2026-06-04, 08:30
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.

Ränta per månad?

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.

Premisserna står ju i frågorna. Det enda av dina inspel som har ett uns substans, är det sista. Men även där förstår varje normalt begåvad människa, att det handlar om de stora penseldragen av riskminimering.

/AI
Citera
2026-06-04, 08:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC
Den sista frågan måste alla kunna svara rätt på. Om man inte vet så är rätt svar ”vet ej”.
Citera
2026-06-04, 08:49
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Den sista frågan måste alla kunna svara rätt på. Om man inte vet så är rätt svar ”vet ej”.

Stämmer men många "tror" säkert att de vet. För en del andra är det skämmigt att erkänna att man inte vet. Då chansar man och tar något av alternativ A eller B.

// CC
Citera
2026-06-04, 08:50
Medlem
Citat:
3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej
Bortsett från vad som är rätt ur "financial literacy"-perspektiv så kan inte ur ett filosofiskt och språkmässigt perspektiv "Vet ej" vara "fel" svar. Vet personen ifråga inte det "rätta" svaret så är "Vet ej" också ett "rätt" svar.

Edit
Jaha... Ni hann posta medans jag skrev...
Citera
2026-06-04, 09:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Stämmer men många "tror" säkert att de vet. För en del andra är det skämmigt att erkänna att man inte vet. Då chansar man och tar något av alternativ A eller B.

// CC
Det jag menar är att testet är felaktigt utformat. I den här typen av test kan man inte ha med en fråga där rätt svar beror på vem det är som svarar. (Förmodligen hade gjort så att de räknat det svaret som ”fel”, även om det tekniskt sett är ”rätt”.)

Både Lunds universitet och Magda själv förfasas över att unga är dåliga på ekonomi. Men de kunde sopat rent framför egen dörr först. De är dåliga på att göra enkäter, och i deras fall är det illa, eftersom det är deras ”jobb”.
Citera
2026-06-04, 09:09
Medlem
DonaldBidens avatar
1.) Avgiften är inte angiven, men lär vara högre än 2kr/år, därför c) mindre än 102 kronor.

2.) Kostar något 100kr så är det troligaste att det även kommer kosta 100kr nästa år. Så b) är det troligaste svaret, men båda a) och c) är också möjliga.

3.) Det finns ingen klar definition på "tryggare" i detta sammanhang, därför är c) korrekt.
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-06-04 kl. 09:14.
Citera
2026-06-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du menar alltså att det inte är graverande, att dagens 29-åringar inte klarar av basal ekonomi?

/AI
Ja. De ska i den åldern ha annat att tänka på. För du har väl också insett hur mycket man kan kunna och hur mycket tid det tar? Med vänliga hälsningar +60-gubbe.
Citera
2026-06-04, 09:28
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

// CC
De här 3 frågorna skulle jag säga är grundläggande och viktiga för de berör 3 olika viktiga områden inom ekonomi som jag anser att alla borde förstå.

Ränta-på-ränta-effekten
För egen del finner jag det märkligt att svarsalternativen är satta runt 102 kr och inte runt 110 kr. Frågeställningen handlar ju om 5 år. Det kanske är ännu en dimension på frågan. Oavsett det tolkar jag frågan som att man är ute efter förståelsen för ränta-på-ränta-effekten. Efter 5 år (utifrån frågeställningen) är det ca 110,41 kr på kontot dvs mer än 110 kr. Just att man får ränta på tidigare års ränta är det intressanta och det är inte alla som förstår det.

Inflationens påverkan på köpkraft
Fråga #2 handlar om förståelse för att inflation påverkar köpkraften. På 1980-talet kunde man få upp till 10% ränta på sina bankkonton och det låter ju löjligt mycket med dagens mått mätt men samtidigt hade vi ju en än högre inflation och med en inflation på 12%-14% är 10% ränta på sparkontot rätt långt ifrån "löjligt mycket". Allt är relativt som den gode Einstein sa (nej, det sa han aldrig men ni fattar vad jag menar). Man måste förstå att inflation urholkar köpkraften.

Risk
Det är få andra begrepp som har så stor påverkan och betydelse inom ekonomin men som samtidigt är så okänt som begrepp av den stora massan som just "risk". Beräkning av risk är centralt inom t.ex. försäkringsbranschen och även inom handel med aktier som den här frågeställningen försöker belysa. Det är vanligt att man får höra att man inte ska lägga alla ägg i samma korg och det är en mer allmänt hållen pekpinne men på samma tema; risk.

Som jag ser det är detta 3 mycket bra frågeställningar för den yngre generationen för att få upp deras ögon för grundläggande ekonomiska tankar. Att endast 20% har alla rätt på dessa enkla frågor visar ju bara att mer upplysning behövs och att vi behöver sprida den här kunskapen.

Bra fråga att ta upp CC75!
Citera
2026-06-04, 09:36
Medlem
Karmans avatar
Sjukt. Då förstår man varför folk röstar så galet som de gör enligt senaste SCB-undersökningen. De fattar nada av verkligheten och vilken politik som krävs.
Citera
2026-06-04, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skrämmande får man ändå säga men inte förvånande.
Har en kompis som utbildar ekonomer på universitetsnivå och med det han berättar så blir jag ändå inte förvånad för vissa av dagens elever ligger på en riktgt låg nivå idag.
De jag talar om utbildades för 25 år sedan, så de var i grundskolan på 80/90 tal.
Citera
2026-06-04, 10:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
De här 3 frågorna skulle jag säga är grundläggande och viktiga för de berör 3 olika viktiga områden inom ekonomi som jag anser att alla borde förstå.

Ränta-på-ränta-effekten
För egen del finner jag det märkligt att svarsalternativen är satta runt 102 kr och inte runt 110 kr. Frågeställningen handlar ju om 5 år. Det kanske är ännu en dimension på frågan. Oavsett det tolkar jag frågan som att man är ute efter förståelsen för ränta-på-ränta-effekten. Efter 5 år (utifrån frågeställningen) är det ca 110,41 kr på kontot dvs mer än 110 kr. Just att man får ränta på tidigare års ränta är det intressanta och det är inte alla som förstår det.

Inflationens påverkan på köpkraft
Fråga #2 handlar om förståelse för att inflation påverkar köpkraften. På 1980-talet kunde man få upp till 10% ränta på sina bankkonton och det låter ju löjligt mycket med dagens mått mätt men samtidigt hade vi ju en än högre inflation och med en inflation på 12%-14% är 10% ränta på sparkontot rätt långt ifrån "löjligt mycket". Allt är relativt som den gode Einstein sa (nej, det sa han aldrig men ni fattar vad jag menar). Man måste förstå att inflation urholkar köpkraften.

Risk
Det är få andra begrepp som har så stor påverkan och betydelse inom ekonomin men som samtidigt är så okänt som begrepp av den stora massan som just "risk". Beräkning av risk är centralt inom t.ex. försäkringsbranschen och även inom handel med aktier som den här frågeställningen försöker belysa. Det är vanligt att man får höra att man inte ska lägga alla ägg i samma korg och det är en mer allmänt hållen pekpinne men på samma tema; risk.

Som jag ser det är detta 3 mycket bra frågeställningar för den yngre generationen för att få upp deras ögon för grundläggande ekonomiska tankar. Att endast 20% har alla rätt på dessa enkla frågor visar ju bara att mer upplysning behövs och att vi behöver sprida den här kunskapen.

Bra fråga att ta upp CC75!
Å andra sidan visade huvuddelen av den globala finansbranschen att de inte förstod begreppet risk år 2008.
Vi ser väl liknande tendenser idag när folk är inne och spekulerar i Sievers mfl
Citera
2026-06-04, 10:25
Medlem
Jan-As avatar
Citat:

De tre frågorna är:

a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

// CC
Skrämmande lätta frågor.
Än mer skrämmande hur svårt många har med att svara korrekt på de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in