Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Om jag skulle skriva "Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar med ingen gud. Kan du berätta för mig hur det skulle fungera och vart verkligheten i så fall skulle ha kommit ifrån? Jag är 100% öppen för ateism men jag förstår bara inte"
Vad skulle du då svara? Du bekräftade ju bara vad jag skrev med att det avvikande behöver förklara sig (kristendom i detta fall). Det enda du gjorde var att du fick ditt krav på förklaring att låta snällt.
Fast nu bytte du ämne i din fråga, från gud till universum.
Enligt många observationer och beräkningar kan man se att alla galaxer rör sig bort från varandra vilket föreslår att de kommer från samma ställe eller händelse som forskarna kallar big bang. Jag finner förklaringen motiverad p.g.a. de existerande observationerna och beräkningarna som stödjer teorin.
Eftersom teorin finns och är vetenskapligt motiverad finner jag ingen anledning att tro på en övernaturlig skapare, när det finns en naturlig förklaring som vi kan observera, mäta och beräkna.
Om du har motsvarande observationer och beräkningar som föreslår en helt annan förklaring, då är jag 100% öppen för att tro på det. Har du det?