Om man nu trodde att Israel hade någon hållhake på USA är det ju tydligt nu att de inte har det.
USA går på inget vis i Israels ledband, tvärt om.
Det är lite kul att se att personer som ofta hävdar detta samtidigt säger att Israel kommer underkasta sig USA angående Libanon.
Man byter alltså frisk sida om vem som leder vem. Samma personer kan alltså i ena inlägget hävda att Israel styrde USA till att starta kriget för att i andra Inlägget hävda att USA kommer få Israel att böja sig för avtalet och göra som USA säger.
Vad jag tror om detta är att ingen leder någon. De samarbetar och om det inte är till hinder för Israel är det som mindre land benägna att stödja USA. Detta ser vi när det röstas i FN som exempel. Israel röstar där ofta med USA's linje.
När det gäller hur de ser på egen säkerhet kommer de fatta egna beslut. Det är vad jag tror.
Det är också val i Israel snart. Israel har förlorat en del soldater, att dra sig ur skulle göra att de dog för inget. Om Hizbollah är kvar kommer de med stor sannolikhet attakera Israel igen och då få man göra om det med ny dödsoffer. Som jag förstår det så är det därför ingen populär sak i Israel. I val tider undviker politiker att göra opopulära saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Jag håller med. Därför är det viktigt att man om man har den hållningen också anser att det gäller även när samma sak gjordes mot den arabiska befolkningen som bott på marken som sedermera blev Israel utan deras delaktighet.
Kränkande. Även kränkande när man även på det land man juridiskt fått tilldelat ska behöva hantera massa rövare som springer runt och bygger olagliga byar på mark som inte är deras.
Jag vet att du vill att all kritik mot Israel ska upphöra och allt bara är gullegull och fint, men ingenting pekar ju mot att det stämmer. Konspirationsteorin med Epstein-filerna är absolut ingenting som är ansett att vara en konspiration än, utan en teori. Att du lägger till konspiration framför visar tydligt att du försöker kurera ett narrativ och inte hitta sanningen.
Vad hette platsen fram till 1948 då?
Du började tydligt relativisera kring stjälandet av mark, och pekade på att Judea fått ett nytt namn.
Som att det är det stora problemet i Israel och Palestina, att den arabiska befolkningen stjäl land från israelerna
Du tror du är slug, men du är bara en israelisk propagandamaskin du också.
Det finns som sagt en anledning till att arabvärlden undviker skriva på Abraham Accords, och det finns också en anledning till att dom kan mötas med Iran nu även efter kriget. Det stavas israeliska landstölder.
På vilket språk? Men vi kan säga Judee och Samarien för enkelheten skull, på hebreiska är detta då Yehuda (יהודה) Shomron (שומרון). Det är det historiska landskapet som ligger väster om Jordanfloden och där i inkluderas ju inte Gaza m,m. Muslimer har aldrig haft ett namn på platsen utan de delade upp platsen med städernas namn. Så tydligen behövdes ett namn som inte har så tydlig judisk prägel. Så då döpte Jordanien det till västbanken eftersom det låg väster om Jordanfloden när de annekterade platsen 1948.
Jag fattar att man ville tvätta bort judisk prägel och jag förstår vitsen med det, men jag är av princip emot att man gör så.
Vi behöver inte dela den åsikten, det är helt ok.