2026-05-28, 10:35
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Förvirrad invändning? Jag påpekade att en sak inte kunde ses som fakta. Vad är det som är förvirrat i det? Det handlar om ren och skär källkritik, något som jag ägnat mig åt professionellt i flera är som lärare på mediautbildningar. Jag undanber mig, vänligt men bestämt, från att bli klappad på huvudet av någon som inte når upp till min hjässa, Elgsadel.
precis. Därför att det är obestridliga fakta att 3 vittnen (dvs familjen) uppgav i förhör att viola gick ut lugnt. Det är detta som kallas fakta i det du citerar. Tillomed "banankontrakt" begriper detta, framgår om du läser i tråden.

Det finns även en kontext att ta hänsyn till. Du får väl läsa svaren som getts i tråden senaste veckan. Eller läs mitt svar till en annan:
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
Ursprungliga sakfrågan gällde att nån skrivit att viola "rusade" ut ur huset.
Att hon "rusade" ut är gripet ur luften, har ingen koppling till fakta.

Men att hon gick lugnt ut har koppling till fakta att 3 vittnen (familjen) uppgav det i förhör.
Det påstås inte att det är fakta att hon gick ut,
det påstås att fakta är att 3 vittnen uppgav att hon gick ut.
Följande formulering är alltså korrekt: fakta är att viola enligt familjen gick ut lugnt och stilla.

(lite kul med din höga "lärar"-"hjässa" fast det inte är nåt argument i sakfrågan)

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Om det inte var blod? Vad var det då? Ja..det fattar alla utan bokens hjälp?
det finns andra sannolika orsaker än märkfärg.
Och flera saker talar emot att dom små gammalrosa fläckarna var märkfärg.

Och "boken" (dvw) gör väl inte anspråk på att reda ut irrelevanta frågor, det viktiga är ju att det INTE var blod.

Det var alltså påhitt från dej när du skrev att du "vet" att det var märkfärg. Som när du levererade lögnerna att dåtida polisen misstänkte föräldrarna
Senast redigerad av Elgsadel 2026-05-28 kl. 10:38.
Citera
2026-05-28, 10:56
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
precis. Därför att det är obestridliga fakta att 3 vittnen (dvs familjen) uppgav i förhör att viola gick ut lugnt. Det är detta som kallas fakta i det du citerar. Tillomed "banankontrakt" begriper detta, framgår om du läser i tråden.

Det finns även en kontext att ta hänsyn till. Du får väl läsa svaren som getts i tråden senaste veckan. Eller läs mitt svar till en annan:

(lite kul med din höga "lärar"-"hjässa" fast det inte är nåt argument i sakfrågan)

Och "boken" (dvw) gör väl inte anspråk på att reda ut irrelevanta frågor, det viktiga är ju att det INTE var blod.

Det var alltså påhitt från dej när du skrev att du "vet" att det var märkfärg. Som när du levererade lögnerna att dåtida polisen misstänkte föräldrarna

Citat: det finns andra sannolika orsaker än märkfärg.
Och flera saker talar emot att dom små gammalrosa fläckarna var märkfärg. slut citat

Vilka då? Källa på det!

Citat: Det var alltså påhitt från dej när du skrev att du "vet" att det var märkfärg. Som när du levererade lögnerna att dåtida polisen misstänkte föräldrarna. slut citat

Här påstår du alltså att jag levererar lögner TROTS att du fortfarande inte ens har lyssnat på podden. Lögnerna och bevisbördan ramlar på dig igen som vanligt. Ganska underhållande i och för sig.
Citera
2026-05-28, 12:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Citat ur boken: Laboratoriets beskrivning av färgen, "gammalrosa", var samma som i
beskrivningen av jumpern i Violas signalement: "gammalrosa jumper".
Hade Violas jumper färgat av sig? Troligen inte. Träbiten finns kvar i
utredningsmaterialet, de svagt rosa fläckarna är distinkta och har trängt
in ganska långt. Möjligen kan fläckarna orsakats av märkfärg eller
stämpelfärg. En tidning gissade lingonsaft. Men blod var det i alla fall
inte. Slut citat

Boken nämner ju märkfärg eller stämpelfärg! Precis som jag trodde. Du tror kanske på lingonsaft då? Citerar dig igen: det finns andra sannolika orsaker än märkfärg.
Och flera saker talar emot att dom små gammalrosa fläckarna var märkfärg. Slut citat
Har du fått Altzeimers?

Sen så HÄNVISAR boken även till Christer Johansson som du kallade kvarterssnut: Viola Widegren, spårlöst försvunnen”, polis Christer Johansson,
sverigesradio.se, 28 februari 2011.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-05-28 kl. 13:13.
Citera
2026-05-29, 11:27
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
......(frågor).........

om du svarar på frågan jag ställde till dej för en vecka sedan, så ska jag svara på dina nuvarande frågor.
(det är ju oseriöst av dej att glida undan frågor till dej, och sen begära att andra ska svara på dina frågor)

Du påstod att polisen misstänkte föräldrarna (dvs dåtida utredande polisen i violautredningen)

Här är från en vecka tillbaka:
Citat:
Att polisen inte misstänkte föräldrarna är ju rent skitsnack. Precis som den övriga dyngan som vissa serverar här. Varför höll man annars så hårda förhör med pappan? Och varför gör man såna här uttalanden? https://www.tidningenangermanland.se/2018-12-27/forsvunna-violas-pappa-kallade-pa-prast-vid-dodsbadden-polisens-spekulation-lamnade-nog-aldrig-helgu m/
Citat:
kan du citera ur det som skrivs där,
för dom som inte har tillgång till betalartikeln?

Det stämmer att man höll "hårda förhör" med violas pappa m.fl för att utreda om det fanns skäl till misstanke.
Citat:
Christer J-hansson trodde inte att Viola lämnade Helgum.
Citat:
men det visar inte att polisen "misstänkte föräldrarna", som du skrev. Hela ditt korta inlägg handlade ju om att polisen "misstänkte föräldrarna", och du länkade till en betalartikel(!) för att stödja ditt påstående.

Det enda du visat är att gamle lågrangade ex-kvarterspolisen christer johansson sagt att han inte tror att viola lämnade helgum. (som det även kan finnas andra orsaker till än brott)

Jag svarade även på din fråga:
"Varför höll man annars så hårda förhör med pappan?"
Mitt svar var:
"Det stämmer att man höll "hårda förhör" med violas pappa m.fl för att utreda om det fanns skäl till misstanke."
Men, det framkom inga skäl till misstanke, eller hur.
Eller har du nåt relevant som motsäger det?
Citat:
Om du lyssnar på podden så framkommer det mer. Polisen handlade helt rätt eftersom anhöriga ska misstänkas först. I synnerhet i det här fallet när inga andra vittnen fanns.
Citat:
nej, inget "framkommer" som bekräftar ditt påstående att polisen misstänkte föräldrarna.
Inte heller betalsidan du länkade till bekräftar ditt påstående.
Du verkar inbilla dej saker o ting. (eller så är du en lögnare)

Och vid alla försvinnanden finns alltid nån/några som sist såg den försvunne, folk blir inte automatiskt brottsmisstänkta för det.
Polisen gör förhör för att utreda om det finns skäl till misstanke.
I violafallet framkom inga skäl till misstanke varken mot föräldrarna eller lillasystern.
Citat:
Hur kan du påstå det när du inte ens lyssnat på podden?
Citat:
efter upprepade frågor vill du fortfarande inte förklara hur dina "källor" stöder ditt påstående att "polisen misstänkte föräldrarna".

Med "polisen" avses dåtida utredande polisen,
inte vad diverse privatpersoner spekulerar om.

Man får väl anta att du är så knäpp att du syftar på privatpersonen och ex-kvarterspolisen christer j,
när du påstår att "polisen misstänkte föräldrarna". Det blir dårhusvarning
(christer j har för övrigt aldrig deltagit i några polisutredningar)
(därefter tystnade du)

Dvs när du (crime-boy2) påstår att polisen misstänkte föräldrarna,
då syftar du på vad som sägs 70 år senare av en gammal ex-kvarterspolis
som aldrig deltog i violautredningen och som fantiserar om violafallet (men skyndsamt tillägger att det bara är spekulationer)
Är det rätt uppfattat? Är du så fjantig, larvig, tramsig, oseriös, knäpp?
Citera
2026-05-29, 14:46
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Skulle inte skriva fler inlägg i denna tråden men kan ibland inte låta bli att kommentera något...

Tänkte på att någon skrev, minns nu inte vem, att Viola inte rusade ut efter örfilen av pappa Karl, utan att hon gick lugnt ut...

'Det är ju tre personer som vittnat om/intygar detta' eller hur det var exakt formulerat...
Så inget exakt citat här...

Men det var ju ett jävigt intygande av familjen,
Viola's mor, far och syster...
Antar att det var de...

Hur stor sanningshalt är det då i det...
De kan väl hålla ihop, även om de vet att pappa Karl dödade Viola...
Att Viola visst rusade ut, och pappa Karl rusade efter henne, är väl då lika troligt...
Senast redigerad av DenOtroligaStruten 2026-05-29 kl. 14:52.
Citera
2026-05-29, 14:57
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Skulle inte skriva fler inlägg i denna tråden men kan ibland inte låta bli att kommentera något...

Tänkte på att någon skrev, minns nu inte vem, att Viola inte rusade ut efter örfilen av pappa Karl, utan att hon gick lugnt ut...

'Det är ju tre personer som vittnat om/intygar detta' eller hur det var exakt formulerat...
Så inget exakt citat här...

Men det var ju ett jävigt intygande av familjen,
Viola's mor, far och syster...
Antar att det var de...

Hur stor sanningshalt är det då i det...
De kan väl hålla ihop, även om de vet att pappa Karl dödade Viola...

Självklart har du rätt i vad du skriver. Familjen hade ju tre dagar att prata ihop sig eftersom dom dröjde med anmälan. Så nej..i mina ögon var dom inte trovärdiga.
Citera
2026-05-29, 15:02
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
om du svarar på frågan jag ställde till dej för en vecka sedan, så ska jag svara på dina nuvarande frågor.
(det är ju oseriöst av dej att glida undan frågor till dej, och sen begära att andra ska svara på dina frågor)

Du påstod att polisen misstänkte föräldrarna (dvs dåtida utredande polisen i violautredningen)

Här är från en vecka tillbaka:

(därefter tystnade du)

Dvs när du (crime-boy2) påstår att polisen misstänkte föräldrarna,
då syftar du på vad som sägs 70 år senare av en gammal ex-kvarterspolis
som aldrig deltog i violautredningen och som fantiserar om violafallet (men skyndsamt tillägger att det bara är spekulationer)
Är det rätt uppfattat? Är du så fjantig, larvig, tramsig, oseriös, knäpp?

Christer Johanssons pappa var en av de första poliserna på plats när Viola försvann. En dåtida polis alltså som dessutom var en av länets första hundförare. Så allt var inte bara fantasier som du påstår.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-05-29 kl. 15:13.
Citera
2026-05-29, 15:10
Medlem
Tänkte på, att jag tror att någon skrev att pappa Karl aldrig ens var misstänkt, (kan ha läst det någon annanstans än här i tråden,) men jag har läst att hårda, och upprepade förhör, hölls med honom men att inget kunde bevisas...
Varför gjorde man då det...?

Då tycker jag att det tyder på att han faktiskt var starkt misstänkt...
Citera
2026-05-29, 15:15
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Tänkte på, att jag tror att någon skrev att pappa Karl aldrig ens var misstänkt, (kan ha läst det någon annanstans än här i tråden,) men jag har läst att hårda, och upprepade förhör, hölls med honom men att inget kunde bevisas...

Ja och misstankarna stärktes när det kom fram att Viola blött näsblod. Detta undanhöll Carl i de första förhören.
Citera
2026-05-29, 15:39
Medlem
Citat:

Ja och misstankarna stärktes när det kom fram att Viola blött näsblod. Detta undanhöll Carl i de första förhören.

Ja, och som du påpekade, det tog tre dagar innan Viola ens anmäldes försvunnen...

Vad säger det om angelägenhetsgraden...?

Eller vill familjen fundera på hur göra...?
Citera
2026-05-29, 16:13
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ja, och som du påpekade, det tog tre dagar innan Viola ens anmäldes försvunnen...

Vad säger det om angelägenhetsgraden...?

Eller vill familjen fundera på hur göra...?

Ja jag vet inte hur man tänkte vid den tiden på landsbygden? Men eftersom försvinnandet föregicks av ett gräl tycker jag att tre dagar är mycket. Sen beror det ju på vad som hänt förstås. Och hur?
Citera
2026-05-30, 10:30
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:

polisen förhörde violas familj för att utreda om det fanns skäl till misstanke, men det fanns det inte.
Skälet till hårda förhören var bland annat att bygdens tokstollar hade satt igång ett omfattande ryktesdrev mot hela violas familj.

Att polisen inte misstänkte nån i familjen framgår i flera källor,
bland annat sa violautredningens dåvarande spaningsledare det.

Eftersom du tror att du är synsk och har sett/känt att pappan mördade viola med en träsko(!),
så får man uppfatta dina övriga inlägg efter det.

Här är ditt inlägg om träskon:
Citat:
Jag vill beskriva en situation som jag 'känner av...' .........
Jag 'känner in'/''liksom ser', att Viola's pappa rusar efter en flyende Viola, har en av sina träskor i handen, som han i desperation, tagit av sig för att kasta mot Viola, när Viola rusar ut och han följer efter henne...

Han känner sig skyldig/orolig att Viola inte tänker återvända efter deras osämja, och hans örfil på henne, han höjer armen och kastar träskon efter henne för att få henne att stanna efter att ha blivit träffad av den, men den träffar henne alltför hårt i bakhuvudet....

Viola är dödligt skadad av detta, ev dör omedelbart, och pappa Karl är helt förtvivlad...
Detta var ju inte hans avsikt mot en älskad dotter, så därefter följer ett panikartat undangömmande av Viola's kropp... .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in