Citat:
Ursprungligen postat av
Oversittarchefen
Klart det finns erfarenhet och kompetens inom Scanias humankapital. Men INGEN resurs är ovärderlig eller oersättbar.
Dina resonemang är lite de jag hör från de som inte fattar hur hur global sourcing går till. De anställda är inte så viktiga som de gärna vill tro om sig själva.
Om inte kompetens kan hittas i Baltikum så kan vi hämta den från något annat av alla nearshore-länder och jag kan lova dig att det går hitta. Många av dessa resurser skulle mer än gärna vilja flytta till Sverige med krav på närvaro varje dag.
Om det nu spelar roll så är jag chef på ett av de bolag som återfinns på S&P100 och jag har en global roll.
Fast allvarligt, du verkar ju ha närmast obefintlig erfarenhet av fordonsutveckling!
Begriper du att det tar flera år för en ingenjör att börja prestera på en nivå så att man gör skillnad? Speciellt om man är någon av de många positioner som ska driva utvecklingen framåt.
Du måste ha stenkoll på ditt område, trender i världen, koll på otaliga varianter av hårdvara, hur de presterar, för/nackdelar, hålf, regler möjligheter, samspel med andra komponenter, livslängdskrav sfa användning, hur man bäst kravbalancerar och samoptimerar osv.
Det tar många år att bli bra på detta.
Får du tag i någon som har jobbat inom fordonsindustrin så kan det gå fort men det är inte så lätt. De växer inte på trän och de ska vilja bo i Sverige och jobba i Södertälje.
Har de familj blir det ännu svårare, kommer barnen ens in på en dräglig skola?