2026-06-17, 09:03
  #27661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok. Men om du hade lärt dig om judisk kultur hade du kunnat förstå Israel.

Jag tycker också det är illa att sno andras mark och jag tycker det är extra illa att byta namn på platserna för att rättfärdiga stölden.

Varför får vi inte kalla det för vad det heter?

I Yehudah får inga Yehudi bo där ska bara syd syrier bo. Det är ju hållningen FN har, och kanske är den som du har.

Det handlar om att sno land och att titulera om platserna och människor för att rättfärdiga stölden.

Var detta inte sionisternas plan redan från början?
Hur förhåller sig sionister till "det utlovade landet"? Kör de också med den idén? De är väl inte religiösa av sig?

Nu har vi i alla fall fått se resultatet av deras ideologi?
Citera
2026-06-17, 09:15
  #27662
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Var detta inte sionisternas plan redan från början?
Hur förhåller sig sionister till "det utlovade landet"? Kör de också med den idén? De är väl inte religiösa av sig?

Nu har vi i alla fall fått se resultatet av deras ideologi?
Varför frågar du mig det?

Varför skulle jag veta det?

Jag bara ogillar att döpa om platser för att sudda ut historia.
Citera
2026-06-17, 09:58
  #27663
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
någon slags maktkamp tycks iaf pågå, med fredsmotståndare som demonstrerar på gatorna. antagligen finns det en fraktion av revolutionsgardet som motsätter sig avtalet

Vad är man på för plats mentalt om man i detta läget som iranier motsätter sig avtalet? Delusional. Det är väl den klicken som helt har fastnat i att Israel måste förgöras I guess.

Skönt om dom har åsidosatts dock. Då blir det lite utrikespolitiskt lugn i alla fall. Däremot kan det fortfarande bli lila auktoritärt inrikes.
Citera
2026-06-17, 10:02
  #27664
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är väldigt negativ över Irans framtid.

1 Nästan alla grannar ogillar landet

2 Befolkningen lider och många hatar regimen

3 Inget vatten

4 Luft som går att andas

5 Sönderbombat.

Men vi får se framtiden är inte alltid säker förutom för astrologer.

Jag tror Israel står inför framtida risker. Mer och mer amerikaner ogillar Israel. Det samma sker i Europa. Israel har varit duktiga men nu börjar de gå för långt med spottjudar och misshandel av kristna. Man ska inte bita handen som skyddar en. Kanske de kan närma sig Saudi mm, då USA var inte helt perfekta som partner.

Till sist får vi se om USA ekonomi kraschar eller inte. Extrem satsning på AI.

Jag håller med dig i så mån att den inte ser jättebra ut för det iranska folket. Däremot ser det bra ut för IRGC. Dom kommer sitta på långt mycket mer makt och sway nu än innan kriget.

Eller så behöver USA och Israel gå in fullt, med markinvasion och hela balunsen. Tvivlar på att det ens går att få till dock, amerikanerna har vaknat och inser att detta är Israels krig.

Vi ska också ha med oss att Iran inte har haft någon soft power att tala om sedan innan, så att dom nu får lite hard power att spela med är en förbättring.
Citera
2026-06-17, 10:25
  #27665
Medlem
Den israeliske oppositionsledaren Naftali Bennett, som förefaller ha en rimlig chans att ta över som premiärminister efter valet, talar klarspråk om Iran:

Citat:
Jag vill tala om för den iranska regimen att jag kommer vara er värsta mardröm. Jag kommer befria ert folk. Ni kommer inte ha kärnvapen. Ni har inget hopp.

Israeliska väljare som har tröttnat på Netyanyahus långa styre men som ändå inte vill vara soft on the enemy har flera bra alternativ att välja bland. Det är svårt att se någon tillträdande regering som kommer dalta med mulhororna.

https://www.youtube.com/shorts/qStok_Kij2Q
Citera
2026-06-17, 10:26
  #27666
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad är man på för plats mentalt om man i detta läget som iranier motsätter sig avtalet? Delusional. Det är väl den klicken som helt har fastnat i att Israel måste förgöras I guess.

Skönt om dom har åsidosatts dock. Då blir det lite utrikespolitiskt lugn i alla fall. Däremot kan det fortfarande bli lila auktoritärt inrikes.
De säger som exempel vad med vår ledares blod eller något. De har ju också antytt att de riktiga ledarna (mojtaba?) hålls fångna.

Dessa människor har ju varit ute på gatorna i 100 dagar och uppmuntrats att göra det. Tidigare när det kommit beslut som kanske inte varit ett typiskt regimen beslut har de krävt att Mojtaba ska yttra sig och sagt att de accepterar om det kommer från honom, men de vill höra det av honom. Men det händer ju inte.

Vi tycker att det är konstigt att Mojtaba inte syns, det är ju självklart att de tycker det ännu mer. Han hade kunnat ta bort detta problem bara genom att visa sig.

Jag tycker inte de är konstiga alls som tycker detta. Det är ju uppenbart att någon bedrar de.

Vad är Mojtaba, vem styr landet om det inte är han, talman och utrikesministern? Varför visar han sig inte och säger jag är för avtalet, är han fången, fåfäng, död, I koma, rädd för okult magi från Tel aviv?

Hur hade vi reagerat om vår talman och utrikes ministern tog beslut som gick helt emot vad man skulle kunna förvänta sig av Kristersson och M. Samtidigt som Kristersson var spårlöst borta.

Men självklart försvarar jag inte gruppen, jag hade inte varit regim trogen om jag var i Iranier i Iran. Men jag förstår de.
Citera
2026-06-17, 11:13
  #27667
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag håller med dig i så mån att den inte ser jättebra ut för det iranska folket. Däremot ser det bra ut för IRGC. Dom kommer sitta på långt mycket mer makt och sway nu än innan kriget.

Eller så behöver USA och Israel gå in fullt, med markinvasion och hela balunsen. Tvivlar på att det ens går att få till dock, amerikanerna har vaknat och inser att detta är Israels krig.

Vi ska också ha med oss att Iran inte har haft någon soft power att tala om sedan innan, så att dom nu får lite hard power att spela med är en förbättring.


Det kommer blir markinvasion kommande år eller redan i höst. Amerikanerna kan inte göra ett skit när det mellanvalet är över!
Citera
2026-06-17, 12:39
  #27668
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad är man på för plats mentalt om man i detta läget som iranier motsätter sig avtalet? Delusional. Det är väl den klicken som helt har fastnat i att Israel måste förgöras I guess.

Skönt om dom har åsidosatts dock. Då blir det lite utrikespolitiskt lugn i alla fall. Däremot kan det fortfarande bli lila auktoritärt inrikes.

dom är fortfarande på platsen där deras påve mördats och deras land bombats för några månader sedan, antar jag. alla har inte trumps förmåga att från dag till annan bara gå vidare till nästa grej
Citera
2026-06-17, 13:52
  #27669
Medlem
.nattramn.s avatar
Om man nu trodde att Israel hade någon hållhake på USA är det ju tydligt nu att de inte har det.

USA går på inget vis i Israels ledband, tvärt om.

Det är lite kul att se att personer som ofta hävdar detta samtidigt säger att Israel kommer underkasta sig USA angående Libanon.

Man byter alltså frisk sida om vem som leder vem. Samma personer kan alltså i ena inlägget hävda att Israel styrde USA till att starta kriget för att i andra Inlägget hävda att USA kommer få Israel att böja sig för avtalet och göra som USA säger.

Vad jag tror om detta är att ingen leder någon. De samarbetar och om det inte är till hinder för Israel är det som mindre land benägna att stödja USA. Detta ser vi när det röstas i FN som exempel. Israel röstar där ofta med USA's linje.

När det gäller hur de ser på egen säkerhet kommer de fatta egna beslut. Det är vad jag tror.

Det är också val i Israel snart. Israel har förlorat en del soldater, att dra sig ur skulle göra att de dog för inget. Om Hizbollah är kvar kommer de med stor sannolikhet attakera Israel igen och då få man göra om det med ny dödsoffer. Som jag förstår det så är det därför ingen populär sak i Israel. I val tider undviker politiker att göra opopulära saker.
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag håller med. Därför är det viktigt att man om man har den hållningen också anser att det gäller även när samma sak gjordes mot den arabiska befolkningen som bott på marken som sedermera blev Israel utan deras delaktighet.

Kränkande. Även kränkande när man även på det land man juridiskt fått tilldelat ska behöva hantera massa rövare som springer runt och bygger olagliga byar på mark som inte är deras.




Jag vet att du vill att all kritik mot Israel ska upphöra och allt bara är gullegull och fint, men ingenting pekar ju mot att det stämmer. Konspirationsteorin med Epstein-filerna är absolut ingenting som är ansett att vara en konspiration än, utan en teori. Att du lägger till konspiration framför visar tydligt att du försöker kurera ett narrativ och inte hitta sanningen.



Vad hette platsen fram till 1948 då?



Du började tydligt relativisera kring stjälandet av mark, och pekade på att Judea fått ett nytt namn.

Som att det är det stora problemet i Israel och Palestina, att den arabiska befolkningen stjäl land från israelerna

Du tror du är slug, men du är bara en israelisk propagandamaskin du också.

Det finns som sagt en anledning till att arabvärlden undviker skriva på Abraham Accords, och det finns också en anledning till att dom kan mötas med Iran nu även efter kriget. Det stavas israeliska landstölder.
På vilket språk? Men vi kan säga Judee och Samarien för enkelheten skull, på hebreiska är detta då Yehuda (יהודה) Shomron (שומרון). Det är det historiska landskapet som ligger väster om Jordanfloden och där i inkluderas ju inte Gaza m,m. Muslimer har aldrig haft ett namn på platsen utan de delade upp platsen med städernas namn. Så tydligen behövdes ett namn som inte har så tydlig judisk prägel. Så då döpte Jordanien det till västbanken eftersom det låg väster om Jordanfloden när de annekterade platsen 1948.

Jag fattar att man ville tvätta bort judisk prägel och jag förstår vitsen med det, men jag är av princip emot att man gör så.

Vi behöver inte dela den åsikten, det är helt ok.
__________________
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-17 kl. 14:23.
Citera
2026-06-17, 15:22
  #27670
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ha ha ha. Jag har som bekant praktiskt erfarenhet av det här och behöver inte dina "lektioner".

Internationell humanitär rätt fungerar tvärtemot hur du har inbillat dig Du verkar ha hittat på en helt egen version av juridiken. Du blandar ihop grundläggande begrepp och hittar på krav som helt saknar stöd i krigets lagar.

För det första verkar du tro att krig är en offentlig brottsmålsdomstol där en militär måste hålla presskonferens och lägga fram bevis för allmänheten eller på sociala medier innan de får slå till mot ett mål. Så fungerar det givetvis inte. Skyldigheten att verifiera att ett mål är militärt är en intern process för befälhavaren, baserad på den underrättelseinformation som finns tillgänglig i stunden. Att en stat inte visar dig sina hemliga underrättelsekällor betyder inte att anfallet är olagligt. Frågan om bevisning blir aktuell först i efterhand om det görs en formell juridisk prövning i en domstol, inte på förhand för att tillfredsställa omvärldens tyckande.

För det andra är ditt krav på "överhängande fara" ett rent juridiskt felgrepp. Den principen (så kallad imminent danger) hör hemma i diskussionen om en stats rätt att starta ett krig överhuvudtaget (självförsvarsrätten enligt FN-stadgan). När en väpnad konflikt väl pågår krävs det absolut inte att varje enskilt mål måste stå redo att avfyra en robot i just den sekunden för att få attackeras. En fientlig ledningscentral är ett legitimt militärt mål dygnet runt, oavsett om de dricker kaffe eller planerar nästa operation.

När Hizbollah väljer att placera en militär ledningscentral i källaren på ett civilt bostadshus, är det de som bryter mot krigets lagar genom att använda civilbefolkningen som mänskliga sköldar. Huset förlorar därmed sitt civila skydd och blir ett legitimt militärt mål.

Det som sedan prövas är proportionalitetsprincipen, och den handlar inte om att civila absolut inte får dödas. Den säger att de civila skadorna inte får vara alltför omfattande i förhållande till den direkta och påtagliga militära fördel man förväntar sig att uppnå. Att slå ut en central ledningsfunktion har en enorm militär betydelse, vilket juridiskt sett tillåter betydligt större bieffekter än om målet hade varit en enskild soldat på gatan.

Så nej, internationell humanitär rätt fungerar inte som du inbillar dig. Krigets lagar är trots allt skrivna av stater för att reglera krigföring, inte av pacifister för att avskaffa den.

Du blandar ihop skyldigheterna för stat och skyldigheterna för den enskilde (soldaten). Det är ett helt separat ansvar som behandlas i helt olika domstolar (ICJ vs ICC), vilket du borde ha koll på om du "har erfarenhet".

Det är ett personligt krigsbrott att medvetet döda civila. Och för att det ska vara "medvetet" räcker att man vet eller förväntar dig att det finns en risk att civila dödas. T.ex. genom att skjuta en granat in i ett bebott bostadshus. Undantaget är om du själv befinner dig i överhängande fara, t.ex. om fienden använder civila som levande sköldar. Om sådana attacker används systematiskt eller i stor skala så blir det ett brott mot mänskligheten (för vilket ifrågavarande nation ställs till svars), men det har ingen bäring på personliga ansvaret för att begå krigsbrott.

Du kan ju, enligt egen utsago, redan allt. Men eftersom alla kanske inte är lika bevandrade i de internationella konventionerna så kommer här två korta sammandrag av vad de går ut på:

ABC (på bred "australiensiska"): War Crimes Explained: The Rules of War, Crimes Against Humanity & Genocide

ICRC (det är faktiskt Röda Korset som skrivit texten till Geneva-konventionen): The Geneva Conventions Explained: Protecting Civilians in War

Grundregeln är att alla civila alltid ska skyddas mot allt våld. Det finns speciella fall när det faller inom en gråzon, och då hänger det på de avgörande viktiga begreppen "proportionalitet" ("proportionality") och "försiktighet" ("precaution".

Om du inte, som den överväldigande majoriteten av planetens befolkning, anser att Israel och israelisk militär kontinuerligt begår krigsbrott så kanske du borde repetera dina "kunskaper".
Citera
2026-06-17, 15:35
  #27671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du blandar ihop skyldigheterna för stat och skyldigheterna för den enskilde (soldaten). Det är ett helt separat ansvar som behandlas i helt olika domstolar (ICJ vs ICC), vilket du borde ha koll på om du "har erfarenhet".

Nej. Det är du som först skriver en sak, rättas av mig, och sen hittar på att du skrivit något helt annat. Du gör det gång på gång på gång.

Citat:
Det är ett personligt krigsbrott att medvetet döda civila.

Nej. Du sitter och hittar på egna lagar nu.

Citat:
Om du inte, som den överväldigande majoriteten av planetens befolkning, anser att Israel och israelisk militär kontinuerligt begår krigsbrott så kanske du borde repetera dina "kunskaper".

Den överväldigande majoriteten av planetens befolkning har likt du ingen aning om vad internationell humanitär rätt går ut på.

All denna bajstext från dig bara därför att jag rättade dig när du ljög om att Israel bombade ett "civilt" hus i Beirut och att det skulle vara ett krigsbrott. Huset ifråga hyste en Hizbollahisk ledningscentral och är därmed ett militärt mål. Även om det finns civila i huset som man vet kommer dö när attacken genomförs innebär inte det att attacken bryter mot internationell humanitär rätt.
Citera
2026-06-17, 15:41
  #27672
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hizbollah borde inte attackerat Israel med raketer och drönare den dagen i mars, men det är ju Irans närmsta front så inte så väldigt oväntat.

Ibland kostar det mycket för många. Ja, så är det, vad är problemet? Fel människor som dött?

Det verkar vara väldigt få döda i Iran iaf. Kanske luftförsvaret som räddade liv? Kan ju inte handlat om flera tusen precisionsbombningar helt olikt Dresden?

Hizbollah attackerade faktiskt inte Israel, de attackerade israeliska trupper som ockuperar mark som inte hör till Israel (marken hör till Libanon).

Men det motsäger förstås inte ditt argument. Dvs. om det var vidare smart.

Om du följt med tråden så har du säkert noterat att några sionister alltid emellanåt lyfter att Libanon och Israel fortsättningsvis är i krig, vilket rent formellt är helt korrekt (de har aldrig skrivit under ett fredsavtal). Deras argument är att Israel därför kan angripa Libanon, men samma argument gäller förstås också andra vägen: Hizbollah kan angripa israeliska trupper för att försöka fördriva dem från libanesisk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in