2026-06-06, 18:42
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkinsons_lag

"En arbetsuppgift kommer att utvidga sig så att den fyller den tid som är tillgänglig för att utföra den."

Det kan väl inte komma som en överraskning att om det är timmar som räknas så jobbar man långsammare?

Lol sluta din lilla looser. Om du gör klart ”dina uppgifter” på 2h och kan slappa i 6h så handlar det om stora systemfel samt bristande karaktär. En person med karaktär räcker då upp handen och säger till sina kollegor att han kan hjälpa till med annat.

Ni beter er som simpla fabriksarbetare som inte förmår att ta några initiativ. Scania, Volvo med flera anställer inte tjänstemän för att göra rutinjobb som tar x antal timmar, man anställer folk som ska göra företaget bättre. Föra jobbet framåt. Utveckla nytt. Sånt blir man inte ”klar med på 2h per dag”, det är kontinuerligt och tar inte slut. Du har betalt 40h per vecka och skall infinna dig till företagets förfogande under de timmarna. Du blir inte bara ”klar” med arbetsuppgifter.
Citera
2026-06-06, 19:01
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.

Aaah, den svenska avundsjukan. Classic.
Jag är på andra sidan och gottar mig med hemarbete 2-3 dagar i veckan. :-)
Citera
2026-06-06, 19:05
  #471
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkinsons_lag

"En arbetsuppgift kommer att utvidga sig så att den fyller den tid som är tillgänglig för att utföra den."

Det kan väl inte komma som en överraskning att om det är timmar som räknas så jobbar man långsammare?


Du svarar fortfarande inte på frågorna. Svara vad du själv anser i stället för att lägga upp wikipedialänkar.
Citera
2026-06-06, 19:06
  #472
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Eller hur jag har ofta hur mycket som helst att göra men ibland blir projekten försenade och då måste man själv ta initiativ att göra något vettigt.

Dom som inte klarar av det hittade man i fika rummet eller nere på shopping runda i centrum innan distansarbete blev vanligt.

Hehe, ja det kan jag tänka mig - slackers will be slackers...
Citera
2026-06-06, 19:06
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvenibraedan
Aaah, den svenska avundsjukan. Classic.
Jag är på andra sidan och gottar mig med hemarbete 2-3 dagar i veckan. :-)

Inget gott kommer att hända dig om du sitter hemma framför din skärm. När mitt företag fortfarande tillät hemmasittande ”jobb” så hade jag som policy att aldrig befordra en hemmasittare. Vid varje lönerevision så fick hemmasittare långt under ”medel”.

Nu är det dock slut med det sen länge och hemmasittande är förbjudet.
Citera
2026-06-06, 19:08
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Inget gott kommer att hända dig om du sitter hemma framför din skärm. När mitt företag fortfarande tillät hemmasittande ”jobb” så hade jag som policy att aldrig befordra en hemmasittare. Vid varje lönerevision så fick hemmasittare långt under ”medel”.

Nu är det dock slut med det sen länge och hemmasittande är förbjudet.

Kul för dig, hoppas du sover gott :-)
Citera
2026-06-06, 19:09
  #475
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Jag "propagerar" inte för något. Jag skrev att jag fattade att folk var arga då många kommer få helt orimliga restider till jobbet. Många av dessa fattar att det inte kommer fungera för dem, så de kommer vara tvungna att byta jobb eller flytta närmre.

Ja, de får liknande villkor som de flesta på arbetsmarknaden...
Citera
2026-06-06, 19:13
  #476
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om man läser av strömningarna i tråden så klarar de som har "hemmafrujobb" enkom av att koncentrera sig i max två timmar och då jobba effektivt. Här har Scania och många liknande arbetsgivare oerhörda penningar att spara då lönekostnaden är den största utgiftsposten för ett företag. Betala ut för den effektiva tiden som nötterna verkligen arbetar - problemet löst. Tror ingen härinne skulle vara villiga att gå med på detta. Ingen skulle heller acceptera detta om de ägde företaget själva.
Citera
2026-06-06, 19:32
  #477
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol sluta din lilla looser. Om du gör klart ”dina uppgifter” på 2h och kan slappa i 6h så handlar det om stora systemfel samt bristande karaktär. En person med karaktär räcker då upp handen och säger till sina kollegor att han kan hjälpa till med annat.

Ni beter er som simpla fabriksarbetare som inte förmår att ta några initiativ. Scania, Volvo med flera anställer inte tjänstemän för att göra rutinjobb som tar x antal timmar, man anställer folk som ska göra företaget bättre. Föra jobbet framåt. Utveckla nytt. Sånt blir man inte ”klar med på 2h per dag”, det är kontinuerligt och tar inte slut. Du har betalt 40h per vecka och skall infinna dig till företagets förfogande under de timmarna. Du blir inte bara ”klar” med arbetsuppgifter.

Exakt! Skall det vara så svårt att förstå för dessa "slackers"?! Så gråter de när deras "hemmafördel" skall tas ifrån dem - precis som om de förtjänat denna förmån, då de jobbar enkom ca. två timmar effektivt. Helt otroligt och man förstår att företagen börjar dra öronen åt sig när de upptäcker slikt, oheliga ordningar...
Citera
2026-06-06, 19:50
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ni beter er som simpla fabriksarbetare som inte förmår att ta några initiativ. Scania, Volvo med flera anställer inte tjänstemän för att göra rutinjobb som tar x antal timmar, man anställer folk som ska göra företaget bättre. Föra jobbet framåt. Utveckla nytt. Sånt blir man inte ”klar med på 2h per dag”, det är kontinuerligt och tar inte slut. Du har betalt 40h per vecka och skall infinna dig till företagets förfogande under de timmarna. Du blir inte bara ”klar” med arbetsuppgifter.

Nu vet jag inte hur organisationen på Scania ser ut men i många organisationer är det direkt emot reglerna att hitta på nåt som man bara själv tror är vettigt att göra som är utanför ens normala arbetsflöde/uppgifter och inte är tillskrivet/beordrat av närmaste överordnad. Det kan till och med vara grund för avsked.

Man kan ju förstås utbilda sig, lära sig något nytt vettigt, läsa om branschrelaterat. I så fall är det bättre om överordnad tillskriver vad man ska ge sig in i på dötiden och kräva en ordentlig redovisning i slutet av veckan. Annars finns det inget konkret som visar att detta gjorts.

Vilket gör att jag kommer tillbaka till "de chefer som ogillar och försöker förbjuda hemarbete är oftast usla".

Hänger en chef över axeln på anställda för att se så att de "arbetar", även om det bara rör sig om kaffe och bulle vid datorn, så känner den chefen att dennes jobb är nyttigt. Boskapet sköter sig. En person i tråden har redan erkänt denna mentalitet öppet, vilket är imponerande ärligt!

Att för ledare sätta direktiv, och kräva resultat och redovisning från dem under - det är mycket mera arbetsamt. Att bara kräva kontorsnärvaro och säga att det kommer att lösa produktivitetsproblemen är slappt och enkelt.
Citera
2026-06-06, 19:51
  #479
Medlem
tantrs avatar
Jag har jobbat hemifrån dom senaste 8 åren. Varit inne på kontoret några gånger om året.
Hade jag inte varit produktiv hemma hade jag inte fått jobba kvar kan jag lova..
Citera
2026-06-06, 19:57
  #480
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nu vet jag inte hur organisationen på Scania ser ut men i många organisationer är det direkt emot reglerna att hitta på nåt som man bara själv tror är vettigt att göra som är utanför ens normala arbetsflöde/uppgifter och inte är tillskrivet/beordrat av närmaste överordnad. Det kan till och med vara grund för avsked.

Man kan ju förstås utbilda sig, lära sig något nytt vettigt, läsa om branschrelaterat. I så fall är det bättre om överordnad tillskriver vad man ska ge sig in i på dötiden och kräva en ordentlig redovisning i slutet av veckan. Annars finns det inget konkret som visar att detta gjorts.

Vilket gör att jag kommer tillbaka till "de chefer som ogillar och försöker förbjuda hemarbete är oftast usla".

Hänger en chef över axeln på anställda för att se så att de "arbetar", även om det bara rör sig om kaffe och bulle vid datorn, så känner den chefen att dennes jobb är nyttigt. Boskapet sköter sig. En person i tråden har redan erkänt denna mentalitet öppet, vilket är imponerande ärligt!

Att för ledare sätta direktiv, och kräva resultat och redovisning från dem under - det är mycket mera arbetsamt. Att bara kräva kontorsnärvaro och säga att det kommer att lösa produktivitetsproblemen är slappt och enkelt.

Så arbetsledarna kan inte ge de som är klara snabbt, nya arbetsuppgifter? Har ni bara arbetsuppgifter som görs ett och ett och sedan väntar ni på nya från något magiskt ställe? Låter väldigt ineffektivt, må jag säga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in