Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunday_Assembly
Det finns ateistkyrkor. Kanske ska du gå dit så kan ni diskutera hur ni inte är religiösa och sen sjunga ateistsånger om hur jesus är en lögn?
Jag har all respekt för initiativet men jag tycker inte att det behövs. Vi ateister kan ju välja bland en stor palett av hobbies, idrotter, nöjen, allehanda föreningar och politiska rörelser. Det känns mer naturligt för mig än att "apa efter" kristendomen med en söndagsmässa. Men helt OK om några vill göra det.
Det är ju detta som gör det så mycket roligare att vara ateist. Vi kan vraka och välja mellan tusentals olika vägar och aktiviteter i livet. Vi är aldrig låsta till vad kyrkan vill och tycker.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Om alla offentliga bevis är 'oförklarade händelser' och alla personliga upplevelser är 'psykos', vad återstår? Vad skulle då teoretiskt sett kunna övertyga dig?
Jag skulle kunna tro på Jesus om jag fick uppleva magin med egna ögon.
T.ex. om jag träffar någon som påstår sig vara Jesus, guds son, och som förvandlar min vattenflaska till vin. Jag smakar på vinet och konstaterar att han kunde trolla fram vin. Då hade jag väl inte haft så mycket att välja på än att tro på att det hände och att mannen har förmågor som är av en övernaturlig karaktär.
Iofs bevisar ju inte det kristendomen, men det bevisar att jag var med om en mycket märklig sak, där jag åtminstone kan överväga att mannen har en övernaturlig förmåga.
Å andra sidan finns det ju väldigt duktiga illusionister som kan lura nästan vem som helst. Så helt säker kanske man inte kan vara ändå. Det skulle nog behövas fler demonstrationer, experiment, inkl telpatiska kommentarer, att jag s.a.s. "hör" Jesus eller Gud kommunicera till mig att nu gör de det övernaturliga tricket samtidigt som att jag bevittnar det och att det finns en möjlighet att känna/smaka dvs inte bara ett visuellt "trick".
Jesus/Gud kan väl göra sådant enligt din uppfattning. Ändå händer det aldrig.