Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Tack först för inlägg som ger lite push! Vad gäller ångest och sömnproblem är det väl en fråga om - för de flesta, inte alla - vad en avdankad statistiker skulle kalla simultanitet, eller om man så vill kausalitet som s a s går åt båda hållen.
I längden förvärras ju båda av att kröka.
Det "lustiga" (?) är att man på något sätt accepterar så mycket helvete, bara man får supa. Sedan tappar man så mycket, men det ser man som sekundärt. Man tänker vid varje totalfylla, att "nu skiter jag i allt" dricker ohejdat och tänker att någon akutmottagning nog kan ta hand om en efter att ha slagit upp hål i huvudet och kissat på sig. Fast man tror ju att man kan hantera allt och att man ska komma i säng hemma och sova som vanligt.
Kan nog påstå att barndom och uppväxt har triggat mitt tidigare alkoholbeteende. Samt ett äktenskap med en person med borderline. Kanske vill man gå tillbaka till barndomen och uppleva en slags falsk men förbättrad återupplevelse? Tappa självansvaret?
Att kunna vara måttlig (inte 'mättlig'

) har nog räddat mig. Idag kan jag på något sätt säga stopp efter 2-3 glas en fredag och lördag. Men sedan inget mer. (Tänker på Nesböes böcker om den tidvis svårt alkoloholiserade kriminalkommissarien Harry Holes olika trick för att sluta).
Men jag har inga öppnade flaskor i mitt hem. Det vågar jag inte.
Lycka till, Gogge, vi ses i frågesporten om inte före det.