2026-06-17, 17:19
  #27685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


Du har fel.


Och ändå beskrev du inte med ett ord i textväggen varför jag har fel...du har nämligen inga argument att komma med, bara känslomässigt ordbajsande.

Åter till topic. Kriget startade för att hindra iranska kärnvapen. Nu verkar det komma ett avtal som förhindrar iranska kärnvapen. Var och en kan dra sina egna slutsatser rörande vem som vann kriget.
Citera
2026-06-17, 17:36
  #27686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Nu pratar du om manipulation. Din teori skulle ju kunna stämma rent teoretiskt.

Trump har ju dok sagt sedan 2015 iallafall att Iran inte ska få ha kärnvapen om han är president och detta är sista gången han sitter, så det var ju nu eller aldrig. Jag tror det var något som man ville från bägge hållen.

1. Detta hade han uppnått om han inte skrotat det tidigare avtalet med Iran

2. Precis det faktum att Trump sitter på sin andra mandatperiod betyder att Iran inte hade haft kärnvapen under hans mandatperiod ändå. Den risken har snarare ökat nu, när Trump har gett Iran goda skäl att skaffa kärnvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Finns ju en teori att Israel satt på Epstein filer. Den blir ju svår att hävda nu. Det är ju uppenbart att Istael inte haft en hållhake på USA. För varför är den då borta nu?

Jag pratar alltså inte om en hållhake utan om möjligheter att manipulera amerikansk folkopinion och framför allt att kunna manipulera Donald Trump. Om de har manipulerat Trump att gå med i kriget så är det mer eller mindre självklart att den förmågan har minskat då Trump har blivit så bränd i Iran.

Och även om så inte var fallet så har naturligtvis alla möjligheter till manipulation en gräns - Trump kan ju manipuleras till att blidka Israel så länge detta inte skadar republikanska chanser i mellanårsvalet eller hans popularitet och eftermäle. Detta är inte fallet längre - sedan februari har Irans makt över dessa av Trumps prioriteringar ökat, och det blir alltså viktigare att spela snällt mot iranierna än mot Israel.
Citera
2026-06-17, 17:38
  #27687
Medlem
Graavargs avatar
Trump på G7-mötet (sammanfattat):

- "Israel ska kunna försvara sig själv men måste visa gott omdöme [good judgement.]"

- "MoU:n är detaljerad och ett jättestarkt avtal."

- "MoU:n är min deal och den är som en mur som hindrar Iran från att skaffa kärnvapen."

- "Ingen gjorde nåt under 47 år [för att hindra Iran från att skaffa kärnvapen], och ingen annan har nu gjort nåt utom Trump [Nobody else did this but Trump.]" (han talar alltså om sig själv i tredje person)

- "Iran vill säkert skriva under och gå tillbaka till ett normalt liv, annars börjar vi om på nytt."

Det enda notervärda är att Trumps Truth Social-konto sedan helt har slutat posta om Iran-kriget & fredsförhandlingarna och i stället pumpat ut en mängd posts om amerikanska inrikesproblem.

- - -

Iran har istället haft samtal med Kina (Araghchi vs Wang Yi, sammanfattat):

Araghchi: "Vi tackar Peking för dess stöd under förhandlingsprocessen samt dess stöd för innehållet i MoU:n".

Wang Yi: "Vi välkomnar MoU:n och berömmer den Islamiska republiken Irans ansvarsfulla och diplomatiska tillvägagångssätt för att lösa problem och främja dialog."

Wang Yi: "Vi tillkännager härmed Kinas beredskap att underlätta MoU:ns genomförande, stärka interaktionerna i regionen och bidra till att lösa eventuella oklarheter och utmaningar mellan länderna i regionen."

Araghchi & Wang Yi: "Båda länderna betonar behovet av att det internationella samfundet stöder MoU:n, och betonar också FN:s säkerhetsråds ansvar för att säkerställa att det genomförs och efterlevs i sin helhet."

Litet som ur en musikal...

Förutom den starka tonen av samförstånd är det enda notervärda hur Kina poängterade "i regionen". De är intresserade av att hjälpa arabländerna att komma överens, men de drar gränsen mot USA (och möjligen också mot Israel, det beror på hur man tolkar "regionen", vilket sannolikt är en medveten vaghet).
__________________
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-17 kl. 17:44.
Citera
2026-06-17, 17:47
  #27688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Och ändå beskrev du inte med ett ord i textväggen varför jag har fel...du har nämligen inga argument att komma med, bara känslomässigt ordbajsande.

Åter till topic. Kriget startade för att hindra iranska kärnvapen. Nu verkar det komma ett avtal som förhindrar iranska kärnvapen. Var och en kan dra sina egna slutsatser rörande vem som vann kriget.


1. Förhindrandet av iranska kärnvapen hade kunnat uppnås genom att inte riva upp ett tidigare avtal, vilket Trump gjorde.

2. Alternativt hade detta kunnat uppnås genom att ingå det avtal som förhandlades innan kriget började.

3. Kriget har gett viktiga incitament för iranierna att skaffa kärnvapen. Vad som än avtalas kvarstår en möjlighet att de ändå gör detta.

4. Vad som avtalas kommer att återspegla parternas styrkeförhållande. Iran har blivit starkare relativt USA på grund av kriget då man på grund av kriget har kunnat demonstrera sin makt över USA:s ekonomi, och således presidentens (vem som än sitter) politiska framgångar.

5. Hur avtalet än kommer att se ut så har iranska kärnvapens betydelse minskat när man nu har validerat makten man får i och med att man kan stänga Hormuzsundet.

6. USA hade en rad andra mål i detta krig. Hur dessa mål har misslyckats har jag beskrivit här
Citera
2026-06-17, 17:55
  #27689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
1. Förhindrandet av iranska kärnvapen hade kunnat uppnås genom att inte riva upp ett tidigare avtal, vilket Trump gjorde.

2. Alternativt hade detta kunnat uppnås genom att ingå det avtal som förhandlades innan kriget började.

3. Kriget har gett viktiga incitament för iranierna att skaffa kärnvapen. Vad som än avtalas kvarstår en möjlighet att de ändå gör detta.

4. Vad som avtalas kommer att återspegla parternas styrkeförhållande. Iran har blivit starkare relativt USA på grund av kriget då man på grund av kriget har kunnat demonstrera sin makt över USA:s ekonomi, och således presidentens (vem som än sitter) politiska framgångar.

5. Hur avtalet än kommer att se ut så har iranska kärnvapens betydelse minskat när man nu har validerat makten man får i och med att man kan stänga Hormuzsundet.

6. USA hade en rad andra mål i detta krig. Hur dessa mål har misslyckats har jag beskrivit här

Jag debatterar ur ett israeliskt perspektiv och struntar fullständigt i om USA kommer stärkta ur kriget eller om Hormuzsundet är öppet eller inte. Iranska kärnvapen är ett existentiellt hot mot Israel och intar därmed en särställning bland de olika krigsmål som finns.

Du skriver att Iran kan försöka skaffa sig kärnvapen trots avtalet. Ja, och då fortsätter kriget. Israel vet nu hur man genomför massiva flyganfall mot Iran och vid minsta tecken på återstartat kärnprogram kommer stridsflygen återigen fälla sina bomber över Iran.
Citera
2026-06-17, 18:00
  #27690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag debatterar ur ett israeliskt perspektiv och struntar fullständigt i om USA kommer stärkta ur kriget eller om Hormuzsundet är öppet eller inte. Iranska kärnvapen är ett existentiellt hot mot Israel och intar därmed en särställning bland de olika krigsmål som finns.

Du skriver att Iran kan försöka skaffa sig kärnvapen trots avtalet. Ja, och då fortsätter kriget. Israel vet nu hur man genomför massiva flyganfall mot Iran och vid minsta tecken på återstartat kärnprogram kommer stridsflygen återigen fälla sina bomber över Iran.


Du har rätt om denna särställning, men jag har ju också förklarat varför ett framtida avtal troligen inte blir bättre än det man hade kunnat ingå, eller det man redan hade ingått och som Trump rev upp.

Det finns ju också en möjlighet att Iran lyckas skaffa sig kärnvapen i smyg. Eller att man utvecklar de när man skaffat sig ett ordentligt luftförsvar.
Citera
2026-06-17, 18:23
  #27691
Medlem
Graavargs avatar
MoU-texten har läckt, och publicerades på Bloomberg tidigare idag (bakom betalmur).

Nu finns den också öppet tillgänglig t.ex. på CNN, ifall nån är intresserad: Read the 14-point draft agreement between the US and Iran.

- - -

Så här ser den ut:

1 — The Islamic Republic of Iran and the United States, together with their allies in the current war, declare upon the signing of this Memorandum of Understanding an immediate and permanent end to the war on all fronts, including Lebanon, and undertake that from now on they will not launch any hostile action against each other, and will refrain from the threat or use of force against each other. The final agreement will confirm the provisions of this Article and the remaining Articles.

2 — The Islamic Republic of Iran and the United States undertake to respect each other’s sovereignty and territorial integrity, and to refrain from interfering in each other’s internal affairs.

3 — The Islamic Republic of Iran and the United States undertake to negotiate and reach a final agreement within a maximum period of 60 days, extendable by mutual consent.

4 — Immediately upon the signing of this Memorandum of Understanding, the United States lift the naval blockade and prevent any interference or obstruction against the Islamic Republic of Iran, and restore traffic within a maximum of 30 days to its full capacity; the traffic of ships shall be proportional to the pre-war volume of traffic on the part of the Islamic Republic of Iran. The United States also undertakes to withdraw its forces from the surrounding areas within 30 days after the final agreement.

5 — Upon signing this Memorandum of Understanding, the Islamic Republic of Iran will immediately take steps to ensure that the movement of merchant ships from the Persian Gulf to the Sea of Oman and vice versa is resumed within 30 days to the pre-war volume, taking into account the need for the removal of technical obstacles and the neutralization of mines by Iran.

6 — The United States undertakes, together with its regional partners, to create a comprehensive plan agreed upon by both parties for the rehabilitation and economic development of the Islamic Republic of Iran, while ensuring financing of at least $300 billion. The implementation mechanism of this plan, as part of the final agreement, will be formulated within 60 days.

7 — The United States commits to ending, on a schedule to be agreed upon as part of the final agreement, all types of sanctions currently facing the Islamic Republic of Iran, including resolutions of the United Nations Security Council and the Board of Governors of the International Atomic Energy Agency (IAEA), and all unilateral U.S. sanctions, both primary and secondary.

8 — The Islamic Republic of Iran reiterates that it will never produce nuclear weapons. The Islamic Republic of Iran and the United States have agreed that the fate of enriched material and the fate of all other mutually agreed nuclear-related issues, including Iran’s nuclear needs, will be adequately addressed in a final agreement; the final agreement will confirm the provisions of this Article.

9 — The Islamic Republic of Iran and the United States agree that, pending a final agreement, they will maintain the status quo: Iran will maintain the status quo on its nuclear program, and the United States will not impose new sanctions on Iran or strengthen its forces in the region.

10 — The United States undertakes that immediately after the signing of this Memorandum of Understanding, and until the date of the lifting of sanctions, the United States Treasury Department will issue waivers for exports of Iranian crude oil, petrochemical products and their derivatives, and all related services, including banking, insurance, transportation, and the like.

11 — The United States undertakes that, in light of the progress of negotiations towards a final agreement, frozen or restricted funds and assets of the Islamic Republic of Iran will be released and made fully available. These funds, whether held in the master account or transferred, will be used for any final beneficiary payment determined by the Central Bank of the Islamic Republic of Iran and will be fully available for use. The United States undertakes to issue all necessary permits and licenses on this basis.

12 — The Islamic Republic of Iran and the United States agree that an implementation mechanism will be established to oversee the successful implementation of and future commitment to the Final Agreement.

13 — Following the signing of this Memorandum of Understanding, and upon receipt of assurances regarding the commencement of implementation of Articles 4, 5, 10, and 11 of this Memorandum of Understanding, and the continued implementation of these steps, the Islamic Republic of Iran and the United States will enter into negotiations for a Final Agreement solely with respect to the remaining Articles.

14 — The final agreement will be approved through a binding resolution of the UN Security Council.
Citera
2026-06-17, 18:39
  #27692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är alltid skeptisk över X*. Därför min undran om det är sant. USA har ju lyckats med en sak. Se till att många idioter har makten i Iran. Och de är lika duktiga på ekonomi som svenska vänsterpartiet dvs inte alls. De står inför en miljökatastrof. De som gillar regimen här kan ju åka till Iran och lära dem hur man dricker sand och andas damm.

*Utgår alltid att det är fake. Det finns få undantag. Telegram lika uselt.

Är ju inget officiellt så det går ju inte säga säkert vad som är fake eller inte, men sen är det ju mer eller mindre bara en grov tidsplan till det riktiga avtalet skrivs på inom 60 dagar.
Även dessa 60 dagar är ju inget som är hugget i sten, som jag förstår det kan båda parterna välja att skjuta upp en signering.

Det man sett från olika källor som borde ha viss insyn så är avtalet man arbetar på gigantiskt, nån amerikan menade på att det skulle ta flera dagar att signera alla del-dokument gällandes Irans ursprungliga krav även om man bara släppte igenom dom. Detsamma får man antas gälla för vad USA har med sig till bordet.

Får känslan av att man kommer missa väldigt mycket detaljer när man ser det hela sammanfattat punktvis. USA är trycker hårt på att alla ”eftergifter” är prestations-baserade och Iran lär inte få det lätt att övertyga dom som helt plötsligt skriker om Araghchi, Pezeshkian och Ghalibafs avrättningar.

Att vissa, i övrigt regimtrogna, megafoner öppet diskuterar att man bör kunna gå emot även den högsta ledarens godkännande bådar inte heller gott.

Iran är bra på att rensa ut gaphalsar men nu handlar det om regimtrogna som blivit regimkritiker, inte dom verkliga regimkritikerna som vill ha en förändring till något nytt utan dom som vill tillbaka till det som gällde före konflikten.
En situation som kändes trygg för dom? Hellre lida ont än acceptera förändring.

Man kan fundera över om avtalsförhandlingarna man verkligen valt att gå vidare med ändå innebär den totala amerikanska underkastelse som vissa vill påskina? Ledande politiker, ledande IRGC och den högsta ledaren(?) anser att det tillräckligt är bra för landet för att prova sig fram på denna vägen iaf.
Väldigt många anser att avtalet är dåligt oavsett vad det innebär, inte bara bland gräsrötterna utan även inom oppositionsfigurer och välkända namn inom ”säkerhetsrådet” och dessa personer går inte bara att förbise.

Det lär knappast gå smärtfritt, motståndet är stort både i Iran och Israel. Det lär ta längre tid än 60 dagar innan nån kan ropa ens det minsta ”hej”.
Citera
2026-06-17, 18:45
  #27693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Om man nu trodde att Israel hade någon hållhake på USA är det ju tydligt nu att de inte har det.

USA går på inget vis i Israels ledband, tvärt om.

Dock utgjorde inte Iran ett hot mot USA till den grad att dom måste attackera dom utan Trump gick i krig för Israel. Sen om pressen nu är så stor från omvärlden att Trump måste se till USAs bästa nu det är en annan femma.

Sen tänker jag hur vet vi att inte detta är ett spel för galleriet detta mellan Trump och Bibi? Bara att deras samtal där Trump skällde ut Bibi kom ut i media. Kanske spelar dessa herrar teater? Om Trump och Israel vet att genom kommande attacker mot Libanon så kommer kriget igång igen, då kan Trump påstå att han gjorde allt han kunde och att Israel förstörde detta. Den "smällen" kan Bibi ta utan problem och Trump behöver hjälpa Israel för att Iran kommer skaffa kärnvapen utan deal och besegrat Israel så USA måste in i kriget igen. Visst konspirationsteori men med Trump kan man inte lita på någonting.
Citera
2026-06-17, 18:53
  #27694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är ju inget officiellt så det går ju inte säga säkert vad som är fake eller inte, men sen är det ju mer eller mindre bara en grov tidsplan till det riktiga avtalet skrivs på inom 60 dagar.
Även dessa 60 dagar är ju inget som är hugget i sten, som jag förstår det kan båda parterna välja att skjuta upp en signering.

Det man sett från olika källor som borde ha viss insyn så är avtalet man arbetar på gigantiskt, nån amerikan menade på att det skulle ta flera dagar att signera alla del-dokument gällandes Irans ursprungliga krav även om man bara släppte igenom dom. Detsamma får man antas gälla för vad USA har med sig till bordet.

Får känslan av att man kommer missa väldigt mycket detaljer när man ser det hela sammanfattat punktvis. USA är trycker hårt på att alla ”eftergifter” är prestations-baserade och Iran lär inte få det lätt att övertyga dom som helt plötsligt skriker om Araghchi, Pezeshkian och Ghalibafs avrättningar.

Att vissa, i övrigt regimtrogna, megafoner öppet diskuterar att man bör kunna gå emot även den högsta ledarens godkännande bådar inte heller gott.

Iran är bra på att rensa ut gaphalsar men nu handlar det om regimtrogna som blivit regimkritiker, inte dom verkliga regimkritikerna som vill ha en förändring till något nytt utan dom som vill tillbaka till det som gällde före konflikten.
En situation som kändes trygg för dom? Hellre lida ont än acceptera förändring.

Man kan fundera över om avtalsförhandlingarna man verkligen valt att gå vidare med ändå innebär den totala amerikanska underkastelse som vissa vill påskina? Ledande politiker, ledande IRGC och den högsta ledaren(?) anser att det tillräckligt är bra för landet för att prova sig fram på denna vägen iaf.
Väldigt många anser att avtalet är dåligt oavsett vad det innebär, inte bara bland gräsrötterna utan även inom oppositionsfigurer och välkända namn inom ”säkerhetsrådet” och dessa personer går inte bara att förbise.

Det lär knappast gå smärtfritt, motståndet är stort både i Iran och Israel. Det lär ta längre tid än 60 dagar innan nån kan ropa ens det minsta ”hej”.

Det förra avtalet tog väl 18 månader. Och jag gissar att Iranierna vill göra det nya sämre för USA än det gamla.
Citera
2026-06-17, 18:54
  #27695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Hizbollah attackerade faktiskt inte Israel, de attackerade israeliska trupper som ockuperar mark som inte hör till Israel (marken hör till Libanon).

Men det motsäger förstås inte ditt argument. Dvs. om det var vidare smart.

Om du följt med tråden så har du säkert noterat att några sionister alltid emellanåt lyfter att Libanon och Israel fortsättningsvis är i krig, vilket rent formellt är helt korrekt (de har aldrig skrivit under ett fredsavtal). Deras argument är att Israel därför kan angripa Libanon, men samma argument gäller förstås också andra vägen: Hizbollah kan angripa israeliska trupper för att försöka fördriva dem från libanesisk mark.

Nej, Hizbollah sköt raketer in i Israel, vilket var extremt korkat med tanke på att Israel redan hade planer på exakt hur dom skulle svara på liknande angrepp.

Hizbollah kände väl sig nödgade till att ta väldigt stora risker med civila liv både i Israel och Libanon. Nästan så man tänker sig att dom är en del av en dödskult?

Ja, Libanon och Israel befinner sig i ofred, men jag pratar inte om någon legitimitet här utan att Hizbollah attackerade Israel för att understödja den iranska regimen. Man bär stort ansvar för alla libaneser som fått lämna sina hem, skadats eller dött sedan det beslutet togs.

Det är inget svårt att förstå. Inte lika lätt verkar det vara att förstå att Hizbollah och Libanon inte är samma sak.. oavsett vad Macron dillar om.
Hizbollah väljer aktivt att skapa problem för Libanon som dom vägrar att lösa, ofta för Irans räkning.

Intressant att Iran valde att inte svara på Israels attack i Beirut, men man kan alltid skylla på att Trump kom med ännu en minimal eftergift.
Vore nog bra för Hizbollah att inse att Trump har ett stort batteri av små eftergifter att erbjuda även framgent.
Citera
2026-06-17, 18:58
  #27696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det förra avtalet tog väl 18 månader. Och jag gissar att Iranierna vill göra det nya sämre för USA än det gamla.

Inte helt olikt USA menar du? Säkert.

Men det beror väl på hur man ser på det iofs.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in