Idag, 01:50
Medlem
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?
Citera
Idag, 01:54
Medlem
Ektomorfens avatar
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.
Citera
Idag, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Kommer inte genererar fler barn i den omfattning man tror, iaf om man läser forskning kring bestraffning. Kanske liten effekt.

Sedan kommer det nog inte accepteras av det här samhället. Även om vi har mycket skatt på allt annat.

Dom flesta vill nog skaffa barn, minst 2 iaf men av olika skäl förskjuts eller uteblir.

Huvudorsakerna är 1. Karriären är långt fram i livet, och nu är kvinnorna med i det = barnafödande förskjuts. 2. Bostaden är inte lätt uppgift, om nästan alla ska bo (svenskt ideal yta) och göra karriärer i storstäderna. m.m. Så blir nog krångligt.

Sedan tror jag saker förändras om kriget tar slut, eftersom ekonomin kanske stabiliseras. Sen är det inte första gången barnafödande är låga. Förvisso värre nu.

En annan sak.. som jag läste lite kring, ju senare i livet vi tänker skaffa barn, desto färre brukar vi skaffa. Stor risk med detta utbildningssamhälle/karriär.
Senast redigerad av rawjudge Idag kl. 02:13.
Citera
Idag, 02:00
Medlem
Bra ide'!
Blir billigare för samhället med piska än morot.
Ser annars en del på nätet som argumenterar för att de ska ha skattefrihet, gratis hyra eller förtur i bostadskön om de ska skaffa barn.

Dessutom borde kvinnorna som inte fött barn i 25-30års åldern tvångshormonbehandlas, antingen för att bli mer fertila eller att få mer sexdrift, kanske både och...
Förresten så läste jag för några månader sedan, att Ryssland skulle remitera alla barnlösa kvinnor, de över en viss ålder, till psykolog, detta för att ta reda på vad problemet är.
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 02:02.
Citera
Idag, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ektomorfen
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.
Att det blivit borgerliga styrda regeringar, oftare än åren innan dess menar du?
Citera
Idag, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn

Bättre att ge en morot till de som väljer att skaffa barn. En kvinnas livmoder är inte en offentlig egendom
Citera
Idag, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Bra ide'!
Blir billigare för samhället med piska än morot.
Ser annars en del på nätet som argumenterar för att de ska ha skattefrihet, gratis hyra eller förtur i bostadskön om de ska skaffa barn.

Dessutom borde kvinnorna som inte fött barn i 25-30års åldern tvångshormonbehandlas, antingen för att bli mer fertila eller att få mer sexdrift, kanske både och...
Förresten så läste jag för några månader sedan, att Ryssland skulle remitera alla barnlösa kvinnor, de över en viss ålder, till psykolog, detta för att ta reda på vad problemet är.
Jisses du låter inte sund överhuvudtaget. Får hoppas du är medveten om dina tankar inte är så sunda eller normala.
Citera
Idag, 02:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
De som inte kan få barn ska de också höjd skatt?
Citera
Idag, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Jisses du låter inte sund överhuvudtaget. Får hoppas du är medveten om dina tankar inte är så sunda eller normala.
Det är inte normalt eller sunt för en kvinna att inte vilja skaffa barn heller, det är hennes enda uppgift här i livet, att föra mänskligheten vidare.

Ja, att laga mat och städa också förstås.
Citera
Idag, 02:11
Medlem
Onanikrems avatar
Nu har jag barn, vuxet. Mer eller mindre ofrivilligt men inget jag ångrar.
Skulle fan inte vilja skaffa barn om jag var ung med tanke på all skit i landet och Europa.

Tänk att växa upp i ett muslimskt samhälle!? Fy fan, så ont vill jag ingen.
Citera
Idag, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De som inte kan få barn ska de också höjd skatt?
De kan adoptera eller bli nannys åt de som fött för många efter att de tvångshormonbehandlats.

Brukar bli både tvillingar och trillingar efter sådana behandlingar.
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 02:17.
Citera
Idag, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nu har jag barn, vuxet. Mer eller mindre ofrivilligt men inget jag ångrar.
Skulle fan inte vilja skaffa barn om jag var ung med tanke på all skit i landet och Europa.

Tänk att växa upp i ett muslimskt samhälle!? Fy fan, så ont vill jag ingen.
Om alla etniskt svenska kvinnor hade skaffat minst, säg 2 barn var, då hade det inte funnits plats med några invandrare från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in