2026-06-17, 15:41
  #27673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

De är dödade i bombningar och missilangrepp utan att det funnits någon "överhängande fara".


Nu hittar du på egna lagar igen. Begreppet "överhängande fara" är inte en parameter som avgör om ett anfall är lagligt eller inte under en pågående väpnad konflikt. Frågan är istället om attacken riktades mot ett legitimt militärt mål och om de civila förlusterna stod i rimlig proportion till den militära fördelen av att slå ut det målet.
Citera
2026-06-17, 15:55
  #27674
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
244 dödade barn och 992 skadade barn i Libanon sedan 2 mars. Enligt UNICEF: 247 children killed in Lebanon since March.

De är dödade i bombningar och missilangrepp utan att det funnits någon "överhängande fara".

Men hur många procent av de dödade var män i vapenför ålder?
Citera
2026-06-17, 15:56
  #27675
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nu hittar du på egna lagar igen. Begreppet "överhängande fara" är inte en parameter som avgör om ett anfall är lagligt eller inte under en pågående väpnad konflikt. Frågan är istället om attacken riktades mot ett legitimt militärt mål och om de civila förlusterna stod i rimlig proportion till den militära fördelen av att slå ut det målet.

Om man skiter i alla dina lagar och tänker rent etiskt:

Tror vi att de attacker som Israel genomfört mot Libanon, där 244 barn har dödats, vid utebliven attack på något sätt hade lett till att de vuxna som blev dödade i dessa attacker om dom fått leva hade dödat 244 israeliska barn? Mest troligt inte. Antagligen inte ens ett, men den risken finns ändå.

Då har vi en ganska tydlig nettoförlust, som kräver att man värdersätter ett israeliskt liv otroligt mycket högre än ett libanesiskt barns liv för att backa.

Där någonstans har du hur en normal människa tänker.
Citera
2026-06-17, 15:57
  #27676
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men hur många procent av de dödade var män i vapenför ålder?

Hur många barn har Hezbollah dödat i Israel? Israel ligger på mer än 2 per dag i Libanon sen i mars.
Citera
2026-06-17, 15:58
  #27677
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. Det är du som först skriver en sak, rättas av mig, och sen hittar på att du skrivit något helt annat. Du gör det gång på gång på gång.

Nej. Du sitter och hittar på egna lagar nu.

Den överväldigande majoriteten av planetens befolkning har likt du ingen aning om vad internationell humanitär rätt går ut på.

All denna bajstext från dig bara därför att jag rättade dig när du ljög om att Israel bombade ett "civilt" hus i Beirut och att det skulle vara ett krigsbrott. Huset ifråga hyste en Hizbollahisk ledningscentral och är därmed ett militärt mål. Även om det finns civila i huset som man vet kommer dö när attacken genomförs innebär inte det att attacken bryter mot internationell humanitär rätt.

Inte alls. Det fanns ingen avvägd proportionalitet eller försiktighet i attacken, det utfärdades ingen varning, det fanns ingen överhängande fara och både den israeliska befälhavare som gav order och den militärperson som tryckte på knappen begick därmed ett krigsbrott. Dessutom, efter Israels besinningslösa bombande av hela städer i Gaza, är det nån som på allvar tror på de israeliska påståendena om att det var en ledningscentral som angreps...

Men det är ingen idé att diskutera krigsbrott med en hängiven sionist, lika litet som det skulle ha varit nån idé att diskutera "Die Endlösung" med en hängiven nazist på 1940-talet. Och allra minst med någon som har mage att försvara det som hänt i Gaza, gör man det är man moraliskt korrupt och har avsagt sig sitt existensberättigande. Israel får stå sitt kast nån annanstans än på FB.
Citera
2026-06-17, 16:13
  #27678
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hur många barn har Hezbollah dödat i Israel? Israel ligger på mer än 2 per dag i Libanon sen i mars.

Det är irrelvant hur många Hizbollah dödat eftersom fataliteterna inte står i proportion till Israels försök att motverka dem, inkl. evakueringar av hela samhällen.
Citera
2026-06-17, 16:16
  #27679
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men hur många procent av de dödade var män i vapenför ålder?

Jag har ingen aning, men det spelar ingen roll. Civilbefolkningen är alltid skyddad, oberoende av kön.

I maj 2025 läcktes IDF:s databas över dödade "combatants", sannolikt av nån som faktiskt hade en moralisk ryggrad. I den fanns 8900 "kills", mindre än 20% av alla dödsfall orsakade av israeliska angrepp fram till samma tidpunkt. Det ger en högre andel dödade civila i Gaza än i Srebrenica-massakern...

- - -

Att jag tog upp barnstatistiken är bara för ingen kan missta dem för beväpnade soldater/krigare. Så du kan börja med att förklara den.

Men ärligt talat, om du VERKLIGEN försvarar Israels slakt och medvetna svält av civila i Gaza så har jag ingen lust att ens vidröra dig anonymt på avstånd på FB. Det gäller också dina själsfränder på forumet. Det känns helt fel att ge sådana ens en gnutta legitimitet genom att diskutera med dem, och det som hänt i Gaza är en sådan regelrätt ondska och en sådan smuts som inte går att tvätta bort ens med rotborste och såpa...

Och dessutom är det OT i den här tråden.
Citera
2026-06-17, 16:28
  #27680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Man byter alltså frisk sida om vem som leder vem. Samma personer kan alltså i ena inlägget hävda att Israel styrde USA till att starta kriget för att i andra Inlägget hävda att USA kommer få Israel att böja sig för avtalet och göra som USA säger.


Det är inte logiskt omöjligt att båda gäller, och dessutom troligt. Israel har troligen manipulerat Trump till att påbörja kriget. När Trump sedan blir bränd av en svidande förlust bestämmer han sig för att låta USA bli den seniora partnern i förhållandet igen.
Citera
2026-06-17, 16:34
  #27681
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har ingen aning, men det spelar ingen roll. Civilbefolkningen är alltid skyddad, oberoende av kön.

Jag är rätt säker på att du förstår precis varför eftersom du valde att välja en källa från Kina istället för UNICEFS huvudartikel som innehåller mer data.
Citera
2026-06-17, 16:37
  #27682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Inte alls. Det fanns ingen avvägd proportionalitet eller försiktighet i attacken, det utfärdades ingen varning, det fanns ingen överhängande fara och både den israeliska befälhavare som gav order och den militärperson som tryckte på knappen begick därmed ett krigsbrott.

Detta är varmluft bara. Du har inte tillgång till den information som krävs för att avge ett utlåtande och du har inte tillgång till det kunnande som krävs för att avge ett utlåtande.

Det krävs ingen "överhängande fara" för att bomba en Hizbollahisk ledningscentral i ett bostadshus i Beirut. Att du inte kan ta till dig ens grundläggande information om militära insatsregler gör att den enda information dina bajsmattor fyller är propagandistens.

Citat:
Dessutom, efter Israels besinningslösa bombande av hela städer i Gaza, är det nån som på allvar tror på de israeliska påståendena om att det var en ledningscentral som angreps...

Baserat på Israels försvarskrig mot terrorister i Gaza drar du en slutsats att Israel ljuger om en attack i Beirut. Detta är ju rena farsen.

Citat:
Men det är ingen idé att diskutera krigsbrott med en hängiven sionist, lika litet som det skulle ha varit nån idé att diskutera "Die Endlösung" med en hängiven nazist på 1940-talet. Och allra minst med någon som har mage att försvara det som hänt i Gaza, gör man det är man moraliskt korrupt och har avsagt sig sitt existensberättigande. Israel får stå sitt kast nån annanstans än på FB.

Och där kom nazistkopplingen som slutgiltigt bevis på att du inte har några argument.

Du vet inte vad krigsbrott är. Därför är det ingen idé att du diskuterar det med mig.

Jag har noterat dina absurda textmassor i denna tråd men sällan bemödat mig om att läsa skiten. Men så fort jag börjat skrapa på ytan av ditt textbajsande visar det sig att du inte kan något utan bara skriver som om du kan.
Citera
2026-06-17, 16:39
  #27683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


I maj 2025 läcktes IDF:s databas över dödade "combatants", sannolikt av nån som faktiskt hade en moralisk ryggrad. I den fanns 8900 "kills", mindre än 20% av alla dödsfall orsakade av israeliska angrepp fram till samma tidpunkt. Det ger en högre andel dödade civila i Gaza än i Srebrenica-massakern...


Ännu en lögn. Databasen innehöll bara de kombatanter som var identifierade vid namn. Det säger sig självt att Israel inte vet namnet på exakt alla terrorister man dödat i Gaza. Du trodde säkert att du var smart när du tog upp denna information, men i själva verket visade du bara att du inte visste hur den skulle tolkas.

Att Israel har så bra koll att man vid namn kunde identifiera hela 8900 dödade terrorister är om något ett styrketecken för precisionen i Israels attacker.

Vad gäller ration dödade civila respektive militära råder numera konsensus bland seriösa bedömare om att den ligger mellan 1:1 och 1:3, dvs Gazakriget är ett helt normalt krig, om något är civila dödstalen låga med tanke på assymetrisk krigföring i urban miljö.
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-17 kl. 16:44.
Citera
2026-06-17, 17:16
  #27684
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Detta är varmluft bara. Du har inte tillgång till den information som krävs för att avge ett utlåtande och du har inte tillgång till det kunnande som krävs för att avge ett utlåtande.

Det krävs ingen "överhängande fara" för att bomba en Hizbollahisk ledningscentral i ett bostadshus i Beirut. Att du inte kan ta till dig ens grundläggande information om militära insatsregler gör att den enda information dina bajsmattor fyller är propagandistens.

Baserat på Israels försvarskrig mot terrorister i Gaza drar du en slutsats att Israel ljuger om en attack i Beirut. Detta är ju rena farsen.

Och där kom nazistkopplingen som slutgiltigt bevis på att du inte har några argument.

Du vet inte vad krigsbrott är. Därför är det ingen idé att du diskuterar det med mig.

Jag har noterat dina absurda textmassor i denna tråd men sällan bemödat mig om att läsa skiten. Men så fort jag börjat skrapa på ytan av ditt textbajsande visar det sig att du inte kan något utan bara skriver som om du kan.

Du argumenterar som du har förstånd till och dessutom med förvriden sionistisk alternativ världsbild som klangbotten.

Ju mer vansinnigheter du skriver, desto tydligare blir det. Fast egentligen är nog allt kristallklart redan vid det här laget.

Du har fel. Det beror på att dina "tolkningar" härstammar från ett överväldigande behov att rättfärdiga allt som Israel gör. Jag utgår från att du är så sionistiskt tappad att du inte ens själv är medveten om det, men det är förstås bara en förklaring, ingen ursäkt. För att förstå hur snett det har kopplat behöver man bara ha läst dina tidigare inlägg, om din syn på andra människor. Om nu iranier, palestinier och libaneser ÄR människor enligt din världsbild, vilket är tveksamt.

Jag skrev nyligen i ett annat svar att jag känner mig moraliskt nedsmutsad av att ha gett dig en gnutta legitimitet genom att svara på dina idiotier, så nu är det slut med det. För min del får du forsättningsvis spy ut ditt hat och din ondska oemotsagd, jag nöjer mig med att de är på full display, och att alla kan se vem du är, innerst inne.

Dessutom är det återkommande sionistiska hatet OT i de flesta trådar, inklusive den här.

- - -

"Men vi härstammar från Abraham, sa de, och har aldrig varit slavar åt någon människa på jorden. Vad menar du med 'göra er fria'?

Jesus svarade: Ni är slavar under synden varenda en av er.

...

Jag vet naturligtvis att ni härstammar från Abraham. Och ändå försöker en del av er döda mig därför att mitt budskap inte finner någon plats i era hjärtan.

Jag talar om för er vad jag har sett när jag var hos min Far, på samma sätt som ni följer er fars råd.

Vår far är Abraham, förklarade de. Nej, svarade Jesus, för om det är så, så skulle ni följa hans goda föredöme.

Men i stället försöker ni döda mig därför att jag har sagt er sanningen som jag har hört från Gud. Abraham skulle inte göra så.

Nej, ni lyder er verklige far när ni handlar på det sättet. De svarade: Vi är inte födda utom äktenskapet. Vår verklige far är Gud själv.

Jesus sa till dem: Om det var på det sättet så skulle ni älska mig för jag har kommit till er från Gud. Jag är inte här av mig själv, utan därför att han har sänt mig.

Varför kan ni inte förstå vad jag säger? Jo, därför att ni hindras att göra det.

Ni är nämligen barn till djävulen, och ni älskar att göra allt det onda som han gör. Han var en mördare från början och hatar sanningen. Det finns inte ett dyft sanning i honom. När han ljuger är det fullständigt naturligt för han är lögnens far.

Och när jag säger er sanningen är det därför helt naturligt att ni inte tror mig.
"

Over and out.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in