2026-06-12, 07:50
Medlem
Jag tycker vi kan börja med burka och niqab.
Sverige är fortfarande inte där, så att det är genomförbart för att det anses som alldeles för kontroversiellt.
Självklart har SD rätt om det där med slöja och inte minst i den omfattning som de nu är i städerna, så handlar det om att visa ett dominansbeteende mot oss svenskar, och på så sätt enar man aldrig folket i ett land, inte ens med tvångsblandning, men det finns mycket annat att ta tag i än att slösa energi på detta just nu.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-06-12 kl. 08:05.
Citera
2026-06-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Haha det är så otroligt att svenskar är villiga att ta bort rättigheter från kvinnor bara för att de stör sig på ett klädesplagg. Detta är ju komedi. Uppskattar i alla fall ärligheten istället för att försöka motivera det med förtyck, vi alla vet att det är BS.

Jag vill inte ha islam i offentligheten i Sverige. Vare sig det är storskaliga moskéer, burka, offentliga massböner eller slöjor.
Men ja man blir galen av alla obildade SD-bönder som jamsar om att dessa kvinnor på något vis skulle tvingas till det- men precis som du säger är det bara ett sätt att motivera sina åsikter.
Citera
2026-06-12, 07:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Här i Sverige detaljstyr vi inte hur folk skall klä sig. Det var ju massinvandringen man skulle sätta stopp för, inte agera moralpolis och införa klädkod för invånarna.
Djävla pajasparti.
Citera
2026-06-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
De muslimer du är rädd för är i praktiken en minoritet. Majoriteten av dessa "muslimer" är som de flesta Svenssons, kunde inte bry sig mindre om religionen i praktiken. Du verkar lite förvirrad över vad du är rädd över egentligen.

Jag är inte rädd för någon slags militant minoritet. Jag vill bara inte känna mig kulturellt alienerad i mitt eget land. Då spelar det föga roll att de är bra människor i övrigt.
Citera
2026-06-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är redo att delvis hålla med dig. Men alla regler ska gälla just alla. Så får killar inte ha keps på sig i skolan så får inte tjejer ha sjal heller. Eller omvänt, om sjal tillåts så tillåts keps och andra saker också.
religion ska ALDRIG få vara ett skäl eller undantag till varför man får göra det ena eller endra i samhället.

Ja, det finns en stark poäng med det du säger. Frågan är vad var man ska dra gränsen, ska man förbjuda alla religiösa symboler t.ex. I skolmiljö? Var drar man gränsen? Ett kors, tors hammare, det buddistiska dharmahjulet. Ska allt i offentlig regi vara strikt sekulärt.

Visst, man kan dra gränsen vid huvudbonader osv. Men om man inte tycker att dessa kulturella / religiösa yttringar är önskvärda i Sverige borde man primärt begränsa antalet människor som man ger medborgarskap med dessa tillhörigheter.

Att begränsa människors rätt till att uttrycka sin kultur är mycket känsligt och måste hanteras extremt försiktigt så vi inte slutar upp som ett intolerant skitland som övriga världen ser ner på. Man ska kunna uttrycka och vara stolt över sin egen kultur om man förtrycker den rättigheten visar det bara på ens egen svaghet och inskränkthet.

Eventuella restriktionerna behöver vara generella och allmängiltiga, och då blir det väldigt fel att som SD nu gör, att gå i mot en specifik religion/ kultur.

Jag ser det som ett politiskt strategiskt mycket dåligt drag av SD att så starkt signalera sitt redan belagda islamhat.
Citera
2026-06-12, 07:58
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Berätta nu varför du egentligen vill förbjuda slöjan.

För att vi är i Sverige.

Citat:
Alla fattar att det inte handlar om muslimska kvinnors väl och ve.

Nej, det handlar nog om hur män behandlar kvinnor överlag ska du se än att folk är muslimer. Frågan är vad för konspirationsteorier du hade kommit fram till... Då du verkar lite smått efterbliven och helt lagom dum i huvudet..

Ont: Att förbjuda slöja är en bra början. Men helt ärligt nu.. Vi har sett konsekvenserna av att de får bo och vara här, så det är bara släng ut varenda en.
Senast redigerad av buhbye 2026-06-12 kl. 08:07.
Citera
2026-06-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi har ju tagit emot alldeles för många, det går inte att komma ifrån. Lösningen är att utvisa i första hand alla kriminella, i andra hand alla som har kommit hit på falska premisser (alltså lögner om asylskäl som aldrig fanns, överdrifter, falska handlingar o.s.v.). Samt att naturligtvis hålla gränserna stängda så att få eller inga nya kan komma in. Så långt borde väl alla vara överens?

När det gäller resten, som redan finns här, så måste de anpassa sig - och då kommer de efter en vissa gräns av anpassning, att höra hit. Det handlar inte om rasism. Även muslimledarna själva som skapade nya, fungerade samhällen begrep att yttre symboler som kläder är crucial, för vi människor är så.

Mustafa Kemal förbjöd t.ex. den gamla manliga mansdräkten med kaftan, turban, fez, religiösa klädnader o.s.v., han befallde att männen skulle gå klädda i västerländska kläder. När det gällde kvinnan så förbjöd han inte slöjan rakt av, men han drev mycket starka kampanjer för att kvinnor skulle lägga av den och klä sig västerländskt de också, och för en skattefinansierad anställning t.ex. som lärare, på myndighet o.s.v. var det ett krav.

Exakt samma gjorde för övrigt Khadaffi när han tog över Libyen, i samband med att han gav kvinnor samma rättigheter som män (t.ex. att slippa manlig förmyndare och tvångsäktenskap, få läsa på universitetet, arbeta och behålla sin lön, resa ensamma o.s.v.). Allt detta hör nämligen ihop med slöjan. Slöjan är en stark symbol för det patriarkatiska synsättet på kvinnans roll, det kommer vi aldrig ifrån. Det är lite lustigt att det är ni självutnämnda feministiska vänstertomtar, som slåss mest för att kvinnor ska hållas kvar i den gamla muslimska kvinnorollen instängda bakom sin slöjor...

Vi är i Sverige, inte Turkiet eller Libyen. En av de bättre aspekterna med Sverige är att vi har en stark yttrandefrihet, i alla fall jämfört med andra europeiska länder. Yttrandefriheten omfattar alla typer av uttrycksmedel inklusive kläder. Syftet med detta förslag är att förbereda och testa befolkningen inför ännu fler begränsningar och restriktioner på vad man får göra och säga, och det kommer självklart gälla långt fler människor än muslimer.

Att SD helt plötsligt har blivit feminister som värnar om muslimska kvinnor, en ideologi som de historiskt har avfärdat som judiskt kommunisttrams, är något som ingen vettig människa tror på. Det verkliga målet är att distrahera befolkningen med konflikter mellan olika grupper inom landet för att sedan kunna rättfärdiga ännu större kontroll och övervakning av befolkningen än vi redan har.
Senast redigerad av derfilo999 2026-06-12 kl. 08:02.
Citera
2026-06-12, 08:00
Medlem
Tradens avatar
Problemet är inte slöjor.
Problemet är att vi tagit in främlingar som inte borde vara här.
Citera
2026-06-12, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye

Nej, det handlar nog om hur män behandlar kvinnor överlag ska du se än att folk är muslimer. Frågan är vad för konspirationsteorier du hade kommit fram till... Då du verkar lite smått efterbliven och helt lagom dum i huvudet..
Vad är det som får dig att tro att män skulle behandlas kvinnor bättre för att vi tvingar kvinnor att visa håret?
Citera
2026-06-12, 08:09
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad är det som får dig att tro att män skulle behandlas kvinnor bättre för att vi tvingar kvinnor att visa håret?

Det är ju inte kvinnorna som visar håret som gråter över hur de blir behandlade, utan det är kvinnorna i burka.
Citera
2026-06-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-infora-slojforbud-i-sverige

Fy fan villket vidrigt förslag, har aldrig varit en stark sd-hatare men det är den är typen av förslag som kommer göra mig till det.
Heja SD. Ut med slöddret. Dom har inte i Sverige att göra. Man tar seden dit man kommer. Hela min släkt vänner barn familjer m m. Vi vägrar gå i kassor där det står slödder med slöja. Om en sån skulle trilla ner på gatan sjuk. Skulle jag bara gå förbi. Sådant pack hjälper inte jag. Hälsar inte på dom. Pratar inte med dom. Min faster var värst. Hon var på Coop o skulle handla o vägra gå i kassan där det satt en med slöja. Hon skrek att slöjan kvinnan skulle utvisas. Det blev rena turbulensen. Men vi hatar dom rejält. Utrota fsnskapen
Citera
2026-06-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det är ju inte kvinnorna som visar håret som gråter över hur de blir behandlade, utan det är kvinnorna i burka.
Nu diskuterar vi inte burka utan sjal. Hur många såna har du träffat som gråter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in