2026-06-16, 20:50
  #27637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du tycks ha en dålig dag. tolkar det som att du inte är stormförtjust i freden?



min dag var kanon, superbra om det blir fred. Iran bör sluta skjuta villt omkring sig. verkar som de hållit sig sedan trump fixade avtalet.
Citera
2026-06-16, 21:04
  #27638
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Preston Stewart tycker avtalet (Memorandum of Understanding) är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=BqdtW3i5Lhc

Läcka på X https://x.com/JoshBlockDC/status/2066684305724592333?s=20

Jag vet inte om det är sant. Hur som helst är USA losers? Vann Iran?
Det är väl bara amerikarnana som tycker det är bra med avtalet samt icke beröra parter som europeiska ledare.

Tycker annars att Israelerna inte är så nöjda, samt är de som protesterade under januari, exil Iranierna och Pahlavi inte heller så nöjda.

De som kallas regim trogna och hardliners har ju varit ute nu i Iran och protesterar mot avtalet, dessa protester ser ju ut att växa var dag. Som jag förstår det var 16 medlemar av parlamentet med i protesterna mot avtal. Så de är inte heller nöjda, de är väl de mest missnöjda av alla.

Det är lite svart humor i att alla beröda för utom just de som var med och förhandlade är så sura för avtalet. Kan man då säga att avtalet var bra?

Spännande att se vad som sker nu, speciellt med missnöjet i Iran.

Vem vann, ingen har väl egentligen helt vunnit ännu oavsett hur vi ser på saken.
Citera
2026-06-16, 21:05
  #27639
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Preston Stewart tycker avtalet (Memorandum of Understanding) är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=BqdtW3i5Lhc

Läcka på X https://x.com/JoshBlockDC/status/2066684305724592333?s=20

Jag vet inte om det är sant. Hur som helst är USA losers? Vann Iran?

det har varit uppenbart för folk som inte ensidigt följt MSM. att de var tvungna att censurera satellittjänster relativt tidigt i kriget var talande.
Citera
2026-06-16, 21:20
  #27640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Preston Stewart tycker avtalet (Memorandum of Understanding) är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=BqdtW3i5Lhc

Läcka på X https://x.com/JoshBlockDC/status/2066684305724592333?s=20

Jag vet inte om det är sant. Hur som helst är USA losers? Vann Iran?


Iran vann iaf möjligheten till förändring. Avtalet kan innebära väldigt mycket bra saker för Iran.
Det isig skulle kunna göra väldigt mycket gott för relationen mellan Iran och Israel, om än fortsatt inofficiellt.
Citera
2026-06-16, 21:25
  #27641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Preston Stewart tycker avtalet (Memorandum of Understanding) är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=BqdtW3i5Lhc

Läcka på X https://x.com/JoshBlockDC/status/2066684305724592333?s=20

Jag vet inte om det är sant. Hur som helst är USA losers? Vann Iran?


Fast då antar jag bara att det är samma text som publicerades redan igår?

Citat:
The Iran-U.S. Memorandum of Understanding: Full Details

Phase 1 | Upon announcement of the MoU (effective immediately):

– Upon announcement of the MoU, both sides declare an immediate, complete and permanent end to all hostilities in the region, including Lebanon.

– Upon announcement of the MoU, the United States declares the immediate and complete lifting of the U.S. naval blockade against Iran.
Osv osv osv..


https://t.me/Middle_East_Spectator/33574
Citera
2026-06-16, 21:30
  #27642
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Internationell humanitär rätt. Står du inte bakom den? Det finns juridik som reglerar det här. "Krigets lagar" du vet. De gäller åt båda hållen. Du får skicka dina klagomål till Hizbollah och Hamas. Om du har bevis för att det bombade huset i Beirut inte innehöll Hizbollahs ledningscentral föreslår jag även att du skickar dina bevis till lämplig instans i det israeliska rättsväsendet eftersom Israel ser allvarligt på sådana misstag.

Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.
Citera
2026-06-16, 21:43
  #27643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.

Ha ha ha. Jag har som bekant praktiskt erfarenhet av det här och behöver inte dina "lektioner".

Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du har inbillat dig Du verkar ha hittat på en helt egen version av juridiken. Du blandar ihop grundläggande begrepp och hittar på krav som helt saknar stöd i krigets lagar.

För det första verkar du tro att krig är en offentlig brottsmålsdomstol där en militär måste hålla presskonferens och lägga fram bevis för allmänheten eller på sociala medier innan de får slå till mot ett mål. Så fungerar det givetvis inte. Skyldigheten att verifiera att ett mål är militärt är en intern process för befälhavaren, baserad på den underrättelseinformation som finns tillgänglig i stunden. Att en stat inte visar dig sina hemliga underrättelsekällor betyder inte att anfallet är olagligt. Frågan om bevisning blir aktuell först i efterhand om det görs en formell juridisk prövning i en domstol, inte på förhand för att tillfredsställa omvärldens tyckande.

För det andra är ditt krav på "överhängande fara" ett rent juridiskt felgrepp. Den principen (så kallad imminent danger) hör hemma i diskussionen om en stats rätt att starta ett krig överhuvudtaget (självförsvarsrätten enligt FN-stadgan). När en väpnad konflikt väl pågår krävs det absolut inte att varje enskilt mål måste stå redo att avfyra en robot i just den sekunden för att få attackeras. En fientlig ledningscentral är ett legitimt militärt mål dygnet runt, oavsett om de dricker kaffe eller planerar nästa operation.

När Hizbollah väljer att placera en militär ledningscentral i källaren på ett civilt bostadshus, är det de som bryter mot krigets lagar genom att använda civilbefolkningen som mänskliga sköldar. Huset förlorar därmed sitt civila skydd och blir ett legitimt militärt mål.

Det som sedan prövas är proportionalitetsprincipen, och den handlar inte om att civila absolut inte får dödas. Den säger att de civila skadorna inte får vara alltför omfattande i förhållande till den direkta och påtagliga militära fördel man förväntar sig att uppnå. Att slå ut en central ledningsfunktion har en enorm militär betydelse, vilket juridiskt sett tillåter betydligt större bieffekter än om målet hade varit en enskild soldat på gatan.

Så nej, internationell humanitär rätt fungerar inte som du inbillar dig. Krigets lagar är trots allt skrivna av stater för att reglera krigföring, inte av pacifister för att avskaffa den.
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-16 kl. 21:48.
Citera
2026-06-16, 21:51
  #27644
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Hur ser du på det faktum att nästan uteslutande män blivit dödade i Libanon?
Citera
2026-06-16, 21:52
  #27645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du inbillat dig. Det är den part som angriper civila mål, som t.ex. bostadshus, som behöver bevisa två saker: att det är ett militärt mål och att det fanns en överhängande fara (som gjorde att man var tvungen att döda civila, vilket Israel förstås gjorde än en gång).

Men förstås, det rimmar ju perfekt med din "sionistiska krigarmentalitet" att man spränger ett civilt hus i luften och sen kräver att nån ska bevisa att man gjorde nåt fel. Det är ju 100% överensstämmande med hur Israel betedde sig i Gaza.

Jag är väl insatt i hur rättväsendet, inklusive det internationella, fungerar. Men personligen föredrar jag att man helt enkelt utrotar allt omänskligt fanstyg. Därför är det bra med högar av döda ryssar i Ukraina, och ju fler IDF:are som dödas eller skadas i Libanon desto bättre. Drar de israeliska soldaterna sig tillbaka innanför sina egna gränser och slutar skjuta över gränsen ska de förstås få vara ifred. Men ont ska med ont fördrivas, och den som tar till svärd ska med svärd förgås.


Hizbollah borde inte attackerat Israel med raketer och drönare den dagen i mars, men det är ju Irans närmsta front så inte så väldigt oväntat.

Ibland kostar det mycket för många. Ja, så är det, vad är problemet? Fel människor som dött?

Det verkar vara väldigt få döda i Iran iaf. Kanske luftförsvaret som räddade liv? Kan ju inte handlat om flera tusen precisionsbombningar helt olikt Dresden?
Citera
2026-06-16, 23:37
  #27646
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
"Iran: USA ska ge oss pengar och stoppa Israel".
Vilken deal, Costanza-klass på den.
Jepp, jänkarna har kapitulerat.
Citera
2026-06-17, 00:13
  #27647
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Jepp, jänkarna har kapitulerat.

Ja, USAs korkade politik fick ett slut det förtjänade.

Men det blir förstås mer bombande i framtiden, någon gång.
Citera
2026-06-17, 07:41
  #27648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast då antar jag bara att det är samma text som publicerades redan igår?


Osv osv osv..


https://t.me/Middle_East_Spectator/33574

Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in