2026-06-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tack, intressant. Det där är en rimlig observation men nog en felaktig slutsats. Ja, SD har tagit många tidigare S- och LO-väljare. Det visar ju att S misslyckats med trygghet, migration, arbete och vardagsvälfärd. Men väljarflytt är inte idéhistoria. SD beskriver sig själva som socialkonservativa nationalister, inte som gamla socialdemokrater. Gamla S byggde folkhemmet med arbete, industri, bildning, starka institutioner och breda kompromisser. SD har främst byggt sin framgång på migration, kriminalitet och misstro mot eliten. Det kan fånga verkliga problem, men det är inte Per Albin i ny form. Faktiskt inte alls.

Att skylla allt på att S inte samarbetade med SD är också för slött bekvämt. SD valde själva Tidövägen och får nu bära konsekvensen med just nu stort inflytande, men också ansvar för kompromisser, undantag och utebliven välfärdsleverans.

Örebropartiet kan nog bli nyttigt om det pressar fram mindre slöseri och mer klarspråk. Men även herr Allard måste ju till slut klara budget, skola, socialtjänst och äldreomsorg. Jag själv vill ha mindre nostalgi och mer fungerande reformer. Det är kanske tråkigare, men Sverige byggdes faktiskt av verkstad – inte av arga tomma utspel.

Det fanns ju en tid när SD flirtade ganska mycket med S.
Åkessons bok med "förord av Per Albin" osv.

SD betonade ofta att de var ett mittenparti.
De var länge skeptiska till både EU och NATO.

Det fanns egentligen ganska många beröringspunkter med S. Eller i varje fall med det gamla S. Kanske inte med det som S hade blivit.

Om S hade öppnat för samarbete på samma sätt som M senare gjorde så är jag övertygad om att SD hade utvecklats på ett annat sätt. I dag är de ett borgerligt parti. Med ett mer konstruktivt S kanske SD kunnat fortsätta vara ett mittenparti och även omfamnat en hel del sådant som brukar räknas som vänsterpolitik.

Men nu blev det inte så. S stängde alla dörrar. De gjorde det omöjligt.
Citera
2026-06-09, 22:53
Medlem
ExtremaMittens avatar
Ja, SD använde länge folkhemsretorik, EU-skepsis, Nato-skepsis och talade lustigt nog gärna om sig som ett mittenparti. S misslyckades också med migration, trygghet och många arbetarväljares vardag.

Men SD blev inte passivt bortknuffat av S och råkade hamna i Moderaternas famn som ett vilsekommet barn på stormarknaden. SD valde själva Tidövägen, regeringsinflytandet, kompromisserna och den borgerliga ekonomiska ramen. Det är deras val och politik, inte öde.

Gamla S byggde folkhemmet för länge sedan genom arbete, industri, bildning, starka institutioner och breda uppgörelser. SD:s motor har varit migration, kriminalitet, nationalism och misstro mot eliten. Det fångar verkliga problem, men det är inte alls Per Albin och S.

Örebropartiet fyller ett liknande tomrum lokalt nu med klarspråk mot slöseri, politikerförakt och dålig leverans. Det kan göra nytta. Men efter applåden och valdagen kommer budget, skola, socialtjänst, äldreomsorg och kompromisser.

Jag vill ha mindre nostalgisk maskeradbal och mer reformer som faktiskt fungerar på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det fanns ju en tid när SD flirtade ganska mycket med S.
Åkessons bok med "förord av Per Albin" osv.

SD betonade ofta att de var ett mittenparti.
De var länge skeptiska till både EU och NATO.

Det fanns egentligen ganska många beröringspunkter med S. Eller i varje fall med det gamla S. Kanske inte med det som S hade blivit.

Om S hade öppnat för samarbete på samma sätt som M senare gjorde så är jag övertygad om att SD hade utvecklats på ett annat sätt. I dag är de ett borgerligt parti. Med ett mer konstruktivt S kanske SD kunnat fortsätta vara ett mittenparti och även omfamnat en hel del sådant som brukar räknas som vänsterpolitik.

Men nu blev det inte så. S stängde alla dörrar. De gjorde det omöjligt.
Citera
2026-06-09, 23:10
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Gamla S byggde folkhemmet för länge sedan genom arbete, industri, bildning, starka institutioner och breda uppgörelser. SD:s motor har varit migration, kriminalitet, nationalism och misstro mot eliten. Det fångar verkliga problem, men det är inte alls Per Albin och S.

Örebropartiet fyller ett liknande tomrum lokalt nu med klarspråk mot slöseri, politikerförakt och dålig leverans. Det kan göra nytta. Men efter applåden och valdagen kommer budget, skola, socialtjänst, äldreomsorg och kompromisser.

Jag vill ha mindre nostalgisk maskeradbal och mer reformer som faktiskt fungerar på riktigt.

Småföretagarna borde vara en andra naturlig målgrupp för Örebropartiet - förutom dom missnöjda. Dom har ofta förlorat skattemässigt på blockpolitiken. Dom kan heller inte lämna Sverige.
Citera
2026-06-10, 09:01
Medlem
ExtremaMittens avatar
Tack, intressant. Vad vill Örebropartiet göra för dem rent praktiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Småföretagarna borde vara en andra naturlig målgrupp för Örebropartiet - förutom dom missnöjda. Dom har ofta förlorat skattemässigt på blockpolitiken. Dom kan heller inte lämna Sverige.
Citera
2026-06-10, 17:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Örebropartiet. Läs det andra du skriver framför spegeln. 😉

Jag besvarar alltid med saklig fakta, inte med innehållslösa floskler som du gör.
Citera
2026-06-11, 08:26
Medlem
ExtremaMittens avatar
Vilka fakta då? Jag har bara läst alla dina känslor och elakheter om andra. Tror du på det själv? Eller är det så du önskar att det ska vara? 😉
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag besvarar alltid med saklig fakta, inte med innehållslösa floskler som du gör.
Citera
2026-06-11, 08:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Överväger någon på allvar att rösta på Örebropartiet?

Många idioter här på FB tror att Örebropartiet ska komma in i riksdagen och givetvis också kunna styra allt dagen efter.

Många som inte förstår hur detta med partipolitik fungerar och så länge ett parti inte har mer än 50% av svenska folkets stöd så kommer man få förhandla med andra partier.
Alla partier har mängder med frågor som de tycker är viktiga och vissa av dessa är bara rena skitfrågor för att folket ska tycka att det låter bra men i slutändan så kommer de inte ens jobba på det.

Se som exempel när S -2018 gick starkt och jag skulle säga vann valet på sin runda med familjeveckan, alla barnfamiljer skulle plötsligt få en vecka mer ledighet (som företagen skulle stå för) men så fort de vunnit valet så blev det helt tyst i frågan.
Citera
2026-06-11, 16:43
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många idioter här på FB tror att Örebropartiet ska komma in i riksdagen och givetvis också kunna styra allt dagen efter.

Många som inte förstår hur detta med partipolitik fungerar och så länge ett parti inte har mer än 50% av svenska folkets stöd så kommer man få förhandla med andra partier.
Alla partier har mängder med frågor som de tycker är viktiga och vissa av dessa är bara rena skitfrågor för att folket ska tycka att det låter bra men i slutändan så kommer de inte ens jobba på det.

Se som exempel när S -2018 gick starkt och jag skulle säga vann valet på sin runda med familjeveckan, alla barnfamiljer skulle plötsligt få en vecka mer ledighet (som företagen skulle stå för) men så fort de vunnit valet så blev det helt tyst i frågan.

S är duktiga på att köpa röster för skattepengar. De anspelar på fyra dagars arbetsvecka, skulle tro att de kommer bli tätare ju närmare valet vi kommer. Även om de vet att det aldrig kommer genomföras i praktiken.
Citera
2026-06-11, 17:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
S är duktiga på att köpa röster för skattepengar. De anspelar på fyra dagars arbetsvecka, skulle tro att de kommer bli tätare ju närmare valet vi kommer. Även om de vet att det aldrig kommer genomföras i praktiken.

Japp, samma sak där, företagen och kommunerna kommer få betala för detta också om det skulle bli verklighet.
Hade sossarna sagt att alla företag ska ha sex timmars arbetsdag eller fyradagarsvecka och alla kostnader som kommer krävas kommer staten gå in med samtidigt som man satsar sina miljarder på resten av allt man ska genomföra och då ändå hålla ekonomin i balans så hade det varit ok men det kommer aldrig ske.

Vart företagen ska hitta alla nya arbetare som kommer behövas är det heller ingen som vet för att ta hit mer skräp från MENA har vi testat och det gav absolut noll och inget.
Citera
2026-06-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ja, SD använde länge folkhemsretorik, EU-skepsis, Nato-skepsis och talade lustigt nog gärna om sig som ett mittenparti. S misslyckades också med migration, trygghet och många arbetarväljares vardag.

Men SD blev inte passivt bortknuffat av S och råkade hamna i Moderaternas famn som ett vilsekommet barn på stormarknaden. SD valde själva Tidövägen, regeringsinflytandet, kompromisserna och den borgerliga ekonomiska ramen. Det är deras val och politik, inte öde.

Jag lutar faktiskt åt att rösta på ÖP.
Jag gillar inte alls att SD helt abdikerat inför Moderaterna, jag gillade när SD var som vettiga Socialdemokrater.

Rent statistiskt så så är det väldigt få i Sverige som tjänar på höger liberalism, i varje fall långt förre än antal väljare som röstar på höger partier.
Speciellt nu när SD anslutit sig till höger partierna.
Ordspråket "att kissa i byxorna - det värmer bara en liten stund, men blir snabbt obehagligt" passar bra för höger liberal politik.

Att rösta på Sossarna är inte ett alternativ, inte så som dom är idag.
S måste byta partiledare och rensa ut alla skadliga galningar.

Då fyller nog ÖP en funktion för besvikna SD väljare, det är ungefär samma politik som SD drev tidigare.
Citera
2026-06-11, 17:41
Medlem
ExtremaMittens avatar
Tack, intressant. Vilka konkreta åtgärder vill du att de ska ändra i kommun och region?

Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Jag lutar faktiskt åt att rösta på ÖP.
Jag gillar inte alls att SD helt abdikerat inför Moderaterna, jag gillade när SD var som vettiga Socialdemokrater.

Rent statistiskt så så är det väldigt få i Sverige som tjänar på höger liberalism, i varje fall långt förre än antal väljare som röstar på höger partier.
Speciellt nu när SD anslutit sig till höger partierna.
Ordspråket "att kissa i byxorna - det värmer bara en liten stund, men blir snabbt obehagligt" passar bra för höger liberal politik.

Att rösta på Sossarna är inte ett alternativ, inte så som dom är idag.
S måste byta partiledare och rensa ut alla skadliga galningar.

Då fyller nog ÖP en funktion för besvikna SD väljare, det är ungefär samma politik som SD drev tidigare.
Citera
2026-06-11, 18:05
Medlem
Citat:
Tack, intressant. Vilka konkreta åtgärder vill du att de ska ändra i kommun och region?
Tror inte ÖP/Allard kan påverka så mycket via det normala politiska arbetet.
Inte det jag är ute efter, jag är ute efter att han skall gapa över alla som slösar bort Sverige och skattepengar i riksdagen.
Det är antingen ÖP eller sofflocket, ÖP känns roligare.
Om SD mot alla odds hittar sina kulor igen och går till val som ensamt parti istället för att vara Tidös menlösa röstboskap, då kanske det bli en 5 gång jag röstar på SD i riksdagsvalet
Troligen är det nog färdig röstat för min del efter detta val tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in