2026-06-07, 21:12
  #613
Medlem
PerniWhas avatar
Gör mitt dagliga värv på Volvo Lastvagnar och föredrar att komma in på kontoret varje dag i stället för att jobba hemma.
Har dock inte hört något om ändrade riktlinjer.
Citera
2026-06-07, 21:33
  #614
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Gör mitt dagliga värv på Volvo Lastvagnar och föredrar att komma in på kontoret varje dag i stället för att jobba hemma.
Har dock inte hört något om ändrade riktlinjer.

BS! Alla andra har läst det på nätet.

Citat:
Volvo Group har stramat åt sina distansarbetsregler. Idag kräver företaget att de flesta tjänstemän arbetar på kontoret måndag till fredag.

https://www.google.com/search?q=Volvo+Lastvagnar+jobba+hemma&oq=Volvo+Las tvagnar+jobba+hemma&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOT IKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIKCAMQABiiBBiJBTIHCAQQ ABjvBTIKCAUQABiABBii BNIBCjExOTk2ajBqMTWoAgiwAgHxBdFCqfrFQP8D&sourceid= chrome&ie=UTF-8
Citera
2026-06-07, 22:20
  #615
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det kommer förmodligen att bli norm med visst hemmaarbete oavsett vad som diskuteras idag, men det kommer inte att vara lika behagligt som idag. Arbetsgivaren vill ha resultat för de timmar som betalas vilket innebär mer trackingmjukvara och närvaroplikt. Bli inte förvånad om ett krav blir att din dator loggar allt som sker under arbetsdagen, hur många kilometer din muspekare färdas, vilka dokument du öppnar, hur länge du befunnit dig på företagsnätverket e.t.c…

Med hjälp av Ai gör man snabbt en performanceprofil över dig som arbetare. Vad är poängen med hemarbete om storebror i alla fall hänger över axeln på en?

Vill man ha den övervakningen borde samma sak ske även med medarbetaren på plats. Poängen är väl att man slipper restiden. Sen tycker jag rent allmänt att fokus ska ligga på prestation inte om arbetet utförs på 6, 8 eller 10 timmar, eller vilken tidpunkt på dygnet arbetet utförs. Allt sånt är ju totalt ointressant.
Citera
2026-06-07, 22:24
  #616
Medlem
carlpetersen73s avatar
ändå lite sjukt att man måste gå till jobbet
Citera
2026-06-07, 22:32
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja typ Stuvsta eller iallafall otroligt nära.
Och då kapar man i ert fall minst 10-20 minuter med bil mot de som bor i stan eller så man behöver passera stan. Och ÄNDÅ orkar hon inte åka till södertälje.

Som jag säger. Många jag pratar med är inte alls mot att ses oftare. 5 dagar tycker nog många är att ta i - men att jobba hemma 1-2 dagar i veckan kan nog många ställa upp på OM man får sitta på ett kontor som går att ta sig till där det finns lediga skrivbord, mötesrum och fungerande ventilation.

Vilket inte längre är fallet i södertälje. Det är köer-köer-köer. Ingen parkering. Många får inget bord. Redan nu. Innan alla är tillbaka. Och att trolla fram 1-2.000 parkeringsplatser och 3-4.000 kontorsplatser tror jag få lyckas med. Iallafall så tar det nog 1-2 år. Så är de seriösa att folk ska tillbaka MÅSTE de köpa ett par våningar till på Sergel för att avlasta och sen sätta igång att bygga. Om man INTE gör det så är det för att man räknar med att folk ska sluta.
Citat:
Hon sa inte till jobbet att hon slutade pga tarfik/parkeringar, arbetsmiljön med kassa dataprogram och omorganisationen. Om hon någon gång skulle vilja testa Scania igen.
Hon skyllde på att hon ville testa något annat innan hon var för gammal.
Jag förstår inte varför, när hybrid är ett alternativ. Jag har sagt till min chef att jag vill vara kvar, men att vardagen måste funka.

Citat:
Ja logistiken dit suger. Har hämtat henne några gånger när hon har tagit tåget och det sedan strulat på vägen hem och sista åren har det varit trafikkaos där när alla vill hem till familjen.
Ja. Kista är en dröm mot Södertälje. Både map kriminalitet och möjlighet att ta sig till jobbet.

Citat:
Hon hävdar ändå att det blev mer ineffektivt när många satt hemma.
Jag vill nog hävda att det mer är den nya organisationen än hemarbetet. Men det beror givetvis på vad man jobbar med...

Citat:
Just att det oftast blir engelska idag har också bromsat vida diskussioner för att gå på djupet med viktiga saker. Många där saknar det engelska språk/vokabulär för att effektivt kommunicera. Nyanserna i språket finns inte där. Det tyckte hon var jobbigt. Folk famlar efter orden och den som flytande beställer en avancerad middag i London klarar knappt av att beskriva upptäcka problem inom rimlig tid och på ett korrekt sätt. Och det gäller både unga och gamla även om yngre har ett bättre uttal. För de som har bott många år i ett engelsk talande land är det ju säkert helt annorlunda...
Det handlar mer om att ofta är även de som är F2F från Indien eller andra länder och inte bra på Svenska. Svenskfödda män är numera ofta i minoritet på Traton. Oftast är det de yngre svenskarna som pendlar in från Stockholm, men även många som flyttar hit vill bo i en stad - det handlar nog om om vilka resurser och sparkapital man har när man kommer hit. Plus att det är folk från alla möjliga länder med på Teams. Så att gå tillbaka till Svenska som språk går nog heller inte...
Citat:
Jo jag har märkt att de har skenat i bil. Tanten hade generellt en Golf kombi ett par gånger men priserna steg enormt så hon köpte en begagnad privat.
Och att åka kommunalt idag är ingen rolig upplevelse när många brister totalt i hänsyn för allt och alla.
Precis, förut kunde man få tex en golf-kombi för under, eller om man tog en lite bättre spec, något över 3.000 kr "netto". Nu är en naken lågspecad ID4 det enda som jag tror funkar som "familjebil" (golf är om jag minns rätt dyrare än en ID4 pga förmånsvärden etc) och den ligger på uppåt 8.000. VW har höjt priserna betydligt mer än lönerna kan man säga...

Folk är rätt hemliga med löner, men man kan utläsa ungefärliga siffror från AF statistiken och samtal med folk man känner lite bättre. För nån i 40-50 årsåldern ickechef så tror jag lönen är mellan 50-60.000, ibland lägre men sällan mycket högre. Ska man lägga 8.000 EFTER skatt på bil så motsvarar det gissningsvis ca 12.000 brutto. Plus att trängselskatt drar 2000 i månaden. Eftersom bilen i princip behövs för att kombinera familjelivet med pendlingen, och man då är borta långa dagar så man måste ha 2 bilar i familjen så ryker med andra ord rätt mycket pengar, så man landar netto ungefär vad en nyexad eller en som jobbat 5-6 år men kan klara sig på ett SL kort tjänar.

I vårt fall behövs bil hemma ett par dagar i veckan. Så, tar jag bilen varje dag blir det en bil till. Med 200 mil i månaden så tickar mil och kostnader på snabbt om man kör privat bil.

Citat:
Scaniabussarna funkar inte för alla. Om man inte vill cykla långt året runt för att ta sig till bussen från skola/förskola eller hemifrån.
Jo, du hör ju själv. Mycket få bor så nära liljeholmen eller T-centralen att man kan cykla dit, på vintern känns det inte så kul i vilket fall. Då ska man ha både SL kort och betala för dessa Job Express, som iofs inte är så dyra, men då skulle man hellre kunna köpa ett kort på mälartåg för några hundralappar till - de går snabbare än bussarna och har restidsgaranti. Bussarna har ingen garanti mot att bli fulla, utan då får man åka i egen regi. Men att byta på TC till nåt som har rätt låg turtäthet och där sista turen ibland går så att om barnet var ledsen när det skulle lämnas på dagis så faller hela resplanen.

Kontentan är - mycket få med familj kan göra denna pendling om man inte bor "nästan" i södertälje. Tumba, Rönninge kanske funkar, men längre in blir det väldigt kämpigt.

Så. Jag förstår helt och hållet din argumentation att det är BÄTTRE att vara på plats än hemma. Men, den krassa verkligheten är att för många är det inte realistiskt att vara på södertälje som plats och ha ett familjeliv. Detta leder då till att Traton inte kommer ha dessa personer på plats, och inte hemma. De kommer mer eller mindre snabbt försöka skaffa andra jobb som ligger bättre till, eller fortsätter med flex/hybrid.

En dag i södertälje, 2-3 på Sergel hubben och 1-2 hemifrån skulle för mig vara den optimala mixen. Jag kan antingen ta kostnaden och tiden för att åka bil, eller åka tåget. Jag kan planera koncentrerat arbete eller arbete där jag leder möten så att jag sitter hemma. Extra viktigt när mötena är internationella och sent på dagen. Man måste sitta framför (minst) 2 skärmar för att kunna både presentera och ha egen info på skärmen - det går inte att göra från en soffa eller från tåget / bilen. Att sitta i ett tjattrigt kontor, ett konferensrum utan flera skärmar eller ännu värre i en soffa. Det funkar inte. Dessutom är konferensrummen uselt utrustade. Ofta så blir mötena 5 minuter sena i starten. Alla hemma hör varandra, men de på kontoret håller på och kopplar in och ur och får inte ljud och kameror och funka.

Givetvis kan man ändra systemet igen, kräva fullt deltagande F2F på möten och workshops, kräva att produktion ska komma upp på berget, eller vi ner till produktion. Så var det för bara 10 år sen. Om detta var mer effektivt eller inte kan var och en fundera på. Ineffektiviteten vill jag påstå är pga organisationen och inte distansarbete. Men givetvis - workshops och viss typ av problemlösande möten gynnas enormt av att kunna köras utan teams, men det kräver att ALLA är på plats, vilket är mycket svårt då oftast 3-4 deltagare sitter i ett annat land / kontinent.

Så. Diskussionen handlar egentligen inte om kontoret eller ej. Utan att Södertälje suger som plats för ett avancerat R&D som kräver kompetens från hela stor-stockholm. På sikt kommer man inte kunna attrahera folk till detta. Nyexade är ofta villiga att göra ett par år, men när de skaffar familj så tror jag väldigt många kommer sluta. När de "gamla" (som inte har nåt val annat än att stanna, eller som faktiskt bor i södertälje) går i pension kommer det bli ett stort glapp, där styrkan består av folk som kör exjobb och nåt år, eller folk som kommer från tex indien och vill ha detta som förstajobb för att få uppehållstillstånd. Men några år till finns ett gäng gubbar som är riktigt duktiga och som bor i Södertälje. Men de närmar sig alla pension. "Pershagen" ingenjören eller chefen finns snart inte mer...
Citera
2026-06-07, 22:37
  #618
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
ändå lite sjukt att man måste gå till jobbet

Håller fullständigt med.
Man får lön men anser ändå att man inte ska behöva gå till arbetsgivarens kontor.
Citera
2026-06-07, 22:40
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det som händer är att stadskärnorna utarmas när folk befinner sig där de bor istället för dit de helt i strid med EU:s klimatmål pendlar med sina före detta klimatsmarta diesel-volvos som var så in i helvetes bra enligt svensk media för bara några år sen.
Fast i detta fallet så finns ingen stadskärna som kan dö, scania sitter utanför själva staden södertäje och mycket få åker in till "stan". Vi har ibland AW i södertälje för att de "på landet" ska kunna haka på, men den tar ofta slut tidigt då de flesta från stan (och de från landet) tar bilen in. Jag brukar hoppa över dem, då jag känner att det äter för mycket tid. På AW på Sergel så är det mer "på riktigt", fler hänger på och kvällen blir längre. Om nu AW är viktigt. Prata jobb på fritid och stå för mat och dryck själv. Men, många gör det ändå.
Citera
2026-06-07, 22:42
  #620
Medlem
israelisinnocents avatar
Bra, vi måste få slut på hemmaöversvettandet
Citera
2026-06-07, 22:45
  #621
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Fast i detta fallet så finns ingen stadskärna som kan dö, scania sitter utanför själva staden södertäje och mycket få åker in till "stan". Vi har ibland AW i södertälje för att de "på landet" ska kunna haka på, men den tar ofta slut tidigt då de flesta från stan (och de från landet) tar bilen in. Jag brukar hoppa över dem, då jag känner att det äter för mycket tid. På AW på Sergel så är det mer "på riktigt", fler hänger på och kvällen blir längre. Om nu AW är viktigt. Prata jobb på fritid och stå för mat och dryck själv. Men, många gör det ändå.

Om nu så många anställda anser att det är så förfärligt. Varför inte bara byta jobb?

Ja - det kanske är just detta som Scania vill dvs få anställda att säga upp sig själva. Samtidigt så får man förmodligen själv veta om man anses vara betydelsefull för Scania när man säger upp sig. För om så är fallet så kommer Scania förmodligen försöka kontra med ett bud för att få personen att stanna OM personen anses vara betydelsefull.
Citera
2026-06-07, 23:00
  #622
Medlem
Hur kan detta bli en så jävla stor tråd? Jävla i-lands problem. Är detta något man oroar sig över så har man fan levt i en skyddad verklighet för länge. Hur ska dessa individer som oroar sig över återgång till arbetsplatsen agera när vi går ut i krig. Krigar hemifrån eller? Fan skärp er. Medelklassproblem.
Citera
2026-06-07, 23:34
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Om nu så många anställda anser att det är så förfärligt. Varför inte bara byta jobb?
Jag misstänker en hel del kommer göra det...


Citat:
Ja - det kanske är just detta som Scania vill dvs få anställda att säga upp sig själva.
Det är inte omöjligt - frågan är om "rätt" personer säger upp sig?

Citat:
Samtidigt så får man förmodligen själv veta om man anses vara betydelsefull för Scania när man säger upp sig. För om så är fallet så kommer Scania förmodligen försöka kontra med ett bud för att få personen att stanna OM personen anses vara betydelsefull.
Min erfarenhet är att just Scania/Traton har som princip att aldrig höja lönen efter man sagt upp sig.
Däremot när ett gäng sagt upp sig och de har några stycken som är duktiga men ännu inte slutat så kan frågan komma om man vill vara kvar, och då kan de betala extra.
Så. Det bästa för alla inblandade är att så många som möjligt säger upp sig. Då kan de som blir kvar lyckas höja lönen.
Citera
2026-06-08, 00:12
  #624
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Och då kapar man i ert fall minst 10-20 minuter med bil mot de som bor i stan eller så man behöver passera stan. Och ÄNDÅ orkar hon inte åka till södertälje.
Det handlade om att kunna parkera de dagar hon lämnade barnen samt det trafikkaos som var då 8:30-9.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Som jag säger. Många jag pratar med är inte alls mot att ses oftare. 5 dagar tycker nog många är att ta i - men att jobba hemma 1-2 dagar i veckan kan nog många ställa upp på OM man får sitta på ett kontor som går att ta sig till där det finns lediga skrivbord, mötesrum och fungerande ventilation.

Vilket inte längre är fallet i södertälje. Det är köer-köer-köer. Ingen parkering. Många får inget bord. Redan nu. Innan alla är tillbaka. Och att trolla fram 1-2.000 parkeringsplatser och 3-4.000 kontorsplatser tror jag få lyckas med. Iallafall så tar det nog 1-2 år. Så är de seriösa att folk ska tillbaka MÅSTE de köpa ett par våningar till på Sergel för att avlasta och sen sätta igång att bygga. Om man INTE gör det så är det för att man räknar med att folk ska sluta.

Jag förstår inte varför, när hybrid är ett alternativ. Jag har sagt till min chef att jag vill vara kvar, men att vardagen måste funka.
Vissa personer trivs bättre av att komma hemifrån och vara på en plats med 100% jobb.
Samt att i vissa tjänster underlättar det mycket att kunna agera snabbt och närvara under div experiment och fånga missiler och ta chanser som dyker upp.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Ja. Kista är en dröm mot Södertälje. Både map kriminalitet och möjlighet att ta sig till jobbet.


Jag vill nog hävda att det mer är den nya organisationen än hemarbetet. Men det beror givetvis på vad man jobbar med...
Hemarbeter började ett par år innan nya omorganisationen satta igång på allvar och problem dök upp i princip omedelbart när många började vara hemma ett par dagar i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Det handlar mer om att ofta är även de som är F2F från Indien eller andra länder och inte bra på Svenska. Svenskfödda män är numera ofta i minoritet på Traton. Oftast är det de yngre svenskarna som pendlar in från Stockholm, men även många som flyttar hit vill bo i en stad - det handlar nog om om vilka resurser och sparkapital man har när man kommer hit. Plus att det är folk från alla möjliga länder med på Teams. Så att gå tillbaka till Svenska som språk går nog heller inte...
Ofta vart det eftersnack på svenska för att försöka förstå bättre. Inte sällan fattades beslut först efter det officiella mötet.
Det gick bra tills alla började logga in från sina datorer och ingen var på plats. Alla bara försvann och gick inte att nå på ett tag.
Där hon var pratade de flesta flytande svenska med något undantag. Även om en del är invandrare men som har gått i svensk skola.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Precis, förut kunde man få tex en golf-kombi för under, eller om man tog en lite bättre spec, något över 3.000 kr "netto". Nu är en naken lågspecad ID4 det enda som jag tror funkar som "familjebil" (golf är om jag minns rätt dyrare än en ID4 pga förmånsvärden etc) och den ligger på uppåt 8.000. VW har höjt priserna betydligt mer än lönerna kan man säga...
Ja VW har prisat bort sig ordentligt.
Men nu kör hon en typ 10år gammal C-klass dieselkombi och den har hittills varit väldigt billig. Snål och har inte bråkat något under snart fyra år. Sjukt mycket Billigare än en ID4 om man bara kör 2000mil per år.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Folk är rätt hemliga med löner, men man kan utläsa ungefärliga siffror från AF statistiken och samtal med folk man känner lite bättre. För nån i 40-50 årsåldern ickechef så tror jag lönen är mellan 50-60.000, ibland lägre men sällan mycket högre. Ska man lägga 8.000 EFTER skatt på bil så motsvarar det gissningsvis ca 12.000 brutto. Plus att trängselskatt drar 2000 i månaden. Eftersom bilen i princip behövs för att kombinera familjelivet med pendlingen, och man då är borta långa dagar så man måste ha 2 bilar i familjen så ryker med andra ord rätt mycket pengar, så man landar netto ungefär vad en nyexad eller en som jobbat 5-6 år men kan klara sig på ett SL kort tjänar.

I vårt fall behövs bil hemma ett par dagar i veckan. Så, tar jag bilen varje dag blir det en bil till. Med 200 mil i månaden så tickar mil och kostnader på snabbt om man kör privat bil.


Jo, du hör ju själv. Mycket få bor så nära liljeholmen eller T-centralen att man kan cykla dit, på vintern känns det inte så kul i vilket fall. Då ska man ha både SL kort och betala för dessa Job Express, som iofs inte är så dyra, men då skulle man hellre kunna köpa ett kort på mälartåg för några hundralappar till - de går snabbare än bussarna och har restidsgaranti. Bussarna har ingen garanti mot att bli fulla, utan då får man åka i egen regi. Men att byta på TC till nåt som har rätt låg turtäthet och där sista turen ibland går så att om barnet var ledsen när det skulle lämnas på dagis så faller hela resplanen.

Bor man i stan tar man väl Scaniabussen och jobbar lite på bussen?!
Lönerna stämmer in på hennes iaf men många yngre som bara har jobbat där ett par år har ju lägre verkar det som.
Hon hade markant lägre lön när hon började där.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Kontentan är - mycket få med familj kan göra denna pendling om man inte bor "nästan" i södertälje. Tumba, Rönninge kanske funkar, men längre in blir det väldigt kämpigt.

Så. Jag förstår helt och hållet din argumentation att det är BÄTTRE att vara på plats än hemma. Men, den krassa verkligheten är att för många är det inte realistiskt att vara på södertälje som plats och ha ett familjeliv. Detta leder då till att Traton inte kommer ha dessa personer på plats, och inte hemma. De kommer mer eller mindre snabbt försöka skaffa andra jobb som ligger bättre till, eller fortsätter med flex/hybrid.

En dag i södertälje, 2-3 på Sergel hubben och 1-2 hemifrån skulle för mig vara den optimala mixen. Jag kan antingen ta kostnaden och tiden för att åka bil, eller åka tåget. Jag kan planera koncentrerat arbete eller arbete där jag leder möten så att jag sitter hemma. Extra viktigt när mötena är internationella och sent på dagen. Man måste sitta framför (minst) 2 skärmar för att kunna både presentera och ha egen info på skärmen - det går inte att göra från en soffa eller från tåget / bilen. Att sitta i ett tjattrigt kontor, ett konferensrum utan flera skärmar eller ännu värre i en soffa. Det funkar inte. Dessutom är konferensrummen uselt utrustade. Ofta så blir mötena 5 minuter sena i starten. Alla hemma hör varandra, men de på kontoret håller på och kopplar in och ur och får inte ljud och kameror och funka.

Givetvis kan man ändra systemet igen, kräva fullt deltagande F2F på möten och workshops, kräva att produktion ska komma upp på berget, eller vi ner till produktion. Så var det för bara 10 år sen. Om detta var mer effektivt eller inte kan var och en fundera på. Ineffektiviteten vill jag påstå är pga organisationen och inte distansarbete. Men givetvis - workshops och viss typ av problemlösande möten gynnas enormt av att kunna köras utan teams, men det kräver att ALLA är på plats, vilket är mycket svårt då oftast 3-4 deltagare sitter i ett annat land / kontinent.

Så. Diskussionen handlar egentligen inte om kontoret eller ej. Utan att Södertälje suger som plats för ett avancerat R&D som kräver kompetens från hela stor-stockholm. På sikt kommer man inte kunna attrahera folk till detta. Nyexade är ofta villiga att göra ett par år, men när de skaffar familj så tror jag väldigt många kommer sluta. När de "gamla" (som inte har nåt val annat än att stanna, eller som faktiskt bor i södertälje) går i pension kommer det bli ett stort glapp, där styrkan består av folk som kör exjobb och nåt år, eller folk som kommer från tex indien och vill ha detta som förstajobb för att få uppehållstillstånd. Men några år till finns ett gäng gubbar som är riktigt duktiga och som bor i Södertälje. Men de närmar sig alla pension. "Pershagen" ingenjören eller chefen finns snart inte mer...

Jo Slöddertälje suger hårt som plats för nutida R&D.
Men de hade kunnat göra det så otroligt mycket lättare för folk med familj om de bara löste parkeringseländet för de som dyker upp vid 9.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in