2026-06-09, 09:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Ungefär lika stor del i det som männen har.
Nej. Kvinnorna har i större grad röstat för en politik där vårt land tagits över av fientliga grupper.
Högern är iofs inte oskyldig och ingen har på något sätt försökt få den svenska kvinnan att vara just mamma. Snarare tvärtom.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?
Födelsetalen kollapsar över hela världen. Åtgärderna du nämner verkar ej heller haft effekt:

https://www.statista.com/statistics/1033851/fertility-rate-russia-1840-2020/

Orban i Ungern gav bonusar för barnafödande par men det ledde bara till en tillfällig uppgång som antagligen berodde på att folk som ville skaffa barn tidigarelade det för sen fortsatte nedgången.

Håller med om att det är underligt att det inte diskuteras nämnvärt i Sverige. Misstänker att det har med statsfeminismen att göra. Att föda barn är en ”kvinnofälla”.

Men problemet är inte unikt för statsfeministiska länder. Sydkorea är ett exempel, där började befolkningskollapsen långt innan man nyligen tillät aborter. ”No fault divorce” är fortfarande ej tillåtet. Många muslimska länder i Nordafrika och Mellanöstern ligger nu runt reproduktionsnivån 2.1. Så även där har ökningen avstannat.
Citera
Medlem
KonungHonungs avatar
Dubblera barnbidraget för vita barn och dra in det för färgade barn. Voilà.

Eller tripplera barnbidraget för vita barn och inför en straffskatt på färgade barn. Voilà.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-06-09 kl. 09:50.
Citera
2026-06-09, 09:48
Medlem
Inkomstpröva barnbidraget och höj det.

Då går pengarna till de som skaffar barn och under uppväxten.
Citera
2026-06-09, 09:50
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

100K som en engångssumma är inte särskilt mycket. En bättre väg är att permanent sänka inkomstskatten, rejält, för familjer som skaffar mer än två barn. Förslagsvis (och nu skjuter jag från höften) halvera inkomstskatten efter det tredje barnet och helt ta bort den efter det fjärde.
Citera
2026-06-09, 09:51
Medlem
Att uppmuntra kvinnor att föda barn går emot feministiska ideer. Bättra att importera kvinnofientliga kulturer.
Citera
2026-06-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Att uppmuntra kvinnor att föda barn går emot feministiska ideer. Bättra att importera kvinnofientliga kulturer.
Hur skulle du uppmuntra par (för ja, både män och kvinnor får barn) som har ett barn och är nöjda med det att skaffa minst två till? Vilket hade varit ditt bästa argument?
Citera
2026-06-09, 09:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

Största anledningen är att vi svenskar inte vill ha barn eller i alla fall inte fler än 1 barn i vår lilla 2:a i innerstaden. Det enda vi har råd med. Somaliska familjer kan ha 10-15 ungar i sin lägenhet i orten har jag hört. Men det sitter i deras gener att skaffa många barn då 30-40% av deras barn dör tidigt och har gjort så i generationer i Afrika.
Höjda skatter är inte det lite vänster tänk? Är du det?

Välfärdsländer föder helt enkelt mindre barn generellt.
Många hävdar att befolkningsökning är bra, det håller inte jag med om som rest och jobbat rätt mycket i Indien. Finns inget bra att hämta där.
Citera
2026-06-09, 09:57
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektomorfen
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.
Jag håller med, klimatfrågan är akut!
Citera
2026-06-09, 10:00
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Jag håller med, klimatfrågan är akut!
Tror han syftar på massinvandringen & det systematiska folkmordet på vita européer.

Klimatfrågan är skrämselpropaganda som används för att göra oss fattigare & mer lättkontrollerade.
Citera
2026-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
100K som en engångssumma är inte särskilt mycket. En bättre väg är att permanent sänka inkomstskatten, rejält, för familjer som skaffar mer än två barn. Förslagsvis (och nu skjuter jag från höften) halvera inkomstskatten efter det tredje barnet och helt ta bort den efter det fjärde.

Mycket bra förslag. Jag och min man har många barn och det vore ändå fint att få någon vettig uppskattning för det, framförallt som den demografiska situationen ser ut.
Citera
2026-06-09, 10:03
Medlem
Dbloodss avatar
Vi har gjort vår plikt, frugan och jag. 3 ungar och vi har båda två våra krigsplaceringar om något så sker.
Men ja överlag, det är mestadels kvinnors fel att det set ut som det gör i Sverige idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in