2026-06-08, 21:02
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Vad är normal dosen på Buprenorfin per dygn? Inte exakt såklart men snittdosen för en opiatpatient. Är det 3gram eller 4gram, ja ni förstår hur jag menar

Några tre eller fyra gram är det ju så klart inte. 8-16mg är nog det vanligaste. Max dosen är väl typ 24mg?

Det bästa vore väl att undvika allt med LARO om man nu inte verkligen är tvungen.
Citera
2026-06-08, 21:39
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Några tre eller fyra gram är det ju så klart inte. 8-16mg är nog det vanligaste. Max dosen är väl typ 24mg?

Det bästa vore väl att undvika allt med LARO om man nu inte verkligen är tvungen.
Grannen står på 3mg av buprenorfin GL och hans dos täcker inte dygnet jag luskar lite åt honom. Han har både abstinens och smärta med 3mg och det förklarar ju saken om det är 8-16 som är vanligast. Jag ska be honom ringa/maila sin läkare/mottagning. För då är han ju undermedicinerad ordentligt.
Citera
2026-06-14, 10:42
Medlem
Gassen02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall

Jag tror inte ens det finns en "maxdos" utan endast en rekommenderad dos på 24/26mg.
Spelar ju mindre roll då Bup har den dåliga egenskapen att den har ett rustak vilket innebär att det du känt efter 4/6mg är vad du kommer att känna i rusväg om du så sätter i dig 20mg.
Men håller med dig gällande LARO.
Det verkar ju vara rena skämtet. De första 3 månaderna ska man komma dit varje dag och hämta medicin som ska tas under övervakning!!!?
Aldrig livet! Det går ju inte att hämta på recept men jag får det lite oortodoxt via en läkare 4mg./dag.
Då hämtar jag ett 28-pack 2mg. varannan vecka och det går alldeles utmärkt.
Den "huvudsakliga" anledningen till att LARO inte funkar för mig (förutom att jag har vettigare saker för mig än att åka dit varje dag från Masthugget) är att de vägrar låta en få Stesolid, Oxascand, Immovane eller Treo Comp vilket jag också får utskrivet. (Var ett villkor från mig när jag la ner Oxy totalt). Vilket han hade skrivit ut så knappast utan skuld!
Citera
2026-06-14, 20:37
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassen02
Jag tror inte ens det finns en "maxdos" utan endast en rekommenderad dos på 24/26mg.
Spelar ju mindre roll då Bup har den dåliga egenskapen att den har ett rustak vilket innebär att det du känt efter 4/6mg är vad du kommer att känna i rusväg om du så sätter i dig 20mg.
Men håller med dig gällande LARO.
Det verkar ju vara rena skämtet. De första 3 månaderna ska man komma dit varje dag och hämta medicin som ska tas under övervakning!!!?
Aldrig livet! Det går ju inte att hämta på recept men jag får det lite oortodoxt via en läkare 4mg./dag.
Då hämtar jag ett 28-pack 2mg. varannan vecka och det går alldeles utmärkt.
Den "huvudsakliga" anledningen till att LARO inte funkar för mig (förutom att jag har vettigare saker för mig än att åka dit varje dag från Masthugget) är att de vägrar låta en få Stesolid, Oxascand, Immovane eller Treo Comp vilket jag också får utskrivet. (Var ett villkor från mig när jag la ner Oxy totalt). Vilket han hade skrivit ut så knappast utan skuld!

Det värsta är väl fotbojan som följer med behandlingen. Dels den kemiska och dels mottagningen. Och leva resten av sitt liv som ett motivationslöst jävla skal av sitt forna jag. Helt tom på både genuin glädje, driv och testosteron.

Men visst, är alternativet en överdos på BK:s toalett så är ju LARO bättre...
Citera
2026-06-17, 13:42
Medlem
Vilka doser har ni andra som kör LARO? Själv har jag 24 mg men märker noll skillnad om jag tar 16 eller 24 mg så funderar på att trappa ner
Citera
2026-06-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Vilka doser har ni andra som kör LARO? Själv har jag 24 mg men märker noll skillnad om jag tar 16 eller 24 mg så funderar på att trappa ner

Har 16! Det är så olika vad vissa läkare säger att taket är på 6-8-10-12-16-20-24-32-40...Jag tror tak effekten börjar där vid 12 mg. Det är förmodligen skillnad på 16 och 24 men grejen är den att skillnaden är inte lika mycket som mellan säg 2 och 16 mg där det är mycket skillnad. Utan en väldigt liten skillnad...men som kan vara avgörande för vissa. Tror du att du fungerar minst lika bra på 16 så why not? Du kommer inte bli dödssjuk av att gå ner till det...kommer förmodligen inte ens märkas. Bupernorfin fungerar inte som alla andra opioider det är ju rätt uppenbart! Jag känner iaf en rejäl skillnad på 8 och 16 mg...men inte mycket skillnad alls mellan 12 och 16.
Citera
2026-06-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Har 16! Det är så olika vad vissa läkare säger att taket är på 6-8-10-12-16-20-24-32-40...Jag tror tak effekten börjar där vid 12 mg. Det är förmodligen skillnad på 16 och 24 men grejen är den att skillnaden är inte lika mycket som mellan säg 2 och 16 mg där det är mycket skillnad. Utan en väldigt liten skillnad...men som kan vara avgörande för vissa. Tror du att du fungerar minst lika bra på 16 så why not? Du kommer inte bli dödssjuk av att gå ner till det...kommer förmodligen inte ens märkas. Bupernorfin fungerar inte som alla andra opioider det är ju rätt uppenbart! Jag känner iaf en rejäl skillnad på 8 och 16 mg...men inte mycket skillnad alls mellan 12 och 16.

Ja skillnaden mellan 16 och 24 mg är inte ens märkbar skillnad mellan 8 mg och 16 däremot är stor så taket ligger nog någonstans runt 16 och allt över det bara förlänger effekten
Citera
2026-06-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ja skillnaden mellan 16 och 24 mg är inte ens märkbar skillnad mellan 8 mg och 16 däremot är stor så taket ligger nog någonstans runt 16 och allt över det bara förlänger effekten

Yes! Det är därav många läkare anser att dem flesta inte behöver 24 mg och att det enbart leder till läckage...Jag tycker dock att det låter idiotiskt! Sen att dem flesta klarar sig på en 8a om dagen...stämmer säkert..men är det riktiga opioidberoende personer brukar inte 8 mg räcka. Men när det gäller folk med gravt blandmissbruk...man kanske bara använt lite låg dos sub ibland och sen sökt till LARO...Då bör 8 mg vara mer än nog. Känner skillnad på 12 och 16 men det är enbart att 16 sitter i längre.
Citera
2026-06-18, 13:48
Medlem
Citat:
Yes! Det är därav många läkare anser att dem flesta inte behöver 24 mg och att det enbart leder till läckage...Jag tycker dock att det låter idiotiskt! Sen att dem flesta klarar sig på en 8a om dagen...stämmer säkert..men är det riktiga opioidberoende personer brukar inte 8 mg räcka. Men när det gäller folk med gravt blandmissbruk...man kanske bara använt lite låg dos sub ibland och sen sökt till LARO...Då bör 8 mg vara mer än nog. Känner skillnad på 12 och 16 men det är enbart att 16 sitter i längre.

Ja mer än 16 behövs nog sällan skulle jag tro
Citera
2026-06-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ja mer än 16 behövs nog sällan skulle jag tro

Det behövs nog ibland skulle jag säga...Vissa kan ha så att dem "förbränner" snabbare. Men rent generellt dem flesta bör klara sig på 16 mg...På många mottagningar är 16 mg max dosen. På min mottagning står dem flesta mellan 8 och 16 mg. Vet en som hade 24 men denne blev nedtrappad rakt av till 16 mg.
Citera
2026-06-19, 13:25
Medlem
Citat:
Det behövs nog ibland skulle jag säga...Vissa kan ha så att dem "förbränner" snabbare. Men rent generellt dem flesta bör klara sig på 16 mg...På många mottagningar är 16 mg max dosen. På min mottagning står dem flesta mellan 8 och 16 mg. Vet en som hade 24 men denne blev nedtrappad rakt av till 16 mg.

Ja finns väll till och med de som har 32 mg men 24 är väll max kroppen kan ta upp
Citera
2026-06-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ja finns väll till och med de som har 32 mg men 24 är väll max kroppen kan ta upp

Så är det ju, men vissa kanske behöver 24 eller 32 men majoriteten står på 8-24 mg/dag. Den dosen man brukar sikta in sig på när det kommer till underhållsbehandling är 16 mg. Sen är 12-24 vanligaste underhålls doserna. Personligen behöver jag inte mer än 16, men tyckte inte 1.5 8mg (12 mg) höll mig stabil hela dygnet. Men det är så olika vad personer har för behov. Vissa kan få 24 mg sub och har fortfarande dunder sug..Det är nog inte vanligt men det finns folk som behöver meta. Men metadon tycker jag bara man ska stå på om man verkligen måste. För det är betydligt jobbigare biverkningar etc. Jag hade iaf inte stått på det om det inte var för typ på liv & död. Även om meta dämpar suget bättre, så kan det vara minst lika jobbigt o leva med jobbiga biverkningar 24h om dygnet. Pratar rent generellt vissa kanske klarar sig lindrigare undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in