2026-06-06, 23:26
Medlem
Snacka om att det finns en del pantade samhalls-arbetare här inne som har noll koll, men ändå yttrar sig! Tror ni verkligen folk arbetar endast 2 timmar när de jobbar hemifrån!? Är ni helt dumma i huvudet?! I stort sett minst 2-3 timmar per dag går till olika typer av "check-in/planerings"-möten utöver andra kundmöten. Resterande tid går till att utveckla och konfigurera eller vad man nu håller på med. Många sitter fan och jobbar samtidigt som de har sin lunch eftersom man ändå kan göra det framför datorn. Tvärtom så jobbar hemifrån-folket mer än vad man hade gjort på kontoret! Så ta och håll-käften istället för att sitta här och skämma ut er era jävla avundsjuka pantade parasiter!
Citera
2026-06-07, 00:25
Medlem
Placeholders avatar
Problemet är väl att det finns en viss procent som inte kan jobba hemifrån och då menar jag inte att de har ett fysiskt arbete utan jag menar att när de inte har någon sidanom är de helt värdelösa, de får inget gjort alls. Scania har säkert dessa också och enklast för cheferna är väl att kalla in allihopa än att försöka ta tag i det problemet.
Citera
2026-06-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Snacka om att det finns en del pantade samhalls-arbetare här inne som har noll koll, men ändå yttrar sig! Tror ni verkligen folk arbetar endast 2 timmar när de jobbar hemifrån!? Är ni helt dumma i huvudet?! I stort sett minst 2-3 timmar per dag går till olika typer av "check-in/planerings"-möten utöver andra kundmöten. Resterande tid går till att utveckla och konfigurera eller vad man nu håller på med. Många sitter fan och jobbar samtidigt som de har sin lunch eftersom man ändå kan göra det framför datorn. Tvärtom så jobbar hemifrån-folket mer än vad man hade gjort på kontoret! Så ta och håll-käften istället för att sitta här och skämma ut er era jävla avundsjuka pantade parasiter!
Helt enig!

Har 2-3 möten alla veckans dagar, så även om jag inte gjorde något på en dag så skulle jag ändå gjort 2-3 timmar av arbetsdagen redan pga möten och givetsvis jobbar man mer än så på en dag.

Jag tycker också att det tvärtom, att folk gör mindre på kontoret, det är mycket tid som försvinner på fika, snack med bordsgrannen, häng vid kaffekon osv.
Citera
2026-06-07, 02:02
Medlem
Citat:

Folk som kommenterar så har inget kontorsjobb och har alltid jobbat på plats. Dessa människor har hela tiden sneglat avundsjukt på människor som har den möjligheten.

Folk som jobbar på kontor vet att man inte får mer gjort på kontoret. Pendling in till kontoret, långa meningslösa möten "bara för sakens skull", långa lunchraster med kollegorna, konstant olika distraktioner och stimmigt kontorslandskap som får hjärnan att dö kl 14:00.
De enda människor jag har stött på som faktiskt föredragit att komma in till kontoret har varit enstaka småbarnsföräldrar för att fly kaoset där hemma.

Jobbar man hemifrån så börjar arbetet redan från minut 1, det är tyst, inga personer som stör och hjärnan är fortfarande högfungerande kl 17.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-06-07 kl. 02:04.
Citera
2026-06-07, 07:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vad menar du, vad har villkor ens med saken att göra? Du verkar tro att folk är arga för att de inte kan vara hemma och "slacka" hela dagarna. Nu tror jag också att många är just lata och gör väldigt mycket annat när dem "jobbar" hemifrån. Det är aldrig något jag inte påstått.

MEN en stor del folk är arga för att dem tagit jobb hos Scania då Scania har lockat med så kallat hybridarbete. Då jag jobbar med konsulter har jag sett väldigt många jobbannonser från Scania, och vet hur många roller där man just erbjudit detta. För vissa roller (så som provingenjörer) har man däremot varit tydlig med att det är på plats som gäller. Så man har inte haft oförmåga att veta vilka roller som faktiskt kräver på-plats arbete. Att man haft hybridroller har gjort att många som bor väldigt långt bort har sett Scania som en tänkbar arbetsgivare, vilket man kanske inte hade gjort annars.

De som har tagit en tjänst på plats har många gånger gjort det med helt andra förutsättningar i restid än en som tagit en tjänst som hävdats vara "hybrid".

Tiderna förändras och så också arbetsmarknaden i stort, men självklart också arbetets art, samt förutsättningar för själva arbetet - som nu hos Scania, där man förbjuder hemmaarbete. Du är anställd hos företaget och de kan göra med dig som de önskar och gillar du det inte så är det bara att byta arbetsplats. Att man inte gillar detta är en annan sak, det kan jag förstå. Jag är ex. kommunalt anställd i Norge och jag jobbar på en, specifik plats. Kommunen kan dock närsomhelst flytta mig till ett annat ställe, utan att jag kan göra annat än att sura... Detta pga. att jag är anställd PÅ kommunen, inte på den plats jag för närvarande befinner mig.

AI är en annan sak som kommer förändra mångens förutsättningar, särskilt inom IT- och ingenjörer. Vi är alla hjon som sitter i arbetsgivarens klister - inte många som kan stoltsera med att säga att de eller deras tjänst är oumbärlig. Jag är det då inte. Det är som många i tråden annars brukar säga till andra - "gillar du det inte, byt arbetsplats...". Så oumbärliga såsom många i tråden anser sig vara så borde inte detta vara ett större problem - det är faktiskt Sveriges creme de la creme, vi snackar om.
Citera
2026-06-07, 07:05
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Mycket bra har alltid imponerats av att hemmajobbare är så effektiva, tänk hur mycket de kommer kunna prestera nu när de plötsligt kan fokusera på jobbet en hel arbetsdag.

Har du någonsin varit på ett trälhav aka "öppna kontorslandskap"?

Lyckas du fokusera på jobbet där kommer du garanterat göra det hemifrån ..
Citera
2026-06-07, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Folk som kommenterar så har inget kontorsjobb och har alltid jobbat på plats. Dessa människor har hela tiden sneglat avundsjukt på människor som har den möjligheten.

Folk som jobbar på kontor vet att man inte får mer gjort på kontoret. Pendling in till kontoret, långa meningslösa möten "bara för sakens skull", långa lunchraster med kollegorna, konstant olika distraktioner och stimmigt kontorslandskap som får hjärnan att dö kl 14:00.
De enda människor jag har stött på som faktiskt föredragit att komma in till kontoret har varit enstaka småbarnsföräldrar för att fly kaoset där hemma.

Jobbar man hemifrån så börjar arbetet redan från minut 1, det är tyst, inga personer som stör och hjärnan är fortfarande högfungerande kl 17.
Precis, jobbar nästan helt och hållet hemifrån och får så mycket mer utfört, jämfört med när man satt på kontor. Effektivitet och produktivitet på annan nivå, dessutom mår man så mycket bättre, känner mycket mindre stress och har så mycket mer energi att umgås med vänner på kvällar och helger. Samtidigt har vi möjlighet att arbeta fysiskt på kontoret om vi så vill, vilket är bra för dem där arbetet kanske betyder mycket socialt eller för personer som ha det rörigt hemma, partnern kanske också jobbar hemifrån och man behöver vars ifrån varandra. De som gnäller på att andra får jobba hemifrån fattar inte hur det funkar i verkligheten, handlar om ren avundsjuka....
Citera
2026-06-07, 07:11
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Bra!
Helt rätt beslut.
Min sambo jobbade där fram till förra året.

Enda problemet kommer att bli ett de har katastrofalt dåligt med parkeringsplatser.
Lämnar man barn på morgonen får man gå 10mil för att komma till kontoret.
De får ta ett REJÄLT jävla snack med kommunen om att ordna fler filer och parkeringsplatser omgående.
Eller ordna det själv.

Och du tror kommunen magiskt ska ordna fram fler parkeringsplatser ?

🫣
Citera
2026-06-07, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Problemet är väl att det finns en viss procent som inte kan jobba hemifrån och då menar jag inte att de har ett fysiskt arbete utan jag menar att när de inte har någon sidanom är de helt värdelösa, de får inget gjort alls. Scania har säkert dessa också och enklast för cheferna är väl att kalla in allihopa än att försöka ta tag i det problemet.
Då är Scania en kass arbetsgivare. Kollektiv bestraffning istället för att göra sig av med de som inte jobbar, alternativt att dessa får vara på kontoret.
Citera
2026-06-07, 07:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Kämpa! Prata om att desperat försöka övertyga folk om sin egen förträfflighet och att man är oumbärlig - det är du inte! Du jobbar självklart inte mer hemma, så håll käften själv! Dessa möten har du väl ändå via "Teams" och andra plattformar? Att folk jobbar effektivt endast två timmar är det x antal figurer här inne som skriver. Om du nu är så ineffektiv på ett kontor så har du inget där att göra. Du är ändå snart överflödig då AI kommer fixa ditt jobb...

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Helt enig!

Har 2-3 möten alla veckans dagar, så även om jag inte gjorde något på en dag så skulle jag ändå gjort 2-3 timmar av arbetsdagen redan pga möten och givetsvis jobbar man mer än så på en dag.

Jag tycker också att det tvärtom, att folk gör mindre på kontoret, det är mycket tid som försvinner på fika, snack med bordsgrannen, häng vid kaffekon osv.

Och möten har du inte från hemmakontoret via "Teams" och dylikt? Om du fikar och "hänger" så mycket med bordsgrannen etc., se till att sluta med detta - det är inte det du är på jobb för. Har du ingen integritet, människa?

Citat:

Pendlar du på arbetstiden - nej, det gör du inte. Möten har du även hemifrån. Sluta med de långa lunchrasterna. Arbetsgivarna får se till att skapa förutsättningar för att man skall kunna jobba effektivt - allt annat är snömos och/eller ett arbetsmiljöproblem...
Citera
2026-06-07, 07:25
Medlem
Citat:

Det där kan jag nog hålla med om. Mäter man effektiv arbetstid och inte bara tid på jobbet är det nog inte jättemånga timmar per dag. Har för mej att det är ca 2-4h/dag endast även fast arbetstiden är 8h/d.
Så att få dessa 4-6h hemma per dag är ju såklart en stor skillnad än att ”sitta” av dessa på jobbet.
Sedan är det ju såklart ”orättvist” för dom som inte har möjligheten.
Ge dessa mer lön istället så det blir tyst….
Eller jag för egen del skulle kunna avvara lön för att kunna jobba hemma fortsättningsvis.
Citera
2026-06-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kämpa! Prata om att desperat försöka övertyga folk om sin egen förträfflighet och att man är oumbärlig - det är du inte! Du jobbar självklart inte mer hemma, så håll käften själv! Dessa möten har du väl ändå via "Teams" och andra plattformar? Att folk jobbar effektivt endast två timmar är det x antal figurer här inne som skriver. Om du nu är så ineffektiv på ett kontor så har du inget där att göra. Du är ändå snart överflödig då AI kommer fixa ditt jobb...

Och möten har du inte från hemmakontoret via "Teams" och dylikt? Om du fikar och "hänger" så mycket med bordsgrannen etc., se till att sluta med detta - det är inte det du är på jobb för. Har du ingen integritet, människa?

Pendlar du på arbetstiden - nej, det gör du inte. Möten har du även hemifrån. Sluta med de långa lunchrasterna. Arbetsgivarna får se till att skapa förutsättningar för att man skall kunna jobba effektivt - allt annat är snömos och/eller ett arbetsmiljöproblem...

Faktum är att som du själv skriver är det mer regel än undantag att i speciellt i större organisationer är en viss tröghet, där det inte spelar någon roll hur mycket man än effektiviserar.
Vissa organisationer, statliga, kommunala exempelvis ä byggda på ett sätt som ger en naturlig tröghet.
Vet inte vad du har för jobb, men många jobb fungerar inte som du tror.
Exempelvis så vill jag tro att dom som har förtroendearbetstid samt möjlighet till distansarbete har prestation inte tid som mäts.
Exempel leverera projekt osv.
För egen del kan jag därför ha väldigt mycket under perioder, för att i andra perioder ha väldigt lugnt.
Dom som jobbar i exempelvis projektbaserade arbeten har helt andra förutsättningar än tex Försäkringskassan som stämplar igenom ärenden och mäts förmodligen på det.

Så att man uppfattar att man får mer gjort hemma är inte så konstigt. Man jobbar mer koncentrerat än på kontoret.
Vad hade du valt själv?
Jobba 4h hemma 8-12 och slippa pendling
Jobba 4h på kontoret mellan 8-17 samt pendla vilket kan vara 1-3h till för vissa.

Vissa personer verkar argumentera för att distansarbetarare ska jobba lika mycket som dom som har fast arbetsplats på exempelvis ett kontor.
Det håller jag med om, men man kan ju inte begära att dom ska arbeta MER än någon annan oavsett vart man jobbar.
Senast redigerad av Sallad1212 2026-06-07 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in