2026-06-11, 18:13
Medlem
ExtremaMittens avatar
Det låter klokt. Det går ju inte att påverka. Och det blir ju som du vill med att ÖP skriker om slöseri och sånt. Det räcker för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Tror inte ÖP/Allard kan påverka så mycket via det normala politiska arbetet.
Inte det jag är ute efter, jag är ute efter att han skall gapa över alla som slösar bort Sverige och skattepengar i riksdagen.
Det är antingen ÖP eller sofflocket, ÖP känns roligare.
Om SD mot alla odds hittar sina kulor igen och går till val som ensamt parti istället för att vara Tidös menlösa röstboskap, då kanske det bli en 5 gång jag röstar på SD i riksdagsvalet
Troligen är det nog färdig röstat för min del efter detta val tror jag.
Citera
2026-06-11, 18:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Vilka fakta då? Jag har bara läst alla dina känslor och elakheter om andra. Tror du på det själv? Eller är det så du önskar att det ska vara? 😉

Jag vet inte om du är dum eller bara spelar dum.

Du påstod tex att Alliansen sprack pga M, L och KD började samarbeta med SD. Detta är en ren lögn eller stor okunnighet. Alliansen sprack formellt 2019, fler år innan dessa tre partier ens talade med SD. Detta går enkelt att googla sig fram. Läs på innan du uttalar dig.
Citera
2026-06-11, 18:38
Medlem
[quote=FallerIfallerA|95142619]
Nej för fan aldrig!
JO FÖRFA*N!
Citera
2026-06-11, 19:05
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Hur handlar det du skriver om debattens ämne Örebropartiet? Och du låtsas att S tid är förbi just nu när de snart ska bilda regering, sannolikt t o m ensamma?

Du har rätt i att äldre socialdemokrati hade mer ordning, arbete, språk, industri och nationell sammanhållning än dagens S. Men därifrån hoppar du för lätt till sagan att SD är Per Albin med ny logga. Det är ett retoriskt knep, inte analys. Då var då, nu är nu och SD har inte det förtroendet. De behöver tvätta sig mer, visa att de kan bygga landet och ha empati.

Folkhemmet byggdes inte alls av SD:s kulturkrig, misstänksamhet och ständiga utspel. Det byggdes av arbete, folkbildning, exportindustri, starka institutioner, lokalt ansvar, kompromisser och välfärd som faktiskt levererade. SD lånar lite lätt tonen, men saknar verkstaden.

S har numera gjort stora misstag i migration, integration, skola och trygghet samt ekonomi, energi och förvaltningsutveckling. Jag tycker att de är ett slött passivt parti som härmar Tidö. Men lösningen är inte att felaktigt romantisera 1950-talet eller låtsas att två miljoner människor kan tänkas bort. Lösningen är språk från dag ett, arbete i stället för bidragsberoende, tydlig rättsstat, bättre skola, fungerande socialtjänst, starkare landsbygd, svensk matproduktion, företagande och trygghet nära människor.

Det är ju också därför Tidö nu ser ut att helt tappa greppet. Väljarna märker skillnaden mellan hårda ord och resultat. Mer av SD:s fåniga kulturkamp fyllde inte vårdköerna, löste inte skolan och gjorde inte landsbygden rikare.

Sverige behöver ett modernt folkhem, inte ett nostalgiskt amerikanskt rollspel. Vi behöver språk, arbete, trygghet, grön industri, landsbygdskraft och välfärd som håller. Där behövs mitten mer än både vänsterns arga önsketänkande och högerpopulismens bittra självömkan.

Det finns en stark koppling mellan SD och ÖP - deras drag av S innan Palme.

Ps det är bara korkade och lata människor som använder ai för att skriva poster på Flashback.
Citera
2026-06-11, 19:11
Medlem
ExtremaMittens avatar
Nej, du avslöjar mest att du blandar ihop datum med orsak. Ingen har sagt att Tidöavtalet fanns 2018. Det kom den 14 oktober 2022. Men efter valet den 9 september 2018 var den avgörande frågan redan då SD:s roll som regeringsunderlag. Där sprack Alliansen politiskt när M och KD ville pröva regeringsvägen med SD-stöd, medan C och L stoppade den. Den 18 januari 2019 släpptes Löfven fram genom Januariavtalet. Det var inte för att alla gillade just gymnasielagen, utan för att C och L inte ville göra SD till borgerlighetens maktbas.

Gymnasielagen var svag, slarvig och dyr symbolpolitik. Men att påstå att den ensam knäckte Alliansen är bekvämt osant historieskrivande för den som vill slippa tala om SD-frågan. Du gör alltså exakt det du anklagar andra för, förenklar bort den besvärliga delen.

Och det är samma sak med Örebropartiet. Protesten är begriplig. Men efter valet börjar verkligheten med budget, skola, socialtjänst, äldreomsorg, förhandlingar och ansvar. Politik är inte att vinna kommentarsfältet. Det är att få kommunen att fungera även när de enfaldigas applåder tystnat.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag vet inte om du är dum eller bara spelar dum.

Du påstod tex att Alliansen sprack pga M, L och KD började samarbeta med SD. Detta är en ren lögn eller stor okunnighet. Alliansen sprack formellt 2019, fler år innan dessa tre partier ens talade med SD. Detta går enkelt att googla sig fram. Läs på innan du uttalar dig.
Citera
2026-06-11, 19:12
Medlem
ExtremaMittens avatar
På vad sätt är ÖP och SD lika S på Erlanders tid? Det är bara dina känslor. Ingen fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det finns en stark koppling mellan SD och ÖP - deras drag av S innan Palme.

Ps det är bara korkade och lata människor som använder ai för att skriva poster på Flashback.
Citera
2026-06-11, 19:18
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
På vad sätt är ÖP och SD lika S på Erlanders tid? Det är bara dina känslor. Ingen fakta.

Det redovisade jag i den tidigare posten som du besvarade. SD och ÖP har mer gemensamt med S innan Palme än dagens S.
Citera
2026-06-11, 19:25
Medlem
ExtremaMittens avatar
Nej, absolut inte. Stora stora skillnader.
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det redovisade jag i den tidigare posten som du besvarade. SD och ÖP har mer gemensamt med S innan Palme än dagens S.
Citera
2026-06-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många idioter här på FB tror att Örebropartiet ska komma in i riksdagen och givetvis också kunna styra allt dagen efter.

Många som inte förstår hur detta med partipolitik fungerar och så länge ett parti inte har mer än 50% av svenska folkets stöd så kommer man få förhandla med andra partier.
Alla partier har mängder med frågor som de tycker är viktiga och vissa av dessa är bara rena skitfrågor för att folket ska tycka att det låter bra men i slutändan så kommer de inte ens jobba på det.

Se som exempel när S -2018 gick starkt och jag skulle säga vann valet på sin runda med familjeveckan, alla barnfamiljer skulle plötsligt få en vecka mer ledighet (som företagen skulle stå för) men så fort de vunnit valet så blev det helt tyst i frågan.

Varför är då ni SD-gubbar så bekymrade över Örebropartiets icke chanser att komma in i riksdagen? För att ni tappat 4% män i opinionen sedan årsskiftet kanske.

Men whatabout familjeveckan 2018?
Citera
2026-06-11, 20:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Varför är då ni SD-gubbar så bekymrade över Örebropartiets icke chanser att komma in i riksdagen? För att ni tappat 4% män i opinionen sedan årsskiftet kanske.

Men whatabout familjeveckan 2018?

Absolut inte bekymrad utan tycker bara synd om er nötter som kastar iväg er röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen, skulle det mot förmodan ske via kommunvalet så kommer de ha 4-6 mandat och inte kunna göra ett jävla dugg.
Citera
2026-06-11, 20:22
Medlem
Citat:
Absolut inte bekymrad utan tycker bara synd om er nötter som kastar iväg er röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen, skulle det mot förmodan ske via kommunvalet så kommer de ha 4-6 mandat och inte kunna göra ett jävla dugg.
SD borde vara bekymrade, vi är många som inte riktigt känner igen oss i SD efter 2022.
Om jag och andra resonerat som du hade jag och andra inte röstat in SD i riksdagen 2010.
Citera
2026-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Du klarar inte av att skriva ett balanserat och argumenterande inlägg utan att slå till med nya nedvärderande personangrepp. Ni har fått utstå årtionden av hat och nu äntligen ska ni få ge igen. En kram av Simona kanske hjälper lite?

Det var ingen arbetande man i Svealand som fick ståfräs över att SD fick kommunala mandat i Tomelilla eller Mölndal 2006 heller. SD fick inte ett skit att säga till om efter sitt riksdagsinträde 2010. Eller 2014. 2018 lovade Kristersson att aldrig samarbeta, samregera, samverka, eller samtala med SD. 2022 fick ni på nåder rösta ja till liberalernas regeringspropositioner. Om 3 månader finns det inte en ”jävla dugg” att göra. Så 20 års SD-stöd var tyvärr bortkastat. Invandringen ligger på 100.000+ årligen, och skatteslöseriet fortsätter. Bokbål har fått en helt annan innebörd denna nyhetsvecka.

För övrigt, man kommer inte in i riksdagen genom några kommunala mandat, utan genom att få 12% av rösterna i riksdagsvalet i valkretsen och därmed ta riksdagsmandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in