2026-06-04, 07:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.

Vaddå justerat för inflation? Tror du på riktigt att banken justerar din valuta för inflation på ditt bankkonto?
Citera
2026-06-04, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nej, eftersom att jag faktiskt studerat ekonomi och FIAT valuta, därmed vet jag också att FIAT valuta är en religion. Enligt modellen så har FIAT valuta inget faktiskt värde, det har bara det värde som folk ger det. Med andra ord, 100 kr, eller 100 dollar, har inget faktiskt värde, utan bara det värdet du själv ger det. I transaktioner så har du och den andra en tyst överenskommelse om att 100 kr faktiskt har det värdet som ni kommer överens om, men det finns inget objektivt värde. Pengar är en måttenhet, som centimeter. När staten säger att det inte finns tillräckligt med pengar till skola, sjukvård och äldreomsorg så är det samma sak som att en snickare säger att det inte finns tillräckligt med centimetrar för att bygga färdigt huset
Sitt du på din stubbe i skogen med kött och annan mat i din ryggsäck, undrar dock hur du betalt för ditt abonnemang och mobil för att kunna skriva här?

Själv har jag köpt en stuga i skogen vid en sjö, den har både el och kyl så mitt kött blir i allafall inte skämt på ett par dar
Citera
2026-06-04, 07:11
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En ganska dum fråga, då det finns både investmentbolag och osäkra fonder. Men visst, frågan har med "vanligtvis".

Jag tror (utan att jag vet helt säkert) att man har varit tvungen att lägga sig på en ganska basal nivå... Jag vet utifrån dina kommentarer här på FB att du är en av de här på FB som ligger på en helt annan nivå. Jag tror dessvärre inte att den genomsnittliga 18-29-åringen ligger i närheten...

// CC
Citera
2026-06-04, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Man kan ju nästan tro att plugga ekonomi "på högskolenivå" bara är en del av pyramidspelet. Jag har ett syskon som också jobbar på banken men den personen förstår inte eller ens vet vad FIAT valuta är. Nästan som att ekonomi är en religion, som manipuleras av de som äger majoriteten.
Ok så du är alltså ett troll, du påstår att ett syskon till dig jobbar på bank och inte vet vad FIAT-valuta är, ALLA jag umgås med vet vad FIAT-valuta är men tydligen inte ditt syskon, är ni lite smått efterblivna i er familj?
Citera
2026-06-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Hälften av högerväljarna svarar fel på dessa 3 enkla frågor.

1) Ett privat aktiebolag driver en skola med skattemedel (skolpeng). Om bolaget vill maximera sin vinstmarginal för ägarna, vilken åtgärd är mest sannolik?
a) Att anställa fler behöriga lärare med högre löner
b) Att öka andelen obehöriga lärare och minska på skolbibliotek och elevhälsa
c) Att sänka vd-lönerna och återinvestera allt överskott i undervisningen

2) Du får ett A i slutbetyg i engelska på en kommersiell friskola, men på det nationella provet fick du ett C. Vad kallas detta fenomen som maskerar systemets brister?
a) Kunskapsutveckling
b) Betygsinflation (betyg används som marknadsföring)
c) Slumpmässig variation

3) Vad händer med den generella utbildningskvaliteten och likvärdigheten i ett samhälle när skolor tävlar om lönsamma elever och tillåts plocka ut obegränsad vinst?
a) Kvaliteten ökar för alla samhällsklasser
b) Segregationen ökar och resurser dräneras från de skolor som bäst behöver dem
c) Det har ingen påverkan på elevernas faktiska kunskaper

Nää, högerväljare går inte på vänsterns lögner, finns en anledning till att fattiglappar röstar på vänstern, de är ekonomiskt handikappade
Citera
2026-06-04, 07:21
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag är alltid skeptisk till såna här undersökningar med dessa låga resultat hur man genomfört undersökningen i princip alla i min närhet skulle svara rätt på dessa tre frågor och jag kommer från ett typiskt medelklassonråde där de flesta är "arbetare".

Du har rätt i att vara skeptisk. Jag blev själv förvånad. Trodde i min enfald att i alla fall hälften av alla tillfrågade skulle kunna svara. Jag tror äldre 30-40+ svarar bättre för de har varit med ett litet tag så frågan är hur gamla de i din referensram är?

// CC
Citera
2026-06-04, 07:43
Medlem
Citat:

Ränta per månad?

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.
1.
Inflationen spelar inte någon roll för frågan.

2.
Ränta per månad eller år spelar inte någon roll för frågan. Du kan anta att man jämför äpplen med äpplen, det vill säga årlig inflation med årlig ränta.

3.
Nej, vanligtvis ger en fond en tryggare avkastning än att satsa alla pengar i ett bolag. Det är en fråga om allmänbildning. Fonder är helt enkelt ett aktiepaket, så frågan är i grund och botten om det är tryggast att köpa aktier i olika bolag än att köpa aktier i ett bolag.
Citera
2026-06-04, 07:43
Medlem
Niggwards avatar
Man vill inte lära ut privat ekonomi i skolan för då förstår unga hur de är på en konstruerad väg till löneslaveri och överkonsumtion.

Målet är att unga ska studera sig till ett arbete vars systemet tror sig behöva folk till i framtiden samtidigt som att de är förblindade tills de vaknar upp vuxna, fast i skitjobb som pressade låg inkomst inte kan fly för 95% av lönen går till att enbart existera och hålla status quo. Man vill att folk ska förstå försent.

Ingen tror väl på allvar att det är en slump vi inte lär ut privatekonomi till unga/barn? Dess livsviktighet är självklar för alla. Men ändå vill vi skapa sossfall och löneslavar, sammanträffande.

Tänk att ha hemkunskap och lära dig baka bullar men inte hur man hanterar pengar som är oljan i hela vårt system och som genomsyrar hela ens privatliv.
Senast redigerad av Niggward 2026-06-04 kl. 07:47.
Citera
2026-06-04, 08:18
Medlem
Citat:

Ränta per månad?

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.

Var uttrycks ränta per månad? Av ren nyfikenhet.
Citera
2026-06-04, 08:20
Medlem
Citat:

Ränta per månad?

1. Beloppet blir det samma oavsett inflation.
2. Det står tydligt på ett år. Ränta räknas alltid per år.
3. Du missförstod även denna fråga. Det står ”vanligtvis”.

3 fel av 3 på mycket enkla frågor.

Herregud, är ungdomar såhär korkade? Inte konstigt att det blir fel.
Citera
2026-06-04, 08:23
Medlem
CC75s avatar
Jag anser att frågorna som ställs är grundläggande för att förstå hur det ekonomiska systemet vi alla verkar i (vare sig vi vill eller inte Zeddis). Jag förstår att några av er (och även jag själv) finner det anmärkningsvärt med så låg siffra som 20% men lägger man ihop detta med att 34% lever från lön till lön och ytterligare 12% bara sporadiskt kan spara pengar och att hälften av svenskarna har <10 000 kr i sparande så det är inte så konstigt. Många svenskar är ekonomiskt "oförstående" och okunniga och då blir det så.

Sedan kan man ha åsikter om systemet, om rättvisa m.m. men fakta är att egenansvaret är stort och bör, enligt mig, så vara, att lägga sig ned och klaga och gnälla kommer inte att göra ditt liv bättre.

// CC
Citera
2026-06-04, 08:27
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Det är viktigt att känna till the big three, förstås, men unga i den åldern ska satsa på sin utbildning främst.

Du menar alltså att det inte är graverande, att dagens 29-åringar inte klarar av basal ekonomi?

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in