2026-06-05, 21:03
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
I den här länken talar Patrick om finalen. https://www.youtube.com/watch?v=JzHElLjbSoo
Jag lyssnade på hans snack om övriga avsnitt också. Då framkom en intressant regeldetalj som jag inte kände till. Han sa att om det blev oavgjort tre gånger i rad vid omröstningen vid runda bordet fick man inte rösta på någon av de som det varit oavgjort emellan i omröstning fyra.

Anledningen att han sa det var gången när det var jämnt mellan Miriam och Torbjörn och det blev Patrik som fällde avgörandet genom att rösta på Miriam. Han sa att han hade glömt bort denna regel vid runda men kom ihåg den efteråt. Hade han istället röstat på Torbjörn där hade det blivit 5-5 och hade det sedan upprepats 2 gånger till hade det ironiskt nog blivit så att man inte fick rösta på någon av dem omgång 4 och Patrik hade lyckats rädda båda två genom sin röstning.

Detta känns som en ganska smart specialregel och bättre än den lottning man har hört förekommer i utländska versioner av programmet. Det kommer nästan alltid vara någon som känner att de ligger illa till när två fredas och som därmed frestas att ändra sin röst i omgång 2 eller 3 för att undvika att det blir en omgång 4.

Patrik sa det inte explicit men jag antar att denna specialregel gäller i endgame också där det trots allt bör förekomma ganska ofta att det blir 2-2.
Citera
2026-06-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ja, så långt är jag med. Men varför då tro att Mona är förrädare som ville fortsätta spelet? Som sagt, hade inte spelade någon roll ändå men är det någon regel jag inte förstod som fick honom att rösta på Mona.
Han var ju helt enkelt en idiot. Rimligen så fanns det bara en enda förrädare kvar. Varför skulle den enda förrädaren rösta rött, när hon visste att de båda andra var trogna?

Johan var, som vanligt, en idiot.
Citera
2026-06-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Tycker tvärtom att Patrik spelade förrädarollen väldigt dåligt. 1. Han allierade sig med Torbjörn och Miriam och undvek att rösta med majoriteten på Torbjörn. 2. Gick under radarn. 3. Samma minspel genom hela programmet. 4. Inga egna teorier om vilka som är förrädare. 5. Överlämnar sitt öde åt Mona på ett misstänkt sätt. 6. Hade ett av de högsta buden i samband med inbjudningen vilket ingen anmärkte på. 7. När han för en gångs skull blev misstänkt av Johan så försvarade han sig svagt med ”naturligtvis kan ni inte veta med säkerhet att jag är trogen” typ. 8. Onaturlig reaktion när han öppnade lappen där det stod om Monas oskuld. 9. Såg förändrad och nervös ut i sista avsnittet m.m. m.m.

Johan, Anka och Mona var så trogna som det går att vara medan det skrek förrädare om Patrik. Mona borde förstått att Ankas reaktion i samband med dramat var genuint och troget. Johans känslosamma vädjan vid biljardbordet var så äkta att Mona borde förstått att han var trogen. Så äkta kan inte ens en toppskådis spela. Men Patrik som Mona tidigare misstänkt väljer hon att lita på? Otroligt naivt och korkat. Sen förstår jag inte varför Johan och Anka röstar på varandra. Det måste ha uppstått ett tjafs mellan dem som tittarna inte fick se i syfte att göra endgame mer oförutsägbart.
Han var ju en bra förrädare

1: Bra i första halvan av tävlingem.
2: Bra
3: Bra
4: Bra
5: Bra. Varför skulle han göra annorlunda?
6: Bra. "Ett av de högsta" 🙂
7. Mycket bra
8: Varför onaturlig? Bra tyckte jag.
9: Det såg nog bara du.
Citera
2026-06-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilbuono
Nej, Johan gjorde ett misstag där.

Så länge det finns minst en förrädare kvar så tar den/dessa hem vinsten om alla väljer att avsluta. Som förrädare är det alltså fördelaktigt att vilja avsluta så tidigt som möjligt för att man vinner ju ändå.

Att Patrik ändå valde att förvisa i första omgången är nog för att nästan alla var överens om att det fanns 2 förrädare kvar vid sista rådsalen och efter Torbjörn försvann så var alltså en kvar och då hade det sett misstänkt ut att han inte ville ta ut den sista förrädaren.

Men i allra sista omgången så är Mona den enda som röstade fortsatt förvisning. De enda som kan vinna på det är trogna, medan förrädare till största del bara kan förlora på det. Den enda anledningen som Mona skulle ha att förvisa ytterligare om hon var förrädare är om även Patrik var förrädare och då få ut honom för att Mona skulle få mer pengar själv. Men då är ju även Patrik förrädare och då är det isf bättre att rösta på Patrik av den anledningen.

Det skulle liksom inte finnas någon anledning för Mona att välja förvisa om var ensam förrädare kvar och därför är bättre att rösta på Patrik men de fattade ju inte Johan. Om han ändå inte tror att någon av de är förrädare och han måste rösta så kan han ju iaf rösta logiskt och utifrån sannolikhet. När det är 3 kvar så är sannolikheten att den som vill förvisa stor att den är trogen samtidigt som den som valde att avsluta i en sådan situation är förrädare.
Jag säger fortfarande att Johan faktiskt är en idiot. Om han var med i Förrädarna och inte i förhand hade tänkt igenom det här mycket enkla förloppet i finalen, så är han helt enkelt: en idiot. Dum helt enkelt.
Citera
2026-06-05, 23:10
Medlem
kastabollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoppeliLoppan
Jag bara väntar på att Juholt är en av deltagarna kommande säsong 😁
Jag väntar fortfarande på dermot clemenger han skulle förresten passa som programledare
Citera
2026-06-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Intressant intervju där det framkom att Patrik lurade upp Johan på läktaren i ett samtal dem två emellan precis innan endgame som inte kom med i det klippta programmet. Han hade då sagt till Johan att eftersom att han visste att Mona var trogen och han själv (Patrik) var trogen så måste en av Johan och Anna vara den sista kvarvarande förrädaren. Patrik sa att han inte trodde att Johan skulle ha spelat så offentsivt som han gjorde i de första programmen om han var förrädare och drog därför slutsatsen att det var Anna som var förrädare. Johan som ju visste att han själv var trogen svalde detta resonemang med hull och hår.

De kom överens om att rösta ut Anna för att sedan båda kasta grönt i elden för att avsluta spelet med 3 spelare kvar. De höll ju sedan båda denna ”planen” och Johan såg Patrik som en som stod för sitt ord medan Mona sågs som en svikare som ville förvisa en spelare till. I själva verket var det ju Patrik som hade grundlurat Johan.
Det stämmer och det känns logiskt. Men då har ni TV4 gjort ett fiasko som inte har visat anledningen till att Johan plötsligt bytte åsikt helt och röstade på Anna. Dessutom ökar det respekten för Patrik.
Citera
2026-06-05, 23:20
Medlem
Citat:
Man får ändå ge politiker att de lyckas väl i detta program. Bodström överlägsen den säsong han var med och såväl Sara Skyttedal som Mona Sahlin tog sig till endgame. Endast Maria Wetterstrand av politiker som varit med som inte har tagit sig till endgame och det ju då endast för att Bodström insåg att hon var det största hotet mot honom den säsongen och såg till att mörda henne första natten för att bli av med henne.

De är ju helt enkelt duktiga på att argumentera och få folk med sig och som man lite skämtsamt brukar säga är de bra på att ljuga.

(Jag räknar inte Dominika som politiker även hon är det nu utan hon är någon ”allmän kändis”. Hennes talang om hon nu har någon ligger inte inom politiken utan i något annat).

Baserat på detta är det intressant att fundera på några andra politiker som skulle vara kul att se kommande säsonger. Här kommer en sådan lista

Hanif Bali (en provokatör av rang som skulle få Filip Dikmen att framstå som ett snält lamm)
Alica Bah Kunke (hennes gamla TV-erfarenhet från Disneyklubben m.m skulle komma till pass här)
Håkan Juholt (visade i Spelet i SVT att han passar bra i den här typen av format)
Alexander Bard (ett orimligt högt självtroende och en förmåga att sätta skräck i andra skulle kunna röra om rejält i grytan)
Martin Melin (som vinnare av första Robinson var han den första i en svensk dokusåpa som fattade värdet av en pakt för att vinna)
Per Schlingmann (strategen bakom ”Nya moderaterna” skulle kunna dra i trådarna på slottet också. Lämligen som förrädare)
Du har rätt i det mesta, men Martin Melin var inte med i en pakt, utan den pakt som fanns i första Robinson (Kenth, Ola, Åsa) var ju emot honom. Det innebär ju då att medlemmarna i pakten var före honom i att inse värdet av en pakt. Martin var däremot tillräckligt bra för att besegra pakten.

Sen tror jag att om man nu fortsätter med kändismedlemmar i Förrädarna, så hade de röstat ut både Bali och Bard omedelbart, eftersom de inte är vänster. Skyttedals fördel var att hon var kvinna.
Citera
2026-06-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Jag väntar fortfarande på dermot clemenger han skulle förresten passa som programledare

Han är ju synska han kan se in i framtiden
Citera
2026-06-05, 23:53
Medlem
Citat:
Man får ändå ge politiker att de lyckas väl i detta program. Bodström överlägsen den säsong han var med och såväl Sara Skyttedal som Mona Sahlin tog sig till endgame. Endast Maria Wetterstrand av politiker som varit med som inte har tagit sig till endgame och det ju då endast för att Bodström insåg att hon var det största hotet mot honom den säsongen och såg till att mörda henne första natten för att bli av med henne.

De är ju helt enkelt duktiga på att argumentera och få folk med sig och som man lite skämtsamt brukar säga är de bra på att ljuga.

(Jag räknar inte Dominika som politiker även hon är det nu utan hon är någon ”allmän kändis”. Hennes talang om hon nu har någon ligger inte inom politiken utan i något annat).

Baserat på detta är det intressant att fundera på några andra politiker som skulle vara kul att se kommande säsonger. Här kommer en sådan lista

Hanif Bali (en provokatör av rang som skulle få Filip Dikmen att framstå som ett snält lamm)
Alica Bah Kunke (hennes gamla TV-erfarenhet från Disneyklubben m.m skulle komma till pass här)
Håkan Juholt (visade i Spelet i SVT att han passar bra i den här typen av format)
Alexander Bard (ett orimligt högt självtroende och en förmåga att sätta skräck i andra skulle kunna röra om rejält i grytan)
Martin Melin (som vinnare av första Robinson var han den första i en svensk dokusåpa som fattade värdet av en pakt för att vinna)
Per Schlingmann (strategen bakom ”Nya moderaterna” skulle kunna dra i trådarna på slottet också. Lämligen som förrädare)
Släng in Allard (som jag gillar) också, då jävlar blir det åka av!!
Citera
2026-06-06, 00:14
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen

Höhöhö 🤪😅

Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Han är ju synska han kan se in i framtiden

Nämen, en till Montazami!! 😄
Citera
2026-06-06, 00:33
Medlem
Vet någon vad som händer vid end game om det skulle bli 2-2 i röster? Om Johan och Anna hade hållit ihop
Citera
2026-06-06, 08:33
Medlem
johan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod
// Cred till Mona som inte bölar och har sig utan bara skrattar och gratulerar ... //
En eloge till Mona, vars privatekonomi säkert hade behövt ett tillskott.
I stället fick hon se många Gul Blend gå upp i rök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in