2026-06-07, 17:02
Medlem
Foliekavajs avatar
Det tror jag inte, många kvinnor och en hel del män för den delen är bara totalt ointresserad av teknologi, möjligen som slutanvändare då men absolut inte som något att nörda ner sig i. Jag och min syster är väldigt lika där, båda hatar 90% av dom värdelösa apparna som kommer med telefonen och skulle vilja blåsa skiten på all denna teknologi vi aldrig kommer att använda ändå medan det uppenbarligen finns folk som grottar ner sig i dessa appar och lär sig allt om dom med stort intresse. Jag är helt 100 på att hon ser på "manlig" teknologi på samma sätt som jag gör, jaha intressant, hur blir jag av med skiten?!
Citera
2026-06-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Det är ju så. Staten tvingar alla företag att ta emot kronan som lagligt betalningsmedel. Riksbanken kan göra hur många kronor som helst, men de delas ut av banker som skuld. Du förstår väl att om du tar ett bolån på 3 miljoner kronor så är det inte så att Swedbank har 3 miljoner i något valv som de lånar ut till dig? De ber ju bara riksbanken att skapa 3 miljoner nya kronor. Det enda i ditt påstående som är sant är att man inte kan skapa hur mycket nya pengar som helst, för då skenar inflationen.

Tack och lov så har banken också en skuld till riksbanken i motsvarande utsträckning, så när banken betalar tillbaka skulden så försvinner pengarna igen. Lite som magi, eller hur?
Man kan föreställa sig det som en tom ballong som blåses upp och därmed ökar i storlek. När man släpper ut luften igen så åter tar ballongen ungefär sin ursprungliga storlek, om än något mer sliten.

Det man är orolig för är att det inte är en ballong utan en bubbla, och att istället för pysa så skall den spricka.
Därav de populära benämningarna.
Citera
2026-06-07, 17:26
Medlem
Kan väl nästan ses som en slags passiv-aggressiv inställning. "Det där sysslar män med så jag tänker inte öda någon tankekraft öht på det." Lite samma fenomen med science fiction som också är kraftigt dominerat av män, både som producenter och konsumenter. De flesta kvinnor kan knappt dölja sitt förakt för science fiction och astronomi. Som alltid finns naturligtvis undantag och vi män älskar dem.
Citera
2026-06-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
En hund är djupt associativ. Du är uppenbart provocerad.

Historian om hunden är såklart extrem, och ingen kvinna skulle resonera så. De rör sig dock ofta i samma område. Jag tycker inte historien om kvinnan som skickade en skärmbild från sin mobil för att visa hur skärmen var sönder är så långt ifrån hunden som förväntar sig ett säte ska röra sig av sig själv.
Citera
2026-06-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tack och lov så har banken också en skuld till riksbanken i motsvarande utsträckning, så när banken betalar tillbaka skulden så försvinner pengarna igen. Lite som magi, eller hur?
Man kan föreställa sig det som en tom ballong som blåses upp och därmed ökar i storlek. När man släpper ut luften igen så åter tar ballongen ungefär sin ursprungliga storlek, om än något mer sliten.

Det man är orolig för är att det inte är en ballong utan en bubbla, och att istället för pysa så skall den spricka.
Därav de populära benämningarna.

Riksbanken har dock inte någon skuld till någon. Alltså kan staten skapa hur mycket pengar som helst och bara dela ut dem till folk från andra delar av världen. Folk kan dessutom försvinna eller flytta tillbaka utomlands när de fortfarande har skulder, och då går ju aldrig ballongen tillbaka till sin ursprungliga storlek, eller hur?
Citera
2026-06-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
hur blir jag av med skiten?!

Det är ju superenkelt. Du flyttar ut till skogen, men gör det inte i Lund; (FB) Han vräks från sitt tält i skogen

Du vill dock inte det. Du vill ha alla fördelar med ett modernt liv, men inte själv behöva göra något.
Citera
2026-06-07, 18:09
Medlem
Merwinnas avatar
Förstår gör vi väl om vi bryr oss om att sätta oss in i det (ja om man har en viss IQ då, men det gäller ju män också - alla män kan inte heller lära sig att förstå teknik). Men män och kvinnor har olika intressen, så oftast har intresset att sätta sig in i detta inte funnits där. Jag ska erkänna att jag har brister i området.

Kvinnor är oftast mer intresserade av mjuka ämnen som har med människor och andra levande varelser att göra (på något plan), t.ex. språk (kommunikation mellan människor), historia (intresse för historiska personer, som kan växa till intresse för hela epoker och skeenden), vård och omhändertagande av barn, äldre, sjuka, utslagna, djur o.s.v..

Detta är medfött, och meningen är väl att vi ska komplettera varandra i familjen och i hela samhällen. Ingen kan ju hinna lära sig allt. Och nu kommer någon att skriva att den uppdelningen inte måste ske just efter könslinjerna, men jag tror då att den medfödda mentala drivkraften att vara intresserad av kvinnliga saker för att man ÄR en kvinna, eller manliga saker för att man ÄR en man - krävs för att bli RIKTIGT bra på någonting.

En kvinna som kommer på när hon är 20 att hon ska läsa till ingenjör för att det är välbetalt och utmanar patriarkatet, kan kanske kämpa på och nå upp till kraven för godkänt och få ut sin examen. Men hon kommer aldrig att bli lika bra på det, som en man som har byggt ångmaskiner och modeller av flygplan och fartyg sedan han var fem år gammal, för att en inre drivkraft har eldat på hans intresse att göra detta.
Citera
2026-06-07, 18:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Upplever män att kvinnors förmåga till empati och social kompetens är någon form av magi?

Det där är en myt. Kvinnor så kallade empati och sociala förmåga handlar till stor del om egocentrism. Kvinnors hypergami är ett tydligt exempel på detta. Att skvallra och intrigera är heller inte tecken på social kompetens. Tvärtom. Kvinnor saknar integritet och ansvarstagande.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-06-07 kl. 18:13.
Citera
2026-06-07, 18:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2026-06-07, 18:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En kvinna som kommer på när hon är 20 att hon ska läsa till ingenjör för att det är välbetalt och utmanar patriarkatet, kan kanske kämpa på och nå upp till kraven för godkänt och få ut sin examen. Men hon kommer aldrig att bli lika bra på det, som en man som har byggt ångmaskiner och modeller av flygplan och fartyg sedan han var fem år gammal, för att en inre drivkraft har eldat på hans intresse att göra detta.

Exakt så är det. Kvinnor har det inte i blodet helt enkelt. Forskning har visat att redan små flickebarn har mer intresse för relationer, samtidigt som pojkar visar mer intresse för saker.
Citera
2026-06-07, 18:19
Medlem
WordWarriors avatar
Man kan lätt konstatera: kvinnor använder gärna mäns teknologi utan att förstå vilka uppoffringar som ligger bakom. Samma sak med krig och infrastruktur. Kvinnor tar allt för givet och är jävligt otacksamma.
Citera
2026-06-07, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Exakt så är det. Kvinnor har det inte i blodet helt enkelt. Forskning har visat att redan små flickebarn har mer intresse för relationer, samtidigt som pojkar visar mer intresse för saker.

Ja, och att försökta tvångsblanda upp yrkena, gör bara att vi får en massa människor som är mindre kompetenta i sina respektive yrken. Vilket även påverkar vår BNP negativt, för att vara cynisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in