2026-06-09, 21:29
Medlem
ManySuchCasess avatar
För att svenska staten vill att etniska nordbor ska bli minoritet och på sikt blandas upp till en ljusbrun massa som har varken kultur eller historia gemensamt.
Citera
2026-06-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du är inte smart. Men okej.

Framförallt har du ingen respekt för kunskap och analys.

Jag är analytisk med respekt för fakta.

Du är alltigenom känsla och vidskepelse.

Så vi är helt olika.

Vi har olika åsikter om hur man kan lösa det minskade barnafödandet. Där mina förslag är att åter få till de bra saker som fanns förr, när barnafödandet var högre: tex. 1. lättare att få bra och billigare bostäder. 2. tryggare samhälle. 3. fler arenor IRL där könen kan träffas och bilda par. Dessa saker funkade bra på 1970-talet och 1980-talet. Vad dina förslag på lösningar är, vet jag inte. Du sitter ju mest och häver ur dig personangrepp och kritiserar mina förslag och kommer med långsökta resonemang. Att du dessutom försöker sätta dig över mig och påstå att jag inte är smart, men att du är "analytisk och har respekt för fakta" gör att du framstår som en aningen megaloman.

Så. Vad är dina "analytiska" förslag för att öka barnafödandet då? Som bygger på "respekt för fakta"? Har du några, eller är du bara i tråden för att tjafsa?
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-09 kl. 21:34.
Citera
2026-06-09, 21:33
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det finns väl rätt lite bevisad politik som funkar? Många länder har haft större problem än Sverige och testat diverse politiska lösningar till varierande kostnad och ingen av dem har funkat.
Citera
2026-06-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vi behöver barnbegränsning inte tvärtom, då jorden är utarmad av alla människor. Men för att öka har staten tex gjort det lättare med ivf

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad över att du är den första idioten som skriver detta i tråden. Grattis.
Citera
2026-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag är faktiskt uppriktigt förvånad över att du är den första idioten som skriver detta i tråden. Grattis.

1a idioten? Då håller du inte med antar jag?
Citera
2026-06-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?

Planeten är överbefolkad sedan flera decennier. Haven utfiskade och fulla av plast, glaciärerna och polerna smälter, havsnivån + flera meter, klimatet, miljöförstöringen, världskrig, eventuellt kärnvapenkrig, Kina har inte börjat röra på sig ännu o Taiwan väntar…. Afrika o Indien ska börja lära sig powerhoppa på Stadium, Ikea, HM, Coop, semester i Thailand, skidor på vintern, ny kaffebryggare varje år, nytt kök vart tionde, allt på räntefritt… O sen ska dom lära sig källsortera..

Fler barn till den här skiten?!

Föräldrar som sätter barn till en värld som denna borde tamejfan torteras, extra långsamt!
Citera
2026-06-09, 22:21
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Vilken jävla plikt, vem har inbillat dig det? Ts flensfarbrorn?
Jag skiter högaktningsfullt i om du förökar dig eller ej.
Är bara jävligt glad jag aldrig velat göra.
Än mer när jag läser den här tråden. Herregud så efterblivet.

Fine, då tycker vi olika. Bättre vi fortsätter importerar skräpfolk. Det har ju gått så jävla bra hittils. Lovar att 3:e världen kommer fortsätta spotta ut ungar, vare sig vi gör det eller ej.
Citera
2026-06-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fine, då tycker vi olika. Bättre vi fortsätter importerar skräpfolk. Det har ju gått så jävla bra hittils. Lovar att 3:e världen kommer fortsätta spotta ut ungar, vare sig vi gör det eller ej.
Det har de flesta med fungerande konsekvenstänk konstaterat för årtionden sedan. Men det betyder inte att någon med vett i huvudet köper den lösningen.

Reagerade dock på att du inbillar dig ha en plikt att pissa ett par gånger i havet. Och än mer på att du tror det kommer väcka ovationer.
Citera
2026-06-09, 22:31
Medlem
IAmAnons avatar
Istället för en vinande piska kanske en morot vore bättre?

Jag tänker för varje barn så får man multiplicera sin pension med x. Kanske öka den med 20% per barn?

Eller gå i pension 10 år tidigare?

Då blir det nog fart på svenskarna för det är väl vår nationalsport? Spara för en bättre framtid.

Det är ju trots allt dina barn som kommer försörja den åldrande befolkningen via pensionssystemet. Då bär systemet sig själv tänker jag.
Citera
2026-06-09, 22:34
Medlem
Varför?

Det föds mer människor i nigeria, än vad det gör i hela europa.
Citera
2026-06-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
....

Tog bort hela ditt svammel av försök till personangrepp och off topic.

Läs nedan insändare ur Halmstads tidning. Och begrunda. I synnerhet det fetade, som verkligen berör topic för tråden.

”Många föräldrar vittnar privat om samma sak: känslan av att behöva försvara varför barnet lämnas tidigt eller hämtas sent — trots att samma samhälle samtidigt kräver två inkomster för att vardagen ska fungera.

När våra barn hämtas från förskolan vid 17-tiden är de ofta bland de sista kvar. På klämdagar kan avdelningarna nästan stå tomma. Det väcker en fråga som sannolikt fler föräldrar tänkt, men få säger högt: ”Vad arbetar egentligen alla andra med — och hur får människor ihop vardagen?”

Frågan är inte ställd med irritation. Snarare med förvåning. För bilden av dagens arbetsliv och bilden av dagens förskola verkar inte längre passa ihop.

Vi bor i Halmstads kommun. Här arbetar människor inom logistik, handel, bygg, vård, industri och service. Det är en arbetsmarknad där fysisk närvaro fortfarande är norm för stora grupper människor. Samtidigt förs debatten om småbarnslivet ofta som om det normala svenska arbetslivet består av flexibla kontorsjobb, hybridmöten och möjligheten att jobba ikapp senare på kvällen. Men stora delar av Sverige arbetar inte så.

Sjuksköterskor kan inte ta med sig ett arbetspass hem. Elektriker kan inte flytta ett kundbesök till efter läggning. Butikspersonal kan inte vobba. Chaufförer, montörer och egenföretagare kan sällan trolla bort planeringsdagar och klämdagar ur kalendern. Och även i många kontorsyrken finns en tydlig verklighet bakom flexibilitetssnacket: arbetsdagen är fortfarande 8 till 17, med möten, leveranser och ansvar som kräver närvaro. Ändå verkar många av samhällets förväntningar kring småbarnslivet utgå från att den flexibiliteten finns.

Debatten om förskolan handlar ofta om stora barngrupper, stressad personal och långa dagar. Viktiga frågor. Men det finns en annan grupp som hörs förvånansvärt lite: föräldrarna. Kanske för att många är beroende av systemet och inte vill uppfattas som kritiska. Eller för att småbarnsåren redan är tillräckligt pressade utan att också hamna i konflikt med förskolan. Samtidigt finns en stark social norm kring hur småbarnsfamiljer ska leva. Barn ska hämtas tidigt. Klämdagar ska tillbringas tillsammans. Sommaren ska vara lång.

Problemet är bara att ekonomin ofta säger något annat. Under de senaste två decennierna har bostadspriserna på många håll stigit med flera hundra procent, detta följt av levnadskostnader som ökat betydligt snabbare än lönerna. För många familjer är två heltidsinkomster inte längre ett val — utan en förutsättning.

För många familjer är två heltidsinkomster inte längre ett val — utan en förutsättning.

Där uppstår den verkliga konflikten. Inte mellan föräldrar och pedagoger — utan mellan arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och familjepolitiken. För samtidigt som samhället kräver hög arbetskraftsnärvaro organiseras småbarnslivet kring ett system många familjer har svårt att få ihop. Planeringsdagar, klämdagar, sommar sammanslagningar och vab. Var för sig kan varje del framstå som rimlig. Tillsammans blir det för många ett konstant pusslande.

Många föräldrar vittnar privat om samma sak: känslan av att behöva försvara varför barnet lämnas tidigt eller hämtas sent — trots att samma samhälle samtidigt kräver två inkomster för att vardagen ska fungera.

Förskolepersonal beskriver ett system som går på knäna. Föräldrar beskriver ett livspussel som inte längre går ihop. Båda har rätt — och problemen är i grunden strukturella.

Om Sverige vill att fler människor ska skaffa barn måste småbarnsåren gå att leva i utan konstant stress och skuld. För föräldrar och pedagoger arbetar i grunden inte mot varandra. De försöker få samma system att fungera från olika håll.

Och kanske är den verkliga frågan inte varför vissa barn går långa dagar på förskolan.

Kanske är frågan varför så många familjer känner att de inte har något realistiskt alternativ.

Frågan är om något parti på allvar är berett att diskutera den konflikten — inte i teorin, utan i människors faktiska vardag.

S.C, Halmstadbo"

.........

1. Billigare och större bostäder, skulle göra att familjer har råd att bo och jobba deltid. Och ha utrymme, tid och ekonomi nog att skaffa fler barn.

2. Fler ställen IRL där unga kan träffas och bilda par. Vilket leder till barnalstrande rätt ofta.

3. Barnvänligt samhälle. Och föräldravänligt likaså.

4. Generöst med hjälp till de par som behöver IVF för att få barn/fler barn.

5. Tryggt samhälle, trygg förskola. Trygg skola.

Allt detta skulle generera fler barn. Garanterat.

Det är mina förslag. Ännu har du inte levererat dina förslag.
Citera
2026-06-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Planeten är överbefolkad sedan flera decennier. Haven utfiskade och fulla av plast, glaciärerna och polerna smälter, havsnivån + flera meter, klimatet, miljöförstöringen, världskrig, eventuellt kärnvapenkrig, Kina har inte börjat röra på sig ännu o Taiwan väntar…. Afrika o Indien ska börja lära sig powerhoppa på Stadium, Ikea, HM, Coop, semester i Thailand, skidor på vintern, ny kaffebryggare varje år, nytt kök vart tionde, allt på räntefritt… O sen ska dom lära sig källsortera..

Fler barn till den här skiten?!

Föräldrar som sätter barn till en värld som denna borde tamejfan torteras, extra långsamt!
Har svårt att särskilja om det är egoism eller dumhet hos människor som på riktigt tycker det är en bra tanke att förröka sig i nuläget. Troligen en kombination av båda fast förankrad i enorm naivitet.

Dessutom, som ett stort svulstigt körsbär på enskilda fitt- och kukegon, tror de sig uträtta något bra för världen. I'm speechless.

Genuina egoister är helt oförmögna att se till annat än egen vinning. Slår aldrig fel. Förblindade av sin egen inbillade grandiositet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in