2026-06-04, 12:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om jag skulle skriva "Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar med ingen gud. Kan du berätta för mig hur det skulle fungera och vart verkligheten i så fall skulle ha kommit ifrån? Jag är 100% öppen för ateism men jag förstår bara inte"

Vad skulle du då svara? Du bekräftade ju bara vad jag skrev med att det avvikande behöver förklara sig (kristendom i detta fall). Det enda du gjorde var att du fick ditt krav på förklaring att låta snällt.
Fast nu bytte du ämne i din fråga, från gud till universum.

Enligt många observationer och beräkningar kan man se att alla galaxer rör sig bort från varandra vilket föreslår att de kommer från samma ställe eller händelse som forskarna kallar big bang. Jag finner förklaringen motiverad p.g.a. de existerande observationerna och beräkningarna som stödjer teorin.

Eftersom teorin finns och är vetenskapligt motiverad finner jag ingen anledning att tro på en övernaturlig skapare, när det finns en naturlig förklaring som vi kan observera, mäta och beräkna.

Om du har motsvarande observationer och beräkningar som föreslår en helt annan förklaring, då är jag 100% öppen för att tro på det. Har du det?
Citera
2026-06-04, 12:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Fast nu bytte du ämne i din fråga, från gud till universum.

Enligt många observationer och beräkningar kan man se att alla galaxer rör sig bort från varandra vilket föreslår att de kommer från samma ställe eller händelse som forskarna kallar big bang. Jag finner förklaringen motiverad p.g.a. de existerande observationerna och beräkningarna som stödjer teorin.

Eftersom teorin finns och är vetenskapligt motiverad finner jag ingen anledning att tro på en övernaturlig skapare, när det finns en naturlig förklaring som vi kan observera, mäta och beräkna.

Om du har motsvarande observationer och beräkningar som föreslår en helt annan förklaring, då är jag 100% öppen för att tro på det. Har du det?
Men det är ju uppenbarligen gud som skapade big bang. Vad skulle annars ha skapat big bang? Kan du förklara det?
Citera
2026-06-04, 13:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men det är ju uppenbarligen gud som skapade big bang. Vad skulle annars ha skapat big bang? Kan du förklara det?
Jag kan inte förklara hur big bang "skapades" eller hur det kunde inträffa. Kanske är big bang resultatet av ett svart hål som vid tillräcklig massa och tryck exploderar/expanderar och därmed skapas ett nytt (lokalt) universum. Det kan vara en evig och cyklisk process och då finns det ingen första skapelse att förklara.

Kan du förklara hur gud skapade big bang?

Katolikerna erkänner numera big bang och evolution:
https://www.livescience.com/48524-catholic-church-big-bang-evolution.html
Citera
2026-06-04, 13:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kan inte förklara hur big bang "skapades" eller hur det kunde inträffa. Kanske är big bang resultatet av ett svart hål som vid tillräcklig massa och tryck exploderar/expanderar och därmed skapas ett nytt (lokalt) universum. Det kan vara en evig och cyklisk process och då finns det ingen första skapelse att förklara.

Kan du förklara hur gud skapade big bang?

Katolikerna erkänner numera big bang och evolution:
https://www.livescience.com/48524-catholic-church-big-bang-evolution.html
Du verkar ha ett ganska stort hål där i din ateismteori. Det kanske är bäst att du håller den för dig själv, i alla fall tills du har en förklaring. Vi bör nog inte lära ut saker med hål i till barn.

Ser du hur det känns när man vänder på det och det plötsligt blir ateisten som måste förklara sig
Citera
2026-06-04, 13:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du verkar ha ett ganska stort hål där i din ateismteori. Det kanske är bäst att du håller den för dig själv, i alla fall tills du har en förklaring. Vi bör nog inte lära ut saker med hål i till barn.

Ser du hur det känns när man vänder på det och det plötsligt blir ateisten som måste förklara sig
Det finns förklaringar i vetenskapen.
Det finns förklaringar om big bang och om evolutionen, även om inte exakt allt är kartlagt ännu.

Du däremot har inte förklarat någonting.

Om du kan förklara någonting då kanske din förklaring kan övervägas.

Tills dess utgår vi andra från existerande förklaringar inom vetenskapen.
Citera
2026-06-04, 14:17
Avstängd
Knivur-273s avatar
Gud, det är väl den där gamla gubben som skapade universum, förresten är det Hen Han eller Hon ?

Var befinner sig Hen någonstans ?
Citera
2026-06-04, 14:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ser du hur det känns när man vänder på det
Var det något speciellt i ditt liv som gjorde dig övertygad om gud?
(Utöver att du blev hjärntvättad som barn)
Citera
2026-06-04, 15:15
Medlem
Citat:

Varför är det uppenbart att Gud skapade Big Bang? Jag vet att Bibeln säger att Gud skapade Universum. Det finns inga vetenskapliga bevis för att Gud skapade universum. Och det finns olika uppfattningar om huruvida Gud skapade Big Bang eller inte. Somliga anser ju att Bang-teorin är ett bevis på att det inte var Gud som skapade universum.

Så på vilket sätt är det uppenbart att Gud skapade Big Bang?
Citera
2026-06-04, 15:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Varför är det uppenbart att Gud skapade Big Bang? Jag vet att Bibeln säger att Gud skapade Universum. Det finns inga vetenskapliga bevis för att Gud skapade universum. Och det finns olika uppfattningar om huruvida Gud skapade Big Bang eller inte. Somliga anser ju att Bang-teorin är ett bevis på att det inte var Gud som skapade universum.

Så på vilket sätt är det uppenbart att Gud skapade Big Bang?
Jag försöker visualisera konceptet att normen inte behöver förklara sig, och att bara det avvikande behöver det.

Nu vänder du på det igen, du vill inte förklara ateism, istället ska jag förklara kristendom. Är du verkligen blind inför det? Kan du inte se vad jag försöker säga?

Nej, nu ska vi ta detta till sin logiska slutpunkt. Det är DU som ska förklara vad som skapade big bang och varför existensen finns. Försök inte vända på det så att förklaringskravet överförs till mig, det är nu du som ska förklara. Bygg upp ditt fall för ateism.
Citera
2026-06-04, 15:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Gud, det är väl den där gamla gubben som skapade universum, förresten är det Hen Han eller Hon ?

Var befinner sig Hen någonstans ?
Hen är ande och är i en evig tillvaro som har kommit att kallas för himmelrike. Vilket inte ryms i universum.

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21
Citera
2026-06-04, 15:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Var det något speciellt i ditt liv som gjorde dig övertygad om gud?
(Utöver att du blev hjärntvättad som barn)
Jag hade inte ens en kristen uppväxt. Jag undersökte argument och bevis på eget initiativ under en lång tid och upptäckte att jag blivit ljugen för hela mitt liv. Att egentligen är bevisen och argumenten för kristendom så starka att det måste vara sant, så som jag ser det är det knappt ens en fråga längre, det finns kristna, och verklighetsförnekare, punkt slut.
Citera
2026-06-04, 15:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag hade inte ens en kristen uppväxt. Jag undersökte argument och bevis på eget initiativ under en lång tid och upptäckte att jag blivit ljugen för hela mitt liv. Att egentligen är bevisen och argumenten för kristendom så starka att det måste vara sant, så som jag ser det är det knappt ens en fråga längre, det finns kristna, och verklighetsförnekare, punkt slut.
Ändå har du inte en enda förklaring till varför gud finns eller hur gud "skapade big bang" (alternativt jorden eller vad du nu tror på)? Hur kan du vara belåten med att inte ha en tillstymmelse till förklaring om detta? Kontra alla förklaringar som vetenskapen faktiskt har. För mig är detta helt obegripligt. Jag vill gärna att du förklarar dig - utan att använda "whatabout:ism", utan att slingra dig, utan halmgubbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in