2026-06-07, 22:12
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Kvinnor som kallar sin man "partner" har inte sex med honom. Det är bara i din fantasi som velourmän gifter sig med högutbildade kvinnor och lever jämlikt. Som Joe88 säger så förväntas en man kunna fixa saker som gått sönder, samt förstå sig på teknologin som omger oss. Hela anledningen att kvinnor kan se manlig teknologi som magi är för att när något går fel så kan de gå till sin man som fixar det. Hade männen också haft samma inställning så hade det blivit ohållbart nästan direkt.
Lol, varför skulle jag hitta på något sådant. Testa att vistas i tex. sammanhang där kulturarbetare på södermalm samlas om du inte tror mig. Antingen ljuger du medvetet för att upprätthålla din machofantasi eller så har du helt enkelt inte umgåtts i sammanhangen jag beskriver.

Jag har inget emot att män intresserar sig för teknologi eller kan att laga saker som gått sönder och jag tror inte heller att män som inte har de intressena är bättre människor. Allt jag säger är att det finns massor av män som rör sig i kretsar där andra saker premieras. Ta tex. Jean Claude Arnault. En klassisk kulturman i maktposition och ett ärkesvin som knullat sig genom generationer av kulturkvinnor. Tror du han har bytt många drivremmar i sitt liv eller dragit elen i sin egenhändigt renoverade sommarstuga?
Citera
2026-06-07, 22:30
  #86
Medlem
DonaldBidens avatar
För mig är en processor ren magi, hur fan miljarder transistorer sitter ihop så att de kan beräkna en oändlig massa ettor och nollor och få detta till en programerbar helhet blir närmast obegripligt.

Visst att det går att förstå vissa koncept, men helheten?
Och då är det ändå bara ren logik.

Analog elektronik är löjligt mycket enklare.

Antar att jag därför har vissa kvinnliga böjelser.
__________________
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-06-07 kl. 22:47.
Citera
2026-06-07, 22:53
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast om du hade läst forskningen så hade du sett att det beror på kulturella och sociala orsaker och inte pga intelligens. Kvinnor har som bekant högre studiebetyg.
Kvinnor har som bekant sämre resultat än män på anonyma standardprov, som exempelvis högskoleprovet. Så de högre studiebetygen tyder på en bias hos betygssättaren, inte på att kvinnor presterar bättre. När jag undervisade på universitet så rättades alltid tentorna anonymt, så att vi lärare inte visste vem som hade skrivit tentan. Det föreligger ett stort problem med bias vad gäller betygssättning.
Citera
2026-06-07, 23:01
  #88
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Kvinnor har som bekant sämre resultat än män på anonyma standardprov, som exempelvis högskoleprovet. Så de högre studiebetygen tyder på en bias hos betygssättaren, inte på att kvinnor presterar bättre. När jag undervisade på universitet så rättades alltid tentorna anonymt, så att vi lärare inte visste vem som hade skrivit tentan. Det föreligger ett stort problem med bias vad gäller betygssättning.
Å fan.
Citera
2026-06-08, 00:46
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Kvinnor har som bekant sämre resultat än män på anonyma standardprov, som exempelvis högskoleprovet. Så de högre studiebetygen tyder på en bias hos betygssättaren, inte på att kvinnor presterar bättre. När jag undervisade på universitet så rättades alltid tentorna anonymt, så att vi lärare inte visste vem som hade skrivit tentan. Det föreligger ett stort problem med bias vad gäller betygssättning.


Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Å fan.


Sluta hitta på!

Det högre resultatet för män på högskoleprovet innebär inte att kvinnors studiebetyg beror på att betygssättare är partiska. Betygsskillnaderna mellan könen har dessutom minskat de senaste åren, särskilt inom matematik.

Den främsta förklaringen till de minskade könsskillnaderna är att flickor har försämrat sina resultat de senaste åren. Flickors resultatnedgång är särskilt stor i matematik där pojkarna nu för första gången har högre betyg än flickor.

– Det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller inställningen till matematik. Flickor är mindre positiva än pojkar till att lära sig matematik och har sämre självförtroende i ämnet, säger Sanna Vent.
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2025-08-27-oroande-trend-i-skolan-flickors-skolresultat-sjunker

Det finns ingen enskild faktor som kan förklara varför flickor som grupp har börjat prestera sämre i skolan, men flera studier pekar på att flickor trivs allt sämre i skolan, att de upplever mindre studiero och känner en ökad stress över skolarbetet.

Flickor upplever också i lägre grad än pojkar att de får stöd och uppmuntran från sina lärare och det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller tillgången till särskilda stödinsatser. I flera studier syns en påtagligt negativ utveckling när det gäller flickors mående och hälsa och det kan kopplas till såväl skolrelaterade faktorer som till en ökad användning av sociala medier på fritiden.
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2025-08-27-oroande-trend-i-skolan-flickors-skolresultat-sjunker
__________________
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-06-08 kl. 00:51.
Citera
2026-06-08, 09:37
  #90
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Kvinnor har som bekant sämre resultat än män på anonyma standardprov, som exempelvis högskoleprovet. Så de högre studiebetygen tyder på en bias hos betygssättaren, inte på att kvinnor presterar bättre. När jag undervisade på universitet så rättades alltid tentorna anonymt, så att vi lärare inte visste vem som hade skrivit tentan. Det föreligger ett stort problem med bias vad gäller betygssättning.

Många kvinnor skippar högskoleprovet då de ändå har betygen att komma in på högskolan.

De smartaste tjejerna finns alltså inte med i statistiken.

Däri ligger förklaringen.
Citera
2026-06-08, 09:44
  #91
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
I alla sammanhang ägnar vi människor oss åt "black box-tänkande". Vi har alltså något med input och output men vi har ingen aning om vad som egentligen finns inne i den svarta lådan. Ofta behövs det inte heller och man spar en massa tid på att överlåta åt andra att förstå innehållet i lådan.

Det är också en massa lådor inuti varandra. Du vet alltså hur en AK fungerar. Men vet du hur det kemiska batteriet i patronen funkar? Vet du också det så går du ändå bet på att förstå hur krutet funkar på subatomär nivå. Och så vidare...

Du tycker förstås att du vet vad som händer när du rör markören på skärmen med musen. Men troligen har du en väldigt diffus bild av vad som egentligen händer på nivån ettor och nollor in och ut ur en processor. Typiskt käringbeteende!

Jag hade tänkt skriva något liknande, men du formulerade det bättre än jag skulle ha gjort så jag säger istället +1.
Citera
2026-06-08, 11:51
  #92
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kvinnor är oftast mer intresserade av mjuka ämnen som har med människor och andra levande varelser att göra (på något plan), t.ex. språk (kommunikation mellan människor), historia (intresse för historiska personer, som kan växa till intresse för hela epoker och skeenden), vård och omhändertagande av barn, äldre, sjuka, utslagna, djur o.s.v..
Vad är det för slags vantolkning av verkligheten? Eller så lever du och jag i parallella världar. Har du ens läst historia på universitetet? Det har jag gjort och det går åtminstone fem manliga historienördar för varje kvinna.

Utanför universitetsvärlden, om man tittar på utgivningen av populärhistoriska böcker så handlar var och varannan titel om andra världskriget. Menar du faktiskt att det är en kommersiell slagsida som drivs på av kvinnliga läsare? Du måste skämta?

Oftast använder dessa historieintresserade kvinnor det förflutna som ett historiskt slagträ för att kämpa mot nutida "förtryck" i antirasismens, liberalismens eller feminismens namn. Samtidigt paras detta ihop med en progressiv historiesyn, någon naiv syn på framstegsoptimism och att vi kan lära oss av historien; på det stora hela är allt så mycket bättre nu än förr. Givetvis gäller det endel marginaliserade grupper och särintressen, exempelvis är livet bra mycket bättre idag för en rullstolsburen, färgad lesbisk kvinna med psykisk ohälsa än det var på 1950-talet. För en konservativ CIS-man är livet, tvärtom, sämre än det var på 1950-talet.
__________________
Senast redigerad av trewq 2026-06-08 kl. 11:56.
Citera
2026-06-08, 23:19
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Många kvinnor skippar högskoleprovet då de ändå har betygen att komma in på högskolan.

De smartaste tjejerna finns alltså inte med i statistiken.

Däri ligger förklaringen.
Tror du på fullt allvar att man gör en vetenskaplig studie utan att justera för ett skevt urval? Resultat från högskoleprov har jämförts med betyg, och det visar klart och tydligt att kvinnor med högre betyg presterar sämre på högskoleprovet än män med lägre betyg. Kvinnor får högre betyg än män, trots att männen faktiskt presterar bättre.
Citera
2026-06-09, 09:16
  #94
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tror du på fullt allvar att man gör en vetenskaplig studie utan att justera för ett skevt urval? Resultat från högskoleprov har jämförts med betyg, och det visar klart och tydligt att kvinnor med högre betyg presterar sämre på högskoleprovet än män med lägre betyg. Kvinnor får högre betyg än män, trots att männen faktiskt presterar bättre.

Naturligtvis är ett urval begränsat om enbart personer som skriver HP ingår.

Framförallt om de smartaste kvinnorna inte skriver HP.
Citera
2026-06-09, 09:40
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Naturligtvis är ett urval begränsat om enbart personer som skriver HP ingår.

Framförallt om de smartaste kvinnorna inte skriver HP.
Du förstod tydligen inte vad jag skrev. Provresultat jämförs med betyg, det handlar alltså inte om att kvinnor med höga betyg hoppar över högskoleprovet. Vid samma nivå på betygen så presterar män bättre på högskoleprovet. Det här är inte ett svenskt fenomen, detsamma kan konstateras för de amerikanska högskolproven SAT och ACT. Här i Sverige ser vi dessutom samma mönster med de nationella proven i grundskola och gymnasium, och de proven skrivs av samtliga elever, inklusive de smartaste kvinnorna. Flickor får högre slutbetyg relativt sina provresultat än pojkar. Det här är väl beforskat och känt sedan länge. Det enda sättet att komma ifrån den här snedvridningen av betyg är att använda anonym rättning, och i de fall det inte låter sig göras, använda externa examinatorer.
Citera
2026-06-09, 11:14
  #96
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kul tråd!

Men idag är de flesta män lika okunniga/ointresserade av hur saker fungerar som kvinnor är. Feminiseringen av samhället är fullt verkligt och ingen konspirationsteori.

Exempel:
När jag var tonåring var det självklart att alla män hade i alla fall NÅGON idé om hur en bil fungerar. Idag ser nästan alla yngre män en bil som en magisk kärra. De har verkligen INGEN som helst aning om hur de fungerar annat än att den rullar på hjul.

Jag jobbar som lokförare och utbildar även nya förare. Unga män idag har t ex ingen som helst aning om de mest basala sakerna om elektricitet. Det är bara nåt magiskt som kan vara farligt. Så var det inte för 30 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in