Jag förstår frågan. Nej, poängen är förstås inte alls att trolla fram 50 procent vårdnad efter många år, som om tiden inte hade gått. Poängen är att granska hur det kunde bli så här från början.
När en förälder förlorar kontakten med sina barn efter separation, anklagelser, myndighetsbeslut, rättsprocesser, medier och en offentlig bok, då är det rimligt att fråga om allt prövades ordentligt? Granskades alternativa förklaringar? Kontrollerades digital bevisning? Utreddes motiv, ekonomi, samtycke, vårdnadskonflikt och påverkan på barnen?
Det är inte svammel. Det är rättssäkerhet.
Och barnperspektivet handlar inte bara om vad barn säger efter många års konflikt. Det handlar också om hur deras bild av en förälder har formats, vilken information de fått, vilken relation som har tillåtits och om vuxenvärlden verkligen skyddade deras rätt till båda föräldrarna.
Så vad jag vill få ut av detta? Inte alls en enkel retroaktiv vårdnadspoäng. Jag vill få fram om processen var rättvis, om barnen fick en fri relation till sin pappa, om medierna förenklade bilden, och om myndigheter gjorde sitt arbete tillräckligt noggrant.
Om svaret är ja — bra. Då tål ärendet granskning.
Om svaret är nej — då är det precis därför frågorna behöver ställas.
Med tanke på alls svagheter i ärendet och mammans poserande och hatkampanj på TikTok tror jag hon hämmades för att han lämnade henne. Hon spelade stor teater med falska anklagelser och fick stöd av lättlurade myndigheter, domstol och media. Hon och andra tjänar pengar på det här. Och barnen har förlorat sin pappa helt i onödan och uppfostras nu av sin wt-morsa som ägnar sig åt att hata deras pappa på TikTok.
Någon borde rädda barnen. Och ge pappan upprättelse. Men den lilla korkade staden har inte förmågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koffi
Gud jag förstår mig inte på vad som du vill ha ut av detta... så likt skrivet som en bok som GM gett ut. Det svamlas fram och tillbaka...
Vad önskas få ut av allt? 50% av vårdnaden av barn som inte sett sin far på massor av år?