2026-06-10, 23:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varför skulle jag svara på dem? Min chef är ju nöjd med mina 63 arbetade minuter. Och dina 59 arbetade minuter per dag också. Om du nu har ett jobb.

Så du anser då inte att alla möten är arbete, men fikat är en stor del av det - tack, då vet jag nivån på det hela och jag avslutar min tid i tråden...

Ha det gott!
Citera
2026-06-10, 23:37
Medlem
groovesnuss avatar
Scania har redan vikt ner sig.

”Upp till varje chef att bestämma ”

”Visst, jobba hemma lite bara det inte är fasta dagar som t ex varje fredag”

”Gäller inte vissa grupper av konsulter ”
Citera
2026-06-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skillnaden mellan mig och ex. de som jobbar på Scania/hemma är att min arbetsgivaren varken kan eller vill lägga på oss på natten fler arbetsuppgifter då vi på natten anses ha det nog jobbigt ändå, pga. arbetstiderna och att arbetsuppgifter som kan göras på dagtid icke skall utföras på natten. Så vad vill du jag skall göra - sitta och stirra in i en vägg?
Det finns alltid något att göra! Var kreativ!
Citera
2026-06-11, 05:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad fan gör du själv ute på stan då?
Jobbar shift
Citera
2026-06-11, 10:22
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Det funkar inte så.. det vet alla som jobbar hemifrån.

Jobbar du hemifrån så tenderar du arbeta hårdare med kortare raster än om du är på kontoret.
Är du på kontoret så kommer du undan lättare.. du är ju "på jobbet" och ingen ifrågasätter på samma sätt om du är produktiv eller inte
Citera
2026-06-11, 10:51
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
En fast anställning är ju inte värd så mkt om spelreglerna snabbt ändras vilket gör att man inte kan behålla jobbet, det är ju precis så som Scania har gjort.
Nja, nu tycker jag att du är lite väl bitter. För majoriteten av de anställda på Scania var ju hemarbete varken inskrivet i anställningskontraktet eller något som ens erbjöds vid anställningen. Om du minns hur det var före pandemin så var distansarbete i princip ett okänt koncept för de flesta lönearbetare. Visst fanns det undantag – som exempelvis konstnärer, författare, småföretagare, programmerare och gigarbetare – men vi pratar ju nu om större företag som Scania.
Spelreglerna förändrades i och med covidpandemin, särskilt efter den 17 mars 2020, när bolag började erbjuda möjligheten till distansarbete i större skala. Nu vill många företag återgå till att ha personalen på kontoren. Så om vi ska vara ärliga har egentligen inga grundläggande spelregler ändrats för majoriteten av de anställda.
Däremot kan jag tänka mig att personer som anställdes efter 2021 kan ha fått hybridupplägg, med möjlighet att arbeta hemifrån två till tre dagar i veckan. Om Scania nu vill förändra villkoren för sådana överenskomna hybridanställningar, då kan vi absolut börja prata om förändrade spelregler.
Citera
2026-06-11, 11:07
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Jag tolkar det som att du inte hittade något fel i resonemanget

Gud nej, du skrev visst:
Citat:
Ska vi förbjuda ingenjörer att jobba hemifrån för att busschaufförer inte kan? Då får vi väl också förbjuda busschaufförer att köra på arbetstid eftersom ingenjörer inte får göra det.
Det var inte bara skarpt och briljant, det fick mig att tappa hakan och förundras över den intellektuella kapaciteten som vissa av oss har blivit belönade med. Du är sannerligen en stor tänkare. Tummen upp!
Citera
2026-06-11, 12:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Nja, nu tycker jag att du är lite väl bitter. För majoriteten av de anställda på Scania var ju hemarbete varken inskrivet i anställningskontraktet eller något som ens erbjöds vid anställningen. Om du minns hur det var före pandemin så var distansarbete i princip ett okänt koncept för de flesta lönearbetare. Visst fanns det undantag – som exempelvis konstnärer, författare, småföretagare, programmerare och gigarbetare – men vi pratar ju nu om större företag som Scania.
Spelreglerna förändrades i och med covidpandemin, särskilt efter den 17 mars 2020, när bolag började erbjuda möjligheten till distansarbete i större skala. Nu vill många företag återgå till att ha personalen på kontoren. Så om vi ska vara ärliga har egentligen inga grundläggande spelregler ändrats för majoriteten av de anställda.
Däremot kan jag tänka mig att personer som anställdes efter 2021 kan ha fått hybridupplägg, med möjlighet att arbeta hemifrån två till tre dagar i veckan. Om Scania nu vill förändra villkoren för sådana överenskomna hybridanställningar, då kan vi absolut börja prata om förändrade spelregler.

Misstänker att Scania inte har varit helt ärliga i samband med sin rekrytering, de har nog inte sagt "Så du vet, möjligheten att jobba hybrid kan dras in närsomhelst", för då hade nog få som inte bor i närheten hoppat på erbjudandet.

De har nog snarare sagt "Här kan du jobba hemma si och så många dagar i veckan" vilket folk har sett som en del av det totala erbjudandet.

Har de sagt det förstnämnda till alla de anställt sedan 2020 så fine, men jag misstänker att det är replik nr 2 som folk fått höra. Och, hade de istället fått höra de förstnämnda hade de nog antingen tackat nej eller haft ett betydligt högre löneanspråk.
Citera
2026-06-11, 12:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jobbar du hemifrån så tenderar du arbeta hårdare med kortare raster än om du är på kontoret.
Är du på kontoret så kommer du undan lättare.. du är ju "på jobbet" och ingen ifrågasätter på samma sätt om du är produktiv eller inte

Stämmer, det är även lätt hänt att möten på kontoret drar ut rejält för att man sitter och snackar om massor som inte direkt är jobbrelaterat. Vilket ju såklart har ett värde det med, men jobbet blir inte gjort under tiden.
Citera
2026-06-11, 12:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Scania har redan vikt ner sig.

”Upp till varje chef att bestämma ”

”Visst, jobba hemma lite bara det inte är fasta dagar som t ex varje fredag”

”Gäller inte vissa grupper av konsulter ”

Japp. Tolkar den typen av uttalanden som att de inte vill att "fel" personer ska sluta, men "den stora massan" som man önskar säger upp sig frivilligt gör man inte undantag för.
Citera
2026-06-11, 13:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Man kan ju tänka till och fundera..ska jag flytta närmare jobbet?

Få är nog beredda att flytta till "skitstaden" Södertälje, speciellt inte då Scania själva har gått ut med att gängvåldet påverkar bolaget. Känns ju inte så tryggt att flytta dit för att jobba kvar liksom.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2023/01/gangvaldet-i-sodertalje-paverkar-scania/

Så då blir det nog hellre uppsägning för de flesta, vilket jag räknar med att bolaget vet om.
Citera
2026-06-11, 13:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Har en kompis som jobbar på Volvo "hemifrån"
Ansvarade för lagerutrymme i "molnet" och lite andra saker.
Det var så lite att göra så han hade ett extrajobb vid sidan om.

Satt med två st laptops och kollade på VM i hockey.
Jag kokade av avundsjuka!!

Lite lugnt säger han om extrajobbet - När den piper har jag tre minuter på mig att svara.

Fast det är ju arbetsgivarens fel och inte arbetstagarens, även om jag såklart inte själv hade betett mig så mot en arbetsgivare, jobbar jag hemma så har jag som utgångspunkt att jag är tillgänglig och behjälplig hela dagen.

Om arbetsgivaren inte har någon uppfattning om varken arbetsbelastning eller vilka arbetsuppgifter som ska göras så ligger ju bristen hos denne. Det är inte meningen att en roll ska vara så slapp att man kan lägga ett fåtal minuter om dagen på jobbet.

Och såklart hade det inte gjort nån skillnad om personen var på plats, då slöar man ju lika mkt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in