2026-05-21, 10:24
Medlem
Jag skapar den här tråden därför att jag upplever att väldigt många diskussioner mellan ateister, agnostiker och kristna fastnar redan innan själva samtalet egentligen börjat.

Det verkar ofta finnas en fundamental missuppfattning kring vad klassisk kristendom faktiskt menar med ordet ”Gud”.

Och om man missförstår vem eller vad Gud är enligt kristendomen, då kommer nästan allt annat också framstå som irrationellt, mytologiskt eller absurt.

För tydlighetens skull:
Jag är katolik, men också djupt rotad i ortodox teologi och dess mer erfarenhetsbaserade och kontemplativa sätt att närma sig tron. Katolska och ortodoxa kyrkan är i grunden samma apostoliska kyrka historiskt, även om vi varit splittrade sedan schismen år 1054 genom skillnader i språk, tradition, filosofi och kyrklig struktur.

Det perspektiv jag skriver från här är alltså klassisk apostolisk kristendom.

Det första som behöver förstås är detta:

Kristendomen ser inte Gud som ”en varelse” bland andra varelser.
Inte ens den mäktigaste varelsen i universum.

Gud är enligt klassisk kristendom själva Varat.
Själva grunden till att någonting alls existerar istället för att inget existerar.

Gud är inte en del av universum.
Universum existerar genom Gud.

Allt som existerar får sitt vara från Honom i varje ögonblick.

Detta är också varför Gud i Gamla Testamentet uppenbarar sig för Mose som:
”Jag Är den Jag Är.”

Inte:
”Jag är en gud.”
Utan själva Varat.

Men kristendomen stannar inte där, för Gud förstås inte som en opersonlig kosmisk kraft eller ett abstrakt filosofiskt koncept.

Gud är personlig.
Gud har vilja.
Gud älskar.
Gud relaterar.

Och enligt kristendomen är Guds vilja ytterst god, sann och skön.

Kristendomen lär också att Gud är treenig:
Fadern, Sonen och den helige Ande.

Inte tre gudar.
En Gud.
Men tre personer.

Och här blir det väldigt intressant filosofiskt, eftersom treenigheten säger något om Guds innersta natur.

Den säger att verklighetens absoluta grund inte ytterst är ensamhet, makt eller kaos, utan relation.

Fadern förstås som alltings källa.
Den absoluta principen bakom existensen själv.

Sonen (Logos eller Ordet) är Guds fullkomliga självuttryck och självförståelse.

Johannesevangeliet börjar med orden:

”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.”

Logos betyder inte bara ”ord” i modern mening, utan också förnuft, intelligibilitet, princip och mening.

Det kristna påståendet är alltså att verkligheten inte är irrationell eller slumpmässig i sin grund, utan genomträngd av Logos.

Allt som existerar blir till genom Logos.
Allt bär spår av rationalitet, ordning och mening därför att skapelsen ytterst kommer ur Guds eget självuttryck.

Men verkligheten är inte bara logik och struktur.

Den är också liv.
Ande.
Kärlek.
Relation.

Därför talar kristendomen om den helige Ande som Guds levande närvaro och livgivande kraft i skapelsen.

En enkel mänsklig analogi skulle kunna vara när du själv talar.

Det finns orden i sig själva.
Men det finns också intentionen, anden och närvaron bakom orden.

På liknande sätt beskriver kristendomen verkligheten som skapad genom Guds Logos och fylld av Guds Ande.

Sedan kommer nästa radikala idé:

Att människan är skapad till Guds avbild.

Inte biologiskt.
Inte som ”smågudar”.

Utan genom att vi bär spår av samma relationella och personliga natur:
förnuft, kreativitet, fri vilja, kärlek, självmedvetande och förmåga till gemenskap.

Vi skapades enligt kristendomen för att leva i harmonisk förening med Gud och som förvaltare av skapelsen.

Inte som slavar.
Inte som autonoma gudar.
Utan som fria personer i kärleksfull samverkan med själva Varat.

Men människan väljer istället att separera sin vilja från Guds vilja.

Det är kärnan i syndafallet.

Berättelsen om Edens trädgård handlar därför inte bara om att ”bryta en regel”.

Den handlar om människans vilja att själv definiera gott och ont apart från Gud.

Att gripa makten över verklighetens ordning för egen skull.

Och enligt klassisk kristendom får detta kosmiska konsekvenser.

Därför att om människan är skapad som förvaltare av skapelsen och lever i separation från själva Varat och Livet, då påverkas också hela skapelsen av denna separation.

Död, lidande, förgänglighet och splittring träder in i världen.

Inte nödvändigtvis som ”straff” i barnslig mening, utan som konsekvensen av separation från själva livets källa.

Och här kommer den mest radikala kristna idén av alla.

Att Gud själv träder in i skapelsen som människa.

Inte som en halvgud.
Inte som en profet enbart.
Inte som en symbol.

Utan att Logos själv blir människa i Jesus Kristus.

”Och Ordet blev kött och bodde bland oss.” (Joh 1:14)

Det är detta som gör kristendomen så unik och samtidigt så svår för den moderna sekulära människan att närma sig.

För kristendomen säger inte bara att Gud existerar.
Den säger att själva grunden för verkligheten blev människa.

Inte genom att ”låtsas” vara människa, utan genom att fullt ut anta mänsklig natur.
Född som ett barn genom jungfru Maria.
Levande som människa.
Lidande som människa.
Dödlig som människa.

Och samtidigt fullt ut Gud.

Därför har Jesus enligt kristendomen också makt över verkligheten själv:
över sjukdom, naturen och till och med döden.

Inte som magi.
Utan därför att Han är Logos genom vilken allt blivit till.

Hans mirakel är därför inte ”brott mot naturen”, utan uttryck för naturens djupaste grund.

Och korsfästelsen och uppståndelsen handlar inte bara om moralisk inspiration eller symbolik.

Det är kosmisk återupprättelse.

Gud går själv in i döden och besegrar den inifrån.

Kristendomen säger alltså att Jesus inte bara ”överlevde döden”, utan förändrade själva människans möjlighet till existens.

Han förenar mänsklig natur med Gud.

Det är därför kristendomen talar om frälsning som deltagande i Guds liv.

Och därför tror kristendomen inte bara på ”ett liv efter döden” i någon vag andlig mening.

Vi tror på kroppens uppståndelse.
På skapelsens återupprättelse.
På en förvandlad verklighet där kropp och själ åter är fullkomligt förenade i harmoni med Gud.

Inte en flykt från skapelsen.
Utan skapelsen fullkomnad.

Jag tror personligen att väldigt många diskussioner om kristendom blir ytliga därför att vi aldrig börjar här.

Vi börjar ofta i moralfrågor, kyrkopolitik eller historiska konflikter istället för i frågan:

Vem är Gud enligt klassisk kristendom?
Vem var Jesus?
Och om det faktiskt är sant — vad betyder det då för verkligheten och för människan?

Så jag är genuint nyfiken på hur andra här ser på detta.

Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Hur ser ni på verklighetens grund?
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Och vem tror ni egentligen att Jesus var?
Citera
2026-05-21, 10:39
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Enligt mitt evangelium så kan man koka ner allt till att
Gud är ett ord som betyder All sanning som finns.
Allt som finns och som hänt och ska komma vad än det månne vara ÄR Gud .

Jesus är en mångsidig symbol för den syndabock vi dagligen behöver för att stå ut.
Symbolen för ljuset solen.
Och mycket mer.
Alla påhittade gudar som finns är sammanslagna till Jesus.
Citera
2026-05-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag skapar den här tråden därför att jag upplever att väldigt många diskussioner mellan ateister, agnostiker och kristna fastnar redan innan själva samtalet egentligen börjat.

Det verkar ofta finnas en fundamental missuppfattning kring vad klassisk kristendom faktiskt menar med ordet ”Gud”.

Och om man missförstår vem eller vad Gud är enligt kristendomen, då kommer nästan allt annat också framstå som irrationellt, mytologiskt eller absurt.

För tydlighetens skull:
Jag är katolik, men också djupt rotad i ortodox teologi och dess mer erfarenhetsbaserade och kontemplativa sätt att närma sig tron. Katolska och ortodoxa kyrkan är i grunden samma apostoliska kyrka historiskt, även om vi varit splittrade sedan schismen år 1054 genom skillnader i språk, tradition, filosofi och kyrklig struktur.

Det perspektiv jag skriver från här är alltså klassisk apostolisk kristendom.

Det första som behöver förstås är detta:

Kristendomen ser inte Gud som ”en varelse” bland andra varelser.
Inte ens den mäktigaste varelsen i universum.

Gud är enligt klassisk kristendom själva Varat.
Själva grunden till att någonting alls existerar istället för att inget existerar.

Gud är inte en del av universum.
Universum existerar genom Gud.

Allt som existerar får sitt vara från Honom i varje ögonblick.

Detta är också varför Gud i Gamla Testamentet uppenbarar sig för Mose som:
”Jag Är den Jag Är.”

Inte:
”Jag är en gud.”
Utan själva Varat.

Men kristendomen stannar inte där, för Gud förstås inte som en opersonlig kosmisk kraft eller ett abstrakt filosofiskt koncept.

Gud är personlig.
Gud har vilja.
Gud älskar.
Gud relaterar.

Och enligt kristendomen är Guds vilja ytterst god, sann och skön.

Kristendomen lär också att Gud är treenig:
Fadern, Sonen och den helige Ande.

Inte tre gudar.
En Gud.
Men tre personer.

Och här blir det väldigt intressant filosofiskt, eftersom treenigheten säger något om Guds innersta natur.

Den säger att verklighetens absoluta grund inte ytterst är ensamhet, makt eller kaos, utan relation.

Fadern förstås som alltings källa.
Den absoluta principen bakom existensen själv.

Sonen (Logos eller Ordet) är Guds fullkomliga självuttryck och självförståelse.

Johannesevangeliet börjar med orden:

”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.”

Logos betyder inte bara ”ord” i modern mening, utan också förnuft, intelligibilitet, princip och mening.

Det kristna påståendet är alltså att verkligheten inte är irrationell eller slumpmässig i sin grund, utan genomträngd av Logos.

Allt som existerar blir till genom Logos.
Allt bär spår av rationalitet, ordning och mening därför att skapelsen ytterst kommer ur Guds eget självuttryck.

Men verkligheten är inte bara logik och struktur.

Den är också liv.
Ande.
Kärlek.
Relation.

Därför talar kristendomen om den helige Ande som Guds levande närvaro och livgivande kraft i skapelsen.

En enkel mänsklig analogi skulle kunna vara när du själv talar.

Det finns orden i sig själva.
Men det finns också intentionen, anden och närvaron bakom orden.

På liknande sätt beskriver kristendomen verkligheten som skapad genom Guds Logos och fylld av Guds Ande.

Sedan kommer nästa radikala idé:

Att människan är skapad till Guds avbild.

Inte biologiskt.
Inte som ”smågudar”.

Utan genom att vi bär spår av samma relationella och personliga natur:
förnuft, kreativitet, fri vilja, kärlek, självmedvetande och förmåga till gemenskap.

Vi skapades enligt kristendomen för att leva i harmonisk förening med Gud och som förvaltare av skapelsen.

Inte som slavar.
Inte som autonoma gudar.
Utan som fria personer i kärleksfull samverkan med själva Varat.

Men människan väljer istället att separera sin vilja från Guds vilja.

Det är kärnan i syndafallet.

Berättelsen om Edens trädgård handlar därför inte bara om att ”bryta en regel”.

Den handlar om människans vilja att själv definiera gott och ont apart från Gud.

Att gripa makten över verklighetens ordning för egen skull.

Och enligt klassisk kristendom får detta kosmiska konsekvenser.

Därför att om människan är skapad som förvaltare av skapelsen och lever i separation från själva Varat och Livet, då påverkas också hela skapelsen av denna separation.

Död, lidande, förgänglighet och splittring träder in i världen.

Inte nödvändigtvis som ”straff” i barnslig mening, utan som konsekvensen av separation från själva livets källa.

Och här kommer den mest radikala kristna idén av alla.

Att Gud själv träder in i skapelsen som människa.

Inte som en halvgud.
Inte som en profet enbart.
Inte som en symbol.

Utan att Logos själv blir människa i Jesus Kristus.

”Och Ordet blev kött och bodde bland oss.” (Joh 1:14)

Det är detta som gör kristendomen så unik och samtidigt så svår för den moderna sekulära människan att närma sig.

För kristendomen säger inte bara att Gud existerar.
Den säger att själva grunden för verkligheten blev människa.

Inte genom att ”låtsas” vara människa, utan genom att fullt ut anta mänsklig natur.
Född som ett barn genom jungfru Maria.
Levande som människa.
Lidande som människa.
Dödlig som människa.

Och samtidigt fullt ut Gud.

Därför har Jesus enligt kristendomen också makt över verkligheten själv:
över sjukdom, naturen och till och med döden.

Inte som magi.
Utan därför att Han är Logos genom vilken allt blivit till.

Hans mirakel är därför inte ”brott mot naturen”, utan uttryck för naturens djupaste grund.

Och korsfästelsen och uppståndelsen handlar inte bara om moralisk inspiration eller symbolik.

Det är kosmisk återupprättelse.

Gud går själv in i döden och besegrar den inifrån.

Kristendomen säger alltså att Jesus inte bara ”överlevde döden”, utan förändrade själva människans möjlighet till existens.

Han förenar mänsklig natur med Gud.

Det är därför kristendomen talar om frälsning som deltagande i Guds liv.

Och därför tror kristendomen inte bara på ”ett liv efter döden” i någon vag andlig mening.

Vi tror på kroppens uppståndelse.
På skapelsens återupprättelse.
På en förvandlad verklighet där kropp och själ åter är fullkomligt förenade i harmoni med Gud.

Inte en flykt från skapelsen.
Utan skapelsen fullkomnad.

Jag tror personligen att väldigt många diskussioner om kristendom blir ytliga därför att vi aldrig börjar här.

Vi börjar ofta i moralfrågor, kyrkopolitik eller historiska konflikter istället för i frågan:

Vem är Gud enligt klassisk kristendom?
Vem var Jesus?
Och om det faktiskt är sant — vad betyder det då för verkligheten och för människan?

Så jag är genuint nyfiken på hur andra här ser på detta.

Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Vad är medvetande?
Vad är människan?

Jag tror på Neoplatonismen som också är den egentliga grunden för kristendomen. Det som de kristna tror om gud är enligt nyplatonismen nous som i sig själv är en emanering får det Ena vilket är den transcendenta orsaken till nous. Inte svårare än så.
Citera
2026-05-21, 10:49
Medlem
TheJesuits avatar
Gud är existensen, varandet. Jesus är bron människan behöver för att ta sig till Gud, frälsningen. Utan Jesus, ingen frälsning.
Citera
2026-05-21, 10:50
Medlem
grungewhores avatar
Låter mer som mysticism, ärligt talat.
Kyrkorna och den organiserade abrahamitiska religiositeten har tappat denna insikt och nu finns den bara kvar levande i österländsk filosofi.
Citera
2026-05-21, 10:52
Medlem
kalkryggars avatar
Jag läste faktiskt en bra bit av dravlet i TS men sen gick det inte mer. Det blir för mycket trams.

I vilket fall som helst så vet vi via forskning med 100% säkerhet att lejonparten av allt som står i bibeln är rena lögner. Det finns inte heller någon som på ett trovärdigt sätt kan övertyga om att resten av det övernaturliga som står skulle ha med verkligheten att göra.

Fler och fler forskare börjar bli mer och mer överens om att Jesus inte ens har funnits.

Forskare har också tydligt och mycket trovärdig kunnat visa att universum fungerar på ett sätt så det inte är rimligt att någon gud enligt gängse definition varken behövs eller är rimlig.

2026 får vi i Sverige tillräckligt med kunskap om olika ämnen för att med logik och sunt förnuft inse att tramset om gud inte är något som finns. Dock så är det viktigt att barnen i skolan får lära sig om denna scam som kallas kristendom, islam med mera.
Citera
2026-05-21, 10:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Förlåt men verkligen allt du har skrivit är grundlöst nonsens utan någonting gripbart och påtagligt.

Du har dubbelfel i att Gud inte är en (överlägsen) varelse eller ett abstrakt filosofisk fenomen. Han är bägge dessa saker.

Jesus är Gud som inkarnerade sig som en människa. När han kommer återigen så lär han vara inkarnerad i en ny människoform (kanske). Om man känner till vad reinkarnation är för nåt så är det inte svårare än så.
Citera
2026-05-21, 10:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Som bildad ateist förstår jag att kristna inte betraktar Gud som en varelse utan mer som något som finns utöver den fysiska världen. Dock förklarar detta ingenting och jag ser ingen anledning att tro på det heller.

Verklighetens grund upptäcker vi mer och mer av för varje år. Allt är väl inte helt kartlagt och fastställt än. Men väldigt mycket är det. På ett väldigt trovärdigt sätt, som är 10000% mer trovärdigt än alla religioners olika förklaringar.

Medvetande är egentligen bara ett ord som vi människor har hittat på. Det är vår tolkning av våra upplevelser som människor. Det betyder inte att medvetande är något universiellt, magiskt, eller övernaturligt. Man skulle t.ex. kunna tänka sig en alien livsform som kognitivt och mentalt fungerar mer likt myror. Kanske kan de telepatera och samverka som en stor hjärna mer än som individuella öar av medvetande. Med detta i åtanke bör du förstå att medvetande inte är något absolut, det finns ingen absolut sanning bakom ordet. Begreppet får helt olika innebörd relativt till det som ska beskrivas. T.ex. människor, myror eller aliens som fungerar mer som myror än som människor.

Att beskriva ett gudomligt eller övernaturligt medvetande är en ren fantasi, det finns inga fynd i naturen som pekar mot att något sådant skulle kunna existera, inte ens teoretiskt. Detta är en ren myt skapad av forntida människor.

Jag tror att Jesus kanske existerade som någon slags profet. Förmodligen en attraktiv, ståtlig och vältalig ung man som många ville följa och därför blev han mytologisk. Men jag tror inte att han på något sätt var övernaturlig. Det finns ingen anledning att tro det.
Citera
2026-05-21, 10:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag läste faktiskt en bra bit av dravlet i TS men sen gick det inte mer. Det blir för mycket trams.

I vilket fall som helst så vet vi via forskning med 100% säkerhet att lejonparten av allt som står i bibeln är rena lögner. Det finns inte heller någon som på ett trovärdigt sätt kan övertyga om att resten av det övernaturliga som står skulle ha med verkligheten att göra.

Fler och fler forskare börjar bli mer och mer överens om att Jesus inte ens har funnits.

Forskare har också tydligt och mycket trovärdig kunnat visa att universum fungerar på ett sätt så det inte är rimligt att någon gud enligt gängse definition varken behövs eller är rimlig.

2026 får vi i Sverige tillräckligt med kunskap om olika ämnen för att med logik och sunt förnuft inse att tramset om gud inte är något som finns. Dock så är det viktigt att barnen i skolan får lära sig om denna scam som kallas kristendom, islam med mera.

Hur menar du att forskningen med 100% säkerhet har bevisat att det som står i bibeln inte är sant och att det är orimligt att Gud kan finnas?

Du hittar givetvis på. Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns. Ska du påstå det så får du komma med länkar till forskningen som säger så (som inte finns).
Citera
2026-05-21, 11:04
Avslutad
Vem vet. Tycker det med Annunaki är ganska intressant.
Citera
2026-05-21, 11:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur menar du att forskningen med 100% säkerhet har bevisat att det som står i bibeln inte är sant och att det är orimligt att Gud kan finnas?

Du hittar givetvis på. Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns. Ska du påstå det så får du komma med länkar till forskningen som säger så (som inte finns).

Forskningen har bevisat att det fanns djur som levde för hundratals miljoner år sen och det gör att hela bibeln faller.

Sen finns det hur mycket som helst att gå på. Det har länkats in här på Flashback tusentals gånger (varav jag historiskt gjort det minst 100 gånger). Vi kan inte veva detta om och om igen. Det här får man lära sig i grundskolan.

Vi vet också att människor inte kan förvandlas till saltstod. Där har du ytterligare en sak.

Vi vet också att människan har skapats via evolutionen och absolut inte som bibelns förvirrade påhitt om det.

Det finns hur mycket som helst. Vi kan inte gå igenom allt detta igen. Det måste anses som allmän kunskap 2026 och samtalet måste utgå från det.
Citera
2026-05-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Låter mer som mysticism, ärligt talat.
Kyrkorna och den organiserade abrahamitiska religiositeten har tappat denna insikt och nu finns den bara kvar levande i österländsk filosofi.

Kristendom ÄR mysticism.
Sen äger det nog din riktighet att många moderna kristna har tappat den personliga kontakten med mysteriet.

Min erfarenhet är dock att den mystiska traditionen, och även de metafysiska ramverken och förklaringsmodellerna, är alltjämt helt öppna och tillgängliga för den som söker, och då främst i den apostoliska traditionen, dvs. i katolska och ortodoxa kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in