2026-05-30, 13:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Oaktat allt annat, varför skulle Carl Widegren kastat en sko på Viola för att få henne att stanna? Borde hon inte snarare sprungit fortare då och hur skulle han komma ikapp henne strumplästad på ena foten?

Hur stor är sannolikheten att bli allvarligt skadad/dödad av en kastad träsko? Får anta att ditt scenario innebär att Viola skulle fallit ihop omgående; det kräver en allvarlig huvudskada och det köper jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Jag vill beskriva en situation som jag 'känner av...'
Jag ber alla Viola's ännu ev levande släktingar om ursäkt, (ev kan det vara skönt att en ev sanning kommer fram...)

Jag 'känner in'/''liksom ser', att Viola's pappa rusar efter en flyende Viola, har en av sina träskor i handen, som han i desperation, tagit av sig för att kasta mot Viola, när Viola rusar ut och han följer efter henne...

Han känner sig skyldig/orolig att Viola inte tänker återvända efter deras osämja, och hans örfil på henne, han höjer armen och kastar träskon efter henne för att få henne att stanna efter att ha blivit träffad av den, men den träffar henne alltför hårt i bakhuvudet....

Viola är dödligt skadad av detta, ev dör omedelbart, och pappa Karl är helt förtvivlad...
Detta var ju inte hans avsikt mot en älskad dotter, så därefter följer ett panikartat undangömmande av Viola's kropp...

Jag faktiskt rös när jag läste en teori att Viola's kropp kan ha undanröjts med hjälp av en skördetröska, tror jag det var, och sedan spridits ut på åkrarna och därför aldrig hittats..

Det var precis det jag kände utan att jag innan läst det...

Är det någon som känt något liknande..?
Citera
2026-05-30, 14:13
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Oaktat allt annat, varför skulle Carl Widegren kastat en sko på Viola för att få henne att stanna? Borde hon inte snarare sprungit fortare då och hur skulle han komma ikapp henne strumplästad på ena foten?

Hur stor är sannolikheten att bli allvarligt skadad/dödad av en kastad träsko? Får anta att ditt scenario innebär att Viola skulle fallit ihop omgående; det kräver en allvarlig huvudskada och det köper jag inte.

Oavsett vad du 'köper' så är det vad jag 'ser'...

Jag tvingar inte på någon det...
.
Jag gjorde mitt inlägg med syfte att 'kollla' responsen, om någon mer 'känt in' detta...

Och att man kan dö av en kastad träsko, kastad med kraft mot ens bakhuvud, inser nog de som är lite insatta i hur skört livet är i en sådan situation...

Vad pappa Karl trott sig uppnå med att kasta en träsko efter Viola för att få henne att stanna behöver inte vara något logiskt tänk bakom...
Så man handlar, irrationellt, i en paniksituation...
Man kan inte utgå från logik här...

Pappa Karl har panik efter grälet, där han gav Viola en örfil/några örfilar, och nu kommer han att förlora henne...
Kanske flyr hon för att aldrig mer komma hem igen...
Deras grål, orsakat av honom, gick för långt...

Dessutom fanns ju redan tendenser att Viola var på väg ut i livet, där inte familjen mer hörde hemma...
Viola var inte så intresserad av att besöka dem, ljög om att hon jobbade mer än hon gjorde så hon inte skulle vara väntad hem...
Senast redigerad av DenOtroligaStruten 2026-05-30 kl. 14:27.
Citera
2026-05-30, 14:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Är du snäll och redovisar statistik på dödsfall orsakade av kastade träskor?

Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Oavsett vad du 'köper' så är det vad jag 'ser'...

Jag tvingar inte på någon det...
.
Jag gjorde mitt inlägg med syfte att 'kollla' responsen, om någon mer 'känt in' detta...

Och att man kan dö av en kastad träsko, kastad med kraft mot ens bakhuvud, inser nog de som är lite insatta i hur skört livet är i en sådan situation...

Vad pappa Karl trott sig uppnå med att kasta en träsko efter Viola för att få henne att stanna behöver inte vara något logiskt tänk bakom...
Så man handlar, irrationellt, i en paniksituation...
Man kan inte utgå från logik här...

Pappa Karl har panik efter grälet, där han gav Viola en örfil/några örfilar, och nu kommer han att förlora henne...
Kanske flyr hon för att aldrig mer komma hem igen...
Deras grål, orsakat av honom, gick för långt...

Dessutom fanns ju redan tendenser att Viola var på väg ut i livet, där inte familjen mer hörde hemma...
Viola var inte så intresserad av att besöka dem, ljög om att hon jobbade mer än hon gjorde så hon inte skulle vara väntad hem...
Citera
2026-05-30, 14:34
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Är du snäll och redovisar statistik på dödsfall orsakade av kastade träskor?

Nej, har du statistik över allt som du påstår.. ?

Jag har väl inte heller sagt att jag presenterar detta som en 100%-sanning...

Jag så ju nyss att detta är 'min sanning...'
Ingen sanning jag tvingar på någon..
Citera
2026-05-30, 16:22
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Att polisen inte misstänkte föräldrarna är ju rent skitsnack. Precis som den övriga dyngan som vissa serverar här. Varför höll man annars så hårda förhör med pappan? Och varför gör man såna här uttalanden? https://www.tidningenangermanland.se/2018-12-27/forsvunna-violas-pappa-kallade-pa-prast-vid-dodsbadden-polisens-spekulation-lamnade-nog-aldrig-helgu m/
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
kan du citera ur det som skrivs där,
för dom som inte har tillgång till betalartikeln?

Det stämmer att man höll "hårda förhör" med violas pappa m.fl för att utreda om det fanns skäl till misstanke.
Citat:
Christer J-hansson trodde inte att Viola lämnade Helgum.
Citat:
men det visar inte att polisen "misstänkte föräldrarna", som du skrev. Hela ditt korta inlägg handlade ju om att polisen "misstänkte föräldrarna", och du länkade till en betalartikel(!) för att stödja ditt påstående.
Det enda du visat är att gamle lågrangade ex-kvarterspolisen christer johansson sagt att han inte tror att viola lämnade helgum. (som det även kan finnas andra orsaker till än brott)

Jag svarade även på din fråga: "Varför höll man annars så hårda förhör med pappan?"
Mitt svar var:
"Det stämmer att man höll "hårda förhör" med violas pappa m.fl för att utreda om det fanns skäl till misstanke."
Men, det framkom inga skäl till misstanke, eller hur. Eller har du nåt relevant som motsäger det?
Citat:
Om du lyssnar på podden så framkommer det mer. Polisen handlade helt rätt eftersom anhöriga ska misstänkas först. I synnerhet i det här fallet när inga andra vittnen fanns.
Citat:
nej, inget "framkommer" som bekräftar ditt påstående att polisen misstänkte föräldrarna.
Inte heller betalsidan du länkade till bekräftar ditt påstående.
Du verkar inbilla dej saker o ting. (eller så är du en lögnare)

Och vid alla försvinnanden finns alltid nån/några som sist såg den försvunne, folk blir inte automatiskt brottsmisstänkta för det.
Polisen gör förhör för att utreda om det finns skäl till misstanke.
I violafallet framkom inga skäl till misstanke varken mot föräldrarna eller lillasystern.
Citat:
Hur kan du påstå det när du inte ens lyssnat på podden?
Citat:
efter upprepade frågor vill du fortfarande inte förklara hur dina "källor" stöder ditt påstående att "polisen misstänkte föräldrarna".

Med "polisen" avses dåtida utredande polisen,
inte vad diverse privatpersoner spekulerar om.

Man får väl anta att du är så knäpp att du syftar på privatpersonen och ex-kvarterspolisen christer j,
när du påstår att "polisen misstänkte föräldrarna". Det blir dårhusvarning
(christer j har för övrigt aldrig deltagit i några polisutredningar)

Citat:
Dvs när du (crime-boy2) påstår att polisen misstänkte föräldrarna,
då syftar du på vad som sägs 70 år senare av en gammal ex-kvarterspolis
som aldrig deltog i violautredningen och som fantiserar om violafallet (men skyndsamt tillägger att det bara är spekulationer)
Är det rätt uppfattat? Är du så fjantig, larvig, tramsig, oseriös, knäpp?
Ditt svar:
Citat:
Christer Johanssons pappa var en av de första poliserna på plats när Viola försvann. En dåtida polis alltså som dessutom var en av länets första hundförare. Så allt var inte bara fantasier som du påstår.
det besvarar inte på nåt sätt frågan som ställts upprepade gånger senaste veckan. (dvs frågan vad belägget är för ditt falska påstående att "polisen misstänkte föräldrarna").
Och nu ljuger du också att jag påstått att "allt" christer säger är fantasier, det har jag inte gjort.
Nu är det fastställt att du är en slingrande lögnare.

(För övrigt var christers pappa bara en av flera hundförare i violautredningen, dom deltog i några sökinsatser i skogarna, det är allt)
Citera
2026-05-30, 17:27
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ditt svar:

det besvarar inte på nåt sätt frågan som ställts upprepade gånger senaste veckan. (dvs frågan vad belägget är för ditt falska påstående att "polisen misstänkte föräldrarna").
Och nu ljuger du också att jag påstått att "allt" christer säger är fantasier, det har jag inte gjort.

(För övrigt var christers pappa bara en av flera hundförare i violautredningen, dom deltog i några sökinsatser i skogarna, det är allt)

Var skrev jag att Christers pappa var den ende hundföraren? Han var en av de första i distriktet. Vilket jag också skrev. Är du också synsk eftersom du vet allt vad poliserna i utredningen tänkte och att ingen av dem misstänkte Widegrens? För det är ju liksom så att man inte behöver skrika ut allt som man tror eller misstänker.

Citat: Nu är det fastställt att du är en slingrande lögnare. slut citat

Skrev hen som inte gjort annat än ljugit och spridit dynga här från första dagen hen materialiserade sig i tråden?
Citera
2026-05-30, 17:49
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ditt svar:

Menar du att poliser inte kan hysa misstankar utan att gå ut med dom eller skriva ned dom? Är dom inte vanliga människor? Skulle dom varit förprogrammerade på nåt sätt?
Citera
2026-05-31, 10:25
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ditt svar:

Citat: men skyndsamt tillägger att det bara är spekulationer. slut citat

Säg mig..har DU haft nåt annan än spekulationer att komma med? Det är väl det enda du gör här? Jag kan då inte minnas en enda vettig kommentar från dig.
Citera
2026-05-31, 10:45
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Är du också synsk eftersom du vet allt vad poliserna i utredningen tänkte och att ingen av dem misstänkte Widegrens? För det är ju liksom så att man inte behöver skrika ut allt som man tror eller misstänker.
(bara trams från dej)
Sakfrågan gäller dina "källor", inte vad vissa poliser eventuellt kan ha tänkt i sitt inre.

Frågan som upprepats till dej flertal gånger senaste veckan är
hur du inbillar dej att dina "källor" bekräftar ditt påstående att polisen misstänkte violas föräldrar?
(dina "källor" är en betalartikel och en podd (som du inbillar dej att jag inte kollat upp), enligt tidigare inlägg)
Du undviker frågan som en slingrande dyngorm.

Citat:
Var skrev jag att Christers pappa var den ende hundföraren? Han var en av de första i distriktet. Vilket jag också skrev.
(du tramsar igen)
jag syftade på ditt undvikande svar när du istället började svamla om christers pappa som nåt slags icke-svar på frågan.
Jag förklarade då att pappan bara var en (av flera) hundförare som bara deltog några gånger i sökinsatser i skogarna.
Så återigen nonsenssvar från dej

Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Menar du att poliser inte kan hysa misstankar utan att gå ut med dom eller skriva ned dom? Är dom inte vanliga människor? Skulle dom varit förprogrammerade på nåt sätt?
nix, svaret på din inledande "fråga" är nej.
Hela ditt lilla inlägg är enbart dina egna fantasier. Som vanligt förvränger du vad som skrivs.

Frågan som upprepats till crime-boy2 gäller nåt annat, det framgår tydligt ovan (för normalbegåvade läsare):
hur crime-boy2s "källor" bekräftar hens påstående att polisen misstänkte violas föräldrar?

Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Citat: men skyndsamt tillägger att det bara är spekulationer. slut citat
Säg mig..har DU haft nåt annan än spekulationer att komma med? Det är väl det enda du gör här? Jag kan då inte minnas en enda vettig kommentar från dig.
det du citerar ur sitt sammanhang gällde christer j som spekulerade men som också själv sa att det bara var hans spekulationer.
Och det handlade i sin tur om frågan om crime-boy2s "källor", som framgår ovan.

(sedan att du inte kan "minnas" nåt "vettigt" är allmänt känt sedan länge)
Senast redigerad av Elgsadel 2026-05-31 kl. 11:03.
Citera
2026-05-31, 18:35
Medlem
Mexens avatar
Citat:
polisen förhörde violas familj för att utreda om det fanns skäl till misstanke, men det fanns det inte.
Skälet till hårda förhören var bland annat att bygdens tokstollar hade satt igång ett omfattande ryktesdrev mot hela violas familj.

Att polisen inte misstänkte nån i familjen framgår i flera källor,
bland annat sa violautredningens dåvarande spaningsledare det.

Eftersom du tror att du är synsk och har sett/känt att pappan mördade viola med en träsko(!),
så får man uppfatta dina övriga inlägg efter det.

Här är ditt inlägg om träskon:

Tack vare att Carl väntade tre dagar med att anmäla gav inte sökningen med hundarna nåt. Nu tror inte jag att hon lämnade huset levande så egentligen kvittade det väl?
Citera
2026-05-31, 19:54
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
(bara trams från dej)
Sakfrågan gäller dina "källor", inte vad vissa poliser eventuellt kan ha tänkt i sitt inre.

Frågan som upprepats till dej flertal gånger senaste veckan är
hur du inbillar dej att dina "källor" bekräftar ditt påstående att polisen misstänkte violas föräldrar?
(dina "källor" är en betalartikel och en podd (som du inbillar dej att jag inte kollat upp), enligt tidigare inlägg)
Du undviker frågan som en slingrande dyngorm.

(du tramsar igen)
jag syftade på ditt undvikande svar när du istället började svamla om christers pappa som nåt slags icke-svar på frågan.
Jag förklarade då att pappan bara var en (av flera) hundförare som bara deltog några gånger i sökinsatser i skogarna.
Så återigen nonsenssvar från dej

nix, svaret på din inledande "fråga" är nej.
Hela ditt lilla inlägg är enbart dina egna fantasier. Som vanligt förvränger du vad som skrivs.

Frågan som upprepats till crime-boy2 gäller nåt annat, det framgår tydligt ovan (för normalbegåvade läsare):
hur crime-boy2s "källor" bekräftar hens påstående att polisen misstänkte violas föräldrar?

det du citerar ur sitt sammanhang gällde christer j som spekulerade men som också själv sa att det bara var hans spekulationer.
Och det handlade i sin tur om frågan om crime-boy2s "källor", som framgår ovan.

(sedan att du inte kan "minnas" nåt "vettigt" är allmänt känt sedan länge)

Såå? Du har äntligen lyssnat på podden? Vad tyckte du? Jag delar helt Christers teori. Carl slog hårdare än vad han berättade. Antingen inne i huset eller ute senare på kvällen när han fick tag i henne. Men levande från Helgum kom hon inte. Never ever.
Citera
2026-05-31, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvar i Helgum.

Citat:
Såå? Du har äntligen lyssnat på podden? Vad tyckte du? Jag delar helt Christers teori. Carl slog hårdare än vad han berättade. Antingen inne i huset eller ute senare på kvällen när han fick tag i henne. Men levande från Helgum kom hon inte. Never ever.

Du har helt rätt i det.

Vad som än kom att hända Viola så kom hon aldrig att lämna Helgum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in