Citat:
Väl talat.
Det handlar inte om enskilda individer. Det handlar om att Scania försöker göra om sig till ett mjukvarubolag, och vill vara långt framme med elfordon, autonoma fordon, sofware defined vehicle, diverse it-lösningar för fleet management och fan å hans moster.
Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.
Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.
Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.
Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.
Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).
Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?
Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.
Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.
Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.
Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.
Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.
Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.
Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).
Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?
Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.
Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.
Det är inte lätt att konstruera motorer och växellådor, men en speicialist på det har inte riktigt lika lätt hitta andra jobb som innehåller JUST DET. Däremot andra CAD och konstruktionsjobb finns det nog gott om. Därav är inte motorkonstruktören "sämre", eller lättare att få tag på - snarare tvärtom, de man förlorar har man svårare att hitta nya, men de lämnar inte lika lätt.
Med SW och HW som är det område jag tror man rekryterat mest folk till från "stockholm" så är det enklare att ta något annat. Det är mer generiskt. En specialist på realtidssystem eller reglerteknik, eller test av mjuk eller hårdvara kan jobba nästan varsomhelst.
Om Traton överger hybrid, hemarbete och flex så tror jag det över tid kommer göra det välidgt svårt att rekrytera brett. Kanske syns det inte direkt, då marknaden är trög just nu. Men om 5 år när man försöker rekrytera igen och folk minns att man drog in hybrid över en sommar, då kommer många som bor norr om huddinge att tacka nej och ta andra jobb.
Nu kan ju hända att man expanderar kontoret i City fort som fan, tillåter i snitt en dag hemifrån och resten från citykontor. Då tror jag väldigt få kommer säga upp sig.
Om man däremot tvingar in folk till södertälje när parkeringar saknas, det inte finns skrivbord att sitta vid och man får köa till luncherna - då tror jag att många kommer sluta.
Sen tror jag det är så enkelt att om man är 2st med små barn så har man idag kunnat dela på hämta-lämna, men om man bor i sundbyberg och ska vara 5 dagar i södertälje, så måste ens respektive ta all hämtning och lämning. Alternativt är man på jobbet före 06.00 så man kan åka hem innan köerna och hämta på dagis. Får man inte ihop detta pussel så räcker inte scania-lönen till att hyra in en aupair och då måste man, vare sig man vill eller inte, sluta (eller få sin respektive att ta all hämning, men inte sällan har respektiven högre lön iom att denne troligen jobbar i stan).
Tidigare hävdade ofta Scania att lönerna var lägre i Södertälje för man konkurrerade inte med Stockholm. Nu ska man först få folk att pendla ut från stockholm, sen få lägre lön.
Näe. Ska man bibehålla konkurrenskraft så kan man nog förvisso köra RTO 4 dagar men måste behålla en dag hemma och erbjuda 2 dagar i City. Plus lösa parkeringar och garnaterat skrivbord de dagar man är på scania tekniskt centrum. 5 dagar i södertälje kommer skapa ett enormt missnöje och många uppsägningar. Eller så låter cheferna de som är värdefulla fortsätta jobba hemma, vilket kommer skapa än mer slitningar pga några tycker detta är orättvist.