2026-06-11, 13:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad fan gör du själv ute på stan då?

Herr.Dittling kanske kan känna igen sig lite i denna:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQG4mZIhMRAezvYcN4Dc4guPmGg7gwbp 5XS7w&s
Citera
2026-06-11, 13:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du anser då inte att alla möten är arbete, men fikat är en stor del av det - tack, då vet jag nivån på det hela och jag avslutar min tid i tråden...

Ha det gott!
Möten kan vara arbete, men de allra flesta möten är inte det, eller så arbetar du ett väldigt kort tag.
Citera
2026-06-11, 13:43
Medlem
Oversittarchefens avatar
Uppenbart att denna fråga aldrig kommer ena alla människors åsikt.

Bara att konstatera att det är arbetsgivaren som helt lagenligt bestämmer vart deras humankapital ska kapitaliseras oavsett vad resurserna själva tycker om den frågan - Passar det inte så är det bara att lämna.
Citera
2026-06-11, 15:12
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen

Bara att konstatera att det är arbetsgivaren som helt lagenligt bestämmer vart deras humankapital ska kapitaliseras oavsett vad resurserna själva tycker om den frågan - Passar det inte så är det bara att lämna.
Diskussionen handlar ju inte riktigt om ifall Scania/Traton har rätt att göra det. Det har de, såvida inget annat står i avtalet (vilket som regel inte är fallet).

Det som diskuteras är varför man fattat beslutet och om beslutet är klokt.

Och det är anledningen till att frågan om effektivitet kommer upp. Frågan om hur man kommunicerat. Frågan om det handlar om att folk ska säga upp sig. Frågan om man kommer kunna rekrytera i framtiden osv.

Man kan väl säga att beslutet diskuteras. Vilket ter sig naturligt för ett diskussionsforum. Vill du bara läsa om vad beslutet är, snarare än diskutera det, är det väl bara läsa TT?
Citera
2026-06-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Misstänker att Scania inte har varit helt ärliga i samband med sin rekrytering, de har nog inte sagt "Så du vet, möjligheten att jobba hybrid kan dras in närsomhelst", för då hade nog få som inte bor i närheten hoppat på erbjudandet.

De har nog snarare sagt "Här kan du jobba hemma si och så många dagar i veckan" vilket folk har sett som en del av det totala erbjudandet.

Har de sagt det förstnämnda till alla de anställt sedan 2020 så fine, men jag misstänker att det är replik nr 2 som folk fått höra. Och, hade de istället fått höra de förstnämnda hade de nog antingen tackat nej eller haft ett betydligt högre löneanspråk.

Så är det garanterat. Man har tydligt skrivit i intern dokumentation, guidelines och i annonser att det är flex, hubbar och respekt som gäller. Men nu vet alla vad det var värt när det inte står i kontraktet.

Citat:

Japp, därav verkar facket hålla en lite avvaktande profil. Frågan är, nu är inte konjunkturen super, men jag hör så otroligt många som säger de ska uppdatear sin CV. Så att detta kommer straffa sig genom kompetenstapp är nog helt säkert. Frågan är om företagsledningen räknat med det, eller till och med hoppas på det. Att det går så dåligt så man ändå vill dra ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Diskussionen handlar ju inte riktigt om ifall Scania/Traton har rätt att göra det. Det har de, såvida inget annat står i avtalet (vilket som regel inte är fallet).

Det som diskuteras är varför man fattat beslutet och om beslutet är klokt.

Och det är anledningen till att frågan om effektivitet kommer upp. Frågan om hur man kommunicerat. Frågan om det handlar om att folk ska säga upp sig. Frågan om man kommer kunna rekrytera i framtiden osv.

Man kan väl säga att beslutet diskuteras. Vilket ter sig naturligt för ett diskussionsforum. Vill du bara läsa om vad beslutet är, snarare än diskutera det, är det väl bara läsa TT?

Jag tror du har helt rätt. Traton kommer få svårare att rekrytera folk från Stockholm framöver.

Det jag också hör är att chefer, fack och organisationer som hanterar fastigheter mm inte alls har planerat detta. Många har anat att det skulle komma ett direktiv att vara mer på plats - men inte 100% några arbetsveckor bort. Det diskuteras löjliga saker, som att om man är borta från skrivbordet mer än 30 minuter ska nån annan sätta sig där, att det är ok att sätta sig även om det står dator och grejor på bordet så man iallafall kan få 10 minuter medan nån är på muggen eller hämtar kaffe. Det är redan idag en jävla cirkus efter platser vissa dagar. Folk sitter i soffor. Åker hem efter halva dagen och kör hemifrån osv.

Fler och fler börjar tro att det är för att säga upp folk. Även de där som varit lite skadeglada att stockholmarna får masa sig in verkar nu besvärade. Många vill inte tro det är för att säga upp folk. Och kanske är det inte det. Men om man tvingas göra detta så är det nog saker vi inte vet om som ledningen vet om map effektivitet, lönsamhet, projektförseningar osv. som gör att detta är nödvändigt. Men om det leder till mer förseningar pga allt stohej kring när folk är missnöjda, några nyckelkompetenser slutar osv är risken stor att det är vägen till fördärvet.

Den största frågan är väl - är det hemarbete eller något annat som leder till dålig effektivitet. Kommer RTO göra oss mer effektiva - eller mindre?
Citera
2026-06-11, 16:48
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Japp, därav verkar facket hålla en lite avvaktande profil. Frågan är, nu är inte konjunkturen super, men jag hör så otroligt många som säger de ska uppdatear sin CV.

Så att detta kommer straffa sig genom kompetenstapp är nog helt säkert. Frågan är om företagsledningen räknat med det, eller till och med hoppas på det. Att det går så dåligt så man ändå vill dra ned.

Det är argumentet som resurserna drar till med som ett joker i rockärmen - om vi alla viktiga och duktiga resurser slutar pga av detta, vad gör ni då?

Det som många frångår är att rekryteringen slutar inte inom Sverige. Det är nya (globala) tider och smidigare än tidigare att sourca resurser från nearshore eller t.om offshore och för varje "protestuppsägning" så finns det minst 200 andra likvärdigt duktiga och kompetenta resurser som mer än gärna hade önskat att ersätta gnällspiken i Sverige.

På detta så kommer de utländska resurserna förmodligen också acceptera en lön som ligger i den nedre delen av löneintervallet jämfört med den svenska motsvarigheten.
Citera
2026-06-11, 17:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Så är det garanterat. Man har tydligt skrivit i intern dokumentation, guidelines och i annonser att det är flex, hubbar och respekt som gäller. Men nu vet alla vad det var värt när det inte står i kontraktet.

Lär i så fall slå väldigt hårt mot möjligheterna att rekrytera i framtiden, alla lär nog minnas Scania som arbetsgivaren som drog in allt de lovat på två månader.
Citera
2026-06-11, 18:16
Medlem
Citat:
Det är argumentet som resurserna drar till med som ett joker i rockärmen - om vi alla viktiga och duktiga resurser slutar pga av detta, vad gör ni då?

Det som många frångår är att rekryteringen slutar inte inom Sverige. Det är nya (globala) tider och smidigare än tidigare att sourca resurser från nearshore eller t.om offshore och för varje "protestuppsägning" så finns det minst 200 andra likvärdigt duktiga och kompetenta resurser som mer än gärna hade önskat att ersätta gnällspiken i Sverige.

På detta så kommer de utländska resurserna förmodligen också acceptera en lön som ligger i den nedre delen av löneintervallet jämfört med den svenska motsvarigheten.
Jojo, det är redan massor med Indier mm som jobbar både på distans och på plats.
Givetvis är det fritt att anställa vem man vill.

Det som jag tror är att många chefer ser ingejörerna som "operatörer", bara för att man sätter en röv på en stol betyder inte det att det blir bra lastbilar eller innovation. Det är inte stolen mot röven som gör jobbet. De som bygger en fabrik kanske tänker så. Bara det står en operatör vid varje maskin så fungerar produktionen.

Om du vill ha indiska lastbilar, köp en tata, eller en indisk bil. Jag kommer överleva med att göra nåt annat, jag har fler strängar på min lyra. Är scania inte lönsamt, eller svenska ingenjörer kassa. Lägg ned. Säg upp oss. Jag är fine med det. Hyr in billigare arbetskraft.

Men då undrar jag samtidigt vad som är så magiskt med den där skrivbordsstolen som behöver rövar för att öka produktiviteten. För det verkar vara det viktiga här.

Många chefer i produktion fattar inte vad ingenjörer gör. Många tror att man bara kan stoppa in fler gubbar för att fixa saker. Det funkar inte så. Tänk om och tänk rätt.

Jag tror snarare det blir effektivare att sparka de "rövar" som hittat på den organisation som gör oss ineffektiva och som hittat på att alla ska tillbaka utan att först värdera konsekvenserna.
Citera
2026-06-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lär i så fall slå väldigt hårt mot möjligheterna att rekrytera i framtiden, alla lär nog minnas Scania som arbetsgivaren som drog in allt de lovat på två månader.
Det är det trista. Jag har alltid talat varmt om Scania, respekt för individen etc. Tyvärr så kommer jag ha mycket svårt att rekommendera någon jag känner att börja jobba hos oss framöver. Trots att det är ett otroligt roligt jobb. Men om man inte kan lita på att de förespeglingar som gjorts med hybrid, flex osv gäller så är det ingen långsiktig relation man går in i.
Citera
2026-06-11, 18:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det är det trista. Jag har alltid talat varmt om Scania, respekt för individen etc. Tyvärr så kommer jag ha mycket svårt att rekommendera någon jag känner att börja jobba hos oss framöver. Trots att det är ett otroligt roligt jobb. Men om man inte kan lita på att de förespeglingar som gjorts med hybrid, flex osv gäller så är det ingen långsiktig relation man går in i.

Hur är stämningen på bolaget bland dina kollegor nu efter detta? Hur går snacket?
Citera
2026-06-11, 18:42
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Jojo, det är redan massor med Indier mm som jobbar både på distans och på plats.
Givetvis är det fritt att anställa vem man vill.

Det som jag tror är att många chefer ser ingejörerna som "operatörer", bara för att man sätter en röv på en stol betyder inte det att det blir bra lastbilar eller innovation. Det är inte stolen mot röven som gör jobbet. De som bygger en fabrik kanske tänker så. Bara det står en operatör vid varje maskin så fungerar produktionen.

Om du vill ha indiska lastbilar, köp en tata, eller en indisk bil. Jag kommer överleva med att göra nåt annat, jag har fler strängar på min lyra. Är scania inte lönsamt, eller svenska ingenjörer kassa. Lägg ned. Säg upp oss. Jag är fine med det. Hyr in billigare arbetskraft.

Men då undrar jag samtidigt vad som är så magiskt med den där skrivbordsstolen som behöver rövar för att öka produktiviteten. För det verkar vara det viktiga här.

Många chefer i produktion fattar inte vad ingenjörer gör. Många tror att man bara kan stoppa in fler gubbar för att fixa saker. Det funkar inte så. Tänk om och tänk rätt.

Jag tror snarare det blir effektivare att sparka de "rövar" som hittat på den organisation som gör oss ineffektiva och som hittat på att alla ska tillbaka utan att först värdera konsekvenserna.

Nu är det däremot långt ifrån bara från Indien man kan sourca resurser. Går hitta väldigt duktiga resurser i närområden från östeuropeiska länder. De har ganska ofta en högre arbetsmoral än svenska gnällspikar som dessutom tror att de är avsevärt bättre än några andra resurser utanför Sverige eller utanför Europa.

Jag som chef äger resursernas humankapital och jag bestämmer själv vart jag vill att de ska arbeta. Duger inte det så stick - inga problem, jag anställer alla dagar i veckan en resurs från Baltikum som dessutom accepterar 50% av den svenska resursen lönekrav.
Citera
2026-06-11, 20:15
Medlem
glockenreins avatar
Eftersom de lär fatta att många kommer sluta när de tvingas vara på plats varje dag är det förmodligen en strategi för att bli av med folk och slippa allt som följer juridiskt i samband med uppsägning pga arbetsbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in