2026-06-10, 15:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Okej. Fast anställning är inte tryggare än att inte vara anställd alls. Jag förstår.

En fast anställning är ju inte värd så mkt om spelreglerna snabbt ändras vilket gör att man inte kan behålla jobbet, det är ju precis så som Scania har gjort.
Citera
2026-06-10, 15:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Det är ju en genererad bild och inte hur det ser ut i verkligheten...

Tyvärr är risken helt tvärtom vad många tror. Många har BRA platser hemma, men pga utrymmesbrist så får man på jobbet sitta i en soffa, vid ett fikabord, eller traggla med trasslande tangentbord, stolar, ändra settings på datorn hela tiden för få till skärmar rätt osv. Eftersom man inte har sin egen plats så skiter många i att felanmäla när nåt inte funkar utan försöker undvika den platsen. Så, de som lämnar barn på förskola och kommer in halv-nio-nio får oftast vara utan skrivbord, sitta vid de trasiga borden, eller sitta långt bort från kollegor där det finns plats. Att sitta i en soffa är inte god arbetsmiljö. Dessutom tycker många av oss det är ohygieniskt att "byta tangentbord och mus" med varandra flera gånger under en dag, så man får rengöra arbetsplatsen eller ha med egna tangentbord och mus. Vissa har specialkrav för ergonomi, så de måste flytta om skärmar och bära fram utrustning innan arbetet kan vara igång, vilket i sig är stressande.

När ett möte ska dra igång är det standard att de som är på kontoret är "sena in till mötet" för att de inte får igång utrustningen eller irrar runt efter nånstans att sitta, medan nästan alla som ringer in hemifrån är i tid (om de inte är på ett annat möte parallellt då).

Ja, man kunde under covid beställa hem kontorsmöbler och höj och sänkbart skrivbord, flera skärmar, ta hem dockningsstationer osv. Jag köpte dock efter en vecka egna skärmar så jag har bättre grejor än på jobbet, höj och sänkbart skrivbord osv för egna pengar. Men givetvis har inte alla plats eller möjglihet att göra detta, så det är viktigt att man för dessa erbjuder en plats på kontor att sitta på.
Troligen en rätt bra bild över hur många har det.Vill inte kräva bättre utrustning för då finns risken att de får återvända till sin ordinarie arbetsplats.
Citera
2026-06-10, 15:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Mycket bra fråga. Jag har bara sett misslyckanden sånär som på 1 ställe hittills.

Det som skiljer stället där det fungerade mot de ställena där ledningen misslyckades, var att ledningen aktivt planerade för att det skulle fungera, istället för att bara latmaskigt och oerhört ointelligent försöka se om självreglering fungerar

Min rekommendation är att ha en intelligent ledning.
Ja det finns nog flera varianter och beror på individen hur duktig den är på att anpassa sig.
Företagets ledning är en viktig punkt du påpekar.
Citera
2026-06-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Vi ska inte föbjuda någon att jobba när, var och med vad de vill.

Jag kan dock tänka mig att vi måste göra ett undantag för dig. Jag tror bestämt att vissa människor är bättre än andra - som du bevisligen är - och vi bör därmed se till att samhället inte går miste om en sådan talang som du. Samhället har inte inte råd med att begåvade människor hamnar fel utan vi bör göra allt vi kan för att erbjuda bra karriärsmöjligheter och hjälpa till, t o m tvinga de bästa av oss på rätt spår. I ditt fall ser jag en briljant framtid. På Samhall med att limma pärmar.
Jag tolkar det som att du inte hittade något fel i resonemanget
Citera
2026-06-10, 17:43
Avstängd
Fel att jobba hemma och visa vem som vill

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

Bra. Det är en säkerhetsrisk att anställda sitter hemma med all data synlig för utomstående.
Det har pågått i många års tid. Vi ger bort företagshemligeter.
Senast redigerad av notwanted 2026-06-10 kl. 17:46. Anledning: Skrev mer
Citera
2026-06-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Alla vettiga kompetenta kommer lämna Scania - precis som Volvo.

Eliten vill ha flexibilitet och kommer gå till jobben som erbjuder det.

Avdankade sopor stannar kvar hos Scania och Volvo.

Eliten som brinner för produkten och sitt jobb åker redan in till kontoret varje dag gör att kunna testa sina grejer i provfordon osv.
Citera
2026-06-10, 19:40
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Bra. Det är en säkerhetsrisk att anställda sitter hemma med all data synlig för utomstående.

Nej det är det inte, sluta löjla dig. En kompetent IT-avdelning kan naturligtvis se till att distans jobb följer all säkerhetsklassning...
Senast redigerad av guderi 2026-06-10 kl. 19:43.
Citera
2026-06-10, 19:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Jobbar du på FRA?

Jag jobbar bara på en bank med känsliga uppgifter (GDPR, transaktioner etc). Och VPN funkar tydligen gott hos oss att jobba hemifrån.
Citera
2026-06-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!

Det är väl knappast normalt med 1,5h avdelningsfika med tårta varje dag (14-1530) och åker du hem en timme tidigare så försvinner ju den timmen också

Jag skippar oftast fikat, tar några mackor framför datorn till lunch, och får massor gjort varje dag. De störmoment i form av lite småprat med kollegor är mindre än 30 min per dag, dvs motsvarande normal fikatid.

Brukar dessutom kunna svara på mail och annat på teamsmöten när det är något som inte rör en själv, så blir ganska effektivt ändå.

Ja, man kan ha teamsmötet hemma, men där har jag inte två datorer och kan inte jobba med andra saker samtidigt (vi har olika dator för internet och intranät) samt att timmen efter har man ett fysiskt möte osv
Citera
2026-06-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Bara för att det sker på arbetstid innebär det självklart inte att du skall ha betalt för det och att det skall räknas såsom arbetstid. Betvivlar starkt på att din arbetsgivare anser att det är ok med så mycket fikatid som de skall betala för... Och du svarar inte på "luckorna" i din arbetsdag - det går inte ihop... OM det skulle stämma så är det ett "arbetsmiljöproblem" och något för företaget att ordna upp i och ingen självklar arbetsbeskrivning för dig.

Du svarar, i stort, inte på mina frågor/invändningar...
Är du säker på att du jobbar på boende för psykiskt sjuka och missbrukare? Det är inte så att du kanske har schizofreni och bara inbillar dig det? Att du själv är psykiskt sjuk? Varför sitter du och kollar på Netflix och hockey på arbetstid? Sånt får du göra utanför arbetstid! Och så har du mage att klaga på folk som jobbar hemifrån!
Citera
2026-06-10, 20:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Är du säker på att du jobbar på boende för psykiskt sjuka och missbrukare? Det är inte så att du kanske har schizofreni och bara inbillar dig det? Att du själv är psykiskt sjuk? Varför sitter du och kollar på Netflix och hockey på arbetstid? Sånt får du göra utanför arbetstid! Och så har du mage att klaga på folk som jobbar hemifrån!

Skillnaden mellan mig och ex. de som jobbar på Scania/hemma är att min arbetsgivaren varken kan eller vill lägga på oss på natten fler arbetsuppgifter då vi på natten anses ha det nog jobbigt ändå, pga. arbetstiderna och att arbetsuppgifter som kan göras på dagtid icke skall utföras på natten. Så vad vill du jag skall göra - sitta och stirra in i en vägg?
Citera
2026-06-10, 20:49
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!
Ingen bryr sig över hur mycket du har fått gjort eller inte fått gjort. Arbetsgivaren vill givetvis att du ska tvingas in och äta Fabians tårta. För du är företagets ägodel och företaget betalar dig för att använda dig som en bricka i syfte att stärka företagskulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in