jävla program och nyhetssändning) är rätt balanserade, och FoxNews verkar vara i en "Trump-defense"-mode. Ett flertal poängterar att om USA håller sina åligganden så kommer Iran med stor sannolikt att lämna ifrån sig eller förstöra det anrikade uranet, vilket ger Trump "en politisk seger till inom 60 dagar, lagom innan mellanårsvalet".
Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".

En detalj som verkar ha fått många att kippa efter andan är att Netanyahu under frågorna efter en (otydlig) presskonferens medvetet eller omedvetet råkade säga att han inte sett MoU:n. Det ledde tydligen till frenetiska efterforskningar av israelisk press, som lyckades hitta en läcka som verifierade att Israel hade bett om att få se texten (upprepade gånger), men fått nej av USA (dvs. Trump).
Trump försökte mildra sin kritik av Netanyahu idag, men han verkar inte riktigt vara på kartan om det politiska läget i Israel just nu. Bedöm själv (den feta stilen är min):
"In all fairness to Bibi, Netanyahu happens to be a good man, gets a little excited sometimes, but he happens to be a very good man."
"We've had an amazing partnership. He's been an amazing prime minister who we have a little dispute over Lebanon. And I said, 'you can do a little softer touch, Bibi. You don't have to knock down a building every time somebody walks into it. That's from Hezbollah.' But it's been an amazing partnership. But he will say we're the big partner and he's the very small partner."
"I think they could do better with respect to Hezbollah. I'm not saying they shouldn't protect themselves. I'm saying when two drones are shot into the desert and drop harmlessly, you don't have to knock down buildings in Beirut. They could behave there. And frankly, they could do a better job. I, I love them as a partner. They were terrific. But they could do a much better job with Hezbollah on that. I don't think they're doing well.".
"I feel very bad for Lebanon. Lebanon's been, you know, it was a great culture. It was a great. They had the professors, the doctors, the lawyers. It was an incredible culture, maybe the highest in the Middle East for years and years, centuries. And for the last 50, 60 years, they have been just trashed. They have been they have been living in hell."
Nån som tror att Netanyahu säger "yes!!!"...
), nämligen att den MoU-text som Bloomberg publicerat och de delar som cirkulerat i israelisk media är fejk. Iran säger också att ingen version kommer att offentliggöras förrän den har undertecknats av båda parter.