2026-06-10, 00:29
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Tillbaka till hur det var innan. Om någon är förkyld så ska hela kontoret smittas ner för att han inte kan få jobba hemifrån.
Citera
2026-06-10, 07:18
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Scanias ledning har fattat bra strategiska beslut på sistone, så säger de att det är vettigt så är det nog det

Som att lägga ned den fullständigt bisarra satsningen på el-lastbilar?

Att man ens investerar hundratals miljarder i olika projekt som bygger på att EU ska bli en koldioxid-diktatur och där man beblandar sig med bedrägerier som Northvolt och säkert även Stegra borde väl säga något om ledningen på dessa företag, right?

Nää, magkänslan stämmer nog tyvärr: Ledningsgrupperna för många av våra storföretag lever i overkligheten. De har fullständigt snurrat ut i drömmar och fantasier som slutar i fiaskon.

Det bästa vore kanske om Scania lades ner...
Citera
2026-06-10, 07:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Min erfarenhet är precis tvärtom. Många år av den erfarenheten.
Den spontana och viktiga debatten och frågorna som bara kommer spontant när man är i samma rum och är i en öppen dialog med kollegor uteblir till största delen.

Ja du ser. Lite olika för alla.

En kombination är nog bäst. Någon gång då och då är det bra att träffas såklart.

Sen ska det tilläggas att min bransch är extremt van att jobba och bygga relationer via telefon och mail, och har alltid varit det, pratar i telefon med hela världen, men ha ska lite behov för att snacka med dom på mitt eget kontor. Så det är såklart lite annorlunda.
Citera
2026-06-10, 07:39
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden

Att man ens investerar hundratals miljarder i olika projekt som bygger på att EU ska bli en koldioxid-diktatur och där man beblandar sig med bedrägerier som Northvolt och säkert även Stegra borde väl säga något om ledningen på dessa företag, right?

Nää, magkänslan stämmer nog tyvärr: Ledningsgrupperna för många av våra storföretag lever i overkligheten. De har fullständigt snurrat ut i drömmar och fantasier som slutar i fiaskon.

Men vad ska dem göra egentligen. Det är ju EU som står och hotar med all världens böter och straffavgifter om dem inte börjar sälja mer elektriska lastbilar.
Citera
2026-06-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden

Vad har du emot el lastbilar? Det är framtiden
Citera
2026-06-10, 09:31
Medlem
Det räcker att gå ut vid 11 en förmiddag och se hur många som bara driver runt powerwalkar, rastar hunden, handlar, fikar (fullt överallt) etc etc
Om. Nu folk jobbar hemma får de hålla sig hemma det är min enda indvändning, annars tycker jag det är bra 2 dgr/v
Citera
2026-06-10, 10:03
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vet inte om det erbjuds så mkt trygghet faktiskt, de varslar ju friskt och sedan kommer detta besked som jag antar är en tydlig signal om att de vill att folk ska lämna. Är nog knappast att man sitter säkert så som många anställda gjorde en gång i tiden.
Okej. Fast anställning är inte tryggare än att inte vara anställd alls. Jag förstår.
Citera
2026-06-10, 11:21
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej, alla är inte överens om att produktiviteten har gått ned. Och hur man än mäter produktiviteten i andra avdelningar än ren produktion så blir det oanvändbara resultat.

Dels är det konjunktursvängningar som avgör mycket av produktiviteten.

De flesta företag har gått igenom åtminstone ett par puckade omorganisationer som också påverkar produktiviteten de senaste åren.

Och den data man for fems kan betyda lite vad som helst. Kanske hade du en stor andel jävligt drivna 30 åringar som inte hade barn före 2021, men som nu har två barn under 6 år därhemma? Deras produktivitet kommer ju svänga oavsett jobbahemifrån eller kontor.

Innovationscykler är ojämna. Ibland händer det mycket på kort tid, sen slänger sig alla på bollen och tempot går ner.

Dessutom lär väl Scanias produktivitet vara mer beroende av korkade satsningar på eldrivna lastbilar än var folk sitter på jobbet
Jag är säker på att Scanias ledning skulle gärna vilja ta del av dina insikter. Kanske dags för en ny karriär som CEO där?
Citera
2026-06-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det räcker att gå ut vid 11 en förmiddag och se hur många som bara driver runt powerwalkar, rastar hunden, handlar, fikar (fullt överallt) etc etc
Om. Nu folk jobbar hemma får de hålla sig hemma det är min enda indvändning, annars tycker jag det är bra 2 dgr/v

Låter fantastiskt bra för både ekonomin och folkhälsan. Givetvis måste dessa kunna sköta sitt jobb dock.
Är det en roll med krav på snabba responstider är jag tveksam till att medarbetare får tillräckigt bra respons och engagemang av de som kör med fika och powerwalk eller golfklubb och champagne i normalläge men kan mycket väl ha fel. Finns väldigt kompetenta smartphones numera och vissa som klarar av att använda dem optimalt.

"Om nu folk jobbar hemma får de hålla sig hemma" ... att vara anställd akademiker eller ingenjör ska alltså innebära en livsstil som inte är mycket bättre än den är för någon som typ är dömd till husarrest med fotboja. Bättre än så ska vi kunna nuförtiden tycker jag.
Citera
2026-06-10, 13:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Allt jag räknade upp är arbetstid, utom lunchen och att åka hem såklart. Avdelningsfika sker på arbetstid. Hjälpa kollegor dvs. göra andras arbete är arbetstid. Till och med att hämta kaffe räknas som arbetstid då kortare raster är arbetstid. Men det jag faktiskt får betalt för gör jag på de där 63 minuterna.

Bara för att det sker på arbetstid innebär det självklart inte att du skall ha betalt för det och att det skall räknas såsom arbetstid. Betvivlar starkt på att din arbetsgivare anser att det är ok med så mycket fikatid som de skall betala för... Och du svarar inte på "luckorna" i din arbetsdag - det går inte ihop... OM det skulle stämma så är det ett "arbetsmiljöproblem" och något för företaget att ordna upp i och ingen självklar arbetsbeskrivning för dig.

Du svarar, i stort, inte på mina frågor/invändningar...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-06-10 kl. 13:57.
Citera
2026-06-10, 13:19
Medlem
.nilss avatar
Självklart ska hemmajobbandet bort. Det fuskas så det räcker ändå. Däremot bör 4-dagars arbetsvecka diskuteras - åtminstone 35-timmarsvecka.
Citera
2026-06-10, 13:20
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Alltså man tror ju typ att du är full när du skriver. Ska vi förbjuda ingenjörer att jobba hemifrån för att busschaufförer inte kan? Då får vi väl också förbjuda busschaufförer att köra på arbetstid eftersom ingenjörer inte får göra det.
Vi ska inte föbjuda någon att jobba när, var och med vad de vill.

Jag kan dock tänka mig att vi måste göra ett undantag för dig. Jag tror bestämt att vissa människor är bättre än andra - som du bevisligen är - och vi bör därmed se till att samhället inte går miste om en sådan talang som du. Samhället har inte inte råd med att begåvade människor hamnar fel utan vi bör göra allt vi kan för att erbjuda bra karriärsmöjligheter och hjälpa till, t o m tvinga de bästa av oss på rätt spår. I ditt fall ser jag en briljant framtid. På Samhall med att limma pärmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in