2026-06-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Tillbaka till hur det var innan. Om någon är förkyld så ska hela kontoret smittas ner för att han inte kan få jobba hemifrån.
Hemarbetare kan gott begränsas till när kontorsboskapen är sjuka. Att vara helt arbetsbefriad under sjukdom borde vara begränsat till dom som faktiskt producerar något.
Citera
2026-06-10, 21:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Utmärkt.

Jag har tappat räkningen på hemmaarbetare man mött ute på stan, och som generat skruvar på sig under diverse bortförklaringar.
Citera
2026-06-10, 21:18
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
De som gnäller över att de blivit "lovade" att få arbeta på distans när de sa ja till ett jobb på Scania: Såg ni till att få det skrivet i kontraktet? Nä, precis. Förmodligen inte.

Det är väl precis det som är saken här... Ett stort antal anställda efter 2020 har antagligen skrivit på anställningsavtal för Scania med just den punkten eftersom man inte vill köa 1 timme till Södertälje för att leta parkeringsplats i ytterligare 20 minuter, om man ska tro de som jobbar där.

Antagligen därför detta blir "vägledande", "riktlinjer", "långsiktiga mål" etc. i praktiken.....
Citera
2026-06-10, 21:23
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Det är väl precis det som är saken här... Ett stort antal anställda efter 2020 har antagligen skrivit på anställningsavtal för Scania med just den punkten eftersom man inte vill köa 1 timme till Södertälje för att leta parkeringsplats i ytterligare 20 minuter, om man ska tro de som jobbar där.

Antagligen därför detta blir "vägledande", "riktlinjer", "långsiktiga mål" etc. i praktiken.....

Alla vuxna människor borde känna till att få alla anställningsvillkor skriftligt i kontrakten. Självklart kan sådana förmåner ändras över tid.
Citera
2026-06-10, 21:36
Medlem
officebrownies avatar
Det handlar om att ge och ta.

Jobbar på kontor inom tung industri och har gjort sen innan pandemin. Då var det otänkbar att arbeta hemifrån, fanns inte ens verktygen för det. Nu är det upp till var och en att bestämma och man kan göra precis allt hemifrån som man kan på kontoret. Vad många glömmer är hur ett internationellt bolag ser ut år 2026 mot vad det gjorde för 10 år sedan, närmaste medarbetaren kanske inte ens sitter på samma kontor, ens chef kan sitta i ett annat land.
I mitt fall sitter närmaste kollegan i Malmö och chefen i Finland. Vi jobbar i projekt och projektledaren sitter i Canada, ingenjörerna är delade mellan Indien, Sverige och Brasilien. Tillverkning ligger i Kina, Sverige och Italien. I grund och botten är vi ett nordiskt företag. Jag har ganska lite med mina skrivbordsgrannar att göra på kontoret.
För 10 år sedan satt alla medarbetare på samma kontor och den enda som hade kontakt med de andra kontoren var högre chefer. Företaget insåg att alla kontoren jobbade i silos och gjorde allt på sitt egna vis oavsett hur många policys och guidelines det spottades ut och luckrade upp detta genom att spränga organisationen och helt strukturera om den internationellt.

Mina dagar går till stora delar ut på att interagera i Teamsmöten, göra djupanalyser av databaser eller pilla i excel. Är ändå på kontoret 3dgr i veckan trots nära timman dit för gemenskap och för att snappa upp info som man ibland enbart får vid kaffeautomaten.

Skulle företaget idag dra in förmånen att arbeta hemifrån så skulle de antagligen förlora en stor del av kompetensen.

Finns även många fördelar för arbetsgivaren;
Kom ihåg att för varje person som inte är på kontoret så kan man spara in 10m2 kontorshyra, kaffe, förbrukningsmaterial, parkeringsyta etc.

Sjukdagarna har mer än halverats, är man förkyld med ont i halsen sitter man hemma och jobbar istället för som tidigare att ta sjukledigt och ligga på soffan. Detsamma gäller VAB-dagar.

Gräns mellan arbete/fritid har luckrats upp. Ingen jobbar särskilt mycket efter 15 en fredag, det skall erkännas, men samtidigt är det helt acceptabelt att en medarbetare i en annan tidszon skickar ett meddelande utanför arbetstiden.

Jag upplever inte att särskilt många tar den där tiden man tjänar på att slippa pendla och istället tar sovmorgon, tvärtom är de första online redan vid 7.
Citera
2026-06-10, 22:22
Medlem
Svårt förstå varför det här har blivit så lång tråd. Givetvis får man köpa arbetsgivarens argument om inte facken har tillräckligt på fötterna att arbetsgivaren gör något felaktigt, eller det finns en ge och ta situation. Det har ju länge talats om flexibilitet i arbetslivet. Men då har man inte menat flexibilitet hos arbetsgivare utan hos arbetstagare. I inläggen är det ju precis tvärtom. Om jag inte får jobba var jag vill då buhu slutar jag. Så här är det väl för alla när arbetsgivaren väl bestämt sig och man inte längre kan göra en större påverkan: Man får ta arbetsgivarens beska piller och fundera över om man köper det, eller också får man säga upp sig med de konsekvenser det nu får. Ja, smartast är väl att söka jobb medans man är klar över att förändra sin situation.
Citera
2026-06-10, 22:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Bara för att det sker på arbetstid innebär det självklart inte att du skall ha betalt för det och att det skall räknas såsom arbetstid. Betvivlar starkt på att din arbetsgivare anser att det är ok med så mycket fikatid som de skall betala för... Och du svarar inte på "luckorna" i din arbetsdag - det går inte ihop... OM det skulle stämma så är det ett "arbetsmiljöproblem" och något för företaget att ordna upp i och ingen självklar arbetsbeskrivning för dig.

Du svarar, i stort, inte på mina frågor/invändningar...
Varför skulle jag svara på dem? Min chef är ju nöjd med mina 63 arbetade minuter. Och dina 59 arbetade minuter per dag också. Om du nu har ett jobb.
Citera
2026-06-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Utmärkt.

Jag har tappat räkningen på hemmaarbetare man mött ute på stan, och som generat skruvar på sig under diverse bortförklaringar.

Nu vet jag inte hur det är på alla arbetsplatser men vi har coretimmar mellan 9-11 och 13-15 sen är det fritt fram att göra resten av sina timmar när man vill.
Citera
2026-06-10, 22:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Ingen bryr sig över hur mycket du har fått gjort eller inte fått gjort. Arbetsgivaren vill givetvis att du ska tvingas in och äta Fabians tårta. För du är företagets ägodel och företaget betalar dig för att använda dig som en bricka i syfte att stärka företagskulturen.
Japp. Detta är en stor del i varför företag som Volvo och Scania vill tvinga in folk.
Citera
2026-06-10, 22:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Utmärkt.

Vad fan gör du själv ute på stan då?
Citera
2026-06-10, 23:06
Medlem
Har en kompis som jobbar på Volvo "hemifrån"
Ansvarade för lagerutrymme i "molnet" och lite andra saker.
Det var så lite att göra så han hade ett extrajobb vid sidan om.

Satt med två st laptops och kollade på VM i hockey.
Jag kokade av avundsjuka!!

Lite lugnt säger han om extrajobbet - När den piper har jag tre minuter på mig att svara.
Senast redigerad av Tilikum 2026-06-10 kl. 23:10.
Citera
2026-06-10, 23:08
Medlem
Man kan ju tänka till och fundera..ska jag flytta närmare jobbet? Då är man ju 100% flexibel på arbetsform. Alt halvvägs mellan jobben om man har partner.
Så sant inlägget innan mig, många som levt smörliv.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-10 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in