2026-06-09, 18:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag avskyr högskattesamhället och är i de flesta avseenden liberal, men här handlar det om att överleva som folk och trygga tillväxten på sikt. Att höja nativiteten borde i Sveriges rådande situation vara absolut prio 1 att lägga skattepengar på. Ett sjunkande befolkningstal är ingen katastrof i sig, men ett som sjunker med nästan 30% för varje generation blir till en katastrof på inte särskilt lång sikt.

Det kan man såklart tycka. Själv håller jag allas individuella frihet högre än oss som ett folk eller nation. I ett fritt samhälle händer det som händer för att folk vill det - inte för att nån maktelit vill det.
Citera
2026-06-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Shit vad mycket strunt du skriver, som vanligt. Du har en tankeförmåga som får mig att undra hur vissa lever.

Din lista är pinsam. Drog du den ur din analytiska hjärna eller ur dina känslor? Det låter som en högstadieelev får i uppgift att göra en lista på vad FN ska för att skapa världsfred. Givetvis kan ingen 13-15 åring sånt (och ingen vuxen heller) men man svamlar nåt för att tillfredsställa lärarens krav.

1) ”Förbättra arenor”. Vilka arenor överhuvudtaget? Förbättra dessa hur?

2) Så det är de som i princip inte kan få barn som är orsaken till låg nativitet?

3) Enligt Wikipedia är det Chad och Etiopien som har högst nativitet. Topplistan är idel afrikanska länder. Vad kan vi lära från dem angående ”Skapa ännu mer barnvänligt samhälle”?

4) På 40-talet föddes det fler barn än idag. Vad från 40-talet bör vi anpassa dagens samhälle till?

5) Billigare boende hade vi förr för att byggnadsarbetare hade så låg lön och standarden var lägre. Ska byggnadsarbetare sänka sina löner till 60-tal? Ska vi sänka dagens standard till 60-tal?

Dina förslag är ”bra för oss som redan har barn” visar hur egennyttig du är.

Din lista är pinsamt barnslig. Som jag sade. Jag har försökt diskutera med dig som mellan vuxna. Och så är du en 14-årig högstadieelev i sinnet.

Tror du på riktigt att Chad och Etiopien är ett barnvänligt samhälle? Bara för ett land producerar fler barn gör det inte barnvänligt.

Vad som egentligen är orsakerna är sänker du folks utbildningsnivå (tex kvinnors), tar bort preventivmedel, öka fattigdomen generellt till att det blir en norm och barn blir en tillgång för familjen, särskilt om du skaffar en jordbruks/lantbruks ekonomi där barn blir en del av arbetet, då får du fler barn.. Men till vilket pris? Fattigt samhälle? Låg utbildningsnivå? Fler sjukdomar? Mer död? Du sänker ju livsvillkor enormt. Vilket liv som barn får du?

Ju tidigare människor skaffar barn enligt ovan. Desto mer ökar chanserna för fler barn per förälder, eftersom fertilitet sjunker med åldern, bland annat.

Ställ dig frågan, varför sjunker barnafödande i rikare länder? Varför ändras prioriteringarna? Varför blir det färre barn om vi skaffar barn senare i livet om tex. karriären/bostaden går före? Ju rikare ett land blir desto mer kostar det att skaffa barn på alla nivåer.

Sedan finns de massa andra faktorer.

Hur ser det ut i vårt rika land? Varför har vi bostadsbrist? Varför bor vi så många ensamma i varje hushåll? Hur påverkar det? Skapar ett rikare land högre förväntningar?
Citera
2026-06-09, 18:45
Medlem
För att det helt enkelt inte gåt. Den största orsaken till att en större andel av folket inte skaffar barn är för att de helt enkelt inte är intresserade av familjelivet. Det handlar inte om ekonomi, miljö, kriminalitet eller miljöförstöring, utan att man helt enkelt inte har drivet och idag är det en minde social press på att skaffa barn.

Jag har inga barn och skulle inte skaffa några fastän politikerna skulle lova stora summor pengar, mindre arbetstimmar, ledigheter, hus etc. Det skulle ju också kräva en partner så det skiter ju sig redan i början Hade det blivit straffbeskattning skulle jag se till att utnyttja samhället på andra sätt. Däremot borde dödshjälp vid hög ålder vara tillåtet.
Senast redigerad av Delex 2026-06-09 kl. 18:59.
Citera
2026-06-09, 18:57
Medlem
Run4YourLifes avatar
Redan 2016 såg man hur förhållandet män/kvinnor förändrats till ett överskott på män, nu 10 år senare vet jag inte hur stor skillnad det är men säkerligen klart större.
Sverige började registrera befolkningen 1749, och fram till nyligen har vi alltid haft en lite större andel kvinnor än män. Faktiskt likadant i alla västländer.
Vi kommer att få se mer och mer våldsbrott mot kvinnor och mer kriminalitet. Titta bara på Kina och Indien som har en så felfördelning mellan män och kvinnor.
I detta klimat tror jag inte barnafödandet kommer att öka över tid. Inte bara av den anledningen men framtidstro och bostadsbrist hjälper verkligen inte till.
Citera
2026-06-09, 18:58
Medlem
ceyifam2s avatar
Barnafödande, födelsetal, det är ju komplexa frågor. Och allt kan inte skyllas på "invandring" etc, hela västvärlden, ja OECD och liknande länder har samma problem. Delvis är det säkert skenande kostnader för boende, delvis vill kvinnor inte längre stå kedjade vid spis alternativt säng. Vi kan se i Europa att de länder som länge hade högst födelsetal var de nordiska, där feminismen "gått längst" - så inte heller feminism är att skylla på i främsta ledet - medan man i de mer traditionella länderna i katolska Europa hade stora problem med att kvinnor inte ville skaffa barn.

Brytpunkten i Sverige är ungefär regeringen Bildt. På bara några år raserades trygghet och ekonomi, och födelsetalen störtdök. Hämtade sig lite sedan, men nu är det utför igen. Dagens unga vill inte skaffa barn i otrygga lägen. De vill ha boendet och arbetet klart, barn sedan. Can't blame them, men det är som sagt dyrt med bostäder idag. Ingen vill ha 1-2 barn i en hyrestvåa.

Om allt fler, och det står dem fritt, väljer att skaffa 0-1 barn bör samhället underlätta för dem som inte bara vill skaffa 2 utan även 3 eller kanske 4 barn för att kompensera. Vi behöver alltså fler stora bostäder, billigt. Och bara bra skolor, dåliga skolor gör att folk väntar med barn tills de har råd att flytta.

Kanske bör man se över skatter och bidrag. Bor man på 200 kvadratmeter utan barn kanske man bör betala mycket högre fastighetsavgift än den 3-barnsfamilj som bor i en likadan kåk. Eller, gör det till avdrag istället, så blir borgarna nöjda också.

Straffa dem som inte har barn tror jag inte på. Däremot kommer det ju inte att bli mycket till äldrevård framöver om barnafödandet fortsätter vara katastrofalt lågt. Och det är ju helt rimligt, det går inte att satsa pengar på äldre som byggt ett samhälle där deras barn inte vill skaffa barn, det får bli billigare äldrevård framöver verkar det som. Och nej, invandring är nog ingen lösning, speciellt som det inte tycks öka barnafödandet - tvärtom.

Det har dessutom blivit rejält mycket dyrare att ha barn de senaste åren. Barnfamiljer (speciellt fattiga) bör kompenseras rejält.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon
"På tio år har kostnaden för ett barn stigit med nästan en miljon kronor. Från vaggan till 18-årsdagen kostar ett barn nu 2,2 miljoner kronor – och ännu mer om man som förälder väljer att jobba deltid.
– Det har stigit med en enorm summa på bara tio år, säger Américo Fernández, privatekonom på SEB.
"

Segregation och splittrat samhälle utan sammanhållning är rejält dåligt om man vill ha upp födelsetalen befarar jag. Likaså ekonomiska klyftor och fattigdom. Tvärtemot vad en del tror skaffar fattiga färre barn än rika.
Senast redigerad av ceyifam2 2026-06-09 kl. 19:02.
Citera
2026-06-09, 19:09
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?

Betalar hellre mer skatt än att ha en unge som jag absolut inte har råd eller lust med.
Det handlar om andra saker som fritid, återhämtning. Att det ska vara något annat än en nitlott för kvinor att skaffa barn och bli mödrar.
Citera
2026-06-09, 19:48
Medlem
Hygrotorks avatar
Absolut jag kan betala 4% mer i skatt, men i så fall får delen av den vanliga skatten som går till dagis, skola och andra saker jag aldrig mer kommer att nyttja att dras av, säg med motsvarande summa.
Citera
2026-06-09, 20:41
Medlem
Tjoflos avatar
Staten skall inte ha mer skatt för att folk inte bildar familj, den som skaffar barn skall däremot ha en lägre skatt. Men det skall bara gälla riktiga svenskar och invandrare som har en utvecklande kultur som skapar värde för samhället.
Citera
2026-06-09, 21:06
Medlem
Citat:
Läs trådstarten innan du svarar nästa gång.
Nej överskriften räcker bra
Citera
2026-06-09, 21:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte, förmodligen. Och precis som att jag räknar med att staten kommer använda mig som kanonmat i ett eventuellt krig, så tycker jag att de bör använda kvinnors livmödrar för landets bästa.

Faktum är att flera generationer av nuvarande födslotal är betydligt mer destruktivt för ett folks/lands existens än vad en militär ockupation är.

Alla mellan 16-70 kommer behöva ställa upp vid händelse av krig. Dvs. både tjejer, killar, män och kvinnor. Det du förespråkar är våldtäkt.
Citera
2026-06-09, 21:14
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Tvångsknullande hade varit nått, jag ställer gärna upp om jag slipper ansvaret därefter..
Citera
2026-06-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Straffa till sig oönskade barn som man känner sig tvungen att skaffa för staten pressar en till det?
Ja det låter jävligt sunt. Hur många sådana barn blir bidragsberoende och oförmögna för bära upp landet? Vi behöver stabila, sunda och självvalda familjer där barn får en god uppväxt. Eller räcker det med varma kroppar som matas in i statens kugghjul med korsade fingrar för det ska duga?

Sen kan det bli lika illa åt andra hållet om man får för mycket fördelar, då blir det avelsgårdar med barn för att få betalt för det. Det kan lika lätt bli misär där också.

Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Ja det är ett välkänt faktum att kvinnor blir högst motiverade att skaffa barn när det finns 50% risk att deras barn kommer att straffbeskattas för att felknullade svennar inte tycker att de avlat tillräckligt många blonda blåögda barn.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan man såklart tycka. Själv håller jag allas individuella frihet högre än oss som ett folk eller nation. I ett fritt samhälle händer det som händer för att folk vill det - inte för att nån maktelit vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av Delex
För att det helt enkelt inte gåt. Den största orsaken till att en större andel av folket inte skaffar barn är för att de helt enkelt inte är intresserade av familjelivet. Det handlar inte om ekonomi, miljö, kriminalitet eller miljöförstöring, utan att man helt enkelt inte har drivet och idag är det en minde social press på att skaffa barn.

Jag har inga barn och skulle inte skaffa några fastän politikerna skulle lova stora summor pengar, mindre arbetstimmar, ledigheter, hus etc. Det skulle ju också kräva en partner så det skiter ju sig redan i början Hade det blivit straffbeskattning skulle jag se till att utnyttja samhället på andra sätt. Däremot borde dödshjälp vid hög ålder vara tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Betalar hellre mer skatt än att ha en unge som jag absolut inte har råd eller lust med.
Det handlar om andra saker som fritid, återhämtning. Att det ska vara något annat än en nitlott för kvinor att skaffa barn och bli mödrar.

Ibland räcker det att citera vettiga inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vi har gjort vår plikt, frugan och jag. 3 ungar och vi har båda två våra krigsplaceringar om något så sker.
Men ja överlag, det är mestadels kvinnors fel att det set ut som det gör i Sverige idag.
Vilken jävla plikt, vem har inbillat dig det? Ts flensfarbrorn?
Jag skiter högaktningsfullt i om du förökar dig eller ej.
Är bara jävligt glad jag aldrig velat göra.
Än mer när jag läser den här tråden. Herregud så efterblivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in