2026-06-07, 15:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det stämmer naturligtvis, de flesta människor är ju helt vanliga personer. Men endast män är kapabla att bli de bästa och mest framgångsrika forskare, vetenskapsmän, uppfinnare, entreprenörer eller schackspelare.
Nu tror jag inte att det du påstår stämmer, men det kan vi lämna därhän. Huruvida män presterar högre på något område är inget som påverkar mitt liv eller min självbild. Men om du känner styrka och uppmuntran av att tänka på alla duktiga manliga schackspelare och uppfinnare så är jag glad för din skull!
Citera
2026-06-07, 15:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Tänk exempelvis på parförhållanden i formatet medelklass med akademisk examen bosatta i lägenhet utan bil. I sådana förhållanden är ofta prioriteringar och värderingar annorlunda än det du beskriver.
Att ha en partner som är bra på att planera, ta ansvar för gemensamma vardagsärenden och kan kommunicera är viktigare för många kvinnor än att deras man kan rengöra en förgasare eller vet hur en iphone fungerar.

Kvinnor som kallar sin man "partner" har inte sex med honom. Det är bara i din fantasi som velourmän gifter sig med högutbildade kvinnor och lever jämlikt. Som Joe88 säger så förväntas en man kunna fixa saker som gått sönder, samt förstå sig på teknologin som omger oss. Hela anledningen att kvinnor kan se manlig teknologi som magi är för att när något går fel så kan de gå till sin man som fixar det. Hade männen också haft samma inställning så hade det blivit ohållbart nästan direkt.
Citera
2026-06-07, 15:56
  #27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Nu tror jag inte att det du påstår stämmer, men det kan vi lämna därhän. Huruvida män presterar högre på något område är inget som påverkar mitt liv eller min självbild. Men om du känner styrka och uppmuntran av att tänka på alla duktiga manliga schackspelare och uppfinnare så är jag glad för din skull!
Självklart påverkar det ditt liv. Utan dessa framgångsrika entreprenörer, vetenskapsmän och uppfinnare (som uteslutande är män) hade du inte haft en dator/mobil att skriva på, inget rinnande vatten, ingen elektricitet, ingen bil, inget internet, ingen avancerad sjukvård m.m.

Det är fantastiskt att får leva ett sådant rikt och gott liv tack vare dessa män. Inte sant?
Citera
2026-06-07, 16:05
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag ger TS rätt i att åtminstone en viss kategori av män (främst autistiska gubbar) ägnar mycket mer intresse åt att tänka på och diskutera sådant som vattenlås, spolfunktioner i toaletter och mekaniska automatvapen. Påfallande ofta är deras umgänge mer eller mindre befriat från kvinnor, vilket både stärker den subkulturella gemenskapen och fördjupar deras särprägel.

Spot on! Typen som ser det som väldigt viktigt att med pondus kunna förklara hur värmepannan fungerar…

Magi, absolut.
Citera
2026-06-07, 16:14
  #29
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag undrar kring det där också. Jag saknar kvinnor i yrket. Jag är själv ingenjör och tror jag begriper skillnaden mellan män och kvinnor nu. Man måste tycka det är roligt eller självuppfyllande. De kvinnor jag studerat naturvetenskap med är sådan som verkligen internaliserat och tycks uppskatta förmågan att förstå en balansformel och se att den förutspår verkligheten. Jag tror att det kanske är lite manligt att bli väldigt glad av att se hur teori och praktik sammanfaller och att man fått ett nyrr verktyg. Jag tror inte merparten av kvinnorna faktiskt tycker det är så roligt att veta hur långt vattensteålen flyger ut från tunnan om man gör hål 20 upp från botten. Män tycker att det är det roligaste som finns och kanske 1/5 av kvinnorna. I ärlighetens namn tror jag inte ens att man kan kalla sig för en man om man inte vet hur lång vattnet når om tunnan är 1 meter hög och hålet 20cm ovan gräsmattan.
Citera
2026-06-07, 16:36
  #30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Alla män är mer tekniska än vad kvinnor är. Det är all forskning entydig om. Sedan håller jag med dig att män med god kunskap i teknik oftast är vita, där är vi överens.

Nej, forskning visar att det inte finns några biologiska belägg för att män i grunden skulle vara mer tekniska än kvinnor. Däremot har teknikbranschen historiskt sett varit mansdominerad, vilket ofta beror på kulturella normer och könsstereotyper.
Citera
2026-06-07, 16:39
  #31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, forskning visar att det inte finns några biologiska belägg för att män i grunden skulle vara mer tekniska än kvinnor. Däremot har teknikbranschen historiskt sett varit mansdominerad, vilket ofta beror på kulturella normer och könsstereotyper.
Jo, all forskning visar entydigt att man är mer tekniska än kvinnor och att det dessutom är biologiskt betingat. Eftersom män är mer lämpade för att jobba inom teknikbranschen blir den därmed mansdominerad. På samma sätt sätt som de flesta förskollärare är kvinnor, då kvinnor är genetiskt programmerade att ta hand om små barn.
Citera
2026-06-07, 16:41
  #32
Medlem
När det handlar om att tro på det övernaturliga, mirakelkurer, konspirationsteorier och domedagsscenarier, så är kvinnor starkt överrepresenterade. (Gud, astrologi, själavandring, healing, homeopati, grafologi, auraläsning, detox, chemtrails, illuminati, klimatnödläge, etc.) Det enda undantaget tycks vara tron på UFO där män istället är överrepresenterade. Är det för att UFO är teknologiskt?

Det sägs att folk som känner sig maktlösa i högre utsträckning än andra tenderar att tro på ovanstående irrationella saker. Och kvinnor känner sig nog oftare än män vara maktlösa. Varför sätta sig in i hur teknologi fungerar om man inte tror om sig själv att klara av det? Dessutom är den magiska förklaringen oftast mer attraktiv för kvinnor. Jag har erfarenhet av mer än en kvinna som tyckte att jag förstörde något genom att förklara hur det egentligen fungerar. De föredrog sin egen magiska förklaring. Oftast slutar de lyssna.

Försök övertyga någon som tror på homeopati om hur Avogadros tal motbevisar det. Då börjar de fantisera om att lösningsmedel kan "minnas" vad som tidigare varit löst. Och om lösningsmedel kan minnas saker så verkar ju tidsresor och helande kristaller vara fullständigt rationella koncept.
Citera
2026-06-07, 16:51
  #33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jo, all forskning visar entydigt att man är mer tekniska än kvinnor och att det dessutom är biologiskt betingat. Eftersom män är mer lämpade för att jobba inom teknikbranschen blir den därmed mansdominerad. På samma sätt sätt som de flesta förskollärare är kvinnor, då kvinnor är genetiskt programmerade att ta hand om små barn.

Nej. Forskning visar att det inte finns några biologiska belägg för att män har högre teknisk förmåga än kvinnor. Däremot finns det stora och väldokumenterade skillnader i vilka utbildningar och yrken könen väljer. Detta styrs främst av normer, intressen och sociala strukturer.
Här är vad studier och statistik visar:Män är i klar majoritet på många tekniska gymnasieprogram, som exempelvis teknikprogrammet där drygt 80 procent är killar. På högskolenivå är dominansen störst inom maskinteknik, teknisk fysik och datateknik. Men. Flickor har i genomsnitt högre betyg i matematik och naturvetenskap än pojkar. Kvinnliga studenter som väljer tekniska högskoleutbildningar presterar dessutom ofta mycket väl och hoppar av i lägre grad än sina manliga kurskamrater.

Som exempel på studier kan vi ta "The Gender Similarities Hypothesis" (Janet Shibley Hyde).
Denna inflytelserika meta-analys publicerades av ⁠American Psychological Association (APA). Psykologiforskaren Janet Shibley Hyde gick igenom resultat från miljontals individer i hundratals studier gällande kognitiva förmågor.
Resultat: Studien slog fast att män och kvinnor är extremt lika när det gäller de allra flesta psykologiska och kognitiva egenskaper.
Slutsats: Det fanns inga betydande skillnader i förmågan att förstå matematik, logik eller vetenskapliga koncept under uppväxten. Skillnader uppstår först senare i livet på grund av omgivningens förväntningar.

Visa någon studie som säger det du påstår. Borde vara ganska enkelt efetersom all forskning säger det enligt dig.
Citera
2026-06-07, 16:56
  #34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Forskning visar att det inte finns några biologiska belägg för att män har högre teknisk förmåga än kvinnor. Däremot finns det stora och väldokumenterade skillnader i vilka utbildningar och yrken könen väljer. Detta styrs främst av normer, intressen och sociala strukturer.
Här är vad studier och statistik visar:Män är i klar majoritet på många tekniska gymnasieprogram, som exempelvis teknikprogrammet där drygt 80 procent är killar. På högskolenivå är dominansen störst inom maskinteknik, teknisk fysik och datateknik. Men. Flickor har i genomsnitt högre betyg i matematik och naturvetenskap än pojkar. Kvinnliga studenter som väljer tekniska högskoleutbildningar presterar dessutom ofta mycket väl och hoppar av i lägre grad än sina manliga kurskamrater.

Som exempel på studier kan vi ta "The Gender Similarities Hypothesis" (Janet Shibley Hyde).
Denna inflytelserika meta-analys publicerades av ⁠American Psychological Association (APA). Psykologiforskaren Janet Shibley Hyde gick igenom resultat från miljontals individer i hundratals studier gällande kognitiva förmågor.
Resultat: Studien slog fast att män och kvinnor är extremt lika när det gäller de allra flesta psykologiska och kognitiva egenskaper.
Slutsats: Det fanns inga betydande skillnader i förmågan att förstå matematik, logik eller vetenskapliga koncept under uppväxten. Skillnader uppstår först senare i livet på grund av omgivningens förväntningar.

Visa någon studie som säger det du påstår. Borde vara ganska enkelt efetersom all forskning säger det enligt dig.
Nu syftade jag på forskning och inte feministisk teori som Janet Shibley Hyde sysslar med.

Som sagt, all (riktig) forskning visar entydigt att män än mer tekniska än vad kvinnor är eftersom män är mer sakorienterade medan kvinnor är mer anpassade för sociala relationer. Forskning visar dessutom att detta är medfött och inget som samhället kan påverka i någon större mån.
Citera
2026-06-07, 16:57
  #35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu syftade jag på forskning och inte feministisk teori som Janet Shibley Hyde sysslar med.

Som sagt, all (riktig) forskning visar entydigt att män än mer tekniska än vad kvinnor är eftersom män är mer sakorienterade medan kvinnor är mer anpassade för sociala relationer. Forskning visar dessutom att detta är medfött och inget som samhället kan påverka i någon större mån.

Du har alltså inga studier att visa?
Citera
2026-06-07, 17:02
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Hunden ville att ägaren skulle få sitsen att åka iväg. Det är exakt samma sak som kvinnan som ville ta en print screen på sin smartphone för att visa hur skärmen var spräckt.
En hund är djupt associativ. Du är uppenbart provocerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in