Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
En fast anställning är ju inte värd så mkt om spelreglerna snabbt ändras vilket gör att man inte kan behålla jobbet, det är ju precis så som Scania har gjort.
Nja, nu tycker jag att du är lite väl bitter. För majoriteten av de anställda på Scania var ju hemarbete varken inskrivet i anställningskontraktet eller något som ens erbjöds vid anställningen. Om du minns hur det var före pandemin så var distansarbete i princip ett okänt koncept för de flesta lönearbetare. Visst fanns det undantag – som exempelvis konstnärer, författare, småföretagare, programmerare och gigarbetare – men vi pratar ju nu om större företag som Scania.
Spelreglerna förändrades i och med covidpandemin, särskilt efter den 17 mars 2020, när bolag började erbjuda möjligheten till distansarbete i större skala. Nu vill många företag återgå till att ha personalen på kontoren. Så om vi ska vara ärliga har egentligen inga grundläggande spelregler ändrats för majoriteten av de anställda.
Däremot kan jag tänka mig att personer som anställdes efter 2021 kan ha fått hybridupplägg, med möjlighet att arbeta hemifrån två till tre dagar i veckan. Om Scania nu vill förändra villkoren för sådana överenskomna hybridanställningar, då kan vi absolut börja prata om förändrade spelregler.