Citat:
Ursprungligen postat av
fonder
I den här länken talar Patrick om finalen.
https://www.youtube.com/watch?v=JzHElLjbSoo
Jag lyssnade på hans snack om övriga avsnitt också. Då framkom en intressant regeldetalj som jag inte kände till. Han sa att om det blev oavgjort tre gånger i rad vid omröstningen vid runda bordet fick man inte rösta på någon av de som det varit oavgjort emellan i omröstning fyra.
Anledningen att han sa det var gången när det var jämnt mellan Miriam och Torbjörn och det blev Patrik som fällde avgörandet genom att rösta på Miriam. Han sa att han hade glömt bort denna regel vid runda men kom ihåg den efteråt. Hade han istället röstat på Torbjörn där hade det blivit 5-5 och hade det sedan upprepats 2 gånger till hade det ironiskt nog blivit så att man inte fick rösta på någon av dem omgång 4 och Patrik hade lyckats rädda båda två genom sin röstning.
Detta känns som en ganska smart specialregel och bättre än den lottning man har hört förekommer i utländska versioner av programmet. Det kommer nästan alltid vara någon som känner att de ligger illa till när två fredas och som därmed frestas att ändra sin röst i omgång 2 eller 3 för att undvika att det blir en omgång 4.
Patrik sa det inte explicit men jag antar att denna specialregel gäller i endgame också där det trots allt bör förekomma ganska ofta att det blir 2-2.