2026-06-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Inget gott kommer att hända dig om du sitter hemma framför din skärm. När mitt företag fortfarande tillät hemmasittande ”jobb” så hade jag som policy att aldrig befordra en hemmasittare. Vid varje lönerevision så fick hemmasittare långt under ”medel”.

Nu är det dock slut med det sen länge och hemmasittande är förbjudet.

Har man en riktigt chefs position sitter man inte och skryter om hur man felaktigt behandlar sin personal.
Att använda utryck som "Lol sluta din lilla looser." gör mig bara säkrare att du bara sitter och hittar på massa saker..
Citera
2026-06-06, 20:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Jag har jobbat hemifrån dom senaste 8 åren. Varit inne på kontoret några gånger om året.
Hade jag inte varit produktiv hemma hade jag inte fått jobba kvar kan jag lova..

Ingen påstår att ALLA är ineffektiva "slackers" - finns alltid undantag. Vad gör du från hemmet då? Hur många timmar jobbar du, effektiv tid?
Citera
2026-06-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så arbetsledarna kan inte ge de som är klara snabbt, nya arbetsuppgifter? Har ni bara arbetsuppgifter som görs ett och ett och sedan väntar ni på nya från något magiskt ställe? Låter väldigt ineffektivt, må jag säga...

Det är det jag säger: en bra arbetsledare eller chef kan ju göra just det och hålla någon sysselsatt med relevanta uppgifter minst för den tid som anställngen täcker.
Uppgifterna kommer då inte från något "magiskt ställe", utan därifrån de ska komma - från den som leder arbetet.

På IT-företag har man oftast projekthanteringssystem och det går fort för överordnad att se om någon är sysslolös, som då bör tillskriva en ny uppgift.
Citera
2026-06-06, 20:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är det jag säger: en bra arbetsledare eller chef kan ju göra just det och hålla någon sysselsatt med relevanta uppgifter minst för den tid som anställngen täcker.
Uppgifterna kommer då inte från något "magiskt ställe", utan därifrån de ska komma - från den som leder arbetet.

På IT-företag har man oftast projekthanteringssystem och det går fort för överordnad att se om någon är sysslolös, som då bör tillskriva en ny uppgift.

Då må det finnas otroligt många, dåliga arbetsledare/chefer på dessa företag då så många verkar jobba en fjärdedel av dagen... Som inte sätter dem i ytterligare arbete, menar jag. Men, vad är det som gör att så många arbetsuppgifter slutar abrupt och går inte att arbeta vidare på? Och detta efter de "magiska" två timmarna som så många säger sig jobba/dag...
Citera
2026-06-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete
Det är bra för distansarbete är bara en undanflykt för att inte vara på arbetsplatsen och ingen har koll på vad de anställda har för sig hemma på arbetstid.
Citera
2026-06-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nu vet jag inte hur organisationen på Scania ser ut men i många organisationer är det direkt emot reglerna att hitta på nåt som man bara själv tror är vettigt att göra som är utanför ens normala arbetsflöde/uppgifter och inte är tillskrivet/beordrat av närmaste överordnad. Det kan till och med vara grund för avsked.

Man kan ju förstås utbilda sig, lära sig något nytt vettigt, läsa om branschrelaterat. I så fall är det bättre om överordnad tillskriver vad man ska ge sig in i på dötiden och kräva en ordentlig redovisning i slutet av veckan. Annars finns det inget konkret som visar att detta gjorts.

Vilket gör att jag kommer tillbaka till "de chefer som ogillar och försöker förbjuda hemarbete är oftast usla".

Hänger en chef över axeln på anställda för att se så att de "arbetar", även om det bara rör sig om kaffe och bulle vid datorn, så känner den chefen att dennes jobb är nyttigt. Boskapet sköter sig. En person i tråden har redan erkänt denna mentalitet öppet, vilket är imponerande ärligt!

Att för ledare sätta direktiv, och kräva resultat och redovisning från dem under - det är mycket mera arbetsamt. Att bara kräva kontorsnärvaro och säga att det kommer att lösa produktivitetsproblemen är slappt och enkelt.

Det är precis det som tjänstemän är till för. Det är inga fabriksarbetare, anställer du en ingenjör så anställer du en som ska göra företaget bättre. Inte någon som rutinmässigt ska fylla i någon lista eller vad det nu är. Då kan du bara ta någon random snubbe från gatan och vi kan slopa alla ingenjörsutbildningar.

Hur kan det som ingenjör eller tjänsteman på Scania finnas ”dötid”!? Har Scania tagit över alla marknadsandelar? Har de helt felfria produkter och har optimerat kostnad vs kvalitet ? Är lastbilsbranschen vid vägs ände och det finns ingen utveckling mer att hämta?

Vet du ens vad en tjänsteman/ingenjör är?
Citera
2026-06-06, 21:34
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det här med att jobba hemifrån kan diskuteras hur mycket som helst. Jag har delvis den möjligheten när jag inte har bokade kliniska besök. Nu jobbar jag huvudsakligen med forskning, utveckling, implementering, undervisning med specifik teknik inom radiologi kan man förenklat säga.

Jag har stor frihet i mitt arbete och jag driver ett par större projekt och deltar även i andra. Har kontakter över hela värden och således möten både med övriga europiska länder, men även USA, Kina, Japan och Sydkorea. Jag har helt och hållet förtroendearbetstid och det passar mig utmärkt, men det är verkligen inte för alla. Men jag har inga problem med att ta en del mycket sena eller mycket tidiga möten enligt andra länders klocka.

Dock har jag krav på mina svenska medarbetare att faktiskt infinna sig fysiskt på vissa möten då det ibland finns teknik och utrustning som faktiskt fysiskt behöver ses och testas. Då kallar jag till fysiskt möte med obligatorisk närvaro. Då är det bara att pallra sig in till universitetet eller sjukhuset beroende på var jag förlagt mötet i fråga.

Sen är jag stenhård på att det som bestäms på ett möte ska genomföras till nästkommande, och man ska också visa att man faktiskt gjort det som är ålagt ens profession, har man inte gjort det så ligger man pyrt till för mig. Det är givetvis helt okej att uppge att man fått otillfredställande utfall på sin uppgift, men då måste man också kunna styrka varför det är så och varför man inte kommit vidare i processen och vilka problem man stött på. Det duger inte att säga "öööh jag vet inte".

Det finns många sätt att mäta hur produktiva medarbetarna som jobbar på distans är, och det är inte uppkopplingstiden som är det mest intressanta. Slackers finns överallt.

När det gäller Scania och andra ställen så kommer de som är kompetenta och drivna orda så att de har det bra och de kommer vid behov skaffa nytt jobb. De som är medelmåttor eller ännu sämre kommer inte klara det och de får då så vackert masa sig in till kontoret vart än det ligger.
Detta är problemet med psykopatiska chefer som dig. Varför så hård? Vadå ligger pyrt till? Skäller du ut dom också om dom kommer 1 minut försent?
Citera
2026-06-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jo det är ett problem att många jobbar hemifrån flera dagar i veckan.
Det i sig, frånkopplat allt annat är ett problem.
Varför är det ett problem?
Citera
2026-06-06, 22:00
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ja, de får liknande villkor som de flesta på arbetsmarknaden...
Vad menar du, vad har villkor ens med saken att göra? Du verkar tro att folk är arga för att de inte kan vara hemma och "slacka" hela dagarna. Nu tror jag också att många är just lata och gör väldigt mycket annat när dem "jobbar" hemifrån. Det är aldrig något jag inte påstått.

MEN en stor del folk är arga för att dem tagit jobb hos Scania då Scania har lockat med så kallat hybridarbete. Då jag jobbar med konsulter har jag sett väldigt många jobbannonser från Scania, och vet hur många roller där man just erbjudit detta. För vissa roller (så som provingenjörer) har man däremot varit tydlig med att det är på plats som gäller. Så man har inte haft oförmåga att veta vilka roller som faktiskt kräver på-plats arbete. Att man haft hybridroller har gjort att många som bor väldigt långt bort har sett Scania som en tänkbar arbetsgivare, vilket man kanske inte hade gjort annars.

De som har tagit en tjänst på plats har många gånger gjort det med helt andra förutsättningar i restid än en som tagit en tjänst som hävdats vara "hybrid".
Citera
2026-06-06, 22:09
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ingen påstår att ALLA är ineffektiva "slackers" - finns alltid undantag. Vad gör du från hemmet då? Hur många timmar jobbar du, effektiv tid?

Jag jobbar inom IT och ansvarar för driften av tusentals servrar med mera. Med så många system så finns det alltid något som strular. Och det är det jag gör, får dom att fungera igen. Jag jobbar från 8-17 vanligtvis, men kan flexa lite hur jag vill.
Citera
2026-06-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

Det låter som en smart idé. Latmaskar som vill sitta hemma i morgonrocken och jobba kommer inte bidra till innovation eller växtkraft. De flesta goda idéer bollas vid kaffeautomaten, den viktigaste informationen utbyts oplanerat när man går förbi någons rum. Även offentlig sektor borde helt gå tillbaka till arbete på kontor.
Citera
2026-06-06, 22:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vad menar du, vad har villkor ens med saken att göra? Du verkar tro att folk är arga för att de inte kan vara hemma och "slacka" hela dagarna. Nu tror jag också att många är just lata och gör väldigt mycket annat när dem "jobbar" hemifrån. Det är aldrig något jag inte påstått.

MEN en stor del folk är arga för att dem tagit jobb hos Scania då Scania har lockat med så kallat hybridarbete. Då jag jobbar med konsulter har jag sett väldigt många jobbannonser från Scania, och vet hur många roller där man just erbjudit detta. För vissa roller (så som provingenjörer) har man däremot varit tydlig med att det är på plats som gäller. Så man har inte haft oförmåga att veta vilka roller som faktiskt kräver på-plats arbete. Att man haft hybridroller har gjort att många som bor väldigt långt bort har sett Scania som en tänkbar arbetsgivare, vilket man kanske inte hade gjort annars.

De som har tagit en tjänst på plats har många gånger gjort det med helt andra förutsättningar i restid än en som tagit en tjänst som hävdats vara "hybrid".

De vill fortfarande locka in folk genom att erbjuda hybrid:
https://jobs.scania.com/job/S%C3%B6dert%C3%A4lje-Simulation-Engineer-151-38/1391784933/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in