2026-06-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Typisk avundsjuka.
Det finns AC även i produktion. Jag har jobbat både i produktion och på kontor i många år.
Några råttor har jag aldrig sett till på kontoret men några i produktion. Men de tog Anticimex hand om.

Ja det är synd om dig.
Så kränkt. Jag ska bygga om mitt kontor till ett litet mätrum, så kanske det blir någon nytta gjord där inne.
Citera
2026-06-04, 14:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt?

Det låter rimligt, inte minst då Scania bara för 3 dagar sedan gått ut med att de felsatsat på elfordon (det är inte så de uttrycker sig men man kan läsa mellan raderna) och att de nu mer eller mindre är på väg att gå omkull:

https://www.automotorsport.se/nyheter/scania-vdns-akuta-oro-vi-satsar-hela-firman/

Citat:
– Jag vet inte vad jag ska göra mer för att få det här att fungera, kommenterar Levin. Vi har ju satsat enormt på detta.

– Vi stoppar pengar överallt där vi ser att det behövs för att putta hela systemet i en hållbar riktning, förmodligen lite mer än vad våra aktieägare egentligen skulle säga är rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

Det märks på de flummiga formuleringarna om "kravet", att det inte är ett krav utan "utgångspunkter" och "riktlinjer". Dvs. för de man vill behålla som kan väntas lämna så gör man undantag, men för de man önskar slutar kör man 100% enligt policyn:

Citat:
Den nya utgångspunkten är att anställda i Sverige ska vara på kontoret fem dagar i veckan.

[...]

De nya riktlinjerna ska ha kommunicerats internt under onsdagen och ska börja gälla i augusti.
Citera
2026-06-04, 14:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Fast det gör man ju på kontoret också och så såg det ut långt innan 2020.
Citera
2026-06-04, 14:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.

Ja, det är ju det som är tanken.
Citera
2026-06-04, 14:45
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vad är problemet, det är arbetsgivaren som bestämmer!
Citera
2026-06-04, 15:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Finns ett par problem även om du har rätt i sak:
1. Många har troligen börjat jobba på bolaget med ett löfte/villkor om att kunna jobba hybrid, det går alltså inte riktigt att ändra spelreglerna mitt i matchen om man kommit överens om något annat
2. Många är troligen småbarnsföräldrar och kommer att behöva ta ut mängder av sjukdagar och vab om distansarbete förbjuds, vilket slår mot produktiviteten
3. Även om en arbetsgivare rent juridiskt har rätt att fatta impopulära beslut så bör man vara försiktig med att göra det då det riskerar att skada förtroendet/lojaliteten för arbetsgivaren
4. Högst troligt finns behov hos vissa att kunna jobba hemifrån pga. hälsoskäl/stress etc. vilket riskerar att skapa avundsjuka och dålig arbetsmiljö
5. På frågorna om hur alla ska kunna hitta parkering mm. får man ett svepande svar om att "det får lösa sig", vilket inte framstår som förtroendeingivande. Risken är tvärtom att arbetsgivaren inser att beslutet är ohållbart men hoppas på att folk ska säga upp sig.
6. På samma tema som p. 5 är provocerad uppsägning förbjudet och kan resultera i enorma skadestånd.
7. Finns självklart mängder av arbetsmiljöaspekter som aktualiseras kring stress etc. som troligen inte har beaktats. Risken är stor för sjukskrivningar.
Citera
2026-06-04, 15:10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Folk blir nog arga då många blivit anställda med förmånen att Scania erbjuder "hybridarbete". Med tanke på att många bor i Stockholm och pendlingen till Södertälje är bedrövlig, har nog möjligheten till hybridarbete varit det som ändå gjort Scania till en passande arbetsgivare. MÅNGA kommer nog få det betydligt jobbigare nu. Samtidigt finns det inga lediga jobb just nu, så många kommer vara tvungna att vara kvar ett tag.
Citera
2026-06-04, 15:22
Medlem
Jag utgår ifrån att den numera lite döda tråden :

(FB) "Att leka kontor" (om att slappa på jobbet /mod)

kommer att få ett uppsving. I alla fall hoppas jag på det om denna trend håller i sig.

För visst blir det så att om man inte får softa hemma och smita undan, ja jag är också skyldig till detta, så maskar man på plats.

Tråden i sig är mycket roande läsning och full med tips. Folk kan vara riktigt påhittiga när det gäller att smita undan från arbete.

Själv är jag kontorsråtta men sagt upp mig. Ska gå och vara arbetslös i några år tänkte jag.

Gällande Scania så blir det väl som med andra företag som infört liknande, dom riktiga essen drar och kvar blir medelmåttorna och dom som underpresterar.
Citera
2026-06-04, 15:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Gällande Scania så blir det väl som med andra företag som infört liknande, dom riktiga essen drar och kvar blir medelmåttorna och dom som underpresterar.

Det är nog det som denna formulering fångar upp:

Citat:
Har folks närmaste chefer befogenhet att bevilja distansarbete till vissa medarbetare?

– Ja, chefer kan i dialog med den enskilde medarbetaren bevilja distansarbete i undantagsfall

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
Citera
2026-06-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.
Perfekt sätt att bli av med sina bästa arbetare, essen kommer sluta och skiten som inte kan få något annat blir kvar. Hade du skött dig i skolan hade du också haft det bekvämt.
Citera
2026-06-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Du måste utföra dina arbetsuppgifter, en del ess klarar det på 2 timmar, andra tärande hinner inte ens på 8 timmar, jag vet vilken av de jag vill anställa.
Citera
2026-06-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Gruppens stjärnor gör som de vill, de lär byta arbetsgivare nu så kan Scania sitta kvar med begåvningsreserven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in