2026-06-04, 20:17
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om de tvingar folk att pendla hela vägen till Södertälje, och att det inte ens finns garanterad parkeringsplats hos alla utan att vissa kan behöva leta "på andra sidan sjön" så är det rätt givet att folk kommer sluta, vilket jag utgår ifrån att arbetsgivaren förstår.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/

Klart att verksamhetens effektivitet har gått ner men det beror nog mer på fel strategi och inkompetens hos ledningen än att på att folk sitter hemma.
Otroligt många som jobbar på kontoret bor inte ens i Stockholm utan i områdena utanför Södertälje eller i Södertälje.
Järna, Trosa, Nykvarn mfl. De kommer att ha svårt att byta arbetsplats.
Tvärtom är de som bor i Stockholm eller nära Scanias egna busslinjer väldigt gynnade.
De åker buss hela vägen fram till arbetsplatsen. Och kan jobba en stund på bussen.
Citera
2026-06-04, 20:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Alla dessa mellanchefer är de som behövs minst vilket distansarbete har blottat.

Gissningsvis är det dock mellanchefer som gärna vill vara på kontoret, så det är väl knappast de man kommer att bli av med genom en åtgärd av det här slaget, men de kanske man kan göra sig av med i nästa etapp när de inte längre har lika många underställda.
Citera
2026-06-04, 20:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

Är inte Scania ägt av VW-koncernen?
Ta upp det med tyskarna i så fall.

MVH
"AB VOLVO"

-Sedan så kan man inte tillverka lastvagnar "på distans", hur skulle detta gå tll?
Visst, kontorsarbete jodå, men att tillverka en lastbil?
Citera
2026-06-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gruppens stjärnor gör som de vill, de lär byta arbetsgivare nu så kan Scania sitta kvar med begåvningsreserven

Problemet med det är att de går inte fånga in de som inte tillhör begåvningsreserven.
Citera
2026-06-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Skiljer nog en hel del från person till person. Vissa är långt mycket mer effektiva vid hemarbete jämfört med på kontoret, och vice versa.

Känns mer som kollektiv bestraffning istället föar att man sträcker upp de som missköter sig.
Citera
2026-06-04, 21:00
Medlem
godboys avatar
Det här med att jobba hemifrån kan diskuteras hur mycket som helst. Jag har delvis den möjligheten när jag inte har bokade kliniska besök. Nu jobbar jag huvudsakligen med forskning, utveckling, implementering, undervisning med specifik teknik inom radiologi kan man förenklat säga.

Jag har stor frihet i mitt arbete och jag driver ett par större projekt och deltar även i andra. Har kontakter över hela värden och således möten både med övriga europiska länder, men även USA, Kina, Japan och Sydkorea. Jag har helt och hållet förtroendearbetstid och det passar mig utmärkt, men det är verkligen inte för alla. Men jag har inga problem med att ta en del mycket sena eller mycket tidiga möten enligt andra länders klocka.

Dock har jag krav på mina svenska medarbetare att faktiskt infinna sig fysiskt på vissa möten då det ibland finns teknik och utrustning som faktiskt fysiskt behöver ses och testas. Då kallar jag till fysiskt möte med obligatorisk närvaro. Då är det bara att pallra sig in till universitetet eller sjukhuset beroende på var jag förlagt mötet i fråga.

Sen är jag stenhård på att det som bestäms på ett möte ska genomföras till nästkommande, och man ska också visa att man faktiskt gjort det som är ålagt ens profession, har man inte gjort det så ligger man pyrt till för mig. Det är givetvis helt okej att uppge att man fått otillfredställande utfall på sin uppgift, men då måste man också kunna styrka varför det är så och varför man inte kommit vidare i processen och vilka problem man stött på. Det duger inte att säga "öööh jag vet inte".

Det finns många sätt att mäta hur produktiva medarbetarna som jobbar på distans är, och det är inte uppkopplingstiden som är det mest intressanta. Slackers finns överallt.

När det gäller Scania och andra ställen så kommer de som är kompetenta och drivna orda så att de har det bra och de kommer vid behov skaffa nytt jobb. De som är medelmåttor eller ännu sämre kommer inte klara det och de får då så vackert masa sig in till kontoret vart än det ligger.
Citera
2026-06-04, 21:00
Medlem
Bra gjort! Ren jävla myt att folk är lika effektiva hemifrån. Själv är man alltid på kontoret.

De som "jobbar" hemifrån gör det för stt samtidigt kunna pyssla med andra saker såsom gym, läkarbesök, brännvin, 2h promenad med hunden eller att dricka en kall bärka.

Det kommer inte påverka deras möjligheter att rekrytera eller behålla personal
Citera
2026-06-04, 21:11
Medlem
AndersPersson99s avatar
Kommer ytterligare hindra folk från att skaffa barn och ha familj. Och så kommer det bli massivt med trängsel i kollektivtrafiken samt köer.
Citera
2026-06-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Bra gjort! Ren jävla myt att folk är lika effektiva hemifrån. Själv är man alltid på kontoret.

De som "jobbar" hemifrån gör det för stt samtidigt kunna pyssla med andra saker såsom gym, läkarbesök, brännvin, 2h promenad med hunden eller att dricka en kall bärka.

Det kommer inte påverka deras möjligheter att rekrytera eller behålla personal
Skitsnack, handlat bars om ren avundsjuka, arbetar själv på en myndighet och nästan helt och hållet hemifrån, är betydligt mer effektiv jämfört med när man satt på kontor, visst kan smita iväg på gym och göra annat om jag vill, styr ju helt själv över arbetet men totaltt sett är jag klart mer produktiv idag och betydligt mindre stressad/mår mycket bättre.
Citera
2026-06-04, 21:46
Medlem
Börjar bli ont om arbetsplatser att byta till för alla arbetsskygga ”seniora utvecklare” l
Senast redigerad av Alexosigge 2026-06-04 kl. 21:52.
Citera
2026-06-04, 21:48
Medlem
Det är viktigt med mänskliga möten.
Citera
2026-06-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Skitsnack, handlat bars om ren avundsjuka, arbetar själv på en myndighet och nästan helt och hållet hemifrån, är betydligt mer effektiv jämfört med när man satt på kontor, visst kan smita iväg på gym och göra annat om jag vill, styr ju helt själv över arbetet men totaltt sett är jag klart mer produktiv idag och betydligt mindre stressad/mår mycket bättre.

Smiter du iväg till gymmet på arbetstid? Det säger väl allt om hur effektiv du är och hur extremt oeffektiv du var på kontoret.
Hur fan kan man tillåta detta?
Du verkar ju vara direkt efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in